Forum

Strategi för att implementera RDD på riksplanet

Säg HEJ och presentera dig själv.
Har du frågor eller funderingar?

Strategi för att implementera RDD på riksplanet

Inläggav pH7.3 » 2010-07-18 13.34

Jag har tidigare ventilerat tanken om att börja enkelt. Även om RDD implementerat fullt ut är slutmålet behöver man inte börja med detta. Man behöver inte ens ha det implementerat fullt ut inom partiet (DD eller AD) heller, även om det kan vara bra att testa systemet inom ramen för partiet. Vi har personer som vill engagera sig i rörelsen och vi har personer som bara vill rösta på oss. Den senare gruppen är den klart större och det är ju egentligen för den gruppen som vi arbetar. Så varför inte börja enkelt och erbjuda väljare en möjlighet till att mer eller mindre fritt delegera till övriga partier i riksdagen? Har man väl kommit så långt och fått gehör för den här light-varianten blir det lättare att ta ytterligare steg i riktning mot RDD.
Användarvisningsbild
pH7.3
Medlem i partiet
 
Inlägg: 361
Registrerad: 2009-08-11 22.46

Re: Strategi för att implementera RDD på riksplanet

Inläggav jonas » 2010-07-18 16.10

Det finns oändligt många varianter på hur man kan implementera DD. Det kommer alltid att finnas delade meningar i var man bör börja någonstans.

Oavsett vilken variant vi väljer tycker jag det är vitkigt att främst lyfta fram alternativet till att delegera till de mest kända partierna.

Den vision jag beskriver har en flexibilitet som kan anpassas till varje individs behov och önskemål.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Strategi för att implementera RDD på riksplanet

Inläggav Roger » 2010-07-18 18.09

Jag vill ha möjligheten att bestämma själv eller delegera till andra delegater än enbart riksdagspartierna då de för kompromissande och likriktad block-politik (ex. FRA-lag 2 eller FRA-lag 3, kärnkraft höger eller kärnkraft vänster, trängselskatt A eller trängselskatt B, EU eller EU).
Roger
Medlem i partiet
 
Inlägg: 389
Registrerad: 2008-08-09 20.14
Ort: Hindås

Re: Strategi för att implementera RDD på riksplanet

Inläggav MrPerfect72 » 2010-07-19 07.55

Jag aer med det befintliga partiprogrammet, Jonas och Roger i detta. Systemet ska vara "on demand" till alla, aeven till de som inte gillar de befintliga partierna.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Strategi för att implementera RDD på riksplanet

Inläggav pH7.3 » 2010-07-19 08.07

Det är ju målet. Men man kan göra det i delsteg.
Användarvisningsbild
pH7.3
Medlem i partiet
 
Inlägg: 361
Registrerad: 2009-08-11 22.46

Re: Strategi för att implementera RDD på riksplanet

Inläggav MrPerfect72 » 2010-07-19 10.18

Resultatet blir att jag startar "MrPerfect72 partiet" som folk kan delegera till. "MrPerfect72 partiet" valsamverkar med Aktiv Demokrati, givetvis... Det kommer bli en himla massa "Unika partiet"... :-D ...helt i onoedan.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Strategi för att implementera RDD på riksplanet

Inläggav pH7.3 » 2010-07-19 10.32

Det där fattade jag inte.
Användarvisningsbild
pH7.3
Medlem i partiet
 
Inlägg: 361
Registrerad: 2009-08-11 22.46

Re: Strategi för att implementera RDD på riksplanet

Inläggav MrPerfect72 » 2010-07-19 10.42

...ja, om man enbart ska kunna delegera till partier och inte till vem man vill.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Strategi för att implementera RDD på riksplanet

Inläggav Roger » 2010-07-19 10.57

Förslaget är värre än så. Man skall enbart kunna delegera till partier i riksdagen. I praktiken två block som röstar lika i vissa frågor.
Senast redigerad av Roger 2010-07-19 11.06, redigerad totalt 1 gång.
Roger
Medlem i partiet
 
Inlägg: 389
Registrerad: 2008-08-09 20.14
Ort: Hindås

Re: Strategi för att implementera RDD på riksplanet

Inläggav pH7.3 » 2010-07-19 11.06

Roger skrev:Förslaget är värre än så. Man skall enbart kunna delegera till partier i riksdagen. I praktiken två block som röstar lika i vissa frågor (EU t ex).



