gilroitto skrev:Jamen kan vi inte fokusera på något bättre [...] Vi har en logga, ett namn, en hyffsad hemsida och forum. Det stora behovet nu är en genomtänkt fungerande lösning för det kaotiska tjattret som blir av hundra samtidiga trådar och omröstningar. Varje gång jag loggar in på forumet tappar jag nästan tron på direktdemokratin.
Kvantitet och komplexitet går att hantera genom rätt tillämpning av teknologisk auotmatisering. (Med andra ord: datorprogram.) Det traditionella sätten att bygga upp en organisation är en lösning för att hantera uppgifterna med tillgänglig teknologi. Vi har styrelse och i rikstaden har vi utskott. De är begränsade till ett fåtal medlemmar eftersom det inte går att hantera uppgifterna med ett obegränsat antal medlemmar. Samma sak gäller ett forum som detta. Ett forum blir för rörigt när det är för mycket på en gång. Men det går att utveckla forumen för att hantera större mängder.
Vi har listor och handlingsplaner. Vi har flera aspekter som påverkar varandra. Vi behöver fler medlemmar för att utvecklas. Men vi behöver också utvecklas för att få fler medlemmar.
Var är medlemmarna som faktiskt vill lösa problemen genom att skapa de system som behövs?
Vi är ganska eniga om vad som behövs, men just nu är det inte någon som jobbar på det som är viktigast av allt. Dvs valsystemet. Varför? Det går inte att skylla på bristande kunskap. Du kan alltid hjälpa till med den kunskap du har. Du kan även lära dig vad som behövs. Om inte annat kan du, kanske framför allt, hjälpa oss att hitta de personer som faktiskt KAN driva denna uppgift frammåt. Vi har en bunt medlemmar och en stor mängd intresserade. Om inte någon av dessa kan hjälpa till direkt, måste vi väl ändå ha kontakter?
Hur många i din omgivning har DU frågat om de vill hjälpa till i utvecklingen?
Fiddur, som utvecklat en version, färdig att användas för ja-nej-omröstningar, är villig att fortsätta utvecklingen om han får hjälp med barnpassningen. Jag själv lägger ned väldigt mycket tid på AD och även på valsystemet. Jag kommer snart att behöva byta arbete. Helst skulle jag vilja jobba med AD på heltid.