Forum

Målformulering Val 2014

Målformulering Val 2014

Inläggav peteri » 2013-05-26 18.56

Jag, Erika och Jonas träffades förra veckan för att prata om AD:s möjliga mål inför nästa val. Tyvärr kan jag inte hitta mina anteckningar, så det får bli det jag minns.

Länk för att läsa, kommentera dokumentet finns här:
https://docs.google.com/document/d/1FfgtI1R7IxpSD4_8g0j_dyWEOphSTaPaki3Sg_XAp3A/

PDF-version: http://somethingelse.se/filer/ADM2014.pdf

Vill ni kunna redigera dokumentet, skicka er mejl till mig så lägger jag till er som redaktör. Kräver konto på Google. Annars går det bra att kommentera här så uppdaterar jag efter hand.

Kommentarer till punkterna i dokumentet är som följer:

Huvudmål
Riksdagen känns orealistiskt. Det enda partiet som lyckats med det konststycket är Ny Demokrati, såvitt jag vet. Vi bör fokusera på mindre kommuner där vi genom närvaro på framförallt gator och torg har en möjlighet att komma in. Om det finns medlemmar som redan sitter i kommunfullmäktige och de vill kandidera å AD:s vägnar kan det vara en väldigt bra väg. Tanken är:

Komma in i kommuner.
Skapa medianärvaro.
Uppmärksammas i riksmedia.
Riksdagskampanj.

Grovt sett. Växa smart.

Processmål
1. Synas i media (den exakta mängden så det blir mätbart återstår att fastställa)
2. Involvera en eller ett par kända och/eller erkända mediapersoner som berättar/stödjer flytande demokrati. En specifik person är omnämnd. En annan person jag kommit tänka på är Anne-Marie Pålsson, författare till Knapptryckarkompaniet. Hon verkar visa intresse för direktdemokrati: http://www.ystadsallehanda.se/opinion/gastkronikor/article1739771/En-demokratisk-anomali.html

Verktyg

Media

1. Svar på artiklar om demokrati å partiets vägnar
2. Fria Tidningen har vi fått tips om
3. Fått tips om Öppna Kanalen i Göteborg

Sociala Media

2. Kortfilmer med information som berättar om AD:s syfte. Finns redan 3-5 projekt på gång med självgående initiativtagare.
3. Erika har lagt upp en tråd med ett utkast till ett projekt. Syftet är att anställa 1-3 personer som arbetar heltid på valda platser i Sverige. Förutom att utföra nödvändig administration kan de även driva egna projekt.

Övrigt

2. Demokratifestival. Ett arrangemang där vi bjuder in talare, partier, inspiratörer, journalister etc.



Tankar?
peteri
Medlem i partiet
 
Inlägg: 424
Registrerad: 2012-06-30 15.45
Ort: Göteborg

Re: Målformulering Val 2014

Inläggav peteri » 2013-05-27 20.38

Inte en enda tanke? :)
peteri
Medlem i partiet
 
Inlägg: 424
Registrerad: 2012-06-30 15.45
Ort: Göteborg

Re: Målformulering Val 2014

Inläggav jonas » 2013-05-30 09.35

Ursäkta att jag tog över tråden med ett annat ämne. För den som letar efter tråden om kontakten med Brasilien, finns den här:
http://aktivdemokrati.se/forum/viewtopic.php?f=11&t=2120
.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Målformulering Val 2014

Inläggav WERY » 2013-07-14 22.14

Jag nämnde det IRL på Järntorget förra veckan men kan säga det igen så alla medlemmar får se

När det gäller kommuner så tycker jag att AD ska samarbeta med andra partier, och komma överens om att vi delar upp kommunerna så att inte alla går till val i samma kommun. Anledning till detta förslag är att det riskerar att urvattna partiernas möjlighet att nå över den rätta procentspärren för att ta sig in. Kommuner där flest anhängare till ÄD finns, ska ha första tjing på den kommunen. Samma är det om en kommun har flest anhängare till DD eller AD

Skulle alla demokratiska partier gå till val i samma kommun kanske folk röstar allt för utspritt och då försvinner möjligheten. Därför behöver AD, ÄD, DD, DE och PV ett samarbete när det gäller kommunvalen, så att varje parti har en(och naturligtvis flera om man finns på fler ställen) bestämd kommun att anskaffa sig mandat i
WERY
Medlem i partiet
 
Inlägg: 69
Registrerad: 2010-10-03 23.35

Re: Målformulering Val 2014

Inläggav haja » 2013-07-14 23.54

WERY skrev:Jag nämnde det IRL på Järntorget förra veckan men kan säga det igen så alla medlemmar får se

