Forum

Ska vi byta namn till Direktdemokraterna?

(Endast efter föregående diskussion)

Re: Ska vi byta namn till Direktdemokraterna?

Inläggav peteri » 2013-12-23 21.30

Efter att lyssnat på synpunkter och funderat har även jag kommit till beslutet att Direktdemokraterna är ett tydligt och beskrivande namn för vad vi arbetar.

Min röst är också JA till frågeställningen.

Det viktiga är att om vi ska komma till skott inför valet, på bred front, att vi jobbar tillsammans för att vårt mål ska bli verklighet. I grund och botten tror jag vi alla står för samma grundtanke och det är den passionen och det engagemanget vi behöver fokusera på i första hand.

Tiden för handling är kommen.
peteri
Medlem i partiet
 
Inlägg: 424
Registrerad: 2012-06-30 15.45
Ort: Göteborg

Re: Ska vi byta namn till Direktdemokraterna?

Inläggav joasi » 2013-12-23 21.41

Håller med, namnfrågan är underordnad möjligheten att ställa upp med en gemensam plattform i valet 2014. Jag kommer att lägga min röst på den tydliga majoriteten i den här frågan, oavsett vilket av namnen den väljer.
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: Ska vi byta namn till Direktdemokraterna?

Inläggav permartinsundberg » 2013-12-23 23.01

Hej alla!

Tycker det verkar vara en lysande ide med 'direktdemokrati' som namn och sammarbete med vallentuna. Det är väl ett myntat begrepp på engelska som sagt så det är inte helt fel att spinna vidare på det tycker jag.

Mvh Per
permartinsundberg
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3
Registrerad: 2013-06-19 08.17

Re: Ska vi byta namn till Direktdemokraterna?

Inläggav dalaibo » 2013-12-24 00.27

Jag har röstat JA

Nog finns det trygghetszoner att bli kvar i på vår färd
men det är är vandra vidare på vägen som är mödan värd

DD - Direkt Demokraterna? - Det är några som dykt upp som direktdemokrater.

DD - Direkt Demokrati? - Något som erbjuds väljarna av några eldsjälar.
Användarvisningsbild
dalaibo
Medlem i partiet
 
Inlägg: 37
Registrerad: 2006-10-03 23.49
Ort: Luleå

Re: Ska vi byta namn till Direktdemokraterna?

Inläggav peteri » 2013-12-24 01.34

Magnus Gustavsson skrev:Olika stadgar men samma namn?
Nja, vi ska nog enas om stadgarna först, vad är annars meningen med att gå samman?


Jag har tagit på mig att ta fram ett utkast till gemensamma stadgar. Ett arbete som är på väg.

Men om du Magnus eller någon annan vill ta på er uppgiften är ni mer än välkomna.

Deadline på ett utkast är på lördag morgon.

Ni är även välkomna på arbetsmötet på lördag klockan 19:00 på Skype.

Meddela Jonas eller mig (skicka kontaktförfrågan till peter.iwanek) att ni vill delta.
peteri
Medlem i partiet
 
Inlägg: 424
Registrerad: 2012-06-30 15.45
Ort: Göteborg

Re: Ska vi byta namn till Direktdemokraterna?

Inläggav Urban » 2013-12-24 11.28

Jag vill önska er alla en god jul, samtidigt som jag förstår att ett namnbyte är på väg.
Jag hoppas att verkligen att tiden räcker till, för den är "om inte knäpp", så laf knapp.
Arbetet med att få till stånd namnbytet, registreringen och sist men inte minst lanseringen kommer att bli ett enormt arbete. Vi får alla ta på oss grovhandskarna och verkligen förmedla det vi står för. Hemsidan ska ändras, reklam och andra detaljer likaså. Logga?
Jag kommer så fort vi bestämt oss att använda mig av Direktdemokraterna.
Jag vet inte riktigt än, om hur mitt arbete blir inför nästa år. Men blir det så som jag tror, så kommer möjligheten att kunna lansera oss dagligen i ett inne-centrum här i Nynäshamn där det rör sig mycket folk.
Det blir en enkel sak att meddela att AD bytt namn, iom att vi gått ihop med andra partier.
Vi alla arbetar åt samma mål och vad vore inte bättre, om vi då inte gör gemensam sak för det inför framtiden.
Låt 2014 bli ett fantastiskt år där vi når våra mål.
God Jul / Urban Medin
Användarvisningsbild
Urban
Medlem i partiet
 
Inlägg: 283
Registrerad: 2012-02-27 18.42

Re: Ska vi byta namn till Direktdemokraterna?

