Forum

Vad kan vi göra inför valet 2014

Vad kan vi göra inför valet 2014

Inläggav Erika » 2012-01-29 02.00

Som jag ser det måste vi börja ett tungt och hårt jobb tillsammans om vi ska komma någonstans inför valet 2014. Vad kan vi göra? Vad kan du göra? Vad kan jag göra?

Hur kan vi hjälpas åt att nå dit?

Kom med ideer, förslag, synpunkter. Låt oss föra en livlig diskussion med högt i tak.
Användarvisningsbild
Erika
Medlem i partiet
 
Inlägg: 72
Registrerad: 2011-10-19 23.52

Re: Vad kan vi göra inför valet 2014

Inläggav Yvonne » 2012-01-29 03.18

Man släpper alla begrepp som Aktiv Demokrati använder, plockar upp dem igen och sätter ihop en kort och begriplig "manual för dummies" om vad aktiv demokrati som sätt att påverka mellan valen går ut på.
Texten lägger man på sin blogg, om man har någon, och/eller på sin Facebook, om man har någon (det sistnämnda har inte jag, men blogg har jag).

Vi kan hjälpas åt att ställa samman en text som är begriplig för den som aldrig hört talas om det här med att påverka mellan valen.
Var god börja :)
1. ?
Yvonne
 
Inlägg: 9
Registrerad: 2011-11-06 10.57

Re: Vad kan vi göra inför valet 2014

Inläggav Yvonne » 2012-01-29 12.37

När jag diskuterar Aktiv Demokrati med folk som aldrig hört talas om metoden, så tror många, många, många att det handlar om aktivister med megafoner, plakat, gap och skrik och äggkastning.

Jag säger numera direkt demokrati i stället.
Yvonne
 
Inlägg: 9
Registrerad: 2011-11-06 10.57

Re: Vad kan vi göra inför valet 2014

Inläggav Yvonne » 2012-01-29 13.00

Under fliken "Så fungerar det" skulle jag nog först kort sammanfatta hela texten som står där just nu i punkter, som kan vara:
1) Du röstar i alla frågor som riksdagen röstar i. Du röstar hemifrån från egen dator.
2) Så här väcker du egna omröstningar du önskar att riksdagen röstar i.

Det mänskliga ögat har helt enkelt inte lika stort tålamod med webbtexter som med tryckta texter. På nätet måste det därför vara mer pang-på och sedan en utvikning.
Yvonne
 
Inlägg: 9
Registrerad: 2011-11-06 10.57

Re: Vad kan vi göra inför valet 2014

Inläggav jonas » 2012-01-29 13.53

Vi har ett forum för valet 2014. Jag vill flytta denna tråd dit.

http://aktivdemokrati.se/forum/viewforum.php?f=123

Dock så är det forumet bara öppet för medlemmar i partiet. Men för att inte åsamka onödiga hinder så ändrar jag på forumrättigheterna tills vidare. Men jag hoppas ni vill bli medlemmar om ni vill hjälpa till inför valet. :-)
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Vad kan vi göra inför valet 2014

Inläggav jonas » 2012-01-30 12.46

Erika skrev:Som jag ser det måste vi börja ett tungt och hårt jobb tillsammans om vi ska komma någonstans inför valet 2014. Vad kan vi göra? Vad kan du göra? Vad kan jag göra?

Hur kan vi hjälpas åt att nå dit?

Kom med ideer, förslag, synpunkter. Låt oss föra en livlig diskussion med högt i tak.


Vi behöver fortfarande organisatörer och administratörer och kommunikatörer. Ovh vi behöver även illustratörer och redaktörer.

Jag har AD-relaterade möten nästan varje dag i veckan nu. Jag skulle behöva hjälp med att hålla reda på allt.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Vad kan vi göra inför valet 2014

Inläggav Tommog » 2012-01-30 16.20

Nån kan kanske försöka producera ett videoklipp med en pedagogisk beskrivning av hur AD kommer fungera, en instruktionsvideo alltså, och lägga ut på youtube. Jag nämner det i den här tråden: http://aktivdemokrati.se/forum/viewtopic.php?f=82&t=1572&start=20#p14419

Det är ju ett tag kvar så det kanske går att fixa innan 2014.
Tommog
 
Inlägg: 25
Registrerad: 2009-10-05 14.30

Re: Vad kan vi göra inför valet 2014

Inläggav jonas » 2012-02-09 13.08

Tommog skrev:Nån kan kanske försöka producera ett videoklipp med en pedagogisk beskrivning av hur AD kommer fungera, en instruktionsvideo alltså, och lägga ut på youtube. Jag nämner det i den här tråden: http://aktivdemokrati.se/forum/viewtopic.php?f=82&t=1572&start=20#p14419


Jag har flyttat det inlägget till en bättre lämpad tråd som jag flyttat in i Media-kategorin:
http://aktivdemokrati.se/forum/viewtopic.php?f=122&t=1678
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Vad kan vi göra inför valet 2014

Inläggav jonas » 2012-02-09 13.37

VEM här vill ta på sig rollen som organisatör?

