Forum

Framtagning av nytt förslag till partiprogram

Tidsbegränsade aktiviteter
Kategoriregler
Tidsbegränsade aktiviteter med i förväg beskrivna syften, mål och tillvägagångssätt. En tråd per projekt där projektledaren beskriver parametrar och kriterier.

Re: Framtagning av nytt förslag till partiprogram

Inläggav gilroitto » 2011-03-27 00.56

google docs blir utmärkt.
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Re: Val av redigeringsverktyg

Inläggav haja » 2011-03-27 04.39

joasi skrev:Jag har testat Google docs lite snabbt och det ser enkelt och bra ut. Jag fick upp ett nytt dokument på nolltid och editorn ser ut att ha det vi behöver. Hans har testat det mer och har goda erfarenheter vad jag förstår.

Vad säger ni om att enas kring Google Docs som redigeringsverktyg? Eller behöver vi utreda noggrannare och titta på fler alternativ?


Då kör vi med det :D
Användarvisningsbild
haja
Medlem i partiet
 
Inlägg: 460
Registrerad: 2011-01-06 23.11
Ort: Stockholm

Re: Framtagning av nytt förslag till partiprogram

Inläggav joasi » 2011-03-27 11.04

1) De som vill vara med anmäler sig som projektmedlemmar i den här tråden

Check
3) Komma överens om ett medium (editor) där vi skriver partiprogrammet

Google Docs
2) Komma överens om arbetsprocess (hur arbetet ska utföras praktiskt)

Idéer?
Senast redigerad av joasi 2011-03-27 18.05, redigerad totalt 1 gång.
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: Framtagning av nytt förslag till partiprogram

Inläggav haja » 2011-03-27 13.05

joasi skrev:
1) De som vill vara med anmäler sig som projektmedlemmar i den här tråden

Check
3) Komma överens om ett medium (editor) där vi skriver partiprogrammet

Check
2) Komma överens om arbetsprocess (hur arbetet ska utföras praktiskt)

Idéer?


Att fundera på och försöka definiera:
a)Vad vill vi förmedla med ett partiprogram?
b)Vilka medier ska partiprogrammet förmedlas på?
c)Vem är partiprogrammet är det riktat till? Blivande väljare, medlemmar i AD, journalister, intellektuella, politiker etc.
d)Hur ser mottagaren ut ålder kön, utbildning etc.
e)Hur vill vi att mottagarna ska uppfatta AD?


Vi kan boka en tid för att kommunicera direkt med varandra via tal.
Mumble eller skype (videokonferens? -spelar ingen roll. Vanlig telefoni går också bra, om det bara är vi tre. (Trepartssamtal)
Alternativt chattar vi (vet ej vilken som är bäst) men att ta via forumet är långsamt och inte så speciellt interaktivt. Det är som att läsa en bok högt, och ljuda en bokstav i taget.
Användarvisningsbild
haja
Medlem i partiet
 
Inlägg: 460
Registrerad: 2011-01-06 23.11
Ort: Stockholm

Re: Framtagning av nytt förslag till partiprogram

Inläggav gilroitto » 2011-03-27 13.38

Låter bra med punkterna. jag kan tillägga:
- Hur ska vi synka med EDD manifestet
- Hur uppnår vi trovärdighet gentemot statsvetenskaplig forskning i texten, dvs hur gör vi inte bort oss

Jag deltar gärna i 3partssamtal över telefon.
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Re: Framtagning av nytt förslag till partiprogram

Inläggav joasi » 2011-03-27 18.08

Apropå slutna processer så ser jag ett värde i att vi för diskussionerna i den här tråden, om möjligt. Eller också via en chat som arkiveras och kan länkas härifrån.
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: Framtagning av nytt förslag till partiprogram

Inläggav haja » 2011-03-27 21.29

joasi skrev:Apropå slutna processer så ser jag ett värde i att vi för diskussionerna i den här tråden, om möjligt. Eller också via en chat som arkiveras och kan länkas härifrån.

Spelar ingen roll för min del bara det blir snabbare än via forum.
gilroitto skrev:Låter bra med punkterna. jag kan tillägga:
- Hur ska vi synka med EDD manifestet
- Hur uppnår vi trovärdighet gentemot statsvetenskaplig forskning i texten, dvs hur gör vi inte bort oss


Gil jag är faktiskt övertygad om att EDD är bra men inte i programmet. Möjligtvis kan man hänvisa till framväxandet av dd-partier runt om i världen och vi samarbetar med dem.
Men det i sin tur måste förklaras och då blir programmet ännu längre som borde vara kort.

Jag ser det så här:
Det förvirrar mottagaren med att föra in ännu mer okända faktorer att ta hänsyn till Väljaren vet inte vad EDD är. Tar andra partier upp att de har skrivit på internationella manifast?
AD måste tala om, anser jag, vad nyttan är med dd och möjligheten att kunna påverka politiska beslut mellan val. Jag är övertygad om att vi har lösningen på deras misstänksamhet och misstroende mot politiker och det politiska systemet. Dessutom är det inte sannolikt att alla tycker så inom AD som menas i "vi".
Vi löser deras problem. Voilá!
Vi presenterar en lösning och vljarnas behov kan vi tillgodose i AD. Det är de som misstror politiker, det politiska systemet, vannmakt osv. Vi har ett alternativ för dessa grupper och politiskt intresserade som inte vill jobba i ett parti.

