Forum

Hur ska det praktiskt gå till att folkrösta?

Säg HEJ och presentera dig själv.
Har du frågor eller funderingar?

Hur ska det praktiskt gå till att folkrösta?

Inläggav Joppan » 2011-02-11 18.21

Hej! :D
Jag har letat en stund efter en tråd som tar upp det här med det praktiska, men hittar ingen.

Jag funderar över vilka frågor det ska gå att kunna folkrösta om:
1) Vem väcker frågan?
2) Var väcks frågan?

Är det frågor som riksdagen röstar om och som folket samtidigt ska kunna påverka?
Jag är praktiskt lagd! Hur ska det alltså gå till praktiskt att utöva aktiv demokrati?

Låt säga att det är oktober 2014 och att Aktiv Demokratis namn stod på 10 % av valsedlarna till riksdagsvalet. Vad händer nu?

/ Joppan (glad att jag hittade hit)
Användarvisningsbild
Joppan
 
Inlägg: 7
Registrerad: 2011-02-11 08.29
Ort: Uppland

Re: Hur ska det praktiskt gå till att folkrösta?

Inläggav jonas » 2011-02-12 01.28

Hej Joppan. Välkommen.

Joppan skrev:Jag funderar över vilka frågor det ska gå att kunna folkrösta om:
1) Vem väcker frågan?
2) Var väcks frågan?

Är det frågor som riksdagen röstar om och som folket samtidigt ska kunna påverka?
Jag är praktiskt lagd! Hur ska det alltså gå till praktiskt att utöva aktiv demokrati?

Låt säga att det är oktober 2014 och att Aktiv Demokratis namn stod på 10 % av valsedlarna till riksdagsvalet. Vad händer nu?


Motioner och propositioner som ska upp för omröstning i riksdagen kommer även att finnas på aktivdemokrati.se för att rösta som. Här är ett RSS-flöde för motioner som kan användas:
http://www.riksdagen.se/webbnav/?nid=4109
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Hur ska det praktiskt gå till att folkrösta?

Inläggav Joppan » 2011-02-12 09.00

jonas skrev:Hej Joppan. Välkommen.
- - -
Motioner och propositioner som ska upp för omröstning i riksdagen kommer även att finnas på aktivdemokrati.se för att rösta som. Här är ett RSS-flöde för motioner som kan användas:
http://www.riksdagen.se/webbnav/?nid=4109


Tack, Jonas!

Är det så det praktiskt går till faller argumenten för dem som inte tror att aktiv demokrati kan fungera. Jag har hört argument som t.ex.: Nassar som vill ha ut alla invandrare kan rösta om det, eller rösta om något annat helt ovärdigt för en demokrati.

Men jag funderar lite längre på det här med vad jag ska kunna påverka. Låt säga att jag vill ha en folkröstning i en fråga som ingen väckt. Hur gör jag för att väcka frågan? Är det partiet Aktiv Demokrati jag vänder mig till då och där får frågan värderad?


(Det blev nåt konstigt när jag skulle citera Jonas och sedan fortsätta skriva, så jag fetade min fortsättning.)
Användarvisningsbild
Joppan
 
Inlägg: 7
Registrerad: 2011-02-11 08.29
Ort: Uppland

Re: Hur ska det praktiskt gå till att folkrösta?

Inläggav jonas » 2011-02-12 11.45

Joppan skrev:Men jag funderar lite längre på det här med vad jag ska kunna påverka. Låt säga att jag vill ha en folkröstning i en fråga som ingen väckt. Hur gör jag för att väcka frågan? Är det partiet Aktiv Demokrati jag vänder mig till då och där får frågan värderad?


Du kan skriva in ett förslag på aktivdemokrati.se som du vill ska gå upp i riksdagen. När tillräckligt många röstat på den och det lutar mot ja, kommer förslaget att göras om till en motion i riksdagen och föras fram av de som valts in i riksdagen.

Samma gäller för kommun, landsting och EU.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Hur ska det praktiskt gå till att folkrösta?

Inläggav Joppan » 2011-02-13 13.53

Okej, vi säger att det var jag som väckte frågan om Fas 3 hos Aktiv Demokrati, som tog den vidare som en motion/proposition och att förslaget gillades.
Vem/vilka är ansvariga för att Fas 3 genomfördes? Aktiv Demokrati? Regeringen?
För vi kom på att Fas 3 är ovärdigt - ansvarsfrågan?
Användarvisningsbild
Joppan
 
Inlägg: 7
Registrerad: 2011-02-11 08.29
Ort: Uppland


Återgå till Övrigt



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

cron
π