jonas skrev:Kontinuerlig omröstning kan man ha även med en fast deadline.
Frågan är väl snarare om fast deadline vs variabel deadline.
fiddur skrev:jonas skrev:Kontinuerlig omröstning kan man ha även med en fast deadline.
Frågan är väl snarare om fast deadline vs variabel deadline.
Den integralräkningsmodellen som är med i partiprogrammet kallas där för "Kontinuerlig omröstning"... Först kanske vi skall ha en konsekvent terminologi så vi vet vad vi pratar om
robwe skrev:Till att börja med så förstår jag inte varför en prioritetsröstning ska behöva ha en deadline alls?
robwe skrev:Jag tror inte att någon enskild person ska kalibrera systemet alls, utan att man avgör demokratikonstanten direkt genom en medianomröstning. Alla medborgare får vara med och trycka på gasen, dra i bromsen för systemet.
robwe skrev:Dessutom så tror jag inte alls att delegering ensamt kommer att lösa problemet med att det blir för många förslag för varje enskild att rösta på.
robwe skrev:Jag tror att variabel deadline passar för ADs interna beslut, samtidigt som vi har ett system för fasta deadlines när vi arbetar emot riksdagen. Om det behövs beslut i andra sammanhang med fast deadline, så får vi delegera lämplig makt till ansvariga utförare.
robwe skrev:Du nämner ett antal fall där integral sammanräkningen inte verkar fungera. Kan du ge några lite mer detaljerade exempel? Personligen så tror jag att den fungerar om man tar hänsyn till att människor även är anpassliga till det system som används, och lär sig hur de ska agera.
robwe skrev:Om man tar hänsyn till mediebevakningen, så tror jag att många förslag kommer att få stöd i formen av en exponentiell kurva. Ett förslag börjar hos en liten intressegrupp med litet stöd. Men i takt med att det accumulerade stödet växer, så kommer allt fler att upptäcka förslaget genom den mediebevakning som antagligen är beroende på accumulerat stöd. Om förslaget då är bra, så kommer fler ansluta sig till det, varpå det accumulerade stödet börjar växa snabbare. Om man tar hänsyn till dynamiska effekter så tror jag att en enkel integralräkning passar väldigt bra.
robwe skrev:Det omvända alternativet är om landets alla delegater försöker "kuppa" igenom ett snabbt impopulärt beslut. Även om delegaterna skapar ett massivt momentant stöd som skulle klubba igenom förslaget snabbt, så blir det svårt att förhindra att någon liten vaksam intressegrupp sätter sig på tvären. Dessa köper tid, så att fler motståndare hinner ansluta sig, vilket köper ytterligare tid etc. I värsta fall, om förslaget klubbas igenom, så är det bara för motståndarna att dra igång en allmän informationskampanj och direkt lägga ett motförslag.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster