Forum

Improviserad början till "Vanliga frågor och svar"

Säg HEJ och presentera dig själv.
Har du frågor eller funderingar?

Improviserad början till "Vanliga frågor och svar"

Inläggav Simon B. » 2006-06-23 21.02

Nagra fragor har jag inte svarat pa for jag tror den som skrev relevant del av Partiprogrammet skulle göra det bättre. Sedan har jag en tanke om att flika in vid 2 punkter hur AD:s beslutssystem kan funka lika som dagens system: längd pa beslutsled via demokratikonstanten, representativ demokrati genom att rösta pa samma delegat 4 ar i rad. Men tiden räckte inte till och imorgon är jag offline :). Håll till godo (jo, det tätare mellan å:na nedan)!


Disclaimer för nedan innehåll:
Jag vet inte
* om ni funderat över licenser för ert material
* om ni siktar endast på riksdag (annars bör Riksdag och riksdagsmän nedan generaliseras)
* så mkt om direktdemokrati, eftesom jag "hoppat på tåget" ganska nyligen och helt hobbymässigt. Jag planerar inte någon personvalskampanj, för jag vill inte bli inlåst bland en massa politiker.



VANLIGA FRåGOR

Frågorna har mest kommit spontant medan jag skrivet, men det blev journalistens 2 skjutgjärnsfrågor i toppen och mer funktionärs-frågor mot botten. Varje ny fråga kom som naturlig följd av föregående svar, och de som inte vill dyka direkt in i partiprogram eller forum kan läsa denna "tillrättalagda intervju". Jag försökte sortera in sent påkomna frågor för att ge en röd tråd. Avbrott i tråden markeras med "ellipsis" (...), vad det nu heter på svenska.


Q: Varför ska jag rösta på AD?
A: Kort: för att få mer effekt på besluten än du får hos andra partier. Och att du kan ändra dig under mandatperiodens gång, istället för en gång var 4:e år.

Q: Rekryteringsbas? Vilka tror ni vill gå med i AD?
A: Till att börja med de som känner starkt för att införa en direktare demokratistruktur, men efterhand folk ser att vår ide fungerar kommer alla som vill få större politiskt inflytande se fördelarna med kortare beslutsled. Dessutom kommer de som inte kunnat delta i traditionella partimöten snart inse fördelen att mötas över internet.

Q: Varför skulle människor vilja mötas över internet istället för öga mot öga?
A: En god anledning är tillgängligheten och flexibiliteten - mötet är aldrig längre bort än närmsta internetdator. En annan är kostnaden: internetuppkoppling är billigare och enklare att komma igång med än att resa till ett partikonvent.

Q: Vilka skulle föredra att sköta diskussionen över internet istället för att mötas på riktigt?
**A: Exempelvis boende i glesbygd/utomlands/bilbefriade, handikappade och de som helt enkelt läser och skriver snabbare än de talar och lyssnar. För att bli tagen på allvar hjälper välformulerade argument och tydligt språk mer än pondus. Detta räknar vi med ska ge bättre förslag och en relativ fördel för hela Sverige. (Är detta slutet för de tjocka farbrödernas styre? :-))

Q: Är det inte en risk att folk deltar i AD utan att förstå beslutsprocessen?
A: Vilka förstår beslutsprocessen i (infoga etablerat parti) om du skulle fråga de personer du möter under en dag? Vi provade förklara detta för våra föräldrar och det gick ganska bra. Några av dem frågade till och med om att, när de blir pensionärer, kunde det vara bra att driva pensionärsfrågorna via AD eftersom de nuvarande pensionärspartierna inte får sitt rättmätiga genomslag. (Att Europa bara blir äldre skrivs ju i media hela tiden). Vi tyckte de skulle känna sig välkomna. Tills dess ska vi ha gjort vårt demokratiforum så smidigt att de inte känner sig bortkomna, som ju annars ofta kan hända på internet.


Q: Är inte AD besvärligare eftersom man måste rösta flera gånger?
A: De som föredrar att rösta en gång vart 4:e år kan delegera sin röstning till någon annan, med den skillnaden mot det etablerade systemet att om delagaten sviker ditt förtroende kan du ändra dig när som helst. Du behöver inte vänta flera år. Vi tror att detta kommer skära bort mycket av den korruption och röstköpande som de etablerade partierna har lagt sig till genom åren.

Q: Ok, du har mig på kroken - AD vore kanske något för mig. Hur fungerar röstningen inom AD?
A:


Q: Kan man ändra sig efter man röstat, kan man ändra sig? Hur lång tid har man på sig?
A:

Q: Så om jag förstått rätt vill AD byta ut dagens riksdagspersoner mot "delegater" som konkurrerar om popularitet bland partimedlemmarna, och i riksdagspersonernas ställe sätta personer som agerar knapptryckar-automater och slaviskt utför partiets vilja? (Hm.. Är inte det ungefär så riksdagspartierna brukar göra?)
A: Kort sammanfattat ja, och då undrar du nog vad är nytt? Jo, att det inte blir någon "kohandel" med våra partimedlemmars vilja i korridoren innan röstningen, dvs mer demokratiskt i ordets rätta betydelse.
(Om "kohandel" är vad partimedlemmarna vill ha, så kan de förstås rösta igenom det, men det är något som AD vill undvika eftersom det är ett odemokratiskt förfaringssätt.)