Som sagt, i ett första steg. Men, om konsensus är att vi ska sälja RDD fullt ut från början så gör vi ju det. Jag är förstås skeptisk. :)
Användarvisningsbild
pH7.3
Medlem i partiet
 
Inlägg: 361
Registrerad: 2009-08-11 22.46

Re: Strategi för att implementera RDD på riksplanet

Inläggav Roger » 2010-07-19 11.13

För mig är anledningen till att jag kom till AD att jag såg hur totalt överkörda och maktlösa folket var vid införandet av FRA-lagen. Om båda blocken vill ha kvar kablarna som tappar av privat kommunikation så är det åt :evil:
Roger
Medlem i partiet
 
Inlägg: 389
Registrerad: 2008-08-09 20.14
Ort: Hindås

Re: Strategi för att implementera RDD på riksplanet

Inläggav MrPerfect72 » 2010-07-19 13.10

Enig med Roger. Alla smaa partier har ju naagot som de vill ha igenom som folket aer foer, till stor del, och de sittande blockeringspolitikerna aer emot, inte enbart "Piratpartiets" "FRA-fraaga" som samlar alla moejliga politiker och medlemmar ur alla partier. Det finns mer. Kanske EU-medlemskapet? Kanske Kvinnofraagor? kanske 6-timmars arbetsdag? Kanske nej till kaernkraften? Vad vet jag?
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Strategi för att implementera RDD på riksplanet

Inläggav fiddur » 2010-07-19 15.01

Roger skrev:Förslaget är värre än så. Man skall enbart kunna delegera till partier i riksdagen. I praktiken två block som röstar lika i vissa frågor.


Vem föreslog detta?

Jonas tyckte att man kunde lyfta fram möjligheten att delegera till de befintliga partierna, men jag tror ingen här har föreslagit att de skall vara de enda delegaterna...
/ Fredrik Liljegren
Användarvisningsbild
fiddur
Medlem i partiet
 
Inlägg: 643
Registrerad: 2009-07-22 04.19
Ort: Göteborg

Re: Strategi för att implementera RDD på riksplanet

Inläggav Roger » 2010-07-19 15.15

pH7.3 föreslog det i första posten i denna tråd:
pH7.3 skrev:.. delegera till övriga partier i riksdagen? ..
Roger
Medlem i partiet
 
Inlägg: 389
Registrerad: 2008-08-09 20.14
Ort: Hindås

Re: Strategi för att implementera RDD på riksplanet

Inläggav fiddur » 2010-07-19 18.36

Roger skrev:pH7.3 föreslog det i första posten i denna tråd:
pH7.3 skrev:.. delegera till övriga partier i riksdagen? ..


Ok, jag läste det ur min tidigare förförståelse att vi skulle se till att alla riksdagspartierna skulle finnas med i systemet som delegater.

Jag ser inte heller några fördelar med att utesluta andra delegater. Dock kan vi lyfta fram som enkelt exempel, att man i AD kan välja att delegera sina röster till exempelvis Miljöpartiet och Piratpartiet, för att påvisa att det inte behöver vara en motsättning att man skulle vilja rösta på flera partier för olika typer av frågor.
/ Fredrik Liljegren
Användarvisningsbild
fiddur
Medlem i partiet
 
Inlägg: 643
Registrerad: 2009-07-22 04.19
Ort: Göteborg

Re: Strategi för att implementera RDD på riksplanet

Inläggav pH7.3 » 2010-07-19 19.38

Problemet är hur AD representerar Piratpartiet i riksdagen. Om nu AD ska använda X mandat för Sossar och Y mandat för Moderater och Z mandat för Piratpartiet... Hur vet delegaterna hur de ska rösta i en viss fråga och hur får vi ett kvitto på att så ha skett? För S och M blir det tydligt - bara att kolla omröstningen i riksdagen.

