Forum

[Omröstning] Riktlinj. för blogg. i ADs namn, v2 14/7-14/8

(Endast efter föregående diskussion)

[Omröstning] Riktlinj. för blogg. i ADs namn, v2 14/7-14/8

Inläggav jonas » 2010-07-14 13.37

(Maxlängden i rubriken är begränsad)
Titel: Riktlinjer för bloggande i ADs namn
Datum: 14/7-14/8
Version 2

1. ADs blogg ska enbart handla om direktdemokrati i dess olika former och vad som händer på det området.
2. Bloggen får inte göra politiska ställningstaganden utöver de som finns i partiprogrammet.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: [Omröstning] Riktlinjer för bloggande i ADs namn, version 2

Inläggav MrPerfect72 » 2010-07-14 15.51

Jonas. Nu borde du vael ha snappat upp att du inte borde skapa dina egna formuleringar utan konsensus innan du laegger in dem som omroestningar och underfoerstaat att du givetvis inte boer aendra en omroestning mitt i processen, eller? Vem jobbar du foer egentligen? Skaerp dig!

1. Konsensus genom diskussion eller aatminstone konsensus om utformningen av omroestningen.
2. Starta omroestningen.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: [Omröstning] Riktlinjer för bloggande i ADs namn, version 2

Inläggav Gutenisse » 2010-07-14 17.00

Jag röstar för Jonas nya riktlinjer gällande AD's blogg.
Senast redigerad av Gutenisse 2010-07-14 18.17, redigerad totalt 1 gång.
Med vänlig hälsning,
Juri Salminen
http://www.familjen-salminen.se
Användarvisningsbild
Gutenisse
Medlem i partiet
 
Inlägg: 27
Registrerad: 2007-12-17 08.41
Ort: Enköping

Re: [Omröstning] Riktlinjer för bloggande i ADs namn, version 2

Inläggav Roger » 2010-07-14 17.37

Jag röstar för Jonas nya riktlinjer gällande AD's blogg.
Roger
Medlem i partiet
 
Inlägg: 389
Registrerad: 2008-08-09 20.14
Ort: Hindås

Re: [Omröstning] Riktlinjer för bloggande i ADs namn, version 2

Inläggav pH7.3 » 2010-07-14 19.59

Ja
Användarvisningsbild
pH7.3
Medlem i partiet
 
Inlägg: 361
Registrerad: 2009-08-11 22.46

Re: [Omröstning] Riktlinjer för bloggande i ADs namn, version 2

Inläggav Magnus Gustavsson » 2010-07-14 21.40

Ja.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: [Omröstning] Riktlinjer för bloggande i ADs namn, version 2

Inläggav MrPerfect72 » 2010-07-15 07.40

Det var som fan. Ni fattar beslut som gaar i etablissemangets intresse, anser jag. Var inte fegisar! Vaaga saega emot mig istaellet och vaaga ha fel ibland i bloggen! Jag hoppas att fler roestar som jag, naemligen:

Nej
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: [Omröstning] Riktlinjer för bloggande i ADs namn, version 2

Inläggav fiddur » 2010-07-15 10.27

Yttranden i aktiv demokratis namn skall givetvis inte handla om annat än det aktiv demokrati står för; övrig politisk debatt är förstås mycket välkommen, men då gör man det i eget namn!

Ja
Användarvisningsbild
fiddur
Medlem i partiet
 
Inlägg: 643
Registrerad: 2009-07-22 04.19
Ort: Göteborg

Re: [Omröstning] Riktlinjer för bloggande i ADs namn, version 2

Inläggav MrPerfect72 » 2010-07-15 12.22

Alla bloggposter aer i skribentens namn.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: [Omröstning] Riktlinjer för bloggande i ADs namn, version 2

Inläggav Gutenisse » 2010-07-15 18.33

MrPerfect72 skrev:Alla bloggposter aer i skribentens namn.


Men på Aktiv Demokratis officiella blogg.

Eller är det din privata blogg, MrPerfect72?