Q: Blir det inte då samma som i Riksdagen idag, fast med snabbare byte av delagater?
A: Skillnaden är att AD garanterar partimedlemmarna att inga motioner tigs ihjäl, samt att partitoppen följer medlemmarnas beslut. ADs kortare beslutsled (jmf med de etablerade partierna) hjälper ytterligare för att ännu noggrannare följa medlemmarnas beslut.

Q: Riskerar inte era kortare beslutsled att rösta igenom ogenomtänkta förslag som därefter fallerar?
A: Sveriges befolkning är välutbildad och de som deltar i AD kommer antagligen att fråga experter, samt bidra med sin egen expertis. Framför allt har var person bäst förutsättningar att avgöra hur ett förslag påverkar dem själva.
Så länge AD inte har egen majoritet kommer förslagen från de gamla partiernas längre beslutsled jämföras med våra och när folk ser att våra förslag "slår väl ut" ungefär lika ofta (eller kanske oftare) kommer fler röster på AD.

***kortare


Q: Är det inte risk att de etablerade partierna stjäl era förslag och presenterar som sina egna?
A: Då är vi väl glada att ha fått gratis röster i riksdagen. Skämt åsido har våra förslag en klausul som gör det fritt att sprida, men måste visa vart att det kommer ifrån AD. Som citering, fast för hela materialet.

Q: Är det inte risk att de etablerade partierna ser "vartåt det lutar" i era forum och taktikröstar utifrån detta? Ger det er nackdelar?
A: Ett grundläggande mål i vår ideologi är att fasa ut taktikröstandet. Om det skulle visa sig att etablerade partier taktikröstar så kommer det en pressrelease och det ger oss "vind i seglen" och "ved på vår brasa".

...

Q: Vad hindrar illvilliga från att blockera era system så som hänt med vissa svenska myndigheter?
A: Vi kommer ha ett system som är placerat på olika håll i Sverige och

Q: Vad händer om ni får fel på internetanslutningen? Försvinner de lagda rösterna då?
A: Detta är två olika frågor. Först: vi kommer att ha många servrar, och eftersom det behövs kan vi bygga till flera anslutningar till servrarna. (Vi tror även att internetleverantörer kommer vara hjälpsamma och se till att ge god service till ett nationellt parti som propagerar för utökad användning av internet i samhällets administration.).
Andra frågan, jo "lagda röster ligger" och för att veta säkert ges en bekräftelse på lagd röst först efter att den registrerats "hårt" av flera servrar.


Q: Vad händer om era servrar kraschar? Eller om det skulle bli brand?
A: Vi har backuper som automatiskt kontrolleras att de är korrekta (och den automatiska kontrollen verifieras av en människa :-)) så det är ingen panik om det skulle ske. I nuläget skulle de som varit inloggade behöva gå tillbaka till startsidan hos AD och logga in igen.

...

Q: Om jag engagerar mig ideellt i AD, hur vet jag att mitt arbete inte kan gå förlorat ifall de ursprungliga eldsjälarna skulle få förhinder?
A: Alla våra ideer, förslag och egenhälligt skapade dokument publiceras under flera licenser: traditionell copyright, ... (CC Attribution Share-Alike kanske?)

Q: Vad gäller för programkod och dokumentation för röstningssystemet?
A: Till att börja med utvecklas det internt, men vi har ambitionen att släppa det under en öppen licens när det hunnit bli mera beprövat.



å
Simon B.
 

Inläggav MrPerfect72 » 2006-06-26 10.46

He he. Ja ger man både frågorna själv och svarar själv så får man ju både intelligenta frågor och svar. :D

Ska försöka svar kortfattat på de du inte hade något eget svar.

Q: Ok, du har mig på kroken - AD vore kanske något för mig. Hur fungerar röstningen inom AD?

A0: Ja, till röstningen i http://www.aktivdemokrati.se väljer vi att använda välkända matematiska modeller som varit kända i årtusenden, men som alla demokratier av någon outgrundlig anledning valt att inte utnyttja.

A1: Desto fler som är eniga och desto fler som röstat i en Ja/Nej-fråga desto snabbare kan beslut fattas. Tiden det tar i förhållande till antalet röstande i frågan bestäms av en konstant som folket i sin tur kan justera genom ex. medianröstning. På så vis ligger tiden till beslut delvis i varje medborgares hand.

A2: Medianröstning innebär att folket tycker till i siffror, ex. stadsbudgeten, beslutshastighetskonstanten (ovan) eller politikernas löner i riksdagen.

A3: Prioritetsröstning innebär att du som medborgare kan prioritera i beslut där Ja/Nej inte duger. Ex valet av personer till viktiga poster eller valet av design på ett nytt monument.

Q: Kan man ändra sig efter man röstat? Hur lång tid har man på sig?
A: Ja, det är meningen att man ska kunna ändra sig innan beslutet är taget. Tiden bestäms alltså av varje person som röstar. Man kan alltså både bromsa och skynda på tiden till beslut. Undantaget är givetvis om en yttre faktor bestämmer tidsramen. Ex en chef på ett kriscentrum som anser sig behöva konsultera folket en krissituation eller om talmannen i riksdagen har bestämt ett datum för omröstning som http://www.aktivdemokrati.se måste anpassa sig till.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52


Återgå till Övrigt



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster

cron
π