Inläggav peteri » 2013-12-24 15.18

Urban skrev:Jag vill önska er alla en god jul, samtidigt som jag förstår att ett namnbyte är på väg.


En riktigt God Jul till dig också Urban! :D

Urban skrev:Jag hoppas att verkligen att tiden räcker till, för den är "om inte knäpp", så laf knapp.


Det hoppas jag också Urban. Men med tanke på hur litet det aktiva engagemanget är/har varit tror jag vi tjänar mycket på att gå ihop till en gemensam organisation. Som någon nämnde: När direktdemokratin börjar synas i media kommer media börja gräva. När de då upptäcker splittringar kommer de hugga på det direkt.

Att det finns ett behov av att driva olika direktdemokratiska partier på grund av rigiditet i den egna övertygelsen är ett svaghetstecken, menar jag. Kan vi arbeta fram stadgar och visioner där de olika partierna känner att deras idéer får utrymme och respekteras ser jag bara vinster med en sammanslagning. Det visar på den tolerans och samarbetsvilja de olika partierna menar att medborgarna besitter bara de får chansen att ta större ansvar.

Urban skrev:Arbetet med att få till stånd namnbytet, registreringen och sist men inte minst lanseringen kommer att bli ett enormt arbete. Vi får alla ta på oss grovhandskarna och verkligen förmedla det vi står för. Hemsidan ska ändras, reklam och andra detaljer likaså. Logga?
Jag kommer så fort vi bestämt oss att använda mig av Direktdemokraterna.


Jag är i färd med att sätta upp webbplatser för den nya organisationen. Skriver ett längre inlägg om det i separat tråd.

Logga finns redan. Ur ett grafiskt perspektiv är den ändamålsenlig. Om behov finns att rösta även om den är det bara att köra igång en omröstning.

Direktdemokraterna-logga-600.jpg
Direktdemokraterna-logga-600.jpg (24.08 KiB) Visad 5938 gånger


Länk till större version: http://somethingelse.se/filer/dd/Direktdemokraterna-logga.png


Urban skrev:Jag vet inte riktigt än, om hur mitt arbete blir inför nästa år. Men blir det så som jag tror, så kommer möjligheten att kunna lansera oss dagligen i ett inne-centrum här i Nynäshamn där det rör sig mycket folk.


Ser fram emot att höra om dina erfarenheter med det arbetet Urban. :)

Urban skrev:Det blir en enkel sak att meddela att AD bytt namn, iom att vi gått ihop med andra partier.


Det är min tanke också.

Urban skrev:Vi alla arbetar åt samma mål och vad vore inte bättre, om vi då inte gör gemensam sak för det inför framtiden.


Det är i mitt tycke den stora vinsten med en sammanslagning.

Urban skrev:Låt 2014 bli ett fantastiskt år där vi når våra mål.


Instämmer.
peteri
Medlem i partiet
 
Inlägg: 424
Registrerad: 2012-06-30 15.45
Ort: Göteborg

Re: Ska vi byta namn till Direktdemokraterna?

Inläggav joasi » 2013-12-27 00.07

joasi skrev:Håller med, namnfrågan är underordnad möjligheten att ställa upp med en gemensam plattform i valet 2014. Jag kommer att lägga min röst på den tydliga majoriteten i den här frågan, oavsett vilket av namnen den väljer.

Ber om ursäkt. Jag har ändrat mig. Jag tycker frågan om sammanslagning är underordnat frågan om ideologi. Jag anser att skillnaden mellan ren direktdemokrati och flytande demokrati är stor och avgörande. Det ena fungerar i små sammanhang men inte i stora, det andra fungerar på den större skalan och det är där vi vill verka.
Eftersom en namnändring till Direktdemokraterna så tydligt signalerar en ändring av ideolog så är jag emot namnändringen.
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: Ska vi byta namn till Direktdemokraterna?

Inläggav peteri » 2013-12-27 08.36

joasi skrev:
joasi skrev:Håller med, namnfrågan är underordnad möjligheten att ställa upp med en gemensam plattform i valet 2014. Jag kommer att lägga min röst på den tydliga majoriteten i den här frågan, oavsett vilket av namnen den väljer.

