Forum

Framtagning av universellt direkdemokratisk system.

Tidsbegränsade aktiviteter
Kategoriregler
Tidsbegränsade aktiviteter med i förväg beskrivna syften, mål och tillvägagångssätt. En tråd per projekt där projektledaren beskriver parametrar och kriterier.

Framtagning av universellt direkdemokratisk system.

Inläggav dhatman » 2011-09-24 23.51

Hej,

Jag undrar vilka från AktivDemokrati som skulle vilja engagera sig i att skapa förslaget jag skrev lite om här:
http://e2d-international.org/forum/viewtopic.php?f=10&t=148

Jag tycker det borde vara något som de flesta direktdemokratiska partier runt om i världen kan ställa sig bakom..
dhatman
Medlem i partiet
 
Inlägg: 12
Registrerad: 2010-07-17 22.12

Re: Framtagning av universellt direkdemokratisk system.

Inläggav gilroitto » 2011-09-25 09.13

Ursäkta min dumhet. Men jag begrep imte vad som var nytt som inte redan görs i de direktdemokratisk partierna, förutmol några små detaljer av ideer på genomförande. Men du verkar vara ute efter något nytt? Vill bara förstå.
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Re: Framtagning av universellt direkdemokratisk system.

Inläggav jonas » 2011-09-25 10.00

Jag läste igenom förslaget.

Vill tipsa om att även gå med i http://www.metagovernment.org/ om du inte redan gjort det.

Verkar vara någon slags ekonomi, lite som http://wedecide.net/
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Framtagning av universellt direkdemokratisk system.

Inläggav joasi » 2011-09-25 10.01

Jag tror inte att det är en bra idé att man ska kunna köpa röster av varandra. Det kan lätt bli en självförstärkande slinga där de som köper röster för en poltik som gynnar dem själva ekonomiskt så att de kan köpa ännu fler röster så de kan gynna sig själva ännu mer ekonomiskt osv.

Det direktdemokratiska systemet bör finansieras helt via skatt tycker jag. Däremot bör skattepengarna fördelas i systemet på ett sätt som skapar incitament för individer att jobba aktivt politiskt och ta fram och genomföra bra förslag.
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: Framtagning av universellt direkdemokratisk system.

Inläggav dhatman » 2011-09-25 11.56

Givetvis kommer en del, eller de flesta, att försöka fördela Trust på ett så fördelaktigt sätt som möjligt. Om många känner att det mest fördelaktiga sättet är ett där de själva får maximalt med Trust tillbaka så är det helt okej.

En viktig poäng av systemet med Trust är att skapa ett alternativt ekonomiskt system.

Jag vet att det blir känsligt så fort riktiga pengar bli inblandade, men eftersom pengarna distribueras av Nomokratins beslut enligt direktdemokratiska regler så kan jag inte se möjligheter till annat än självkorruption.

Dock kommer det säkert finnas vägar att exploatera systemet olovligt genom fake-users, fake-statements, etc, och sådant får man hitta vägar att försvåra.

Jag skrev dock aldrig i förslaget att man kan köpa röster av varandra. Därimot kan man distribuera den Trust som man blir tilldelad, precis hur man själv vill.

Man kan köpa Trust genom att ge pengar till systemet i Nomokratin, utifrån hur Trust i systemet är fördelat. Det är alltså användarnas alla förtroende relationer som avgör vem som får pengar, och det är sedan alla användare i Nomokratin som avgör hur det ska användas (om de väljer att ha en åsikt i nån specifik fråga, eller ang. specifik grupp som har något i kassan).

Skattepengar är absolut ingen bra idé tycker jag. Även om jag kan förstå principen med att vi som gemenskap har en stat som tar skatt från alla till något gemensamt.
Dock så tycker jag inte det är bra att en så kallad nationalstats-symbol kontinuerligt kapas av olika grupper som jag inte alls stöder, som sedan med våld tar sig rätten att beskatta mig.

Det är verkligen inte rätt, och i synnerlighet inte med den typ av beskattningar som sker, som har en direkt hämmande effekt på min inkomst och finansiella förmåga, genom att beskatta min inkomst från arbete, snarare än saker som påverkar samhället negativt, som t.ex, förbrukning av oåtervinnerliga energikällor, ränte-inkomster på lån, eller miljöfarlig verksamhet.

