Forum

Flattr-knapp till partiet? (6/7-6/8)

(Endast efter föregående diskussion)

Flattr-knapp till partiet? (6/7-6/8)

Inläggav tommy » 2010-07-06 22.58

Jag röstar ja till att vi borde ha en egen Flattr-knapp för vårt parti.

Ska vi ha en Flattr-knapp till vårt parti? Se videon på http://www.flattr.com för en presentation om vad Flattr är och hur det skulle kunna gynna organisationer som oss.

Förutom en intäkt till partiet så skulle en populär knapp leda till att fler skulle få reda på att vi finns. Det finns nämligen topplistor för de populäraste "donations"-knapparna på deras site. Det är ca 20 000 betalande donatörer än så länge trots att projektet ännu är i stängd beta. Projektet har omtalats i gammelmedia:

Financial Times-tidningen:
http://blogs.ft.com/techblog/2010/07/pi ... ld-flattr/

Flattr-grundaren (som även var en av grundarna till Pirate Bay) har intervjuats i bla Guardian:
http://www.guardian.co.uk/activate/spea ... eter-sunde

De har intervjuats i tysk TV:
http://www.dctp.tv/#/republica-2010/rep ... nde-flattr

Ja, jag tror att detta projekt kommer lyckas och bli väldigt stort.

Om partiets kassör vill ha en invite till Flattr-betan så kan jag ge en. Många Piratparti-politiker har personliga knappar. Det vore att föredra om vi kunde ha en för vårt parti också, innan Piratpartiet skaffar en för själva partiet. Då skulle vi synas i topplistorna och uppmärksammas som det första partiet som börjat acceptera donationer "på ett demokratiskt sätt" (Man röstar liksom med plånboken skulle man kunna säga, när man klickar på vår donationsknapp.)

Med vänliga hälsningar,

Tommy

EDIT: Felstavning.
EDIT2: Jag såg att vi brukar ha en tidsbegränsning på omröstningarna och specificerade därför "(6/7-6/8)" i ärenderaden. Jag ber om ursäkt om att jag inte föregått omröstningen med en diskussion först, som jag senare såg att vi tydligen brukar göra. Ska vi pausa omröstningen och först ha en diskussion? Ska vi rösta om huruvida vi ska ha en omröstning? En sticky om hur man förväntas skapa omröstningar vore uppskattat för oss nybörjare.
Senast redigerad av tommy 2010-07-06 23.51, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
tommy
Medlem i partiet
 
Inlägg: 26
Registrerad: 2009-06-08 00.38

Re: Flattr-knapp till partiet?

Inläggav jonas » 2010-07-06 23.19

flattr är bra. :)
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Flattr-knapp till partiet? (6/7-6/8)

Inläggav MrPerfect72 » 2010-07-07 03.12

Jag aer instinktivt positiv. Flattr kommer fraan Skaane, Limhamn. Fraagan aer dock hur man verifierar att pengarna hamnar i raett fickor? Aer databasen oeppen foer kontroll av den som klickar och av de som tar emot pengarna? Skulle dock vara laett att kontrollera om de aer hederliga eller ej ibland om man nu vill det. :D
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Flattr-knapp till partiet? (6/7-6/8)

Inläggav tommy » 2010-07-07 13.07

MrPerfect72 skrev:Jag aer instinktivt positiv. Flattr kommer fraan Skaane, Limhamn. Fraagan aer dock hur man verifierar att pengarna hamnar i raett fickor? Aer databasen oeppen foer kontroll av den som klickar och av de som tar emot pengarna? Skulle dock vara laett att kontrollera om de aer hederliga eller ej ibland om man nu vill det. :D


Mottagaren av pengarna kan se historik över hur mycket pengar som kommit in på kontot genom donationerna. Det förutsätter att man känner till användarnamnet och lösenordet till Flattr-kontot. Huruvida andra som ej har inloggningsuppgifterna kan se donations-historiken eller ej, så är det ännu ej möjligt. De är fortfarande i beta så möjligheten lär ju komma. I alla fall jag har inte hittat någon sådan inställning. Men jag har ställt frågan till Flattrs medarbetare på deras publika forum:

https://forum.flattr.com/showthread.php?tid=338

Vi får se vad de svarar.
Användarvisningsbild
tommy
Medlem i partiet
 
Inlägg: 26
Registrerad: 2009-06-08 00.38

Re: Flattr-knapp till partiet? (6/7-6/8)

Inläggav Magnus Gustavsson » 2010-07-07 13.35

Nu snackar vi! :D
Kanon, Tommy, jag har begärt en invitation till kassor@aktivdemokrati.se !
Om vi kan köra igång ser jag inte att jag som kassör kan ta detta beslut utan att vi måste vänta på att omröstningen går klart.
Det innebär ju inkomster, inte kostnader!
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: Flattr-knapp till partiet? (6/7-6/8)

Inläggav tommy » 2010-07-07 14.46

Magnus Gustavsson skrev:Nu snackar vi! :D
Kanon, Tommy, jag har begärt en invitation till kassor@aktivdemokrati.se !
Om vi kan köra igång ser jag inte att jag som kassör kan ta detta beslut utan att vi måste vänta på att omröstningen går klart.
Det innebär ju inkomster, inte kostnader!