Ber om ursäkt. Jag har ändrat mig. Jag tycker frågan om sammanslagning är underordnat frågan om ideologi. Jag anser att skillnaden mellan ren direktdemokrati och flytande demokrati är stor och avgörande. Det ena fungerar i små sammanhang men inte i stora, det andra fungerar på den större skalan och det är där vi vill verka.
Eftersom en namnändring till Direktdemokraterna så tydligt signalerar en ändring av ideolog så är jag emot namnändringen.


Joakim, bara för att klargöra, du är medveten att vi under mötet i Gnesta kom fram till kompromissen att lokalavdelningar är självbestämmande i frågan om vilken sorts demokrati, flytande eller direkt, de vill använda?
peteri
Medlem i partiet
 
Inlägg: 424
Registrerad: 2012-06-30 15.45
Ort: Göteborg

Re: Ska vi byta namn till Direktdemokraterna?

Inläggav joasi » 2013-12-27 10.46

peteri skrev:
joasi skrev:
joasi skrev:Håller med, namnfrågan är underordnad möjligheten att ställa upp med en gemensam plattform i valet 2014. Jag kommer att lägga min röst på den tydliga majoriteten i den här frågan, oavsett vilket av namnen den väljer.

Ber om ursäkt. Jag har ändrat mig. Jag tycker frågan om sammanslagning är underordnat frågan om ideologi. Jag anser att skillnaden mellan ren direktdemokrati och flytande demokrati är stor och avgörande. Det ena fungerar i små sammanhang men inte i stora, det andra fungerar på den större skalan och det är där vi vill verka.
Eftersom en namnändring till Direktdemokraterna så tydligt signalerar en ändring av ideolog så är jag emot namnändringen.


Joakim, bara för att klargöra, du är medveten att vi under mötet i Gnesta kom fram till kompromissen att lokalavdelningar är självbestämmande i frågan om vilken sorts demokrati, flytande eller direkt, de vill använda?

Absolut, vi måste vara pragmatiska när flytande demokrati ska användas internt och integreras i det rådande systemet. I små grupper, t ex DemoEx, kan delegering bli problematiskt. Men namnet på riksorganisationen bör signalera vår vision och inte våra kompromisser för att komma dit. Vår vision är flytande demokrati (dvs en demokrati där alla kan vara aktiva), inte direktdemokrati, väl?
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: Ska vi byta namn till Direktdemokraterna?

Inläggav dalaibo » 2013-12-27 17.44

Namnet Aktiv Demokrati, Direktdemokraterna och Direktdemokrati är ju att rösta själv i sakfrågor eller välja en delegat. Systemet ändras inte oavsett namn.


Namnvalet är ju för närvarande Direktdemokraterna när vi skall namnändra Aktiv Demokrati.
Att vi omröstar igen, mellan de två alternativen Direktdemokraterna och Direktdemokrati, när vi skall namnändra Aktiv Demokrati, är det jag anser rimligt att göra. Jag känner mer för namnet Direktdemokrati men kommer att acceptera Direktdemokraterna.
Användarvisningsbild
dalaibo
Medlem i partiet
 
Inlägg: 37
Registrerad: 2006-10-03 23.49
Ort: Luleå

Re: Ska vi byta namn till Direktdemokraterna?

Inläggav Roger » 2013-12-27 20.42

Direktdemokraterna blir nog bra. Det associerar både till ett parti och Schweiz hos allmänheten, så jag tror att vi kan vinna fler röster med det än de andra förslagen. Schweiz har ju representativ direktdemokrati så namnet bör ju inte innebära ett hinder för flytande demokrati.
Roger
Medlem i partiet
 
Inlägg: 389
Registrerad: 2008-08-09 20.14
Ort: Hindås

Re: Ska vi byta namn till Direktdemokraterna?

Inläggav joasi » 2013-12-28 10.46

Nytt namnförslag:
Demokratirörelsen

Tycker det mest korrekt beskriver vad vi är, samt poängterar att vi är det enda parti som faktiskt har demokrati som ideologi.
Med det namnet behöver vi inte heller låsa oss till exakt vilken form av demokrati vi förespråkar utan vi använder helt enkelt de metoder som finns tillgängliga och som ger mest demokrati.
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: Ska vi byta namn till Direktdemokraterna?