För att attrahera fler väljargrupper borde vi ta upp de frågor som de funderar på, som exempelvis att bygga av ny idrottsanläggning, nattdagis, vägbyggen osv. Att exemplifiera är att göra det begripligt och kommer nära vardagsfrågorna som berör. Det borde ge tillräckligt trovärdighet och röstsystemet som redan används (inom snar framtid) med att skugga beslut som fattas i fullmäktige och riksdag.
(Kan tillägga att jag är lite överkänslig mot alla nya akronymer och nya ord inom datavärlden som oftast bara är ett sätt att för att få osäkra säljare försöka få mer pondus från osäkra kunder. Frågar man dem t.ex. vad det är för skillnad på en metod mot en annan, så vet de inte det. Jag blir då bara ännu mer misstänksam.)

Partiprogrammet bör inte använda ordet "vi" eftersom det förutsätter ett "dom". Dvs väljarna som vi ska rikta oss till och vädjar till att rösta på oss. Därför är det mer ärligt och öppet att skriva AD istället för "vi" och det blir lättare att ta till sig partiprogrammet.
Användarvisningsbild
haja
Medlem i partiet
 
Inlägg: 460
Registrerad: 2011-01-06 23.11
Ort: Stockholm

Re: Framtagning av nytt förslag till partiprogram

Inläggav haja » 2011-03-27 21.34

Partiprogrammet borde inte innehålla bilder.
Om de nu absolut måste finnas måste de vara professionellt gjorda och förenkla budskapet eller förstärka partiprogrammets styrka med positivitet. T.ex. Glada människor som applåderar, vacker natur (miljö) o.dyl.
Bilderna ska bara förstärka, inte vara en del av partiprogrammets text.
Användarvisningsbild
haja
Medlem i partiet
 
Inlägg: 460
Registrerad: 2011-01-06 23.11
Ort: Stockholm

Re: Framtagning av nytt förslag till partiprogram

Inläggav joasi » 2011-03-27 22.30

Jag väntar med att kommentera allt som rör VAD partiprogrammet bör innehåll eftersom jag fortfarande mentalt är på punkten HUR vi ska göra rent konkret för att skriva partiprogrammet.

Att hålla till på en chat tycker jag är en bra idé, men det förutsätter att alla är tillgängliga samtidigt vilket ju inte alltid är fallet.

Så jag föreslår att vi har den här tråden som primär diskussionsplats och avtalar tid för chat när vi har möjlighet. Vet inte heller om det är en bra idé att chatta när inte alla (tre) kan närvara eftersom det kan göra oss osynkade med varandra och skapa missförstånd längre fram.

Jag är enig med era två första inlägg ang. arbtetsform och ska göra ett försök att sammanställa/ordna de punkter som tagits upp:

1) Definiera mottagaren (vilka ska läsa partiprogrammet, definiera olika grupper)
2) Läsa på så vi vet vad vi pratar om (EDD, dagens politiska system etc.) - vi tipsar varandra om vad vi bör ha koll på och var vi kan hitta informationen
3) Vilken funktion ska partiprogrammet ha (vad vill vi förmedla? Vilken reaktion vill vi frammana hos läsaren)
4) Hur vill vi att mottagaren uppfattar AD (vilken stil, attityd, känsla vill vi förmedla)
5) Vilken form ska partiprogrammet ha (mängd text, uppdelat i flera varianter?, med bilder? A4-sidor eller löpande text? anpassat för utskrift?, etc.)
6) Vilket medium ska partiprogrammet presenteras på (papper, pdf, webbsida, blogg...)
7) Vad ska partiprogrammet innehålla (brainstorma fram osorterade informationsbitar)
8) Ordna, vikta och sålla bland informationsbitarna
9) Organisera informationsbitarna i avsnitt
10) Dela upp avsnitten mellan oss och skriv avsnitten utifrån informationsbitarna
11) Rotera avsnitten och renskriv/förbättra varandras avsnitt
12) Fortsätt rotera och förbättra varandras avsnitt tills vi tröttnar/börjar bli nöjda
13) Rotera igen och korrekturläs/rätta fel utan att ändra något i stil och formuleringar
14) Rotera tills inga fler fel hittas
15) Läs igenom alltihop från början till slut med kritiska ögon och diskutera ev. brister och hur de kan åtgärdas (saknas något? förmedlar någon del fel känsla? upprepas något i onödan? etc.)
16) Diskutera och justera texten gemensamt tills vi är nöjda
17) Upprepa från punkt 13 tills vi finner att texten är färdig i punkt 15
18) Lägg upp texten/texterna för omröstning (Ja eller Nej till att byta ut nuvarande partiprogram)

Ok, det blev visst fler punkter än jag hade tänkt mig. Men det där var mina spontana idéer om hur arbetet skulle kunna genomföras.
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: Framtagning av nytt förslag till partiprogram

Inläggav gilroitto » 2011-03-28 00.25

Låter som ett bra program.