Om det tar lång tid för inviten att komma så har jag en som kan aktiveras direkt. Säg i så fall till så mailar jag den till kassor@aktivdemokrati.se. Bra att känna till är att det kostar 20 kr (2 € för att vara exakt) per månad att vara med då tanken är att man med sitt konto även ska klicka på andra donationsmottagare. Om man inte klickar alls på en månad så går de 20 kronorna till en välgörenhetsinrättning, minus tio procent (2 kr) som går till Flattr som företag. Så det är alltså en viss kostnad att vara med, men förhoppningsvis trillar det in mer än 20 kr per mån i donationer.

Om denna kostnad (20 kr per mån) anses vara för dyrt för partiet så skänker jag 240 kr (12 månadsavgifter) till partiets Flattr-konto så vi kan prova det i ett år. Efter ett år borde det väldigt sannolikt bli lönsamt så man kommer kunna säga att kontoinnehavet inte kostar något. Men partiet får självklart gärna stå för kostnaden om möjligt då jag är student med begränsad ekonomi.

Eftersom vi har haft en diskussion om vad partiet ska heta på valsedlarna kanske vi ska bestämma ett namn för Flattr-kontot också, om vi bestämmer oss för att skaffa ett?

Jag tog mig friheten att registrera "AD" som användarnamn redan nu så ingen annan tar det då AD kan stå för vadsomhelst, inte bara Aktiv Demokrati. Jag har inte stoppat i några pengar där än dock, i avvaktan på beslut.

Så. Här är några förslag på användarnamn:

1. AD
2. AktivDemokrati (Jag har aldrig sett ett användarnamn som innehållit mellanslag, så jag tror inte det går. Understreck har jag sett.)
3. Aktiv_Demokrati
4. aktivdemokrati
5. www.aktivdemokrati.se ;).

Personligen röstar jag på alternativ 1 och sedan som andraval alternativ 2, och tredjeval alternativ 4. Jag gillar inte understreck i denna typ av namnbenämningar.
Användarvisningsbild
tommy
Medlem i partiet
 
Inlägg: 26
Registrerad: 2009-06-08 00.38

Re: Flattr-knapp till partiet? (6/7-6/8)

Inläggav Magnus Gustavsson » 2010-07-07 15.08

OK, bra att du redan har en invitation, vi kan vänta idag och se om det kommer ngn till mig, annars kör vi på din!
1. AD tror jag blir bäst, om vi tog det snyggaste AktivDemokrati, så finns risken att det hänger kvar i folks medvetande när de ska skriva partinamnet på valsedeln...
De ska ju numera skriva Aktiv Demokrati
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: Flattr-knapp till partiet? (6/7-6/8)

Inläggav tommy » 2010-07-08 01.10

tommy skrev:
MrPerfect72 skrev:Jag aer instinktivt positiv. Flattr kommer fraan Skaane, Limhamn. Fraagan aer dock hur man verifierar att pengarna hamnar i raett fickor? Aer databasen oeppen foer kontroll av den som klickar och av de som tar emot pengarna? Skulle dock vara laett att kontrollera om de aer hederliga eller ej ibland om man nu vill det. :D


Mottagaren av pengarna kan se historik över hur mycket pengar som kommit in på kontot genom donationerna. Det förutsätter att man känner till användarnamnet och lösenordet till Flattr-kontot. Huruvida andra som ej har inloggningsuppgifterna kan se donations-historiken eller ej, så är det ännu ej möjligt. De är fortfarande i beta så möjligheten lär ju komma. I alla fall jag har inte hittat någon sådan inställning. Men jag har ställt frågan till Flattrs medarbetare på deras publika forum:

https://forum.flattr.com/showthread.php?tid=338

Vi får se vad de svarar.


Nu har de svarat:

Since you can export a list of your revenue already (it's somewhere in the messy dashboard) you would have no problem doing this now. We are currently considering adding a setting to display revenue on profiles as well as on each thing page. But to answer your question, no we can't promise you anything at this point.