Inläggav Roger » 2013-12-28 11.59

Demokratirörelsen tycker jag är ett bra namn, joasi! Låter som en paraplyorganisation som samlar de som vill ha demokrati. Kanske också gör det lättare att samarbeta med partier som ex.vis Öppna Göteborg? Får associationer till MoVimento Cinque Stelle.
Roger
Medlem i partiet
 
Inlägg: 389
Registrerad: 2008-08-09 20.14
Ort: Hindås

Re: Ska vi byta namn till Direktdemokraterna?

Inläggav joasi » 2013-12-28 12.05

Vägledande opinionsundersökning mellan olika namnförslag finns här:
http://val.aktivdemokrati.se/proposition/display.tt?id=192352
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: Ska vi byta namn till Direktdemokraterna?

Inläggav peteri » 2013-12-31 21.48

joasi skrev:Vår vision är flytande demokrati (dvs en demokrati där alla kan vara aktiva), inte direktdemokrati, väl?


Du menar att man inte kan vara aktiv i en traditionell direktdemokrati? Om jag delegerar alla mina röster (dvs en röst i det nuvarande systemet, vilket fungerar ganska bristfälligt ur den aspekten), kan jag luta mig tillbaka och vara så inaktiv jag önskar.

Aktiv Demokrati ger ingen ledtråd om metoden, det kan vara i princip vad som helst.

Direktdemokraterna ger en tydlig indikation. Att hävda att den ger fel indikation kan jag till viss del köpa beroende på kunskapen om statsskick hos mottagaren, men jag tycker Jonas argument att det är en "modern variant av direktdemokrati" vi använder är fullt gångbar. Direktdemokrati är som Jonas också mycket riktigt påpekar delegerad demokrati i praktiken: Alla som inte röstar delegerar sin röst till dom som röstar.

Om det viktiga är att namnet uttrycker metoden är knappast Aktiv Demokrati särskilt gångbart heller. Men det är neutralt, det tillstås.

Om metoden ska uttryckas borde vi ju heta något i stil med Representativa Direktdemokraterna.
Lite långt och otydligt kanske.

Flytande Demokraterna, vilket kanske inte låter helt pålitligt.

Alternativt Syntesdemokraterna eller Väljsjälvhuroftaduvillröstademokraterna.

Det enda två namn jag kan komma på som skulle kunna vara lätt att minnas, men som inte beskriver metoden är Demokraterna eller Demokratipartiet. Det beskriver inte metoden, utan syftet.
peteri
Medlem i partiet
 
Inlägg: 424
Registrerad: 2012-06-30 15.45
Ort: Göteborg

Re: Ska vi byta namn till Direktdemokraterna?

Inläggav joasi » 2013-12-31 23.44

Jag anar att några av dina namnförslag inte är helt seriösa, men Demokratipartiet låter inte som ett helt dumt namnförslag. Vi kan väl lägga till det i listan.

Jag har aldrig tyckt att Aktiv demokrati är det perfekta namnet, men jag tycker inte heller att namnet måste vara allt för beskrivande. Ordet aktiv tycker jag ändå fångar mycket av vad vi står för eftersom det stora problemet idag är att det är så svårt att vara aktiv och bidra i politiken. Vi vill erbjuda verktygen för större och bredare aktivitet bland medborgarna.

Sedan är en viktig aspekt att i somras fanns en stor entusiasm inför sammangåendet med fd DemoEx. Nu har det gått ett halvår snart och jag har Inte sett motsvarande entusiasm från deras sida, eller särskilt mycket verkstad över huvud taget.

Tiden börjar bli knapp och jag tror det är bättre att marknadsföra AD ytterligare en valrörelse, så har vi gått om tid att fundera på förändringar efteråt. Det är en otrolig skillnad hur positiva, samarbetsbenägna och aktiva vi/ni är nu mot för 4 år sedan. Och det verkar som att namnet Aktiv Demokrati börjar bli lite bekant utanför den innersta kretsen, vilket det inte var för 4 år sedan. Så det här är den första valrörelsen då vi har chans att märkas och bli ett av de stora partierna utanför riksdagen. Om vi inte ägnar för mycket tid åt namnbyte, sammanslagning och allt arbete som det medför.

