Herr Anders skrev:Det här ser även jag som ett stort problem med kontinuerliga omröstningar, särskilt i kombination med delegatröstning. Olikt dig tror jag nämligen att det främst är delegaterna som kommer lägga sina röster snabbt och de enskilda medborgarna som kommer kräva lång startsträcka för att komma igång. Detta tror jag eftersom jag tror att de framträdande delegaterna kommer vara dagens politiska partier. Och dessa har både resurser och intresse av (det är en sorts marknadsföringsfördel att snabbt kunna stå för sina åsikter) att snabbt vara beslutsfattande. Detta leder då till en potentiell situation där alla partier tycker ungefär samma sak, vräker in sina röster så fort omröstningen öppnar och avgör alltihopa på någon vecka eller två, alltför kort tid för att några större mängder medborgare ska hinna mobiliseras och ändra sina röster. FRA-frågan är väl typexemplet på detta.
Det kan jag inte hålla med om. Det skulle ha rasat in enskilda röster i FRA-frågan om det gjordes i ADs system. Frågan var vida omdiskuterad långt innan den röstades igenom officiellt. Dessutom räknar jag med att en reell politisk debatt kommer att bli bredare; fler kommer att ha en större engagemang i politiska frågor och det kommer att florera många mindre delegater som sitter med sina politiska bloggar och beskriver sina övertygelser. Det är ju saker som FRA och liknande frågor som INTE skulle lyckas fås igenom med ett direktdemokratiskt system!
Att sitta och tjuvhålla på en omröstning för att sedan boosta upp den med sina hundratusen delegatröster skulle knappast fungera heller. Att vänta med att ge fokus på frågan gör ju också att den inte får så många röster, så själva integralen kommer att hållas relativt låg. Och inte ens den största delegaten skulle själv kunna ge ett avslut på en omröstning på mindre än 4 veckor, förmodligen mycket mer. Även om en delegat skulle ha samma stöd som vårt största parti, så skulle det med en demokratikonstant på 7 dagar innebära att det tar mer än två veckor, och jag är mycket tveksam till att det skulle bli någon så stor delegat, då det även inom socialdemokraterna finns olika falanger som skulle kunna ha sina egna delegater.