Av namnet att döma, så låter det som att det skulle vara partiets blogg, men när man läser smörjan, så hoppas åtminstone jag, att man förstår att det är någon annan :)
Med vänlig hälsning,
Juri Salminen
http://www.familjen-salminen.se
Användarvisningsbild
Gutenisse
Medlem i partiet
 
Inlägg: 27
Registrerad: 2007-12-17 08.41
Ort: Enköping

Re: [Omröstning] Riktlinjer för bloggande i ADs namn, version 2

Inläggav MrPerfect72 » 2010-07-16 04.26

Det vore ju onekligen intressant att se vad det aer i smoerjan som du inte gillar och att du vaagade angripa det du inte gillar med logiska argument, foer ibland aer det saa att det man aer mest irriterad paa aer det som visar att man har fel, det som visar att man existerar inom ramarna av en liten box. ;-)
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: [Omröstning] Riktlinjer för bloggande i ADs namn, version 2

Inläggav fiddur » 2010-07-16 06.00

Om Aktiv Demokrati skall ha en blogg i sitt namn, så skall den ju fyllas med saker som partiet som helhet står för. Politiska åsikter som vi haft en omröstning kring skulle kunna tas fram, med sammanfattning av debatten kring t ex, men främst de möjligheter vårt system erbjuder.

MrPerfect72 skrev:Det vore ju onekligen intressant att se vad det aer i smoerjan som du inte gillar och att du vaagade angripa det du inte gillar med logiska argument, foer ibland aer det saa att det man aer mest irriterad paa aer det som visar att man har fel, det som visar att man existerar inom ramarna av en liten box. ;-)


Det senaste jag skulle kunna kalla "smörja" om jag skulle nedlåta mig till sådant ordval, skulle vara påståendet att det är ett hot mot yttrandefriheten att vi talar om att inskränka vad som skall skrivas i partiets blogg. Ingen här vill inskränka individens möjlighet att yttra sig, men jag tror att de flesta är överens om att ingen individ skall publicera egna åsikter på ett sätt så att det ser ut som att det är partiets. Med notisen om att bloggen innehåller personliga åsikter gör att man skulle kunna skriva om precis vad som helst i den, men bloggens namn är fortfarande partiets namn, och det är det första och främsta som syns. Vill man ha en blogg för att uttrycka personliga åsikter på wordpress.com, så antar jag att alla som skrivit i Aktiv Demokratis blogg kan lista ut hur man skaffar en sådan i eget namn!
/ Fredrik Liljegren
Användarvisningsbild
fiddur
Medlem i partiet
 
Inlägg: 643
Registrerad: 2009-07-22 04.19
Ort: Göteborg

Re: [Omröstning] Riktlinjer för bloggande i ADs namn, version 2

Inläggav Magnus Gustavsson » 2010-07-16 16.51

fiddur skrev:Om Aktiv Demokrati skall ha en blogg i sitt namn, så skall den ju fyllas med saker som partiet som helhet står för. Politiska åsikter som vi haft en omröstning kring skulle kunna tas fram, med sammanfattning av debatten kring t ex, men främst de möjligheter vårt system erbjuder.

MrPerfect72 skrev:Det vore ju onekligen intressant att se vad det aer i smoerjan som du inte gillar och att du vaagade angripa det du inte gillar med logiska argument, foer ibland aer det saa att det man aer mest irriterad paa aer det som visar att man har fel, det som visar att man existerar inom ramarna av en liten box. ;-)


Det senaste jag skulle kunna kalla "smörja" om jag skulle nedlåta mig till sådant ordval, skulle vara påståendet att det är ett hot mot yttrandefriheten att vi talar om att inskränka vad som skall skrivas i partiets blogg. Ingen här vill inskränka individens möjlighet att yttra sig, men jag tror att de flesta är överens om att ingen individ skall publicera egna åsikter på ett sätt så att det ser ut som att det är partiets. Med notisen om att bloggen innehåller personliga åsikter gör att man skulle kunna skriva om precis vad som helst i den, men bloggens namn är fortfarande partiets namn, och det är det första och främsta som syns. Vill man ha en blogg för att uttrycka personliga åsikter på wordpress.com, så antar jag att alla som skrivit i Aktiv Demokratis blogg kan lista ut hur man skaffar en sådan i eget namn!


Instämmer.
Att gapa om ytttrandefrihet i detta läge är ju bara trams. Det handlar ju om vilket budskap hemsidorna ska förmedla, inte att alla ska få tycka vad de vill. Detta kan som sagt skötas på privata bloggar.
Men jag förstår att Martin inte vill skriva några inlägg efter den linjen som Jonas föreslår, så jag hoppas vi får se andra skribenter nu då på ADs blogg?
För en död blogg är sämre än nuvarande blogg!
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: [Omröstning] Riktlinjer för bloggande i ADs namn, version 2

Inläggav pH7.3 » 2010-07-16 21.15

Magnus Gustavsson skrev:För en död blogg är sämre än nuvarande blogg!


