Vår omröstning om namnbyte gav ett ja med 62%.
http://val.aktivdemokrati.se/proposition/display.tt?id=191363
Alla som deltagit aktivt i våra kontinuerliga möten i våra lokalavdelningar, på våra konferenser och Skype är eniga att gå vidare som Direktdemokraterna. Faktum är att de flesta redan gått över till att jobba främst för Direktdemokraterna.
Personligen tycker jag att det är ett mycket bra namn eftersom namnet, även helt utan någon ytterligare information, tydligt beskriver både:
1) Det är något jag kan rösta på
och
2) Det handlar om direktdemokrati
Dessutom gör vi detta i samgående med fd Demoex, som har möjlighet att bidraga med sitt partistöd för kampanjmaterial.
Ett problem dock är att det är ganska stor tidspress för att hinna med alla deadlines för valrörelsen. Deadline för att registrera partibeteckningen till valmyndigheten är på fredag. Det är fortfarande osäkert ifall vi har tillräckligt många namn.
Dock bör vi i sammanhanget inte vänta längre. Även om vi inte är helt klara med namninsamlingen kan vi välja att gå till val under namnet "Direktdemokraterna".
OBS. Även om det skulle fattas några namn för att registrera vår partibeteckning inför detta valet, kan vi ändå gå till val under ett annat namn, lämna in resterande underskrifter, och därefter formellt lämna in namnbyte till valmyndigheten, som då kommer att registreras till 2018.
Vad vi säger till media är att Aktiv Demokrati går samman med DemoEx under det nya namnet Direktdemokraterna och blir en samlad kraft för Direktdemokrati i Sverige. ... Flera aktiva medlemmar jobbar nu med press-meddelande och andra formuleringar på Facebook.
Vi kommer att ha ett första möte som gemensamt parti den 22e mars, i Vallentuna.
Därför föreslår jag att vi beslutar att gå till val den 14e september 2014 som Direktdemokraterna.