Forum

Omröstning Valsystem, pågår tom 060220.

(Endast efter föregående diskussion)

Omröstning Valsystem, pågår tom 060220.

Inläggav admin » 2006-01-20 11.18

Härmed startar jag en omröstning om vilket valsystem vi skall använda i fortsättningen.

Membro vill ha ett avtal med oss för att vi skall få fortsätta att använda deras system.
Jag skall lägga upp avtalsförslaget här ngn stans men i korthet går det ut på att vi betalar en minimiavgift på 3000 kr per år.
Dessutom procent på intäkter som överstiger denna summa.

Denna omröstning pågår tom 060220.

Du röstar här genom att svara i denna tråd.

Ny länk till Membros system är:
http://193.13.74.90/d2/index.taf?id=85

(Har valt att köra öppen omröstning här för att garanterat undvika spekulation om manipulation eftersom vi inte är helt säkra på säkerheten in vare sig PHPbb eller Membros system ännu.)

Förslagsställare: Magnus Gustavsson
admin
 

NEJ

Inläggav MrPerfect72 » 2006-01-20 13.14

Jag röstar NEJ till nuvarande avtalsförslag från membro.

Mina skäl:
1. Jag tycker inte att de lyssnat på våra förslag om utveckling av demokratins språk som jag hoppades. Jag lyssnade på dem om deras mål att utvecklas i små steg och förstår dem, men inga små steg på detta område har synts till.

2. De har ingen ambition att ha en öppen källkod, vilket vi anser är viktigt på lång sikt för en god kvalitet och säkerhet. Vi för står inte varför. Det finns massivt med pengar att tjäna på detta också fast på ett annat sätt. Det är bevisat.

3. De stängde av oss utan förvarning. Min tillit till membro är kraftigt sänkt.

4. De begär en fast avgift som vi inte kan leverera har p.g.a. för få medlemmar.

5. phpBB har s.k. "poll"(röstningsfunktion) som inte skiljer sig från membros funktion.

6. phpBB är gratis, vilket gör att vi strax kan sänka medlemsavgiften och få fler medlemmar.

7. phpBB har fri support från människor från hela världen som frivilligt ställer upp på andra dygnet om.

8. phpBB har utveckling som pågår vad gäller prioritetsröstning som vi önskar oss.

9. phpBB är ett ofta använt och välkänt system som komer underlätta vid rekrytering av nya medlemmar.

10. Joakims öppna system har kommit långt på väg. Jag hade personligen en stark tro på att Membro skulle se en anledning att utvecklas och ta marknad med de idéer som vi visat dem. Jag hade fel. Joakim och opensourcerörelsen är snabbare, mer lyhörd, kreativare och flexiblare i sitt tänkande än vad jag någonsin kunnat ana.
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Avtalsförslag från Membro

Inläggav Magnus Gustavsson » 2006-01-20 16.28

Här det förslag vi fått från Membro.
Jag har inte lyckats få ned priset utan Membro anser att detta är en absolut miniminivå.:


S:t Göransg. 160 A
Box 30228
10425 Stockholm
Tel: 08 - 644 32 50
Aktiv demokrati (nedan kunden)
Org nr: 556602-9970 Org nr:
Kontaktperson:
Peter Ternström
08 – 644 32 50
070 – 605 00 11
jpt@membro.se
Kontaktperson:
2 Avtalstid
Detta avtal gäller 12 månader från avtalets undertecknande. Avtalet förlängs automatiskt varje 12
månadersperiod om inte uppsägning sker från endera parten senast tre månader innan avtalets utgång.
3 Bilagor
Till huvudavtalet fogade bilagor utgör en integrerad del av avtalet. Bilagorna är följande.
Bilaga 1 Priser
Bilaga 2 Drift
Bilaga 3 Support
Bilaga 4 Allmänna villkor
Av detta avtal har två likalydande exemplar undertecknats och utväxlats.
Av detta avtal har två likalydande exemplar undertecknats och utväxlats.
Stockholm 2006-01-13
............................................………………
............................................………………
J Peter Ternström, Membro AB
---
Användaravtal
Membro AB | org nr 556602-9970 | S:t Göransg. 160A | Box 30228 | 104 25 Stockholm | +46 (0)8 644
32 50
http://www.membro.se | info@membro.se

