En budget sammanställs genom en medianomröstning där procentsatser anges för varje budgetområde. Systemet ser till att summan av procentsatser alltid är 100%. Vid beräkning av omröstningsresultatet väljs medianen för varje budgetområde. Den totala budgeten justeras sedan proportionerligt så att summan av utgiftsposter blir 100%.
Budgetens storlek avgörs i en separat medianomröstning.
pH7.3 skrev:Jag hade en tanke om att låta budgeten vara en proposition som alla andra. Det finns dock en väsentlig skillnad och det är att det att en budget måste fram. Det går inte bara att vänta på att ett förslag ska dyka upp som man sedan röstar om.
joasi skrev:Den nya lydelsen:En budget sammanställs genom en medianomröstning där procentsatser anges för varje budgetområde. Systemet ser till att summan av procentsatser alltid är 100%. Vid beräkning av omröstningsresultatet väljs medianen för varje budgetområde. Den totala budgeten justeras sedan proportionerligt så att summan av utgiftsposter blir 100%.
Budgetens storlek avgörs i en separat medianomröstning.
pH7.3 skrev:Det finns dock en väsentlig skillnad och det är att det att en budget måste fram. Det går inte bara att vänta på att ett förslag ska dyka upp som man sedan röstar om.
joasi skrev:Ok. Men jag frågar mig om man i praktiken vinner något på en sådan begränsning? Vad händer om man röstar för att ta bort den begränsningen?
Jag ser ett värde i att erbjuda ett minimum av regleringar initialt. Det går ju alltid att rösta in en sådan begränsning senare om man tycker behovet finns.
joasi skrev:Sedan tror jag det kan vara en störande begränsning för enskilda väljare. Om du faktiskt har den politiska övertygelsen att försvarsbudgeten borde vara ca hälften av dagens nivå så borde du kunna få uttrycka det.
rtordon skrev:När det gäller budgetomröstningar i ett direktdemokratiskt system, tror jag det är mer nödvändigt än någonsin att ha bra konsekvensbeskrivningar, så att medborgaren gör ett informerat val.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster