Forum

Välarbetat partiprogram!

Säg HEJ och presentera dig själv.
Har du frågor eller funderingar?

Välarbetat partiprogram!

Inläggav Simon B. » 2006-06-22 10.55

Jag är intresserad av att delta i att implementera den beskrivna plattformen.
Finns någon relaterad forskning om möjliga effekter av denna sorts systemförändring? Eller kommer det visa sig genom att det införs gradvis genom att rekrytera/personrösta in folk i de etablerade partierna?

Specifikt finns vetenskapliga fallgropar med "Byzantinska generaler": hos de serverar som ska hantera anonymisering av insamlade röster, samt i algoritmerna för att sammanställa röstresultaten.

Vilka delar av systemet/plattformen saknar proof-of-concept hos andra organisationer? Hur kopplas fysisk person till rösträtt till registrerade aktivitet er på röstningsservrarna?
Simon B.
 

Inläggav Magnus Gustavsson » 2006-06-22 11.13

Tack för det!

Vår ide är ju att styra oss själva soch låta oss väljas in i den etablerade maktapparaten.
Väl där kan vi bevisa vårt systems överlägsenhet.
Svårt tyvärr att peka på liknande organisationer som lyckats väl, vå är ju pionjärer.
Enda exemplet som har någorlunda relevans är väl demoex.net som jobbar direktdemokratiskt i Vallentuna kommun.
De är dock begränsade av valsystemet som vi ser det.

"Byzantinska generaler"...låter som nåt jag läst men kan du utveckla?
Mer om hur vi tänkt det finns här: http://wse75376.web16.talkactive.net/PH ... ght=design ,men bäst är kanske om du ställer mer frågor.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Inläggav Gäst » 2006-06-22 11.36

Tack, jag skickade epost om det, sa kan mail-personen kanske skyffla det till rätt person.
Gäst
 

Inläggav Simon B. » 2006-06-23 20.56

Analys av http://www.aktivdemokrati.se


Jag hittade sajten via http://www.val.se, när jag nyfiket kikade i en lista över de som beställt valsedlar tror jag det var. Jag läser dagstidningar på internet sporadiskt.


FRAMSIDAN

Första intryck när jag såg sidan: Verkar gjort av teoretiker som inte har mkt webbvana. Tillräckligt "ren" design för att göra mig nyfiken att kika hur det fungerar. Min tidigare kunskap var från (d) och nagot experimentellt system nagonstans strax utanför Sthlm.

Första blickfång var logotypen: ser ut som ett utkast. Bra: partiet har inte stelnat än. Dåligt: igenkänning via logotyp är viktigt och om ni redan varit i nyheterna är det hög tid att skaffa ett "seriöst" och "officiellt" intryck gentemot förstagångsbesökare.
Länkarna är diskreta. Ur användbarhetssynpunkt för små: många kan ha svårt att fatta att det är länkar, och därefter klicka på dem. Mina föräldrar skulle garanterat dubbelklicka vid sidan av, men först efter att ha instruerats att det är länkar.

Synskadade kan inte läsa bilderna pga avsaknad av text. AD borde nu i början ta särskild hänsyn till de som kan vara enklast att rekrytera: de som föredrar internet före IRL-möten i sin politiska aktivitet, t ex utanför storstäder, handikappade, nischer som tappas bort hos elitpolitikerna och säkert fler. (För min del bor jag utomlands...)

Fantastiskt pedagogisk framsidesbild! Jag uppfattade inte rött/blått som vänster/höger utan som två olika åsikter. Dvs att AD inte tar fram ett one-size-must-fit-all -beslut innan man går till "mentometerknapparna". (Sidorna framsida + partiprogram klår demoex flerfaldigt vad gäller pedagogik, men det kan bli bättre!)

Dock fick jag en klåfingrig känsla av att vilja skicka in en "uppstädad" version av framsidesbilden, t ex genom att byta format fran JPG till PNG (fotona i toppen skulle inte ta mkt mer plats, och resten skulle ta _mindre_ plats i en "renad" version). Alternativt göra två bilder, en .jpg med övre halvan och en PNG med nedre. Fast för lyckad implementation skulle jag behöva orginalmaterialet, om det finns kvar t ex i Photoshop-format eller helt enkelt en högkvalitetsversion. (Saknas HQ-version så kan man ta bort delar av en JPG nedifran och uppåt med hjälp av specialprogramvara.)

IF: Sidan blir svårläst om man använder förkortningar (I.g. F.rk..tn...ar).

Mina första sekunder höll på att ta slut, så jag snabbscannade de nyligen upptäckta länkarna (att de är diskreta är bra, för det ger framsidesbilden = hela ert viktigaste budskap, mer tid på näthinnan) och gick till Partiprogram (Huh?).

Nästa besök på framsidan:


PARTIPROGRAM
"Inledning" -- visar att mycket text väntar. Tillräckligt luftigt för och igenkänning av bilden fran framsidan övertalade mig att börja läsa. Lite för "pratigt" om "fast förankring" i början -- fast jag är tekniskt sinnad och brukar vilja "sabotera" humanisters texter genom att redigera bort "viktig sammanlänkande text" (som jag anser vara slöseri med läsarens tid). I nuläget är detta nog första anhalt för förstagångsbesökare, vilket inte är särskilt optimalt. Infångning av nykomlingar borde göras med 2-3 länkar på framsidan. PP har lyckats ganska bra med sitt "Engagera dig!".

Jag läste vidare. Vissa bilder skulle behöva bildtexter. Rubrikerna glömde jag att de funnits. Kanske mer luft ovanför varje rubrik kunde hjälpa -- fast jag vet ärligt inte om dokumentet helst ska framstå som en monolit eller flerdelad sida. En innehållsförteckning kanske borde finnas, fast _sist_ (tycker jag) för att inte störa/skrämma bort nykomna läsare.