Det är ingen självklar fråga, men jag tror som sagt att läget är lite annat än i somras och att ett namnbyte och en sammanslagning med fd DemoEx inte är en lika god ide nu som då.
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: Ska vi byta namn till Direktdemokraterna?

Inläggav peteri » 2014-01-01 12.24

joasi skrev:Jag har aldrig tyckt att Aktiv demokrati är det perfekta namnet, men jag tycker inte heller att namnet måste vara allt för beskrivande. Ordet aktiv tycker jag ändå fångar mycket av vad vi står för eftersom det stora problemet idag är att det är så svårt att vara aktiv och bidra i politiken. Vi vill erbjuda verktygen för större och bredare aktivitet bland medborgarna.


Själv tycker jag att Aktiv Demokrati och partiloggan är intetsägande. Men det är en annan diskussion.

joasi skrev:Sedan är en viktig aspekt att i somras fanns en stor entusiasm inför sammangåendet med fd DemoEx. Nu har det gått ett halvår snart och jag har Inte sett motsvarande entusiasm från deras sida,


Hur mäter du entusiasmen du sett och numera inte ser?

Omröstningarna hos AD har visat att intresset för en sammanslagning är tydligt. Däremot visar arbetet med det förenklade partiprogrammet och stadgarna som gjorts att intresse för att ens återkoppla på det arbete, som medlemmar gett av sin fritid för att genomföra, är i princip obefintligt.

joasi skrev:eller särskilt mycket verkstad över huvud taget.


Jag har varit med i AD i 1,5 år och har inte sett mycket verkstad överhuvudtaget. Det är ett väldigt litet gäng som utför någon verkstad alls och det är i stort sett alltid samma personer.

Jonas arbetsbörda är helt barock.

joasi skrev:Tiden börjar bli knapp och jag tror det är bättre att marknadsföra AD ytterligare en valrörelse


Att det är bråttom inför valet är vi överens om. Något som AD:s medlemmar verkar ta lite notis om. Namninsamlingen till exempel rör sig inte åt något håll alls.

Låt säga att vi står fast vid AD inför valet. Vad är planen? Vem ska utföra planen?

joasi skrev:Det är en otrolig skillnad hur positiva, samarbetsbenägna och aktiva vi/ni är nu mot för 4 år sedan.


Aktiva? Vi har 90 medlemmar i partiet. Hur många som är medlemmar utan att ens veta om det vet jag inte, eftersom ingen blir avanmäld som medlem för att de inte betalat medlemsavgiften.

Valet om namnet hade ett valdeltagande på 43% om jag tyder GOV rätt. Hur aktivt man tycker det är kan man ju undra, i en så viktig fråga som namnbyte för partiet.

Av de totalt 39 rösterna som lades var 19 (21%) direkta röster och resten delegerade röster (22%).

Tittar man på Visa alla röster ser man att Jonas, som har 9 delegander, förekommer 4 gånger. Han borde rimligtvis förekomma 10 gånger, inklusive sin personliga röst. Så hur röstsammanräkningen fungerar är för mig en gåta, men det är en annan sak. Kanske Jonas kan upplysa om hur det fungerar.

Ser man vidare på Delegaters röster finns där att läsa att en delegat i systemet är en utesluten medlem med en delegand. Man ser även att totalt är det 28,5% av delegandrösterna (8 röster) som inte fått sin röst räknad för att deras delegater helt enkelt inte röstat.

joasi skrev:Och det verkar som att namnet Aktiv Demokrati börjar bli lite bekant utanför den innersta kretsen, vilket det inte var för 4 år sedan.


Vad grundar du det uttalandet på?

joasi skrev:Så det här är den första valrörelsen då vi har chans att märkas och bli ett av de stora partierna utanför riksdagen.


Då frågar jag igen:

1. Vad är planen?
2. Vem ska utföra den?
3. Och med vilka pengar? Vi har cirka 9000 i partikassan vid senaste räkningen.

joasi skrev:Om vi inte ägnar för mycket tid åt namnbyte, sammanslagning och allt arbete som det medför.


Vi? På de två senaste mötena för sammanslagningen har deltagandet från AD varit jag, Jonas, Thomas, Bo och Lotte. Jag tog på mig att anpassa stadgarna. Jag har även tagit på mig att skapa de två webbplatser som behövs för det sammanslagna partiet.