2 av 7

Bilaga 1: Priser
1 Priser
Ed Community
Produkt / Tjänst Pris Övrigt
Ed communityplattform
Driftsättning
Primära funktioner:
- Forum
- Röstningar, inkl multipla röstningar
- Medlemsregistrering
- Sökmotor för innehål och användare
- Behörighetssystem och grupptilldelning
- Min Profil
- Allmän presentationssida
- Dagbok/Blog
- Gästbok
- Mina kontakter
- Privata meddelanden
- Mitt galleri
- Mina inlägg
- Profilfrågor
- Mina besökare
- Bjud in användare
- Min kompetens
- Nyheter/artiklar
- Kalendarium och eventhantering
- Filarkiv
- Länkar
- Nätverk och Klubbar
- Fotoalbum / Gallerier
- Topplistor
- Onlinelistor
- Massutskick via mail
- Rapportgenerator
- Stöd för banners
- etc.
Drift och support
- Fri support till admin
- Fria systemuppgraderingar
- Backuper
- Servrar
- Systemövervakning
- Internetuppkoppling med redundans
(2x100Mbit + 8 Mbit)
3000 kr/år **
Anpassat stylesheet (CSS)– Grafisk
anpassning av community till era
önskemål
Timtaxa Standardskin ingår utan extra kostnad
* Startkostnaden är redan betald (engångskostnad)
** Årlig kostnad
Användaravtal
Membro AB | org nr 556602-9970 | S:t Göransg. 160A | Box 30228 | 104 25 Stockholm | +46 (0)8 644
32 50
http://www.membro.se | info@membro.se

3 av 7

2 Övriga Prislistor
Prislista för övriga tjänster
Tjänst Pris Övrigt
Konsultation, Projektledning, Administration etc. 800 kr/h
Administratörsutbildning 3 000
kr/pers
En heldag, inkl
dokumentation.
Utbildning i CSS Lanseras våren 2006
3 Övrig villkor
Kunden har fått kraftigt rabatterade priser pga av verksamhetens natur. Vi har ett intresse av att stödja
och gynna demokratisa initiativ. Förhoppningen är att projektet ska ge Membro goodwill.
Kundens totala intäkter (ev. partistöd, medlemsavgifter, övriga bidrag etc.) under året fördelas 65% / 35%
till kunden resp. Membro.
Om Membros del på 35% inte uppgår till driftskostnaden på 3000 kr efter intäktsfördelningen skjuter
kunden till resterande belopp så att driftskostnaden täcks. Driftskostnaden är kundens årliga
minimikostnad.
Exempel:
? Om kunden har en årlig intäkt på 900 kr, så fördelas 315 kr (35%) till membro. Kunden skjuter
sedan till 2675 kr för att täcka minimikostnaden.
? Om kunden har en årlig intäkt på 4500kr, så fördelas 1575 kr (35%) till Membro. Kunden skjuter
sedan till 1425 kr för att täcka minimikostnaden.
? Om kunden har en årlig intäkt på 10 000kr, så fördelas 3500 kr (35%) till Membro och 6500 kr
till kunden.
4 Betalningsvillkor
Startkostnaden betalas vid uppstart. Driften betalas årsvis räknat från undertecknande av avtal.
Prisuppgifter ovan är nettopriser, exklusive mervärdeskatt om inget annat anges. Betalning erlägges per
trettio (30) dagar från fakturadatum. Kunden skall skriftligen informera Membro om ändringar i
faktureringsadressen.
Vid försenad betalning utgår dröjsmålsränta enligt räntelagen från förfallodag till dess betalning sker. I
förekommande fall utgår lagstadgad påminnelseavgift och inkassoavgift.
Om Kunden helt eller delvis dröjer med betalningen mer än 30 dagar efter det att membro tillställt honom
påminnelse har Membro rätt att med omedelbar verkan skriftligen säga upp avtalet för tjänsten ifråga
samt slutfakturera kunden. I påminnelsen skall anges att underlåtenhet att betala kan medföra att
tillhandahållandet av tjänsten avbryts. Påminnelsen skall ske både skriftligen och per telefon.
Användaravtal
Membro AB | org nr 556602-9970 | S:t Göransg. 160A | Box 30228 | 104 25 Stockholm | +46 (0)8 644
32 50
http://www.membro.se | info@membro.se