Jag vill tro att det arbete jag gör är någonting positivt, och ej något som folk far illa utav, och det bör därför verkligen inte beskattas, och särskilt inte beskattas av en institution som inte har någon bra koll, eller kompetent förståelse för hur ett samhälle fungerar (alltså hur det fungerar, inte utifrån en kontruerad och ägd politisk el. finansiell struktur, utan utifrån psykologin och biologin som levande, mänskliga varelser som gör något tillsammans eller på samma geografiska yta).

Jonas,
Kan du säga på vilket vis idén inte lockar dig?
Senast redigerad av dhatman 2011-09-25 12.22, redigerad totalt 1 gång.
dhatman
Medlem i partiet
 
Inlägg: 12
Registrerad: 2010-07-17 22.12

Re: Framtagning av universellt direkdemokratisk system.

Inläggav dhatman » 2011-09-25 12.12

gilroitto skrev:Ursäkta min dumhet. Men jag begrep imte vad som var nytt som inte redan görs i de direktdemokratisk partierna, förutmol några små detaljer av ideer på genomförande. Men du verkar vara ute efter något nytt? Vill bara förstå.


Jag har inte sett dessa element kombinerade på detta vis tillsammans med ett poängsystem (Trust).
Jag har sett direktdemokratiska partier enligt konventionella strukturer (nationalstater med strävan av inträde i riksdag/parlament, etc).

Även om jag anser att även den vägen är en viktig del av att skapa ett mer demokratiskt samhälle, så spelas det politiska spelet på andra villkor, och det finns egentligen ingen anledning att gå med på dom.

Internet är den nya spelplanen och jag tror det kan bli ganska rolig utveckling och dynamik på Trust systemet. I synnerlighet när det blir verkliga pengar inblandade.

Låt mig även klargöra att jag inte hävdar någon märkvärdig innovation i och med strukturen jag beskrivit grundläggande på E2D's forum. Det är dock en struktur som behandlar de mest grundläggande komponenterna av ett samhälle. Jag, Vi, och Dom - genom grupper man tillhör och inte tillhör. Det skapar även en representation av det ämne (förtroende), som hela vårt ekonomiska system bygger på (lån av köpkraft). Jag tror sunt förnuft kommer leda oss till framtagandet av denna, eller liknande plattformar, oavsett om jag (eller ni) är med och gör det eller inte. Dock skulle det vara roligt att ta fram en version utav det, och det vore synd att underskatta potentialen tycker jag.

Det finns ingen anledning att reformera hela maskineriet med pengar om man kan skapa ett alternativt själva. Även om inte detta är den explicita meningen med Trust, så kommer det för eller senare bli uppenbart för människor att det kan användas som Valuta.

Jag ser heller inte detta som ett verktyg som måste vara kopplat till 1 specifik domän, utan det borde gå att släppa fritt och sedan koppla databaser mellan olika domäner till ett Trust-mesh. Detta är dock lite för komplicerat för att jag ska säga exakt hur, men jag tycker det borde gå rent logiskt, och ändå få det ganska säkert. Och resilient.

Min avsikt är även att underminera folks föreställning av påtvingad, eller fanatisk grupptillhörighet till sk. NationalStater.
Jag måste erkänna att jag känner en viss patriotism för Sverige och att vara Svensk, men jag inser ändå att Sverige är en grupp som vilken annan grupp som helst, och att de som styr gruppens resurser enligt min uppfattning inte är helt vuxna människor, och därtill inte helt vuxna människor starkt påverkade av ett belöningssystem som är helt spårat ur.
Även om jag är stolt Svensk, så inser jag att nationalstats soverignitet är någonting omöjligt i praktiken, eftersom våra nationalstatsgränser inte isolerar det som händer inuti ett land, från det som händer utanför.

Jag vill därför orientera verktyget globalt, och sedan kan nationalstatsgrupper använda verktyget om de tycker det fungerar bra och de tycker det är intressant att dela Trust gentemot andra grupper som kanske är lokaliserade i andra nationalstater.
dhatman
Medlem i partiet
 
Inlägg: 12
Registrerad: 2010-07-17 22.12

Re: Framtagning av universellt direkdemokratisk system.

Inläggav dhatman » 2011-09-25 18.55

Meta-government verkar precis rätt för detta...
dhatman
Medlem i partiet
 
Inlägg: 12
Registrerad: 2010-07-17 22.12


Återgå till Projekt



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron
π