Forum

Demokratin blir direkt, av Karl Sigfrid

Om AD i tidningar, bloggar och forum runt om på nätet. Diskussion om hur vi kan synas mer och förslag på artiklar att publicera, debatter, osv.

Demokratin blir direkt, av Karl Sigfrid

Inläggav Magnus Gustavsson » 2008-06-05 22.58

Det är en bra dag idag. Av en slump fick jag se en krönika i Computer Swedens 25 års-jubileumsnummer skriven av en politiker i riksdagen;
( http://computersweden.idg.se/2.2683/1.165812 )
Dagen före vår nationaldag publicerar han även på sin egen blogg, en av de nya politikerna med visioner, sina tankar om framtidens demokrati!
Det är inte utan att man misstänker att Karl Sigfrid hittat AD och insett vår storhet.. 8)
Man får hur som helst se det som ett slags erkännande, när riksdagspolitiker formulerar radikalt direktdemokratiska visoner helt i linje med AD:s!

Läs och njut:
http://sigfrid.wordpress.com/2008/06/05 ... ir-direkt/

Demokratin blir direkt


I Sverige har det hållits totalt sex folkomröstningar på nationell nivå. Var och en av dem har varit ett projekt av nästan samma omfattning som ett allmänt val. Miljontals människor går till vallokaler och lägger röstsedlar i kuvert. Processen förbrukar enorma resurser så av rent praktiska skäl har det varit nödvändigt att vara sparsam med folkomröstningarna.

I takt med den tekniska utvecklingen blir dessa praktiska överväganden irrelevanta. Om 25 år bör vi ha ett it-system på plats som låter den enskilde medborgaren rösta om vilket riksdagsärende som helst.

Engagerade, välutbildade medborgare kommer inte i längden att acceptera att de utestängs från beslutsprocesserna. Därför måste det skapas ett system som låter aktiva medborgare rösta i sakfrågor, samtidigt som mindre engagerade invånare kan överlåta hela sitt inflytande till representanter precis som i dag. För att tillgodose både aktiva och passiva medborgares önskemål behöver vi ett flexibelt system, som varken är renodlat direktdemokratiskt eller renodlat representativt. Detta är lika naturligt som att en aktieägare antingen kan gå till bolagsstämman och rösta eller överlåta sina röster till ett ombud.

Utan de praktiska invändningarna mot folkomröstningar är det omöjligt att försvara att all makt mellan valen koncentreras till riksdagen och regeringen. Försvaret av den representativa demokratin är detsamma som försvaret av forna tiders elitstyren – en liten grupp i samhället anser sig särskilt lämpad att fatta de stora, komplicerade besluten. Det är en uppfattning utan förankring i verkligheten. Studier har visat att länder med starkare inslag av direktdemokrati har lägre utgifter, mindre budgetunderskott och högre produktivitet.

Inte heller säkerheten är ett avgörande hinder mot en teknikdriven demokratisering av det politiska beslutsfattandet. Bankerna har utvecklat system som betraktas som så säkra att kunderna vågar göra ekonomiska transaktioner över internet. Det går även att starta företag och deklarera över nätet. Staten kan med samma teknik skapa delaktighet i den demokratiska processen. Ge vare medborgare tillgång till ett system som ger möjligheten att direkt delta i de beslut som i dag fattas av riksdagen. Systemet ska självklart bygga på öppen källkod som var och en kan granska.

Exakt hur ett system för it-driven direktdemokrati ska utformas går inte att planera i förhand – det måste få växa fram stegvis – men att vi har en demo­kratiseringsprocess framför oss är ofrånkomligt.

Publicerad i Computer Swedens jubileumsnummer den 4 juni 2008

Possibly related posts: (automatically generated)

* Ja till fildelning, nej till kontrollstat

This entry was posted on June 5, 2008 at 11:28 am and is filed under Blogg. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.
4 Responses to “Demokratin blir direkt”

1. Hanna Says:
June 5, 2008 at 12:38 pm

Instämmer helt, men den som tror att politikerna kommer avveckla sig själva och den makt dom förskansat sig bedrar sig nog. Med eventuella få undantag så kommer protesterna vara enorma och folket kommer säkert inte lita på andra har samma omdöme som dem själva, så hotet omförändring gör annolikt att till och med röstarna själva kommer vara emot det till stor utsträckning. Vi har ju demokrati just för att man inte litar på andras omdöme att vara goda utan att Staten tvingar oss.

2. Jerker Montelius Says:
June 5, 2008 at 1:21 pm

Det finns ett problem med e-demokrati som varken är ett IT eller ett demokrati problem. Hur garanterar du att den personen som röstar är fri från yttre påverkan? Det finns en orsak till varför man skall ensam gå in bakom en grön skärm och stoppa ner röstsedlar i ett kuvert. Om folk sitter vid sina datorer finns det ingen garanti för att det inte står en man med pistol bakom. Detta kommer du inte runt med någon form av IT åtgärd.