Låt mig omformulera det lite. Problemet är inte av en praktisk natur, det kan vi säkert lösa. Problemet är av en pedagogisk natur gentemot potentiella väljare.

Så, det enda jag säger här att det kanske är bra att hålla det så enkelt som bara är möjligt initialt, även om vår vision är betydligt större.
Användarvisningsbild
pH7.3
Medlem i partiet
 
Inlägg: 361
Registrerad: 2009-08-11 22.46

Re: Strategi för att implementera RDD på riksplanet

Inläggav joasi » 2010-07-19 19.53

Blir det inte svårt även rent praktiskt att springa runt och fråga alla partier om hur de kommer att rösta inför varje votering? Speciellt de partier som inte finns i riksdagen och kanske inte ens följer voteringarna där?

Rent praktiskt tror jag det vore enklare att bara använda delegater som har skrivit delegatsavtal med partiet innan som reglerar hur AD fördelar sina delegerade röster till dem. Nackdelen är naturligtvis att de etablerade partierna sannolikt kommer att motverka AD och vägra skriva på ett sådant avtal (trotts att det ju ger dem fler röster). Men det är väl här valsamverkan kommer in i bilden. Får AD med alla partier utanför riksdagen som delegater så blir AD en viktig kraft att räkna med och ett tilltalande alternativ för många väljare.
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: Strategi för att implementera RDD på riksplanet

Inläggav pH7.3 » 2010-07-19 20.06

Roger skrev:För mig är anledningen till att jag kom till AD att jag såg hur totalt överkörda och maktlösa folket var vid införandet av FRA-lagen. Om båda blocken vill ha kvar kablarna som tappar av privat kommunikation så är det åt :evil:


FöU15 Lag om signalspaning m.m. (förnyad behandling)
1. utskottet
2. res. (s, v, mp)
Votering:
143 för utskottet
138 för res.
1 avstod
67 frånvarande
Kammaren biföll utskottets förslag.
Partivis fördelning av rösterna:
För utskottet: 80 m, 23 c, 21 fp, 19 kd
För res.: 105 s, 1 fp, 19 v, 13 mp
Avstod: 1 fp
Frånvarande: 25 s, 17 m, 6 c, 5 fp, 5 kd, 3 v, 6 mp

Hur tolkar man detta? Betyder res. att man röstar mot förslaget? I så fall så stod det och vägde.
Användarvisningsbild
pH7.3
Medlem i partiet
 
Inlägg: 361
Registrerad: 2009-08-11 22.46

Re: Strategi för att implementera RDD på riksplanet

Inläggav joasi » 2010-07-19 21.00

Intressant. Av de 68 som avstod eller var frånvarande var 34 från det borgerliga blocket och 34 från det rödgröna.
Jag tror inte det var en slump. Tvärt om så tyder det här på att allt var uppgjort på förhand och att riskdagsvoteringen bara var ett spel för gallerierna.
Om S, V och Mp ville hade de kunnat rösta ned förslaget. Men sannolikt ingick den här frågan i en större uppgörelse där S, V och Mp fick något annat istället. Eller, villket är troligare, så var S i själva verket för men de vill få det att framstå som att de var emot.

Kanske inga nyheter för någon men ändå intressant att se det här spelet i konkreta siffror.
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: Strategi för att implementera RDD på riksplanet

Inläggav pH7.3 » 2010-07-19 22.22

joasi skrev:Om S, V och Mp ville hade de kunnat rösta ned förslaget.


Under förutsättning att Rödgrönt hade haft sina 34 hemma och de borgerliga inte. Bara för att förtydliga. :)
Användarvisningsbild
pH7.3
Medlem i partiet
 
Inlägg: 361
Registrerad: 2009-08-11 22.46

Nästa

Återgå till Övrigt



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

cron
π