Det saknas funktionärer i AD. En sekreterare som inte synts till på flera månader. Jag får mejl om att man betalt in medlemsavgiften, men inte uppdaterats till fullvärdig medlem på webbplatsen. Vi har en ordförande som inte vill vara ordförande. Vi har en webbgrupp som består av två personer, jag och Jonas.

Vad gäller flytande demokrati använde sig DemoEx av flytande demokrati i början av de 11 åren de suttit i kommunen i Vallentuna, men de bestämde sig för att avbryta det till förmån för direktdemokrati för att en person fick ensam majoritet i partiet pga att 60% av rösterna delegerades till hen. Man kan ju undra hur viljan att rösta påverkades hos övriga när deras röst ändå var betydelselös. Något som DemoEx funderade över och bemötte genom att ta bort delegatsystemet.

Under mötet i Gnesta påpekades det dock från DemoEx att det är fullt medvetna om att i ett större sammanhang är flytande demokrati förmodligen helt nödvändigt och att de är öppna inför att återinföra flytande demokrati vid behov.

Avslutningsvis. Mitt engagemang i AD är oförändrat. Jag ger så mycket av min tid jag kan för att vi ska komma framåt. Jag tycker idén om flytande demokrati är den enda tänkbara, av de jag sett, som kan åstadkomma annat än kosmetisk förändring mot ett värdigare samhälle.

Men att partiet är "aktivt" - med tanke på de svårigheter vi har att ens fylla de funktionärsplatser som behövs och att samla in de återstående namn som behövs till namninsamlingen - skulle jag hävda är en stor överdrift. Att komma till webbplatsen och läsa en tråd om någon funktionär som behövs och se Jonas skriva "Kom igen nu, kan inte någon ställa upp?" gör mig mest ledsen.
peteri
Medlem i partiet
 
Inlägg: 424
Registrerad: 2012-06-30 15.45
Ort: Göteborg

Re: Ska vi byta namn till Direktdemokraterna?

Inläggav Josef Boberg » 2014-01-01 13.17

peteri skrev:
joasi skrev:...Att komma till webbplatsen och läsa en tråd om någon funktionär som behövs och se Jonas skriva "Kom igen nu, kan inte någon ställa upp?" gör mig mest ledsen.


Jo... - Peteri - mig med.

Men så länge som det finns Liv så finns det hopp.
Det finns Något i Allt... :idea:
Samverkan Är Win-Win för Alla. :roll: Motverkan ger vinnare och förlorare = Alla blir förlorare över tid sett - punkt.
Användarvisningsbild
Josef Boberg
Medlem i partiet
 
Inlägg: 350
Registrerad: 2008-10-19 21.26
Ort: Laholm

Re: Ska vi byta namn till Direktdemokraterna?

Inläggav joasi » 2014-01-01 14.18

Peter, det var mycket att svara på.
Jag läser in en del frustration och kanske en gnutta irritation över att somliga bara kommer med en massa tyckande utan att faktiskt bidra med något konstruktivt.
Som du vet lägger jag all min demokratiaktivism-energi på boken. Jag försöker hålla mig ajour så gått det går om vad som händer här och emellanåt kan jag inte hålla mig ifrån att delta i debatten och eventuellt försöka komma med konstruktiv feedback.

Ja det är ju tråkigt att de flesta av våra 90 medlemmar är inaktiva och att kanske en del av dem bara är luft, men så är det, inget att göra något åt. Men jag tycker ändå att läget ser mycket bättre ut nu än inför förra valrörelsen. Det som görs nu känns mycket mer konstruktivt, positivt och koordinerat. Och det verkar finnas fler supporters i kretsen kring dem som gör det stora jobbet. Jag har också stött på flera under senaste året utan någon som helst anknytning (såvitt jag visste) till AD som faktiskt visade sig känna till partiet och stödja idén. Och då är jag inte ute och missionerar i någon större utsträckning. Det är en klar skillnad mot för 4 år sedan, eller så har jag bara haft tur.
Tittar man på deltagandet i omröstningar så tror jag det mer än har dubblerats på fyra år. Då vill jag minnas att det var en mindre sensation att få över tio röster, inklusive delegerade. Nu brukar vi få uppemot 20 direkta röster.

Så kämpa på, det går åt rätt håll :-)
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

FöregåendeNästa

Återgå till Omröstningar



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron
π