Forum

Spännande parti

Säg HEJ och presentera dig själv.
Har du frågor eller funderingar?

Spännande parti

Inläggav PriMaxGbg » 2006-06-02 16.46

Hej!

Kan mkt väl tänka mig att bli medlem i framtiden men jag tänker läsa på mer först.
Har några frågor..

* Jag antar att det är det partiets medlemmar som har rösträtt. Hur skall ni förhindra fusk(hackers) och "köpta" röster. Idag är ju "polisen.se" nere pga hackers hämnd på razzian hos piratebay.org. Jag kan även tänka mig att ekonomiska intressen kan tänka sig betala för att medlemmar skall rösta i enlighet med deras vilja.

* Hur skall ni göra för att få högt valdeltagande i omröstningarna. Det finns ju frågor som majoriteten är ointresserade av. Jag kom själv att tänka på skattefrågorna. Risken är ju annars att endast dem "missnöjda" röstar. Jag kan iofs tänka mig att detta balanseras efter en tid då man ser vilka beslut som fattas.

* Vid beslut är det ju ofta frågan om flera vinklar och följder. Vem kommer besluta frågornas utforming??

Mvh Johan
PriMaxGbg
 

Inläggav MrPerfect72 » 2006-06-05 13.26

Hej!

Ja. Det är endast partiets medlemmar som har rösträtt. Fusk förhindras på samma sätt som en internetbank förhindrar fusk. Nämligen genom registrering och kontroll, samt säkra programvaror.

Ja, ekonomiska intressen kan tänka sig betala för att folk skall rösta i enlighet med deras vilja. Det kallas idag för bestickning och är olagligt. Ett modernare ord är muta eller korruption. I dag behöver de endast några få gottegrisar som de i förtroende kan muta. Om de ska muta stora delar av folket genom http://www.aktivdemokrati.se kommer de snabbare och lättare att bli avslöjade tror vi.

För att få högt valdeltagande i omröstningarna kommer vi tillåta delegering av röster. Det finns alltid frågor som majoriteten är ointresserade av. I vårt system kommer man därför kunna delegera i framtiden, men med den skillnaden att du som medborgare har full kontroll över din röst och kan byta delegat när du vill.

Jo, skattefrågorna avgörs genom en s.k. budgetröstning, vilket innebär att man bestämmer skatten genom att fördela pengar på olika poster samt att ex. sätta skatten m.a.p. hur mycket statsskuld man vill ha.

Jo, vi tror också att just skattefrågan och utgifterna balanseras efter en tid då man ser vilka beslut som fattas och hur de påverkar samhället och ens egen ekonomi.

Ja, vid beslut är det ju ofta frågan om flera vinklar och följder. Vem kommer besluta frågornas utforming, kan man fråga sig då. Jo, av erfarenhet kan jag säga att jag ofta direkt blir nerröstad om jag tar fram problemformuleringar till röstning utan att först diskutera det med flera andra i partiet. Frågan måste mogna och utformas innan man lägger upp den för omröstning. Speciellt vissa frågor. Sen kan man inte förvänta sig att man kan rösta igenom saker i stora paket. man får dela upp dem i flera ja/nej frågor och prioriteringar. I frågan om budgeten kan man ex. rösta rent generellt först och sedan rösta mer detaljerat sedan.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Inläggav Jonas_helander » 2006-06-05 18.30

Ett till sätt som man kan göra budgetomröstningar är att man prioritetsomröstar vad som helt enkelt ska prioriteras i en budget, sen utformas den av t ex finansdepartementet och får godkännas sedan av folket.
Användarvisningsbild
Jonas_helander
Medlem i partiet
 
Inlägg: 159
Registrerad: 2006-01-19 21.39
Ort: Malmö

Mja..

Inläggav MrPerfect72 » 2006-06-08 14.19

Mja.. Jag är jag inte helt enig i att det är en bra lösning, Jonas. Jag tror möjligtvis att begränsningar i hur mycket de olika posterna får höjas eller sänkas per år är mer rimligt så att alla förändringar sker långsamt och tryggt för alla så att en anpassning och motopinion kan bildas innan man helt hinner rasera något.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Inläggav Magnus Gustavsson » 2006-06-10 21.02

Betr. säkerheten så kan jag tillägga följande:
Eftersom vi planerar att köra samma mjukvara på ett godtyckligt anta servrar som gör samma sak så blir det även svårare att slå ut alla på en gång.
Men skulle det ändå ske på ngt sätt så ör det enda som kommer att hända att alla omröstningar som pågår blir fördröjda motsvarande tid.
Deadline för en omröstning kan inte nås om systemet ligger nere.
Så jag ser liten anledning till att någon slulle vilja slå ut AD:s system på det sätt vi ser bland svenska myndigheter idag.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Inläggav MrPerfect72 » 2006-06-12 12.56

De som anser sig ha intresse av att visa att DD inte fungerar kan göra det.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Inläggav Magnus Gustavsson » 2006-06-12 14.36

Felskrivet av mig, jag menade:
Så jag ser liten risk om någon skulle vilja slå ut AD:s system på det sätt vi ser bland svenska myndigheter idag.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås


Återgå till Övrigt



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster

cron
π