Det låter som att det är sannolikt att de kommer erbjuda en sådan konto-konfigurationsmöjlighet i framtiden, men att de inte vill lova något ännu.
Användarvisningsbild
tommy
Medlem i partiet
 
Inlägg: 26
Registrerad: 2009-06-08 00.38

Re: Flattr-knapp till partiet? (6/7-6/8)

Inläggav MrPerfect72 » 2010-07-08 04.54

Om inte databasen aer oeppen saa anser jag att vi ska vaenta.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Flattr-knapp till partiet? (6/7-6/8)

Inläggav Roger » 2010-07-08 10.23

Om partiet får mer intäkter med Flattr, så tycker jag det är ok.
Roger
Medlem i partiet
 
Inlägg: 389
Registrerad: 2008-08-09 20.14
Ort: Hindås

Re: Flattr-knapp till partiet? (6/7-6/8)

Inläggav Magnus Gustavsson » 2010-07-12 08.29

Vi är med nu!
Pga stress reggadde jag AktivDemokrati, istf AD, men det kanske är OK...?


Username: AktivDemokrati

User ID: 23555


Här är info som man får när man loggar in:

Here’s what you need to know before you start using Flattr.
1
You need to give to get
All Flattr users are part of the social payment ecosystem so at least 2 Euros per month must be used to flattr others. You must be willing to give to get. So before you can get flattred yourself you need to add funds for flattring others. You can add money for several months at the time if you like. We have a wide variety of payment options for you to use, but please note that these funds cannot be withdrawn.
2
The Flattr balances
Your Flattr account has two balances, "Means" and "Revenue". To flattr others you add money to the first (means) and when you get flattrs they will end up in the other (revenue). Each month the monthly fee is automatically withdrawn from the "Means" balance. When your means run out your account will be inactivated but you can easily add more funds or transfer from your revenue balance to your means.
3
The buttons
When your account is active (you have funds in your account) you can start to add buttons to your site and get flattred. Remember to flattr things you find nice as well. If you find something on the internet you like, but no flattr-button, tell the source to get one so they can receive your love.
4
The monthly Flattr amount
You can change how much you want to give to others each month. If you find lots of things to flattr in one month you can easily increase the monthly amount and if you find less things, lower it again.
5
How to flattr
When you see a standard Flattr button somewhere on the net, this button has two links or different components to it – The “counter” in one section and the word "Flattr" in the other. To flattr the thing click on the "Flattr" portion of the button. If you want more information about the thing, you can click on the counter to go straight to the thing’s page on flattr.com. A static button that says "Flattr this!" only links to the thing on flattr.com, and once there you can flattr it from our site.
6
If you get stuck
For more information and help about Flattr please visit the support center (links to which you can find at the bottom of every page on our website). If you need help adding flattr to your site our community is full of helpful people.


Nng som vet hur man fixar taggar, så folk hittar oss?
Eller sker det via bloggar?
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: Flattr-knapp till partiet? (6/7-6/8)

Inläggav tommy » 2010-07-12 21.33

Magnus Gustavsson skrev:Vi är med nu!
Pga stress reggadde jag AktivDemokrati, istf AD, men det kanske är OK...?

Username: AktivDemokrati

User ID: 23555

Nng som vet hur man fixar taggar, så folk hittar oss?
Eller sker det via bloggar?


Som jag skrev tdigare så har jag redan reggat "AD". Så nu har vi båda och kan välja vilket vi vill använda sen. Har du (Magnus) ändrat uppfattning och nu hellre vill använda "AktivDemokrati" istället för "AD" som användarnamn?

Angående din fråga om taggar så måste man först aktivera sitt konto (betala medlemsavgiften jag diskuterade i en tidigare post) innan man kan skapa "Things". Det är "Things" man taggar. Om vi kommer överens om att vi ska börja använda Flattr så rekommenderar jag att vi skapar endast en Thing och länkar till den via partiets donationssida.

Hur ställer vi oss till donationer som kommer från utlänningar? Är det lagligt/moraliskt/fördelaktigt/nackdelaktigt? Användare som klickar på donationsknappar kan välja om de vill att klicket ska vara anonymt eller att användarnamnet syns.

Om det är lagligt så tycker jag att vi ska tillåta donationer från utlänningar. Har det förresten diskuterats någonstans vad vi anser om möjligheter för exv norrmän, danskar och finskar att rösta i svenska frågor via oss? Som det är nu så måste man vara svensk medborgare för att få rösta i svenska sakfrågor via oss. Varför inte global direktdemokrati?
Användarvisningsbild
tommy
Medlem i partiet
 
Inlägg: 26
Registrerad: 2009-06-08 00.38

Re: Flattr-knapp till partiet? (6/7-6/8)

Inläggav Magnus Gustavsson » 2010-07-13 00.11

Bra, då har vi båda nu, mindre risk för att ngn utan anknytning till partiet kan komma över våra donationer!
Nej, jag tycker också AD är bäst, det var bara ett simpelt misstag.
OK, då förstår jag, vill du börja skapa några things, så vi får några tags på AD?
Du får gärna göra detsamma med AktvDemokrati förstås om du har tid. Du kan få inlogg...
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: Flattr-knapp till partiet? (6/7-6/8)

Inläggav tommy » 2010-07-13 01.40

Magnus Gustavsson skrev:Bra, då har vi båda nu, mindre risk för att ngn utan anknytning till partiet kan komma över våra donationer!
Nej, jag tycker också AD är bäst, det var bara ett simpelt misstag.
OK, då förstår jag, vill du börja skapa några things, så vi får några tags på AD?
Du får gärna göra detsamma med AktvDemokrati förstås om du har tid. Du kan få inlogg...


