Forum

Föredrag för Occupy Malmö

Föredrag för Occupy Malmö

Inläggav Benny » 2011-12-01 12.51

Hej, tänkte bara höra om det är någon i Malmö regionen som är intresserad av att komma och hålla ett föredrag med efterföljande debatt på ett Occupy Malmö möte? Jag och en annan har vid ett par tillfällen tagit upp just Aktiv Demokrati och mycket kort förklarat lite, varvid jag upptäckt att det kanske inte bara är vi två som är intresserade av ett sådant styrelseskick.
Just nu ser vi över om vi kan få vara på Garaget varannan söndag, där vi har haft ett par möten, under vilket Ekobanken har hållit ett föredrag och JAK banken är på gång.

Vi har en demonstration på Gustav Adolfs torg på lördag, 3/12, kl. 13.00, Facebook event, och ett möte på Tryckeriet på söndag kl. 12.00, Facebook event.

Jag frågar inte om någon kan komma nu i helgen, även om så vore välkommet, utan till något annat tillfälle, när och var blir en senare fråga.

http://www.occupymalmo.se

Mvh Benny
Benny
 
Inlägg: 15
Registrerad: 2010-09-29 10.28

Re: Föredrag för Occupy Malmö

Inläggav gilroitto » 2011-12-02 20.15

Hej Benny. Jag bor i Malmö och är så klart intresserad av att att berätta om Aktiv Demokrati och direktdemokrati. Dock är jag inte så säker på att Occupy Malmö rörelsen är så intresserad av att höra mig. Jag är inte främst en aktivist för miljö, asylfrågor, antirasism osv. Även om jag personligen delar flertalet av dessa åsikter så är min ambition att prata om politiska strukturer för att möjliggöra kommunikation mellan befolkning och makthavare, samt att flytta maktinflytande ut i de breda massorna genom bl a nya tekniska möjligheter samt politiska reformer.

Jag är inte säker på att min icke-aktivistiska framtoning kommer att tilltala deltagarna. Men om du tror någon är intresserad så kan jag gärna ställa upp. Jag skickar mina uppgifter via mail och du får gärna ringa mig.

Gil Roitto
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Re: Föredrag för Occupy Malmö

Inläggav Benny » 2011-12-03 02.22

Hej Gil

Det några stycken som uttryckt intresse för att höra mer om Aktiv Demokrati och direktdemokrati. De frågor som kommer upp oftast inom Occupy Malmö är just bristerna i vårt nuvarande system, i det mesta skrivna material har termen ”falsk demokrati” dykt upp, liksom frågan ”hur många dagar om året får du vara med och bestämma?”. Så jo, jag tror definitivt det finns ett flertal som är intresserade av höra mer.
Många som varit på våra demonstrationer och speciellt möten är inte aktivister i vanliga fall, vissa har aldrig engagerat sig överhuvud taget förut. Så en ”icke-aktivistisk” framtoning kommer nog inte få någon att höja på ögonbrynen direkt.
Benny
 
Inlägg: 15
Registrerad: 2010-09-29 10.28

Re: Föredrag för Occupy Malmö

Inläggav jonas » 2011-12-03 02.37

Ett föredrag om vad flytande demokrati är och hur detta fungerar med Aktiv Demokrati vore toppen. Och filma gärna så vi kan lägga upp det. :-)

Och det är väldigt viktigt att inte blanda samman Aktiv Demokrati i sig självt med personliga politiska uppfattningar, för att just understryka att alla får lov att använda AD oavsett vad de har för idéer och önskemål.

Och jag tror att det är viktigt att understryka att bara för att röstandet sker via en webbplats så betyder det inte att webben ersätter möten i verkligheten. General assemblies är oerhört viktiga och kommer med all säkerhet att bli ännu mer populära när människor får mera verklig makt.

Det är också viktigt att nämna att direktdemokrati kan användas på alla områden och även inom föreningar och andra grupper. Och att vi kan lätt bli tillräckligt många när alla lokala kommunpartier och andra småpartier och intresseorganisationer börjar samarbeta.

Och att detta är en internationell rörelse, där det finns liknande partier i många andra länder som tillsammans kan ta över EU och världen.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg


Återgå till Skåne



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron
π