4 av 7

Bilaga 2: Drift
1 Server
Tjänster inom ramen för detta avtal driftsätts på Membros servrar. Driften sker i en datorhall på en
webbserver med fast anslutning till Internet.
Om ändring av placering av server är aktuell och detta påverkar driften skall Membro informera kunden
om detta. Ny prissättning blir då aktuell.
2 Tillgänglighet
Tillgängligheten garanteras av Membro mellan kl. 07.00-23.00, alla dagar, (Svensk tid) till 99,5%.
3 Backup
Membro ansvarar för säkerhetskopiering av all information i programvaran. Backup sker varje dygn. Var
14:dag skickas veckoband till extern förvaring. Veckoband sparas ett kvartal.
4 Inloggning
Inloggning till programvaran sker genom användarnamn och lösenord. Trafiken in till servern kontrolleras
av en brandvägg.
5 Felavhjälpning
Teknisk felavhjälpning på server garanteras av Membro genom tredje part och påbörjas inom 4 timmar
från underrättelse om fel.
Användaravtal
Membro AB | org nr 556602-9970 | S:t Göransg. 160A | Box 30228 | 104 25 Stockholm | +46 (0)8 644
32 50
http://www.membro.se | info@membro.se

5 av 7

Bilaga 3: Support
1 Kontaktperson
En kontaktperson hos kunden skall utses. Denna person sköter all supportkontakt med Membro. Om
kontaktperson byts eller tillfällig kontaktperson utses (t ex vid semestertillfällen) skall detta meddelas
Membro innan byte.
2 Support
All form av supportförfrågan anmäles via mail: support@membro.se. Förfrågan om
moderator/administratörsupport kan även göras via telefon: 08-644 32 50. OBS att telefonsupport endast
är tillgängligt för moderatorer och administratörer.
2.1 Slutanvändare
Membros kom-i-gång guide, för slutanvändare, är som regel fullt tillräcklig för att användare skall kunna
använda programvaran. I det fall kunden efterfrågar ytterligare användarstöd handhar Membro
användarutbildningar, vilket sker enligt separat överenskommelse. För slutanvändarsupport debiteras
kunden enligt gällande taxa, se Bilaga 1.
2.2 Moderator/Administrator
Manual för Moderator och Administrator tillhandahålls, där de flesta svaren återfinns. Grundutbildning av
moderatorer/administratörer ingår i startavgiften, vid ett tillfälle ca. 2h. För moderator- och
administratörsupport debiteras kunden enligt gällande taxa, se Bilaga 1.
2.3 Övrig support
För övrig support debiteras kunden enligt gällande taxa, se Bilaga 1.
3 Felhantering
Membro garanterar inte att programvaran är helt fri från programfel och kunden är införstådd med att frihet
från programfel ej kan uppnås inom programvaruindustrin. Fel i programvara som inte orsakats av kunden
åtgärdas utan kostnad för kunden. Eventuella fel indelas och åtgärdas enligt följande skala:
A-fel, Kritiska fel: innebär att programvaran ej går att använda och/eller fel som åstadkommer skada i
datadriftsmiljö eller databas. Korrigering av fel inom 24 timmar, gällande arbetsdagar, från inrapportering
av fel till Membro.
B-fel, Hindrande fel: innebär att programvaran går att använda men arbete kan inte utföras som beskrivet i
användardokumentationen (genom att utföra arbetsmomenten på annat sätt kan dock arbetsuppgiften
lösas). Korrigering av fel inom 7 arbetsdagar från inrapportering av fel till Membro.
C-fel, Funktionella fel: fel som inte menligt stör arbetet. Felrättning påbörjas inom 30 dagar från
inrapportering av fel till Membro, dock endast om felet strider mot angivna specifikationer för
programvaran
D-fel, Mindre fel: fel av kosmetisk karaktär som inte påverkar funktionaliteten. Felrättning påbörjas inom
30 dagar från inrapportering av fel till Membro, dock endast om felet strider mot angivna specifikationer för
programvaran
Om det vid felsökning kommer fram att felet orsakats av kunden kommer arbetstiden för felsökningen
debiteras kunden enligt gällande supporttaxa, se Bilaga 1. Debitering för eventuella resor och övriga
omkostnader tillkommer.
Användaravtal
Membro AB | org nr 556602-9970 | S:t Göransg. 160A | Box 30228 | 104 25 Stockholm | +46 (0)8 644
32 50
http://www.membro.se | info@membro.se