Lite kommentarer till Hans (med risk att föregripa VAD programmet ska innehålla): jag håller med att vi inte bör ha bilder som förklaringar. Angående EDD kan jag tycka att vi kan utelämna att nämna dem, men manifestet kan vara en god ide att följa om vi vill att vårt program ska innehålla en sammanfattningsmanifest- del. Jag föredrar också AD före "vi".
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Re: Framtagning av nytt förslag till partiprogram

Inläggav joasi » 2011-03-29 10.04

Har vi någon möjlighet att komma fram till en ungefärlig tidsplan eller ska vi skippa den punkten?
Jag tror i alla fall att vi måste tänka några månader snarare än några veckor.
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: Framtagning av nytt förslag till partiprogram

Inläggav haja » 2011-03-29 10.39

joasi skrev:Har vi någon möjlighet att komma fram till en ungefärlig tidsplan eller ska vi skippa den punkten?
Jag tror i alla fall att vi måste tänka några månader snarare än några veckor.


Jag har inte bråttom :)
Det viktiga är att nuvarande partiprogram byts ut mot det framröstande.
Användarvisningsbild
haja
Medlem i partiet
 
Inlägg: 460
Registrerad: 2011-01-06 23.11
Ort: Stockholm

Re: Framtagning av nytt förslag till partiprogram

Inläggav gilroitto » 2011-03-29 19.57

Har inte så bråttom heller. Har ett par veckors tufft jobbschema, sedan uppgifter som medlemssupport och starta lokal grupp (vilket jag vågar med nytt partiprogram) som känns viktiga att inte negligera. Sen så upplever jag reglemente-biten som vi jobbar på vara väldigt viktig då omröstningar och motionerandet är kaotiskt och otydligt för nya medlemmar. Så om vi tuffar på med partiprogrammet i långsam takt initialt har jag inget emot det.
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Re: Framtagning av nytt förslag till partiprogram

Inläggav gilroitto » 2011-03-29 20.01

En viktig punkt vi bör planera in:
- Förankring av nytt partiprogram i partiet, dvs att vi inte jobbar på vår kammare i ett par månader och när vi kommer ut är alla bara missnöjda och raffsar ihop något ogenomtänkt istället. Även om vi jobbar i en arbetsgrupp är det viktigt att tidigt annonsera tänkt upplägg så att vi får tidig feedback på det.
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Re: Framtagning av nytt förslag till partiprogram

Inläggav joasi » 2011-03-30 17.58

Bra synpunkt. Frågan är om det räcker att vi håller diskussionen i den här tråden som alla kan se eller om vi behöver kommunicera mer aktivt.
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: Framtagning av nytt förslag till partiprogram

Inläggav gilroitto » 2011-04-01 00.16

Mer aktivt. Typ annonsering: så här föreslår vi att det nya partprogrammet är utformat
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Re: Framtagning av nytt förslag till partiprogram

Inläggav haja » 2011-04-01 01.01

gilroitto skrev:Mer aktivt. Typ annonsering: så här föreslår vi att det nya partprogrammet är utformat

Vet inte vad som är bäst. Mig speler det ingen roll.
Användarvisningsbild
haja
Medlem i partiet
 
Inlägg: 460
Registrerad: 2011-01-06 23.11
Ort: Stockholm

Re: Framtagning av nytt förslag till partiprogram

Inläggav joasi » 2011-04-01 09.10

gilroitto skrev:Mer aktivt. Typ annonsering: så här föreslår vi att det nya partprogrammet är utformat

Ok, det låter bra. Vill du ta på dig ansvaret att hålla övriga informerade? Jag tror inte det är något vi kan skriva in som en särskild punkt utan något vi behöver tänka på kontinuerligt och göra små insatser då och då.
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: Framtagning av nytt förslag till partiprogram

Inläggav gilroitto » 2011-04-01 22.47

Absolut, det kommer jag att hålla i minnet.
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Re: Framtagning av nytt förslag till partiprogram

Inläggav haja » 2011-04-02 09.27

För att underlätta arbetet skulle jag vilja ha en omröstning om att vi får ändra nuvarande partiprogram fån språkfel och mindre betydelsefulla fel utan omröstning. Det är nästan lika pinsamt som det förra partiprogrammet. Dvs att vi får mandat att göra detta själva. Vi slipper då en hel del omröstningar och andra ser att arbetet håller på.
Vad säger ni? Ska vi ha en omröstning där vi får ändra i partiprogrammet som jag beskrev ovan.
Användarvisningsbild
haja
Medlem i partiet
 
Inlägg: 460
Registrerad: 2011-01-06 23.11
Ort: Stockholm

FöregåendeNästa

Återgå till Projekt



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron
π