Forum

Val av ordförande och vice ordförande

(Endast efter föregående diskussion)

Re: Val av ordförande och vice ordförande

Inläggav jonas » 2013-04-19 14.11

Vi behöver ny ordförande.

Ansvar behöver spridas på flera. Jag vill inte ha kvar posten.

Ställ upp!
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Val av ordförande och vice ordförande

Inläggav joasi » 2013-07-01 20.15

Jonas, nu när vi har några villiga kandidater skulle du ju kunna avsäga dig din kandidatur. Annars finns risk att du blir ordförande i alla fall ser det ut som.

Peter, är du en kandidat till ordförandeposten? I så fall har du min röst. Annars går den till Jimmy för närvarande.
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: Val av ordförande och vice ordförande

Inläggav peteri » 2013-07-02 08.49

joasi skrev:Jonas, nu när vi har några villiga kandidater skulle du ju kunna avsäga dig din kandidatur. Annars finns risk att du blir ordförande i alla fall ser det ut som.

Peter, är du en kandidat till ordförandeposten? I så fall har du min röst. Annars går den till Jimmy för närvarande.


Jonas har nominerat mig, men jag vill gärna att uppdraget specificeras (att vi förstår vad ordförandeposten i just Aktiv Demokrati innebär rent praktiskt) innan jag tar ställning till om jag vill vara en kandidat eller ej. Tack för ditt förtroende! :)
peteri
Medlem i partiet
 
Inlägg: 424
Registrerad: 2012-06-30 15.45
Ort: Göteborg

Re: Val av ordförande och vice ordförande

Inläggav haja » 2013-07-02 09.10

joasi skrev:Jonas, nu när vi har några villiga kandidater skulle du ju kunna avsäga dig din kandidatur. Annars finns risk att du blir ordförande i alla fall ser det ut som.


Håller med.

Kanske för sent nu men val av ordf. och VO. borde särskiljas. i två val.

AD medlemmar ska verkligen välja den kandidat till ordf. som medlemmarna tror på som kan föra partiet framåt. Det tjänar hela DD-rörelsen på.
Man måste även ta en riktig tankeställare varför partiet inte är större som har funnits så länge. Och hur ska partiet bli större?
Hur ska partiet få mandat?
Det är viktiga frågor som medlemmarna måste ta stälning till. Alla som är på kandidatlistan tyck jag borde motivera varför de vill bli valda. Det får inte bli så att "man ställer upp för att ingen annan vill. Det funkar inte. Inte om partiet ska växa och få mandat.

Själv tycker jag Erika har stort engagemang och visar både klokhet och omdöme i många situationer. Om Erika blir vald som ordförande eller vice ordförande i ett totalt mansdominerat parti tror jag partiet kan få en annan mjukare framtoning och attrahera andra kvinnor från ett så ganska så "ITnördigt" manligt parti. Jag tror att Erika har potential att växa i sin roll.

Jag skulle gärna se Erika som vice ordförande eller kanske ordförande.
Användarvisningsbild
haja
Medlem i partiet
 
Inlägg: 460
Registrerad: 2011-01-06 23.11
Ort: Stockholm

Re: Val av ordförande och vice ordförande

Inläggav Roger » 2013-07-02 21.25

peteri skrev:...jag vill gärna att uppdraget specificeras (att vi förstår vad ordförandeposten i just Aktiv Demokrati innebär rent praktiskt)...

En ordförande skall vara partiets ansikte utåt och svara på frågor från media. Jag tror inte att det skulle behöva mer tid än vad du redan ägnar för partiet! Vice ordförande skall vara beredd på att vikariera och bistå ordföranden. Jonas, kanske kan precisera uppdraget?
Roger
Medlem i partiet
 
Inlägg: 389
Registrerad: 2008-08-09 20.14
Ort: Hindås

Re: Val av ordförande och vice ordförande

Inläggav jonas » 2013-07-04 00.07

Hej.

Vi har inte definierat vad det innebär att vara ordförande eller vice ordförande. Ett par saker är definierade i stadgarna:

§27: Partiets firma tecknas av partiets ordförande, vice ordförande samt kassör var för sig.

§16: Styrelsens ordförande fungerar också som partiets ombud samt partiordförande.

Samt styrelsens uppgifter, enligt stadgarna:

§29: Extra medlemsmöte kan hållas när styrelsen så önskar eller när minst 1/10 av medlemmarna så önskar.

§7: Valsystemet är partiets högsta beslutande organ men när valsystemet förklarats vara ur funktion eller under utveckling tar styrelsen (i det följande kallad “styrelsen”) och medlemsmötet (i det följande kallad “medlemsmöte”) över visst beslutsfattande vilket regleras i detalj av dessa stadgar. ... ... När ett beslut fattas av partiets ordinarie beslutsordning så fattas beslutet således i första hand av valsystemet, i andra hand av medlemsmötet och i sista hand av styrelsen.

§14: Styrelsens huvudsakliga funktion är att ansvara för att valsystemet fungerar enligt föreskrifterna i stadgar och reglemente. Styrelsen är också ytterst ansvarig för partiets ekonomi.


I övrigt kan vi kanske ta inspiration från forening.se
http://www.forening.se/fortroendevalda/styrelsen/ordforande/

Där står även att vice ordförande tar över ordförandeposten när ordförande har fått förhinder och inte kan närvara, vilket även är effekten av hur valet av ordförande och vice ordförande är konstruerat.



Valet av ordförande och vice ordförande är en kontinuerlig prioritetsomröstning som sker enligt reglementet §3.4:
http://aktivdemokrati.se/senaste/reglemente/

Det betyder att var och en, uppifrån och ned får chansen först att ta ordförandepostan, och sedan en gång till för posten som vice ordförande. Robert har tackat nej till båda posterna. Om jag då tackar nej till ordförandeposten går den till Peter, så som det ser ut just nu.

Anledningen till att vi tagit upp omröstningen under årsmötet är för att det saknats kandidater.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Val av ordförande och vice ordförande

Inläggav jonas » 2013-07-04 00.22

Anledningar till varför jag vill avsäga mig ordförandeposten:

* Det leder förhoppningsvis till att fler tar nya egna initiativ.

* Jag vill fokusera på utvecklingen av GOV.

* Det finns säkert de som är bättre än mig på att inspirera till aktivitet

* Jag sitter på för många poster redan. Det behövs spridning.



Tillträdandekonstanten är just nu 30 dagar. Jag föreslår att nya ordföranden tillträder söndag 2013-08-11, sista dagen på konferensen i Gnesta.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Föregående

Återgå till Omröstningar



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron
π