6 av 7

Bilaga 4: Allmänna villkor
1 Immateriella rättigheter
Membro skall bibehålla alla rättigheter förknippade med produkterna inkl rätten till källkod, upphovsrätt,
skyddade logotyper och varumärken. I händelse av likvidering, konkurs eller jämställt för Membro, får
kunden tillgång till all data förknippad med för kunden initierad instans. Parterna får ej använda varandras
varumärken, kännetecken eller firma utan att godkännande av parterna. Parterna får ej heller använda
varandras varumärken, kännetecken eller firma annat än i samband med produkterna.
2 Garanti – programvara
Under förutsättning att programvaran installerats på föreskrivet sätt och används i datorutrustning för
vilken den är avsedd, garanterar Membro att programvaran överensstämmer med angivna specifikationer.
Avviker programvaran från angivna specifikationer åtar sig Membro att under avtalstiden kostnadsfritt
ersätta sådan programvara med ny programvara. Membros ansvar för fel i levererad programvara är
begränsad till det ovan sagda och kunden äger inte rätt till annan prestation, skadestånd, annan
ersättning eller kompensation med anledning av fel i levererad programvara.
3 Ansvar för förlust eller skada
Faran och ansvar för förlust eller skada på produkterna övergår till kunden vid leverans. Membro ansvarar
– med nedan angivna begränsningar – för person och sakskador som orsakats genom vållande, som ej
endast är av ringa betydelse, av Membro eller anställda vid Membro eller genom väsentligt kontraktsbrott
av Membro. Membros ansvar omfattar dock endast ersättning för direkt kostnad till följd av skadan
Membro har inget ansvar för ekonomisk förlust som drabbar kunden såsom utebliven vinst, förväntad
besparing, förlust av inkomst, skadestånd, vite, förlust av data, att programvara ej är kompatibel med
annan programvara på server hos kund etc., även om Membro uppmärksammas på möjligheten att sådan
skada kan uppstå. Membro skall dock, med nedan angivna begränsningar, ansvara för direkta kostnader
och utgifter som drabbar kunden och som kunden visar har orsakat honom, allt under förutsättningen att
förlusten berott på vållande som ej endast är av ringa betydelse, av Membro eller av anställda vid Membro
eller genom ett väsentligt kontraktsbrott av Membro.
4 Ansvarsbegränsning
Vid grov oaktsamhet som medför utebliven intäkt för endera part skall felande part ersätta den andra
parten för dennes uteblivna vinst.
Membros ansvar på grund av detta avtal omfattar i intet fall indirekta skador, oavsett om dessa
uppkommit för att begränsa en direkt skada och ej heller skador som Membro då avtalet ingicks inte
rimligen kunde ta i beräkning.
5 Befrielsegrunder
Arbetskonflikt, krig, sabotage, eldsvåda, vattenskada, inbrott, myndighetsåtgärd, fel, brist eller av
Membro klart oförutsägbart dröjsmål i energiförsörjning, teleförbindelser, annan kommunikation, transport
eller i underleverantörs prestation liksom varje annan, liknande eller icke liknande omständighet utanför
Membros kontroll som förhindrar, fördröjer eller försvårar leveransens genomförande och drift, berättigar
Membro att förlänga avtalad tidsplan eller i motsvarande grad senarelägga åtgärder som beror av dessa
åtgärder.
Om leveransen fördröjs på här angivna förhållanden i mer än sex (6) månader efter avtalad tid för leverans
äger vardera parten häva avtalet
6 Sekretess
Parterna förbinder sig att inte till tredje man utlämna avtalets innehåll eller annan konfidentiell information
om motparten. Denna sekretess skall gälla även efter avtalets upphörande. Kunden äger ej rätt för annat
än för fullgörandet av dennes skyldigheter under detta avtal utnyttja konfidentiell information om Membro.
Användaravtal
Membro AB | org nr 556602-9970 | S:t Göransg. 160A | Box 30228 | 104 25 Stockholm | +46 (0)8 644
32 50
http://www.membro.se | info@membro.se