När det gäller kommuner så tycker jag att AD ska samarbeta med andra partier, och komma överens om att vi delar upp kommunerna så att inte alla går till val i samma kommun. Anledning till detta förslag är att det riskerar att urvattna partiernas möjlighet att nå över den rätta procentspärren för att ta sig in. Kommuner där flest anhängare till ÄD finns, ska ha första tjing på den kommunen. Samma är det om en kommun har flest anhängare till DD eller AD

Skulle alla demokratiska partier gå till val i samma kommun kanske folk röstar allt för utspritt och då försvinner möjligheten. Därför behöver AD, ÄD, DD, DE och PV ett samarbete när det gäller kommunvalen, så att varje parti har en(och naturligtvis flera om man finns på fler ställen) bestämd kommun att anskaffa sig mandat i


En DD-allians? :D
Användarvisningsbild
haja
Medlem i partiet
 
Inlägg: 460
Registrerad: 2011-01-06 23.11
Ort: Stockholm

Re: Målformulering Val 2014

Inläggav WERY » 2013-08-06 18.28

Haja: Ja det kanske man skulle kunna kalla det. Fast den skulle ju då gå ut på att inte samma partier går till val i samma kommun. Jag såg framför mig ett skräckscenario där alla ställde upp på samma ställe och fick 3% var, och det var början på mina tankar kring ett samarbete. Det är möjligt att dom som ska gå på konventet i Gnesta tänker diskutera just denna fråga, men alla kommer inte att vara där, så då kan det vara bra att diskutera detta i fler sammanhang. Jag tror personligen att just detta kommer vara en av de viktigaste grejerna i nästa val, om vilka partier som ställer upp var. Sen så hänger det ju på att de olika partierna och deras medlemmar/företrädare är med på det, för att det ska fungera
WERY
Medlem i partiet
 
Inlägg: 69
Registrerad: 2010-10-03 23.35

Re: Målformulering Val 2014

Inläggav haja » 2013-08-06 19.12

WERY skrev:Haja: Ja det kanske man skulle kunna kalla det. Fast den skulle ju då gå ut på att inte samma partier går till val i samma kommun. Jag såg framför mig ett skräckscenario där alla ställde upp på samma ställe och fick 3% var, och det var början på mina tankar kring ett samarbete. Det är möjligt att dom som ska gå på konventet i Gnesta tänker diskutera just denna fråga, men alla kommer inte att vara där, så då kan det vara bra att diskutera detta i fler sammanhang. Jag tror personligen att just detta kommer vara en av de viktigaste grejerna i nästa val, om vilka partier som ställer upp var. Sen så hänger det ju på att de olika partierna och deras medlemmar/företrädare är med på det, för att det ska fungera

Det största problemet är nog att få känna till alternativet och få väljarna att aktivt ändra sin vanliga röst från ett etablerat parti.

Vår lilla konferens som medlemmarna betalar själva, innehåller just diskussionen hur den direktdemokratiska rörelsen kan växa i Sverige. hur det ska ske är en helt öppen diskussion för min del där jag hoppas att alla lämnar prestigen därhemma och ser helheten. Jag tror även att FFDD kan få en betydande roll i framtiden som totalt glömts bort i tidigare diskussioner.

Jag ser det som du, att övriga medlemmar måste tycka till och rösta om eventuella förändringar som måste ske inom AD och alla andra partier för att föra den direktdemokratiska rörelsen framåt.
WERY skrev:ag såg framför mig ett skräckscenario där alla ställde upp på samma ställe och fick 3% var...

Tror knappast att vi får mer än 0,5% i riksdagsval. Som ett eller fler partier. Däremot kan DD-partier komma in i kommuner som inte har spärrar. :D

Det är en liten paradox att rösträttsrörelsen för drygt hundra år sedan ägde rum just i sörmland och östergötland, återigen blir aktuell för en ny demokratiserings- rösträttsrörelse, där motståndarna (partier) som nu har makten, är en del av den förra rösträttsrörelsen.
Användarvisningsbild
haja
Medlem i partiet
 
Inlägg: 460
Registrerad: 2011-01-06 23.11
Ort: Stockholm

Re: Målformulering Val 2014

Inläggav WERY » 2013-08-06 20.44

haja skrev:Tror knappast att vi får mer än 0,5% i riksdagsval. Som ett eller fler partier. Däremot kan DD-partier komma in i kommuner som inte har spärrar. :D


Jovisst men det är där risken finns att det kanske är ett parti, som får något mandat men röster på flera olika alternativ kanske gör att ett DD-parti får för få mandat i kommunen. Är det en kommun utan spärrar så kommer kvittar det då alla som röstas in kan samarbeta efter samma metod, d v s direktdemokratin. Fast de kommuner som har kraftiga spärrar mer eller mindre kommer att kräva en sådan uppdelning, just för att inte procentspärren ska stänga ute alla eller några mandat som kan påverka i positiv riktning