3. Magnus Gustavsson Says:
June 5, 2008 at 8:29 pm

Äntligen!
En modern politiker som inser att RD endast är en parentes på vägen till reell demokrati!
Du gör en fullständigt KLOCKREN analys, och jag vill gärna tro att du läst på vår hemsida, aktivdemokrati.se, om hur det politiska livet i informationsåldern borde kunna utvecklas!
När jag studerar de övriga frågor du driver blir jag ännu mer imponerad.
Det är sådana politiker som har en framtid, reaktionära gamlingar har gjort sitt, nu börjar vi 60- och 70-talister att ta ut vår rätt.
Informationssamhället kommer att bli betydligt mer omvälvande än vad väldigt många i Sverige har insett, den saken är helt klar för debattörer som du, Karl Sigfrid!
Visste du inte om att det i Sverige finns ett helt direktdemokratiskt parti på riksplanet, med just de möjligheter till delegering av svåra eller för den enskilde ointressanta frågor så vet du det nu..
Vårt partiprogram finns här:
http://www.aktivdemokrati.se/ads%20webs ... ogram.html

Till Jerker Montelius och andra DD-skeptiker har vi svaret:
Med AD:s demokratikonstant (se partiprogrammet, under “Kontinuerliga omröstningar”), vill vi skapa ett röstningssystem där en röstköpare inte har en chans att veta om det han köper verkligen levereras, eftersom man dels kan gå in hur många ggr man vill och ändra sin röst, dels inte kan veta exakt när en omröstning är över. (Vilket beror på hur många som röstar och hur opinionen svänger)
Dessutom är problemet i praktiken litet med tanke på hur otroligt svårt det skulle vara för en röstköpare att organisera sig utan upptäkt bland tusentals online-röstare.
För det tredje vet vi ju att det finns möjligheter till manipulation av även dagens pappersbaserade system, och i ett helt öppet kontrollerbart it-system så skulle manipulationer av data gå att upptäcka på ett helt annat sätt än i tusentals lådor med röstsedlar i tusentals lokaler runt om i landet. (Vi vill ge möjlighet till vem som helst att sätta upp en rösträkningsserver med validerad mjukvara, och alla sammankopplade röstservrar på nätet måste komma till samma resultat bl.a.)
För det fjärde är en riggad omröstning en en enskild fråga betydligt mindre allvarlig än om man skulle få en orättmätig regering i 4 år med allt vad en sådan skulle kunna ställa till med.
I varje fall så länge man har en demokratisk konstitution som omöjliggör koncentration av makt på det sätt som är allt för enkelt i de flesta länder idag. (Däribland Sverige, tyvärr)

Till Hanna vill jag säga:
Vi vore naiva om vi trodde att övergången till direktdemokrati kommer att bli helt smärtfri, det troliga är att vi som Karl förutspår, kommer att få se en rad attacker ifrån elitister som inte vill erkänna att medborgarna själva skulle klara av sitt eget bästa.
AD:s strategi för detta är lika enkel som självklar; genom att vara en öppen DD-organisation som blir invald på det traditionella sättet i riksdagen, så kan väljarna i den takt de finner det lämpligt, i de allmänna valen till riksdagen, i ökande grad överföra mer och mer makt till DD-partiet, där de frågor man finner lämpliga kommer att avgöras, säkerligen i samarbete med övriga aktörer i riksdagen, enskilda riksdagsmän, eller delar av den övriga parti-opinionen.
De makthavare som inte vill acceptera detta kommer att få det svårare och svårare att uppätthålla sin illusion om deras egna förträfflighet, till slut faller de oseriösa bort i processen, och endast vad man kan kalla “open-source”-politiker med förmågan att jobba politiskt helt öppet, utan korridorsnack och nattliga uppörelser bakom stängda dörrar som är så vanligt idag.
Sneglar just när jag skriver detta på ett program (SVT2, “Det nya Kina” del 3/4 med Yahoo och den kinesiska brandväggen etc) där man får se de kinesiska myndigheternas försök att bromsa it-utbytet för de som jobbar inom opinionen i landet.
Precis som de försöken till sist kommer att misslyckas så ser jag framför mig liknande krumbukter bland traditionellt tänkade politiker i “demokratiska” länder som Sverige.
Det kommer inte att gå att bromsa den här utvecklingen emot politisk transparens, lika lite som fildelning eller folkets revolt mot FRA-avlyssningen.
Det senare fö ett fullständigt panikartat förslag, som redan innan införandet troligen spelat ut sin roll som brottsbekämpningsverktyg.
De enda som kommer att fastna i FRA:s nät är aningslösa medborgare som riskerar att avslöja sina politiska planer (så lägligt…) medan alla med brott i sinnet (eller som av ideologiska skäl tycker att Gustav Wasas brevhemlighet, jag skall skåla för den imorgon!, är något man inte lättvindigt kan rasera med någon lag skriven av historielösa amatörer med öra till stormakternas kontrollbehov i nivå med Kinas elitstyre), naturligtvis ser till att kommunicera på mer avancerade sätt än via okrypterade mail- och telefonsamtal.