7 av 7

7 Insamling och användning av Användarens personuppgifter
Användarens personuppgifter och lösenord samlas i samband med att vederbörande registreras på
mötesplatsen.
Alla uppgifter om användaren hanteras i enlighet med personuppgiftslagen. Användaren har rätt att
förbjuda att vederbörandes uppgifter används och överlåts för direktmarknadsföring, gallupar och
marknadsundersökningar genom att meddela detta i samband med att uppgifterna lämnas eller när som
helst annars.
Membro äger inte rätt att på egen hand utnytta kundens användarregister för erbjudanden, reklam och
marknadsföring av tjänster samt också för direktreklam som sänds utan beställning, gallupar och
marknadsundersökningar, utanför mötesplatsens ram och äger inte heller rätt att överlåta kundens
användaruppgifter till tredje part.
8 Villkorsändring
Allmänna villkor i detta avtal kan ändras tidigast 3 månader efter det att meddelande om ändring gjorts
kunden tillgänglig. Pris för produkt och tjänst i detta avtal kan ändras tidigast 3 månader efter det att
meddelande om ändring gjorts kunden tillgänglig.
Om ändring enligt ovan är till nackdel för Kunden, har han rätt att under innevarande avtalsperiod
skriftligen säga upp tjänsten med verkan från det att ändringen inträffade. Sådan uppsägning kan ske
senast vid sistnämnda datum.
9 Tillämplig lag samt slitande av tvister
För detta avtalsförhållande är svensk lag tillämplig. Tvister angående tolkning eller tillämpning av de avtal
och därmed sammanhängande rättsförhållanden skall avgöras genom skiljedom enligt Stockholms
Handelskammares skiljedomsinstituts regler om förenklat skiljeförfarande. Skiljeförfarandet skall äga rum
i Stockholm. Part får dock ansöka om betalningsföreläggande för att erhålla betalning för ostridig och
förfallen fordran, därvidlag får tvistig motfordran ej åberopas kvittningsvis, utan sådan motfordran skall
prövas genom skiljeförfarande, enligt ovan.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Inläggav Jonas_helander » 2006-01-21 10.35

Röstar också NEJ
Användarvisningsbild
Jonas_helander
Medlem i partiet
 
Inlägg: 159
Registrerad: 2006-01-19 21.39
Ort: Malmö

Hmm...

Inläggav robwe » 2006-01-27 11.06

Många av martins argument är bra. Jag har visserligen tidigare tyckt att membro var bra som en stabil punkt för partiet, men jag är inte längre så säker. Jag röstar nog också nej till fortsatt samarbete med membro.

