joasi skrev:Bra att du lyckas styra tillbaka den här debatten till ämnet innan den urartar helt.
Helt oavsiktligt.
joasi skrev:Jag tror inte alls att rtordon vill ha ett okontrollerat röstsystem, det är åtminstonde inte vad jag kan läsa ut av hans inlägg.
Nja. Som jag tolkat det vill Rtordon kunna laegga foerslag direkt utan att naagon vaerderar dem(vaerdeneutralt) Han vill att vi enbart ska kunna saega ja/nej till vad han suttit och filat paa i sin egen kammare. Foer om man har diskurs blir det vaerderat och det blir kanske fler svarsalternativ och fler aasikter om kostnaderna och konsekvenserna. Kanske foerslaget kommer se annorlunda ut foer att alla ska kunna enas om att foerslaget aer tillraeckligt bra? Kanske det maaste finnas tre formuleringar om innehaallet? Kanske Rtordons vaerden maaste belysas i hans foerslag? Det vill inte Rtordon, verkar det.
Han aer noejd med ex.
http://ad.alternativ.se/proposition/display.tt?id=5053 Han vill inte veta vad du tycker. Det ska inte finnas en diskussionslaenk som kan foeraendra hans formulering, som kan skapa en formulering som kan ha mer konsensus, kanske vara aennu mer vaerdeneutral.
joasi skrev:Men det går att införa rutiner och kontroll utan att tumma på de underliggande demokratiska principerna.
Jo. Absolut. Att naa enighet om utformningen betyer att man laater allas aasikter komma in i utformningen.
Ex. Invandringen. Man kan komma oevverens om en aarlig kvot genom medianroestning i staellet foer att tjafsa om saken. man kan dessutom komma oevverens om hur diskrimineringen mellan de olika invandrarna ska gaa till, dvs. vilka kriterier som ska styra vilka som faar stanna. De kan rangordnas. ex. 1.Kamp foer folkstyre och maenskliga raettigheter i en diktatur med hot om doeden eller tortyr av regimen, 2. sexuellt skael, 3. Krig, 4. Ekonomiskt skael. 5. Vill driva ett foeretag i Sverige 6. Vill jobba i Sverige. 7.Vill avla massvis med barn. 8.Vill sprida sin religion aktivt. 9. Aer kriminellt belastad och vill ha en ny chans.
Efter valet.
joasi skrev:Jag menar att bästa skyddet mot "bajsförslag" som du så målande kallar dem är:
* Att man kommer överens om riktlinjer för hur förslag ska utformas och sedan har en funktion som upprätthåller dessa riktlinjer (Form)
Du vill ha en funktion, jag vill ha diskurs.
joasi skrev:* Att man måste samla ett visst stöd för förslaget innan det kan läggas fram (Relevans)
Ett foerslag som enbart naar stoed av 5% och utformats populistiskt kommer enbart skapa oreda. Man maaste ge alla chansen att foga in alternativ i alla foerslag, att diskutera dem. man kan ju inte enbart ge ex. alternativen: "Ut med alla invandrare" och "Oeppna graenserna foer fri invandring" foer att 5% av befolkningen vill ha en saadan omroestning. Det aer inte raettvist. Det maaste finnas fler alternativ aen enbart Nassarnas & MPs versioner som kan rangordnas.
joasi skrev:* Att man upprätthåller principen om att tagna beslut inte får motsäga varandra (Sundhet)
Du menar att besluten maaste vara kompletta, dvs. aendra tidigare tagna beslut och lagar saa att det nya helt ersaetter det gamla? I saa fall maaste ju en massa maenniskor vara involverade i att undersoeka dessa detaljer innan varje beslut och infoga/delge konsekvenserna.
joasi skrev:* Att man tar ut en avgift för att lägga förslag (Angelägenhet)
Har man inga pengar aer man inte angelaegen. Bra att veta.
De rikas demokrati. Det blir bra, kuckelimuck och myspys. Centerpartiet har pengar.
joasi skrev:När väl ett förslag är lagt kan man applicera olika filtreringsfunktioner, kategorisering, märkning av förslag etc. för att varje enkild väljare ska kunna få ut ett hanterligt antal förslag att ta ställning till.
Du menar att dessa appliceras innan foerslaget kommer ut till allmaen omroestning?
joasi skrev:Om ordningen i ett parti kan aendras alltfoer snabbt medger inte detta handlingsfrihet foer partiets medlemmar att starta upp alternativ ex. i en valspurt. Det aer daerfoer spaerrar aer bra och en trygghet foer medlemmarna.
Ok, jag ser inte vitsen med att delta i valet på det här stadiet annat än för att värva nya medlemmar, så det har jag ingen direkt åsikt om.
Du kan inte locka medlemmar med ett ofaerdigt dumt system som saknar viktiga steg i demokratin.
joasi skrev:Jag har inte naagot emot 100 nassar som vill prova riktig demokrati som omvaexling, bara jag har ca ett aar paa mig att tala med dem och involvera fler maenniskor innan de tar oever. Jag vill dessutom ge andra medlemmar tid att hinna starta ett parallellt alternativ som de hinner promotera innan valspurten eller involvera andra maenniskor i syfte att uppnaa balans och verklig diskussion.
Kan du inte prata med de hundra nissarna utan att de är medlemmar i partiet? Och vore det inte bättre att värva dem en i taget?
Vi kontrollerar inte maenniskor paa det viset. Nassar aer inte foerbjudna, mig veterligen. Det staar i stadgarna om vaerdegrund och det haaller nog flera av dem borta, men ploetsligt blir en av dem kaer i en invandrare fraan centrala kongo och vips saa aer denne inte nasse laengre....eller nasse med mycket huvudbry som vill prata om vaerderingar....
joasi skrev:Det enda jag varit emot i stadgarna aer vaerdeomdoemena, men jag tror att vi alla enades om, efter laang diskussion, att de inte skulle skada partiet alls snarare tvaertom gynna partiet. Skyddsparagraferna som goer att det tar tid att aendra vissa stadgar har jag ALLTID varit enig med.
Och jag har inte emot värdeomdömen i stadgarna så mycket som det faktum att stadgarna inte kan ändras. Det är inte värdigt ett parti som kallar sig direktdemokratiskt.
Stadgarna kan aendras. Vissa aer skyddade med ett aars enighet foer aendring. Det aer vaerdigt alla partier och laender med konstitutioner som inte kan aendras snabbt, hejvilt, hipp som happ, som en djaevla sandlaada med barnungar.