Men intresset för detta finns ju så jag är säker på att vi inom kort löser detta mellan de olika DD-partierna
WERY
Medlem i partiet
 
Inlägg: 69
Registrerad: 2010-10-03 23.35

Re: Målformulering Val 2014

Inläggav peteri » 2013-08-07 07.57

Finns det kommuner som inte har spärrar? Trodde att 3% var regeln i hela Sverige.
peteri
Medlem i partiet
 
Inlägg: 424
Registrerad: 2012-06-30 15.45
Ort: Göteborg

Re: Målformulering Val 2014

Inläggav haja » 2013-08-07 08.31

peteri skrev:Finns det kommuner som inte har spärrar? Trodde att 3% var regeln i hela Sverige.

Finns inga inga spärrar röstspärrar alls i kommunval som i riksdagsval. Var har du fått det ifrån?
Spärrar
Endast de partier som uppnått en viss storlek får vara med i fördelningen av mandat. Det gäller vid alla val utom till kommunfullmäktige, där det inte finns någon sådan gräns, s.k. spärr.
http://www.val.se/det_svenska_valsystemet/allmant_om_val/index.html

(Men i verkligheten krävs det ungefär 3% för att få mandat beroende på antalet röster, partier och mandat som ska fördelas proportionellt bland partierna efter antalet röster. Sedan är det ju lättare att kryssa för personer med personval. Men det är så komplicerat att jag inte kan dra det här.)

Jag har alltid förordat att AD ska ställa upp i kommunval i första hand eftersom det ger erfarenhet, bättre marknadsföringsmöjlighet och bättre finanser. Det är glädjande att se att AD nu börjar ändra sig från att försöka bli ett riksdagsparti till representation i kommuner i kommande val.

Jag hoppas naturligtvis också att AD blir mer pragmatiska med tiden och inser att flytande demokrati inte fungerar i verkligheten.
Användarvisningsbild
haja
Medlem i partiet
 
Inlägg: 460
Registrerad: 2011-01-06 23.11
Ort: Stockholm

Re: Målformulering Val 2014

Inläggav peteri » 2013-08-07 09.12

Så även om det inte finns någon formell spärr, så finns det en praktisk sådan, skulle man kunna säga?
peteri
Medlem i partiet
 
Inlägg: 424
Registrerad: 2012-06-30 15.45
Ort: Göteborg

Re: Målformulering Val 2014

Inläggav joasi » 2013-08-07 11.33

haja skrev:Jag hoppas naturligtvis också att AD blir mer pragmatiska med tiden och inser att flytande demokrati inte fungerar i verkligheten.

Kan du inte se värdet av att båda modellerna, direktdemokrati och flytande demokrati, representeras av var sitt parti och får testas i praktiken i olika kommuner? I Värmdö kanske Äkta demokrati blir först, i Göteborg blir det kanske Aktiv demokrati. I riksdagen borde båda systemen kunna samsas genom valsamverkan och jobba gemensamt för demokratisering, tills vi har tillräckligt med empirisk kunskap för att kunna välja det ena systemet före det andra.
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: Målformulering Val 2014

Inläggav peteri » 2013-08-07 12.06

joasi skrev:Kan du inte se värdet av att båda modellerna, direktdemokrati och flytande demokrati, representeras av var sitt parti och får testas i praktiken i olika kommuner? I Värmdö kanske Äkta demokrati blir först, i Göteborg blir det kanske Aktiv demokrati. I riksdagen borde båda systemen kunna samsas genom valsamverkan och jobba gemensamt för demokratisering, tills vi har tillräckligt med empirisk kunskap för att kunna välja det ena systemet före det andra.


Kloka ord joasi.
peteri
Medlem i partiet
 
Inlägg: 424
Registrerad: 2012-06-30 15.45
Ort: Göteborg

Re: Målformulering Val 2014

Inläggav haja » 2013-08-07 14.12

peteri skrev:Så även om det inte finns någon formell spärr, så finns det en praktisk sådan, skulle man kunna säga?

Ja, så skulle man kanske kunna uttrycka det. Men det räcker att få t.ex. 20% i en valkrets för att få in ett mandat och det utgör 0,4% av rösterna.....
Användarvisningsbild
haja
Medlem i partiet
 
Inlägg: 460
Registrerad: 2011-01-06 23.11
Ort: Stockholm

Re: Målformulering Val 2014

Inläggav haja » 2013-08-07 14.31

joasi skrev:
haja skrev:Jag hoppas naturligtvis också att AD blir mer pragmatiska med tiden och inser att flytande demokrati inte fungerar i verkligheten.