Än en gång, tack för att du finns, Karl Sigfrid!
Om inte Moderaterna tar till sig av dina ideer så vet du var vi finns…;-)

4. Gail Watt Says:
June 5, 2008 at 8:55 pm

Tack, Karl, för ett utmärkt CS kronika! Det kommer till dig årets upplaga av D2D’s lilla skrift, ”Med- eller motborgare, Quo Vadis 2.0?”

D2D är En grupp forskare och experter som kallar sig D2D lanserar i deras skriftserier en rad förslag till en demokrati där medborgarna har större inflytande än idag.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: Demokratin blir direkt, av Karl Sigfrid

Inläggav MrPerfect72 » 2008-06-06 21.49

Jag tycker det är bra att du svarar Magnus, men fan vilka långa textmassor du skapar. :shock: Inte ens jag orkar läsa det. Fundera på att stryka 75% av det du producerar så kommer fler att klicka på dina länkar som leder hit!
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Demokratin blir direkt, av Karl Sigfrid

Inläggav Magnus Gustavsson » 2008-06-06 23.03

Tack..eller så är det just för mina texter som, trots en dag som denna, redan 14 st läst detta inlägg... :wink:
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: Demokratin blir direkt, av Karl Sigfrid

Inläggav MrPerfect72 » 2008-06-07 13.53

Bara för man klickat på en länk betyder det uppenbarligen inte att man läser den, men det vet du själv, Magnus. Tråkiga textmassor lämnar de flesta snabbt.
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Demokratin blir direkt, av Karl Sigfrid

Inläggav Magnus Gustavsson » 2008-06-07 17.04

Du har ju fel eftersom min långa text fick folk att surfa hit...
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: Demokratin blir direkt, av Karl Sigfrid

Inläggav Magnus Gustavsson » 2008-06-07 17.48

Magnus Gustavsson skrev:Du har ju fel eftersom min långa text fick folk att surfa hit...

Kod: Markera allt
Läs även andra bloggares åsikter om <a href="http://bloggar.se/om/direktdemokrati" rel="tag">direktdemokrati</a>, <a href="http://bloggar.se/om/demokrati" rel="tag">demokrati</a>, <a href="http://bloggar.se/om/politik" rel="tag">politik</a>, <a href="http://bloggar.se/om/medbest%E4mmande" rel="tag">medbestämmande</a>, <a href="http://bloggar.se/om/korruption" rel="tag">korruption</a>
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: Demokratin blir direkt, av Karl Sigfrid

Inläggav Magnus Gustavsson » 2008-06-15 19.24

Kolla in kommentarerna som ligger där nu...
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: Demokratin blir direkt, av Karl Sigfrid

Inläggav gilroitto » 2008-06-20 11.14

Såg ni texten om d2d. Extremt intressant skrift en grupp svenska forskare har skapat. "En grupp forskare och experter som kallar sig D2D lanserar i denna skrift en rad förslag till en demokrati där medborgarna har större inflytande än idag":

http://www.d2d.nu/
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Re: Demokratin blir direkt, av Karl Sigfrid

Inläggav Magnus Gustavsson » 2008-06-22 16.51

Jag vet inte jag, den där texten med en massa ord har ju legat ute i 2 år, och mkt av det de skriver om är ju rätt dammigt.
"Låt oss folkomrösta om planförändringar 2014"...
"Många partier tycker inte de behöver använda internet"...
Vi har kontaktat några av författarna med de verkar uteslutande vara inne på att studera gammelpartier och hur de manövrerar i denna nya tid.
Men jag kan ju ha fel, vilket vore roligt. :lol:
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: Demokratin blir direkt, av Karl Sigfrid

Inläggav MrPerfect72 » 2008-06-23 20.47

Visserligen ligger det lite i vad Magnus säger. Människorna bakom skriften är belästa och indoktrinerade in i ett gammalt sätt att tänka. Ju äldre man blir desto svårare att tänka nytt. Jag ser bara hur jag själv är mer trögfattad nu än förr och man ser att det hänger på åldern. Å andra sidan kan skriften säkert leda äldre människor med samma sätt att tänka in på rätt stig. Vårt ansvar är att se till att systemet vi utvecklar blir enkelt att använda.
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Demokratin blir direkt, av Karl Sigfrid

Inläggav Magnus Gustavsson » 2008-06-23 22.08

Det kan du ha rätt i.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: Demokratin blir direkt, av Karl Sigfrid

Inläggav Alias » 2011-05-16 23.33

Vadå äldre har svårt att ändra sig? Skäms på er ;-) Jag fyller 70 i år och har aldrig varit bunden till "jag-gör-som-jag-alltid-gjort". Inte för att jag röstade på AD i omvalet nu utan vill ha fram ett annat parti en bit till innan jag kan tänka mig AD.
/Björn Hallgren
- Det finns lagar i allt och allt är uttryck för lag
Användarvisningsbild
Alias
Medlem i partiet
 
Inlägg: 60
Registrerad: 2011-04-24 21.14
Ort: Sandsjön, Sexdrega


Återgå till Artiklar



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

π