Magnus Gustavsson skrev:Vi har dock gjort bedömningen att vi kan komma snabbast fram till målet genom att synas i riksdagsval.
Det ena utesluter ju inte det andra dock, välkommen att bilda en kommunal-sektion!
Mårten Fjällström skrev:Tack, men då jag redan ställer upp i val för ett annat parti så är det inte så troligt.
joasi skrev:Tyvärr ser det inte ut att finnas något intresse från medlemmarna att göra något åt den saken.
pH7.3 skrev:joasi skrev:Tyvärr ser det inte ut att finnas något intresse från medlemmarna att göra något åt den saken.
Det verkar ju onekligen inte bättre. Kan vara för att man tror att det krävs 75% vid två tillfällen med 1-2 års mellanrum. Men det är faktiskt bara för vissa av paragraferna - och det är paragrafer som vi kan leva med, åtminstone i 1-2 år. Allt annat kan röstas igenom med ynka 2/3 majoritet idag. Vi är i nuläget knappt 10 som är aktiva på forumen så man skulle ju kunna kuppa igenom en hel del...
joasi skrev:Tyvärr ser det inte ut att finnas något intresse från medlemmarna att göra något åt den saken.
joasi skrev:Ett alternativt är ju att alla medlemmar härifrån hoppar över till Direktdemokraterna. Vi har inga konstiga paragrafer som inte kan ändras. Dessutom har vi ett helt egenutvecklat valsystem som vi kan vidareutveckla efter behag. Välkomna!
MrPerfect72 skrev:I detta oegonblick borde kanske "fattighetslöftet" istaellet kallas "folklighetsloeftet" och det aer oeppet foer foeraendring.
Och, som jag personligen begaer, 30000kr, en normal ingenjoers nivaa, min vaen, aer vael en mer rimlig nivaa. Det aer ett saett foer mig att visa vad jag tycker att jag boer ha i arvode och ta konsekvensen av det om jag blir politiker i riksdagen. Du bestaemmer.
Jag fraagar dig nu, aer det inte raett att du nu kan saetta politikernas loener i valet direkt om du nu skulle vilja det?
MrPerfect72 skrev:Ingen herrgaard kan ersaetta denna feeling, ingen sportbil, ingen glaedjeflicka kan ersaetta den verkliga kaensan av ren kaerlek mellan maenniskor.
MrPerfect72 skrev:
Du som litar paa din foermaaga ska vara haer. Visst finns det skael att lita paa att du verkligen kan ta kontrollen tillsammans med oss idag. Och varfoer inte vara positivt instaelld nu? Aer inte potentialen att lyckas stoerre med en positiv attityd? Vad tror du?
Jag anser att du borde bli medlem nu, och roesta paa dig sjaelv, foer att oeka din egen legitimitet. Om du i alla fall tror paa dig sjaelv, eller finner naagon du litar paa. Jag tycker du verkar vara en kille med sjaelvtillit.
MrPerfect72 skrev: Legitimitet finner du genom att ta ditt delansvar. Om alla aer med faar vi demokrati. Det haenger paa dig.
MrPerfect72 skrev:
Den laenk i forumet som aer mest vaelbesoekt och aktiv aer "partiets utveckling". Du har betydelse. Vi lyssnar aktivt och jag tror paa soffan som sovplats och filosofisk viloplats att andas in och andas ut mellan de varv som du vill delta aktivt och maalmedvetet i nuet med glaedje och naervaro, foer vad aer vael aktivitet och roestning tillsammans utan reflektion, utan taenkande, utan vakenhet?
MrPerfect72 skrev: Och om direktdemokraterna hade varit en demokratisk foerening hade jag rekommenderat den, och om databasen foer roestning hade varit oeppen hade den varit ett verkligt bra alternativ och om alla medlemmar hade varit registrerade medlemmar hade det partiet verkligen kunnat vara demokratiskt. Tills dess rekommenderar jag detta forum av det enda direktdemokratiska partiet i Sverige. Aktiv Demokrati. Vaelkommen in!
rtordon skrev:Nej, men sannolikheten för att kunna rekrytera de personer med bäst förutsättningar att tjänstgöra i landets lagstiftande och exekutiva församlingar, ökar om det finns möjlighet att arvodera högt, tror jag.
rtordon skrev:Tack. Jag är nog ganska positiv överlag, men vill inte vara mer naiv än jag redan är. Att sannolikheten för förändring ökar med positiv förstärkning har du helt rätt i. Det finns gott om beteendevetenskapligt forskningsstöd för den slutsatsen. Jag är medlem, men jag har lovat att vara kvar på mitt nuvarande jobb fram till sommaren 2011, så därför kan jag inte ta några förtroendeuppdrag i höst. Därmed finns det heller ingen anledning att nominera mig själv.
rtordon skrev:Jag stod med på Linköpings kommunlista för KD i valet 2002, och fick ett sextiotal kryss vill jag minnas. När jag ett par år in i mandatperioden förklarade för en bekant att jag valde bort vissa förtroendeuppdrag man ville ge mig (supp i ett par nämnder), fick jag skäll. Han förklarade att han kände sig blåst på det kryss han hade givit mig, om inte jag förvaltade förtroendet för att få maximalt inflytande. Han hade rätt och jag lärde mig något viktigt om relationen mellan väljare och vald i ett representativt system.
Att rösta på någon som vill ersätta det representativa styrelseskicket som man tror mer paa tycker jag aer baettre och ger dig legitimitet i ditt val. Soffan/meditationen/kontemplationen aer endast laemplig om du aennu inte funnit naagot baettre.rtordon skrev:Legitimiteten jag pratar om är funktionen av att delta som väljare i höstens val. Det är den legitimiteten, alltså att sanktionera och stödja det befintliga styrelseskicket, som jag inte vill medverka till. Då finns bara två alternativ: Rösta på någon som vill ersätta det representativa styrelseskicket, eller inte delta i valet alls, så att röstdeltagandet sjunker.
Jag aer den upplyste despoten med risk foer hybris och vaelkomnar fler. Och det senare ska ju vara en insikt som alla borde ha, inte enbart du och jag. Daerfoer anser jag att vi ska ha det daer demokratikoerkortet jag pratat om tidigare. Som beteendevetare aer det uppenbart foer dig, men andra foerstaar inte helt de kunskaper vi kan behoeva foermedla foer att staerka folket infoer uppgiften, tror jag.rtordon skrev:Sen har vi nog olika syn på demokratins egenvärde, misstänker jag. Jag är nog mer pragmatiskt inställd och kan lika gärna tänka mig "upplyst despotism" som styrelseskick. Så länge det leder till ett väl fungerande samhälle. Men säger vi att vi har och ska ha ett demokratiskt styrelseskick i Sverige och Europa, då ska det också vara demokratiskt på riktigt. Inga halvmesyrer eller kompromisser. Det är också anledningen till att jag inte riktigt gillar möjligheten i AD´s modell att delegera sin röst till en delegat. Antingen sätter man sig in i en fråga och röstar, eller så deltar man inte och gillar därefter läget.
rtordon skrev:Lek med tanken på att alla väljare som inte riktigt har förtroende för dagens politiska system eller dess ombudsmän, skulle sofflocka i september
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster