joasi skrev:Men jag tycker fortfarande att vi ska använda full röststyrka i frågor som rör införande av RDD.
Jag tycker inte att vi skall skilja på typer av frågor. Vem skall avgöra vilken typ en fråga är av, vår styrelse?
Det är en viktig poäng att AD inte kommer att föra någon EGEN politik med sina mandat. Mandaten skall vara en kanal för folket att direkt lägga sin röst i enskilda frågor, partiet i sig har, som jag ser det, ingen politik. Jag vet att det är inskrivet en värdegrund och syfte i stadgarna, med öppenhet osv, men tekniskt sett är detta medlemmars politik, som de kan driva genom samma kanal som alla andra frågor.
Herr Anders skrev:Är ni säkra på att absolut mandatfördelning skulle undvika taktikröstning? Incitamenten att lägga en "säker" röst på ett gammelparti och därefter försöka roffa åt sig så många direktdemokratiska mandat som möjligt borde rimligtvis vara lika stor oavsett den direktdemokratiska mandatfördelningsmodellen. Skillnaden är bara att i det ena alternativet får man alltid några mandat medan man i det andra ibland får alla mandat och ibland inga. I det långa loppet borde dock antalet vunna mandat bli likvärdigt i de båda alternativen.
Nej, skillnaden är att man inte vinner lika mycket på att lägga sin röst både på gammelparti och inom ADs valsystem, om AD lägger alla sina mandat för hela folket.
jonas skrev:Både Demoex och Popvox gick ut med att de är ett komplement.
Ja, och de har inte lyckats få särskilt många mandat. Jag siktar på 15% nästa riksdagsval!
jonas skrev:Det kan finnas en vits, som sagts här, att göra en mjukare introduktion.
Så jag kan hålla med om att vi har proportionell mandatfördelning under första mandatperioden, då hela folket lär känna det nya systemet och vi börjar anpassa sättet att tänka på och jobba.
Nu när blocken är så jämna som de är, så ser jag stora möjligheter för AD att få reell makt i riksdagen redan i nästa mandatperiod. Jag tror att vi kan förklara poängen med absolut mandatfördelning genom situationen jag först beskrev med vågmästarröstningen. Att ge upp vår makt första mandatperioden som någon sorts pedagogisk poäng skulle bara ge FÄRRE motivation att rösta på oss.