Visst skulle jag kunna skapa en Thing för partiet under "AD"-kontot men då skulle jag först behöva fylla det med pengar för att aktivera kontot. Vore det inte bäst att vänta tills tiden för omröstning gått ut så vi inte riskerar att det röstats nej och att jag då har betalat medlemsavgiften i onödan? Jag känner mig heller inte bekväm i att snabba på detta ärende innan omröstningens tid gått ut, av just demokratiska skäl, även om det snart är val och så.

Jag kollade på Piratpertiets webbplats:

http://www.piratpartiet.se/donate

Enligt den så är det lagligt för svenska partier att ta emot donationer från utlänningar:

No Regulations

First, it is important to know that political donations are not regulated in Sweden. Anybody and any organization is free to donate any amount. All donations are anonymous - meaning we will neither confirm nor deny a particular donation.


Helst skulle jag vilja ge inloggningsuppgifterna till partiets webbgrupp och/eller kassör så de tar över detta då jag har mycket plugg även under sommaren.

Vi behöver även komma överens om vad som ska stå som beskrivning för Thingen och vilka taggar den ska ha, samt länka till den från vår donationssida, som vi först måste skapa.

Bäst vore att skapa endast en Thing så alla som donerar ser hur många klick vi sammanlagt redan fått. Om det blir tillräckligt många så blir det mer lockande att fler klickar på den. Fördelen med att skapa fler än en Thing är att man kan få flera klick av samma person under samma månad, då man endast får klicka en gång per Thing per månad. Fast det lämpar sig bättre för de fall då man har många "saker" man vill få donationer för, exv en ny låt man gjort eller ny samling bilder man delat med sig av. Jag tycker således att vi i dagsläget har endast en Thing för själva partiet. Samtidigt vore det bra om ni som bloggar om partiet skaffar personliga Flattr-konton så inte enbart piratpartiet-bloggare syns bland Flattr-nyhets-streamen. Om ni väljer att behålla pengarna eller om ni i sin tur donerar dem till partiet får ni avgöra själva.

Vi skulle senare även kunna utse någon till partiets officiella bloggare som bloggar i partiets namn och att alla Things från den personen sker under partiets Flattr-konto och att intäkterna går till partiet och inte personen ifråga.
Användarvisningsbild
tommy
Medlem i partiet
 
Inlägg: 26
Registrerad: 2009-06-08 00.38

Re: Flattr-knapp till partiet? (6/7-6/8)

Inläggav MrPerfect72 » 2010-07-13 05.50

Ett bra alternativ som kan goera det vettigt vore att vi uppmanar alla flattrare att meddela via mail eller bloggen att de flattrade oss. Daa kommer Flattr garanterat se till att flattringen fungerar....tror jag.
Vad tror ni om detta?

Har det förresten diskuterats någonstans vad vi anser om möjligheter för exv norrmän, danskar och finskar att rösta i svenska frågor via oss? Som det är nu så måste man vara svensk medborgare för att få rösta i svenska sakfrågor via oss. Varför inte global direktdemokrati?


Vi hjaelper givetvis gaerna resten av vaerlden att aastadkomma Aktiv Demokrati i deras hemlaender om de vill ha det, eller? Jag tror egentligen inte de behoever vaar hjaelp. :D Folk aer duktiga naestan oeverallt. Men om de ska roesta om saker i Sverige ska de nog vara Svenska medborgare, anser jag. Kanske man skulle laata Danskarna delta i vissa omroestningar om ex. Barsebaeck och liknande. Det angaar ju dem, helt klart. Samma sak med utslaepp i Oestersjoen. Det aer ju en gemensam fraaga. Men jag tror nog att vi ska haalla oss till nationsgraenserna tills vi eventuellt i framtiden skapar stoerre direktdemokratiska federationer tillsammans steg foer steg. Att inte goera det kan kanske uppfattas som odemokratiskt.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Flattr-knapp till partiet? (6/7-6/8)

Inläggav jonas » 2010-10-02 16.50

Resultat:

4 Ja: tommy, jonas, Magnus Gustavsson, Roger

0 Nej
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg


Återgå till Omröstningar



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron
π