Kan du inte se värdet av att båda modellerna, direktdemokrati och flytande demokrati, representeras av var sitt parti och får testas i praktiken i olika kommuner? I Värmdö kanske Äkta demokrati blir först, i Göteborg blir det kanske Aktiv demokrati. I riksdagen borde båda systemen kunna samsas genom valsamverkan och jobba gemensamt för demokratisering, tills vi har tillräckligt med empirisk kunskap för att kunna välja det ena systemet före det andra.

Jag ser att det är bättre att vara ett större parti än två - tre mindre. Vi skulle då troligtvis få mer synergier än var för sig. Framför allt effektiviseras de inre partiarbetena.

Men det kan vara bättre att vara flera partier som du mycket riktigt skriver. :D. Fler alternativ får ett större intresse än ett. Så det är möjligt att det är bättre totalt sett med fler partier. Det kan skapa mer trovärdighet men också öka förvirringen för väljarna.
Vi får inte heller glömma FFDD som kan få en nyckelroll.

I Gnesta kan vi börja utveckla konkreta samarbeten med övergripande mål och mer demokrati.
Användarvisningsbild
haja
Medlem i partiet
 
Inlägg: 460
Registrerad: 2011-01-06 23.11
Ort: Stockholm

Re: Målformulering Val 2014

Inläggav peteri » 2013-08-07 15.00

haja skrev:
peteri skrev:Så även om det inte finns någon formell spärr, så finns det en praktisk sådan, skulle man kunna säga?

Ja, så skulle man kanske kunna uttrycka det. Men det räcker att få t.ex. 20% i en valkrets för att få in ett mandat och det utgör 0,4% av rösterna.....


Beroende på valdeltagande med andra ord.
peteri
Medlem i partiet
 
Inlägg: 424
Registrerad: 2012-06-30 15.45
Ort: Göteborg

Re: Målformulering Val 2014

Inläggav WERY » 2013-08-11 21.12

Ja vare sig den spärren är praktisk eller formell så ligger den till grund för det skräckscenario jag nämnde ovan. Fast med lite planering i kommunerna så ska det nog lösa sig. Kanske varje företrädare kunde räkna ut på sin ort hur många röster som krävs för ett mandat i just den kommunen. Det är ju olika många invånare i varje kommun så det kräver enskilda uträkningar
WERY
Medlem i partiet
 
Inlägg: 69
Registrerad: 2010-10-03 23.35

Re: Målformulering Val 2014

Inläggav peteri » 2013-08-12 09.19

WERY skrev:Ja vare sig den spärren är praktisk eller formell så ligger den till grund för det skräckscenario jag nämnde ovan. Fast med lite planering i kommunerna så ska det nog lösa sig. Kanske varje företrädare kunde räkna ut på sin ort hur många röster som krävs för ett mandat i just den kommunen. Det är ju olika många invånare i varje kommun så det kräver enskilda uträkningar


Jag har tagit på mig att gå igenom Sveriges kommuner och se var vi skulle kunna få genomslag i nästa val.
peteri
Medlem i partiet
 
Inlägg: 424
Registrerad: 2012-06-30 15.45
Ort: Göteborg

Re: Målformulering Val 2014

Inläggav Magnus Gustavsson » 2014-03-26 22.48

Hur gick det med den genomgången?
Jag ser t.ex. att AD inte planerar att ställa upp i Göteborgs kommun eller regionen för VA Götaland.
För den som bor i närheten av Göteborg känns det märkligt, det pågår många märkligheter som retat upp folk i och kring Göteborg, Västsvenska paketet är bara en av dem.
Har sett att AD ev ska ställa upp i Mölndal, varför inte Göteborg istället?
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: Målformulering Val 2014

Inläggav jonas » 2014-03-27 17.09

Magnus Gustavsson skrev:Hur gick det med den genomgången?
Jag ser t.ex. att AD inte planerar att ställa upp i Göteborgs kommun eller regionen för VA Götaland.
För den som bor i närheten av Göteborg känns det märkligt, det pågår många märkligheter som retat upp folk i och kring Göteborg, Västsvenska paketet är bara en av dem.
Har sett att AD ev ska ställa upp i Mölndal, varför inte Göteborg istället?


Kom gärna på vårt medlemsmöte på fredag den 4e april för att prata om valstrategi:
https://www.facebook.com/events/723171654371206/

Jag har även lagt upp inbjudan här nu:
http://aktivdemokrati.se/forum/viewtopic.php?f=111&t=2390

/Jonas
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Nästa

Återgå till Valet 2014



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron
π