Vad gäller historia på Membro så vet jag inte om det är så mycket som är värt att behålla. Membro väcker bara en massa dåliga minnen om konflikter med Torgny etc.

Det kan vara bra med en nystart ibland. Ut med det gamla och in med det nya. Dessutom så tror jag att partiet kan tjäna på att ha lite mer enkel teknik ett tag. Membros system är visserligen välpolerat på ytan, men innehåller egentligen inte så mycket mer än forum och poll. Den välpolerade ytan kan vara förrädisk och invagga medlemmarna i någon slags känsla av att mycket redan är gjort.

Bra jobb förresten med förstasidan!. Grafiken är visserligen lite "rough around the edges" gjorda i ett simpelt grafik program utan mjuka penslar, men det är nästan bara bra att partiet inte ser för välpolerat ut. Lite back to basic liksom. Back to basic är precis vad det här partiet behöver tror jag.
Användarvisningsbild
robwe
Medlem i partiet
 
Inlägg: 344
Registrerad: 2006-01-25 23.23
Ort: Linköping

Re: Hmm...

Inläggav Magnus Gustavsson » 2006-01-27 11.22

robwe skrev:Många av martins argument är bra. Jag har visserligen tidigare tyckt att membro var bra som en stabil punkt för partiet, men jag är inte längre så säker. Jag röstar nog också nej till fortsatt samarbete med membro.

Vad gäller historia på Membro så vet jag inte om det är så mycket som är värt att behålla. Membro väcker bara en massa dåliga minnen om konflikter med Torgny etc.

Det kan vara bra med en nystart ibland. Ut med det gamla och in med det nya. Dessutom så tror jag att partiet kan tjäna på att ha lite mer enkel teknik ett tag. Membros system är visserligen välpolerat på ytan, men innehåller egentligen inte så mycket mer än forum och poll. Den välpolerade ytan kan vara förrädisk och invagga medlemmarna i någon slags känsla av att mycket redan är gjort.

Bra jobb förresten med förstasidan!. Grafiken är visserligen lite "rough around the edges" gjorda i ett simpelt grafik program utan mjuka penslar, men det är nästan bara bra att partiet inte ser för välpolerat ut. Lite back to basic liksom. Back to basic är precis vad det här partiet behöver tror jag.


Jag lutar åt att att hålla med.
Kunde vi nu bara komma igång med programmerandet för ett valsystem.
Vad tror du om Joakims kod, är den skalnigsbar och utbyggbar till säker struktur med dubbla databaser osv?
Är grundarkitekturen rätt mao?
Om så är fallet kunde vi försöka hitta villiga programerare på allvar.
Om inte borde vi börja med arkitekturen.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Finner det beslutat att vi lämnar Membro.

Inläggav Magnus Gustavsson » 2006-02-21 09.24

3 röster mot fortsatt användande av Membro, 0 däremot.
Jag vill tacka Membro för deras gästfrihet de senaste åren. (Har även ringt dem och meddelat partiets beslut)

Vi har ju i praktiken haft Membro som en central punkt i tillvaron sedan i oktober 2003 och jag tycker vi skall ge dem all cred för att de som affärsdrivande företag ställt sig på den fria demokratikampens sida och stöttat Aktivdemokrati helt gratis så länge.
Membro önskar oss lycka till med den fortsatta kampen.

Membros ad-site kommer nu att stängas ned och jag vill påminna om att nu är sista chansen att spara om ni har ngt som ni absolut vill bevara där.
Jag har försökt att spara det viktigaste som beslut o dyl.
Membro har även lovat att skicka mig en csv-fil /(som förhoppnigsvis kan översättas till ngn öppen databas) när de får lite mindre att göra och vi får se hur allt material kommer att bevaras för framtiden.

Än en gång: Tack Membro för den här tiden!

Magnus Gustavsson
Aktivdemokrati
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås


Återgå till Omröstningar



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron
π