Omröstningsbilden och /7 förstod jag inte. Medel över sju dagar? Generell nedskalning av siffrorna (varför 1/7 och inte inte procenttal /100?)
(Hm. Kanske är 7 "demokratikonstanten"? För att förklara för medelsvensson vore /x kanske bättre. Eller varför inte ändra integralslutvärdet direkt, dvs ingen division i integreringen, men summa=x där x blir 7 med samma siffror som i bilden?)
Denna del kan förklaras tydligare. Nu har jag kanske förstått. Innan denna analys "förstod" jag bara ur abstrakt perspektiv var "demokratikonstanten" innebär.

När jag läst till botten var det tomt. Det slutade lite tvärt -- är det något mtrl som ännu inte blivit klart? Det logiska vore en länk till framsidan och en länk "engagera dig" eller "delta" eller "Välkommen" eller hur det bäst kunde formuleras.



Pamflett.doc
* DOC?!? Det ska vara PDF eller HTML på webben.
* Punktlistorna är gjorda med mellanslag -- ser sällan lika ut hos olika datorer (och blir snett på min dator).
* Det ser ut att vara gjort med OpenOffice/OOo, så en "Spara som HTML"-version borde bli minst lika snygg som nuvarande. PDF-export stöds också i OOo. (!!?)
* Texten i bilden är för suddig. Kanske rita en (bakgrunds-fylld) textruta över och fylla i texten i mindre "grumligt" typsnitt?


Namninsamling.pdf
* Borde presenteras tillsammans med instruktioner hur det ska fyllas i och vart det ska skickas. Citera instruktioner fran: http://www.val.se/for_partier/registrer ... index.html
* någon sorts koordinering för att undvika dubletter i namninsamlingen.
* Hur många namn behövs? Ungefär hur långt har AD kommit?
* Får man kryssa för kommun eller landsting om man vill?
* Instruktionerna kan infogas som sida 1 i PDF-filen, och man kan enkelt välja att skriva ut endast sida 2.



IDEER till sajtinnehåll:

* Lista/nyhetslogg med (pro-AD) material i olika medier:
Kanske en blogg+RSS-flöde som ger en en-radig sammanfattning var nyheten gäller, dess eventuella rubrik och utgivare och länken. Exempel:

Nättidningen Sourze, 19 apr 2001: Inför direkt demokrati i Sverige!
av Torbjörn Perttu
Representativ demokrati är långt ifrån grundtanken om demokrati.
(läs mer)
Taggar: väckelse


* Efter att ha läst kanske 10% av forumet inser jag att detaljerna finns spridda lite här och där. För att hålla sig uppdaterad någorlunda enkelt skulle man vilja kunna prenumerera på vissa delar av forumet.

(Mitt konto "SimonB." är ännu inte aktiverat, sa jag fortsätter posta utan att vara inloggad sa länge.)
Simon B.
 

Inläggav Magnus Gustavsson » 2006-06-26 08.02

Tack, Simon, mkt bra feedback till vår webmaster!
Håller med dig i det mesta.
Du vill inte hjälp oss att förbättra mer "handgripligt"?
Tror du vore rätt man på posten!
Kan du även skicka mig "PM:a" ditt mail direkt till mig, jag har inte sett till det?

MVH/
Magnus
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Inläggav MrPerfect72 » 2006-06-26 11.26

Hej Simon! :D

Bra att du berättar hur du hittade oss! Extra kul för mig som drev på att vi nu finns på http://www.val.se 8)

FRAMSIDAN

Ditt första intryck av sidan är nog korrekt. Gjord av mig som hatar frames, knappar och annat bjäfs som blinkar och flashar. Kanske en kvarleva från den tiden då jag hade slött modem och man verkligen svor åt sådant. Vi får inte glömma att dessa atteraljer lever kvar. Jag vill hålla den så "ren" jag kan av denna orsak.

Håller med om att igenkänning via logotyp är viktigt. Vi teoretiker har dålig känsla för sådant. Har du något bra förslag?

Jo, länkarna är diskreta har funderat på att göra dem till knappar men å andra sidan tror jag det framgår ganska snabbt att det är länkar ändå.

Inte läsa bilderna pga avsaknad av text? Ok. Då har jag missat det.

"Fantastiskt pedagogisk framsidesbild!" He he. Tackar. Har förstått att jag är ganska pedagogisk :D och håller med om att också texten är förträfflig och jag tror att Robert är den som gjorde första utgåvan av den.

De flesta bilder som ligger har jag eller så ligger de som bmp-filer under samma biblotek som jpg-filerna på vår hemsida.

PARTIPROGRAM
Jo kanske det är första anhalt för förstagångsbesökare och kanske pamfletten borde komma först. Det har du rätt i. Pamfletten går in på vad man kan göra nämligen.

Jo, "demokratikonstanten" förstår man i början mest instinktivt och teoretiker tvingar sig själva ibland att djupdyka.

Ok. jag får göra en genomgång snart med det du sagt som stöd, men nu har vi en veckas jobb med TV3-inslaget. :D Tackar för din befogade och konstruktiva kritik som kommer användas med förnuft.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

alter ego

Inläggav Simon B. » 2006-06-28 15.05

Mitt alter ego "SimonB." är ännu inte aktiverat, sa jag kan inte logga in och skicka PM. (Tips: Jag blir gärna aktiverad när admin-behörig loggar in nästa gång!)
Min epostadress är simbo040 kanelkrumelur student.liu.se. Jag vill gärna hjälpa till att göra det enklare för intresserade att delta i "demokratiseringen" och jag vill göra det enklare för folk att komma med i debatten.
Simon B.
 


Återgå till Övrigt



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster

cron
π