Jag tror inte att det med nödvändighet är så.
Användarvisningsbild
pH7.3
Medlem i partiet
 
Inlägg: 361
Registrerad: 2009-08-11 22.46

Re: [Omröstning] Riktlinjer för bloggande i ADs namn, version 2

Inläggav Magnus Gustavsson » 2010-07-16 21.52

pH7.3 skrev:
Magnus Gustavsson skrev:För en död blogg är sämre än nuvarande blogg!


Jag tror inte att det med nödvändighet är så.


Vad grundar du det på?
Några bra exempel på döda bloggar som drar trafik?
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: [Omröstning] Riktlinjer för bloggande i ADs namn, version 2

Inläggav pH7.3 » 2010-07-16 22.07

All trafik är ju bra trafik. Men om det för varje besökare går 10 som tar ställning mot AD utan att ens besöka sidan är det ett problem.

Det finns inget som säger att den ena besökaren inte skulle hittat hit ändå.

Om besökaren kommer för att h*n sympatiserar med en viss åsikt i förhoppningen om att resten av AD ska dela denna åsikt blir h*n också besviken.

Men visst, jag kan ha fel om just AD bloggen, att en död blogg är sämre för oss.

Det hade varit intressant att höra hur många av dagens medlemmar som hittade till AD via AD bloggen.
Användarvisningsbild
pH7.3
Medlem i partiet
 
Inlägg: 361
Registrerad: 2009-08-11 22.46

Re: [Omröstning] Riktlinjer för bloggande i ADs namn, version 2

Inläggav tommy » 2010-07-17 02.11

Jag röstar nej i denna omröstning, med motiveringen att jag tycker att vi istället bör hjälpas åt till att formulera den gula rutan på ett riktigt klockrent sätt, så inga missförstånd uppstår hos förstagångs-besökare. Jag tycker att en bra omröstning borde ha "Omformulera gula rutan så den ej går att missförstå" som alternativ. Om det blir en tredje version av denna omröstning bör det tolkas som ett tecken på att vi bör diskutera själva formuleringen av omröstningsfrågan, innan vi publicerar omröstningsfrågan och börjar rösta i den.

Som förstagångs-besökare så tycker jag det är intressant att få snabb och enkel tillgång till alla partimedlemmars personliga åsikter i sakfrågor. Även om jag inte håller med om 90 % av vad som skrivs. Det är intressant att se vilka personer direktdemokrati-pionjärer är, och med en tydlig gul ruta så tycker jag bara att det är ett tecken på en ärlig och orädd öppenhet, som får mig att vilja delta i diskussionerna och inte bara läsa "ja, det verkar vara ett bra system det där med DD, men.. orka. Jag kollar på en film istället för att.. Äh. Jag går och lägger mig". Det finns personer som tycker om teorin med DD men kanske fastnar för det konkreta som sakfrågorna ger. Med en smart formulerad gul ruta kan vi få även dessa surfare att stanna ett tag till, och sen bli stammisar när de ser hur intressant det faktiskt är. Även om man inte håller med någon i just sakfrågorna.

Ytterligare ett alternativ (som jag inte tycker vore bra, men nämner det som brainstorming ändå) vore att endast tillåta bloggposter som det först röstats om i 24h och där antalet nej-röster vore färre än ja-röster. Om ingen röstar så betyder det ok att publicera när de 24 timmarna har gått. Det finns många sätt att välja mellan. Inte bara antingen "Tillåt endast DD- och AD-relaterade bloggposter" eller "Tillåt smörja". Det finns fler färger än så.

Apropå det:

[OT] Vilken färg har vi? Sossarna har rött, moderaterna blått och Piratpartiet svart. Vår färg ändras hela tiden beroende på hur våra medlemmar röstar för tillfället. Finns det något namn för en färg som hela tiden skiftar? Annars kanske vi kan hitta på ett? Folk verkar ju gilla färger när de deklarerar hur de kommer rösta. Det vore kul att utveckla den metaforen vidare.
Användarvisningsbild
tommy
Medlem i partiet
 
Inlägg: 26
Registrerad: 2009-06-08 00.38

Re: [Omröstning] Riktlinjer för bloggande i ADs namn, version 2

Inläggav Gutenisse » 2010-07-17 05.30

tommy skrev:Jag röstar nej i denna omröstning, med motiveringen...


