Forum

ställa upp i nästa val?

ställa upp i nästa val?

Inläggav cal.andelius » 2012-02-03 13.00

Hej, undrar om planerna för AD är att ställa upp i nästa val (2014) Ställde vi upp förra valet?
Om vi skall ställa upp hur skall partiet fungera? skall vi ha aktiv demokrati? vi har ju för närvarande inte ett säkert system.
Jag känner att det skulle vara ansvarsslöst att ställa upp med nuvarande röstningsystem då det är väldigt lätt för en person att ha flera röster genom flera konton. På så vis skulle nuvarande politiska värld alldrig ta oss på allvar och kanske förkasta ideén innan den utvecklats.
Dessvärre är det ju så med folk att de vill ha ett fungerande system / produkt innan de vågar satsa eller ens fundera på den.

Så som jag ser det kanske vi måste utveckla ett enkelt men säkert system som fungerar med en identitetsinloggning såsom banker, scn, skatteverket etc använder sig av.
Har vi det så kan Aktiv Demokrati användas på riktigt!

Jag förstår att det skulle ligga mycket arbete (pengar) i att utveckla det, och det kanske inte är realistiskt. Som Jonas också har sagt att man borde inte kunna spåra vilket val en person har gjort.
Bara en tanke
cal.andelius
Medlem i partiet
 
Inlägg: 19
Registrerad: 2011-12-08 16.03

Re: ställa upp i nästa val?

Inläggav MrPerfect72 » 2012-02-03 17.57

AD ställde upp och min och andras röst gavs inget mandat i riksdagen pga. 4% spärren. Den fadäsen vill jag inte göra om så jag har därför startat upp. http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/

Helt riktigt. Systemet är inte helt säkert, men det är inget, inte ens dosa som denna. http://intelligentunion.wordpress.com/2010/12/21/what-is-a-dedicated-trusted-computer-voting-device/ Någon kan nämligen se när du trycker in din personliga kod över axeln på dig. :D

Jag antar att AD har medlemsregistrering med ID-kontroll fortfarande. Det är givetvis en förutsättning, precis som i vilken förening som helst.

Spårbarhet i kombination med vald nivå av anonymitet är idealet. Hemligt alias och medlemslista som enbart finns i varje kommun och aldrig finns på en dator skulle kunna vara både verifierbart och väldigt anonymt.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: ställa upp i nästa val?

Inläggav cal.andelius » 2012-02-03 18.35

Bra att vi har en person här som är såpass involverad i denna frågan.
Du skrev på din sida att Aktiv Demokrati inte är intresserad av att ha ett säkert system. Jag vet inte var du har fått den informationen, jag är ny i gemet här.
Men jag tycker det är en jätteviktig fråga och ser det som en hög prioritet och i framtiden ett absolut måste om AD skall tas på allvar.
Jag har lagt till frågan i vår prioritetsröstning, och jag hoppas att folk röstar upp den!
Gör det här (nu nummer 15): http://val.aktivdemokrati.se/proposition/display.tt?id=121007

Man kanske kan ta hjälp av faktumet att man måste registrera sig med ID i föreningen, vet inte om det är tillräckligt? eller hur man bygger på det för en säkrare röstning
cal.andelius
Medlem i partiet
 
Inlägg: 19
Registrerad: 2011-12-08 16.03

Re: ställa upp i nästa val?

Inläggav MrPerfect72 » 2012-02-03 22.44

Som jag förstår det hela så finns det numera massvis med anonyma röster i varje fråga representerade av en anonym nummerserie..... Man kan inte se vem som ligger bakom varje nummer. Horribelt.

I en vanlig förening röstar man med handuppräckning utom då anonym röstning först godkänts i specialfall då man lägger anonyma röster i en burk som sedan visas upp inför alla när de räknas. Därför ifrågasätter jag varför det inte duger med alias. Dessa anonyma nummerserier öppnar upp för valfusk, anser jag.

De som "tagit över" partiet har förändrat partiets funktion så att jag inte längre kan lita på systemet alls. Det kändes bättre att vi diskuterade i forumet phpBB med alias och sedan röstade genom att skriva våra röster och sedan räkna manuellt....även om ett större system givetvis måste fungera smartare så att det räknar självt.

Det ser inte speciellt verifierbart ut nu, i alla fall inte för mig.

Att ha diskussioner kopplade till Alias vore bättre anser jag.
Om man känner olika personer genom deras alias och kan se hur aliaset röstat kan man relatera detta till de föregående diskussionerna och finns det sedan en lokal kontroll av ID på alla deltagare som förbinder aliaset med personen är det mycket anonymt om man har lokala ledare med integritet som inte matar in personuppgifterna i någon dator.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: ställa upp i nästa val?

Inläggav robwe » 2012-02-04 22.19

cal.andelius:

Säkerhet har alltid varit en stor fråga för Aktiv Demokrati. Många tankar har stöts och blöts i omgångar. Men ytterst är detta en datasäkerhetsfråga på ganska hög nivå, som kräver noggran analys av alla möjliga sorters attacker som systemet måste skyddas emot, samt vilka sorters verifikationer systemet kan tänkas generera.

Det finns flera personer med datavetenkaplig utbildning eller motsvarande som tänker på detta.

Rent generellt kan man säga såhär. Om vi rent hypotetiskt inte hade brytt oss om valhemlighet så hade det varit möjligt att bygga närmast oknäckbara system där röstfusk är i princip omöjligt. Säkerheten handlar alltid om en avvägning mellan valhemlighet och säkerhet mot röstfusk. Vi är övertygade om att det går att hitta en lämplig balans mellan dessa.
Användarvisningsbild
robwe
Medlem i partiet
 
Inlägg: 344
Registrerad: 2006-01-25 23.23
Ort: Linköping


Återgå till Valet 2014



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron
π