Jag tillhör gruppen av människor som inte lägger märke till små gula rutor - dylika rutor filtreras automatiskt bort av mina ögon som reklam :)

Varför kan man inte ha exempelvis en sida "Vad tycker AD?" och från denna sida länka till varje medlems privata blogg/hemsida? På denna sida bör det framgå varför AD som parti inte har några politiska åsikter.

En aktiv blogg är bra ur SEO-synpunkt, men jag tycker inte att man ska ha som mål att skaffa massor med besökare bara för att få en massa besökare - såvida inte MrPerfect72 tänker lägga in en massa annonser på sidan.

Senaste inlägget (http://aktivdemokrati.wordpress.com/2010/07/14/yttrandefriheten-hotad-tom-i-aktiv-demokrati/) lär ju knappast öka intresset för partiet. Den som ändå väljer att läsa vidare och ta reda på vad det är för parti lär snabbt inse att detta lilla parti lägger ner mer tid på tjafs än på verkstad. Att det förekommer elitism lär också framgå ganska snabbt och det är väl det minst lockande för en direkt demokratiskt intresserad besökare.

Att MrPerfect72 verkar ha både tid och energi att sitta och skriva en massa inlägg är väldigt positivt och ska givetvis uppmuntras, men så länge det handlar om politiska/moraliska åsikter, så ska han göra det på sin privata sida.

Helst skulle jag vilja ta bort bloggen från wordpress.com och istället lägga in en sida "Vad tycker AD?" (eller hur man nu ska formulera rubriken) på aktivdemokrati.se och därifrån länka till medlemmar med egna bloggar.
Med vänlig hälsning,
Juri Salminen
http://www.familjen-salminen.se
Användarvisningsbild
Gutenisse
Medlem i partiet
 
Inlägg: 27
Registrerad: 2007-12-17 08.41
Ort: Enköping

Re: [Omröstning] Riktlinjer för bloggande i ADs namn, version 2

Inläggav fiddur » 2010-07-17 08.16

tommy skrev:Jag tycker att en bra omröstning borde ha "Omformulera gula rutan så den ej går att missförstå" som alternativ.


Den tydligheten tycker jag är för liten. Det är väldigt många som läser titeln som innhåller bloggens namn, "Aktiv Demokrati", samt själva bloggpostens titel, i det senaste något som pekar på att AD skulle hota yttrandefriheten.

Själv kom jag till AD genom Jonas Liljegren, och blev mer intresserad efter att ha pratat med Magnus. Det var diskussioner om direktdemokrati och hur den kan införas successivt utan grundlagsändring utan genom att ett parti röstas in i riksdagen. Hade jag kollat bloggen när jag fått inbjudan till mötet, och mötts av en uppsjö missnöjes- och extremistposter, så skulle jag inte varit tillräckligt intresserad av att ens gå på mötet.

Bloggandet kan dra trafik, ja, och är i nödvändighet inte negativt, men det bör vara ÄNNU tydligare att individernas bloggposter inte är partiets åsikter. Genom att ha ett bloggverktyg på en egen subdomän, men samtidigt låta varje delegat (eller medlem som vill blogga) ha sin egen blogg, så blir bloggens titel en annan och tydligheten ökar mycket mer än att bara ha en informationsruta med brasklapp.

tommy skrev:[OT] Vilken färg har vi? Sossarna har rött, moderaterna blått och Piratpartiet svart. Vår färg ändras hela tiden beroende på hur våra medlemmar röstar för tillfället. Finns det något namn för en färg som hela tiden skiftar? Annars kanske vi kan hitta på ett? Folk verkar ju gilla färger när de deklarerar hur de kommer rösta. Det vore kul att utveckla den metaforen vidare.


Loggan är utformad för att ha alla huvufärgerna i sig, även om målet att få med bokstäverna AD samtidigt gör att färgerna blir ojämnt fördelade. Skulle man ha ett naturföreteelse passande för AD skulle det kanske inte vara en blomma som så många partier har, utan en kameleont? :)
/ Fredrik Liljegren
Användarvisningsbild
fiddur
Medlem i partiet
 
Inlägg: 643
Registrerad: 2009-07-22 04.19
Ort: Göteborg

Re: [Omröstning] Riktlinjer för bloggande i ADs namn, version 2

Inläggav MrPerfect72 » 2010-07-17 12.00

Ok. Vi tycker olika. Kom loss nu! :-) Laegg foerslag paa konstruktiva tydliga omroestningar som vi kan ta uppp till diskussioner och sedan roesta igenom!
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Nästa

Återgå till Omröstningar



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron
π