Det är en nyckelroll som vi behöver.

Det kan möjligen vara enformigt och tråkigt. Men det är väldigt viktigt för att vi ska kunna växa.

Så vem ställer upp?

Yvonne?
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Vad kan vi göra inför valet 2014

Inläggav MrPerfect72 » 2012-02-09 19.01

Om någon vill att jag ska läsa in något på en video för AD så gör jag gärna det. Det blev ju ganska bra sist vi gjorde det i TV3.

Här är min nuvarande förmåga att tala fritt: http://intelligentunionswe.wordpress.com/2012/02/08/valteknisk-samverkan-2014-for-att-politikerna-ska-fa-byta-karriar/

Frågor och svar kan partiet sätta ihop tillsammans så det blir "for dummies" om så önskas.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Vad kan vi göra inför valet 2014

Inläggav Urban » 2012-05-13 11.01

Naturligtis trampar jag i klaveret igen bara för att jag inte ser, kan eller förstår hur man hittar till alla sidorna :)

Men med Jonas idoga försök och tålamod med mig, så fann jag rätt sida till slut :wink:

Jag lägger in det jag skrev där istället här nu, så förstå att jag inte varit här tidigare.


Jag saknar en debatt om hur vi/ni tänkt oss/er efter valet 2014 om vi lyckas ta oss in i riksdagen.
Naturligtvis finns det ett om, men inte mindre intressant för det.

Lyckas vi i vår strategi att få gehör för det arbete vi gör och får folk att rösta på oss, så kommer man att göra det därför att man vill vara med och framför allt närmare politiken i de frågor som intresserar en (själv) mest.

Människor, väljare som nu beslutar sig för att välja vår väg, kommer då samtidigt att inte rösta på de andra vanliga partierna. Vilket säkert kommer att kännas osäkert för många.
Därför:
Hur bör vi förklara oss för de som väljer att sluta ge sitt stöd till det vanliga?
Jag menar hur kommer man, att på det enklaste sättet förklara att en röst på oss istället innebär att man inte förlorar något. Utan istället vinner mer makt för den ideologi man själv har?

Tillsammans och med en diskussion kring detta, känner jag att vi kan finna fler och även andra viktiga vägar till hur vi bl.a rekryterar fler medlemmar. Samtidigt som vi säkert hittar andra infallsvinklar till de samtal vi har när vi pratar för AD.

Det kommer hela tiden fram till valet nu bli ett grovgöra, inte minst för Jonas och de andra i styrelsen. Så vi måste hjälpas åt så mycket vi kan, även om vi kanske inte alltid är med på de stora evenemangen. Det är viktigt och i den här tråden så ser jag möjligheter för oss alla att finna just vinklarna som är så viktiga att ha.


Jag fortsätter, för jag har lite mer jag vill puffa för.
Att vi som Jonas säger är politiskt obundna är enormt viktigt att rida på.
Men hur kan vi använda det till vår fördel?

Jo genom att bara hålla med andra grupper utan att själva ta eller visa vilken ställning vi själva har.
Ett exempel:

Många som idag läst och sett på nyheterna har säkert sett hur många politiker det är som inte längre arbetar politiskt men ändå sitter och tar ut lön/pension efter bara 4 år i riksdagen.

Saxat från text tv:
Inkomstgaranti försörjer fd ledamöter

Mer än var tredje riksdagsledamot som
slutade efter valet 2010 försörjs
fortfarande av pengar från riksdagen.
Det visar SVT:s granskning av riks-
dagens inkomstgaranti.

SVT:s granskning visar att 37 procent
av de riksdagsledamöter som slutade
efter valet 2010 fortfarande i april
2012 får inkomstgaranti från riks-
dagen. Sammanlagt handlar det om 45
av 123 tidigare ledamöter.

Vänsterpartiets och Socialdemokrater-
nas före detta ledamöter är de som
mest utnyttjar inkomstgarantin
- 63 respektive 59 procent.

Men även politiker från alliansparti-
erna försörjs av omställningsstödet.
Bland Kristdemokraternas tidigare
ledamöter omkring 31 procent, Center-
partiet 23 procent, Moderaterna 13
procent och Folkpartiet 13 procent.

40 procent av Miljöpartiets tidigare
ledamöter får försörjning genom
inkomstgaranti.

Riksdagen har efter hård kritik
tillsatt en kommitté som ska se över
systemet för inkomstgaranti.

Kommittén ska presentera sina förslag
i december i år. Eventuella föränd-
ringar ska dock bara gälla de riks-
dagsledamöter som tillträder efter
valet 2014.


Folk blir galna naturligtvis då det hör detta på nyheterna och att inkomstgarantin är hela 37000 kr fram till det att man blir 65 år. Många av dessa politiker är unga!
Många känner än mer förakt mot systemet, de röstar emot sig själva och i frustration röstar man på vad som helst efter nyheter som dessa!

Här kan vi enkelt förklara att en röst på oss kanske ger människor hopp om förändring även vid sådant här, för det talas om det både hemma, på bloggar och på arbetsplatserna.

Här kan vi enkelt förklara att en egen motion om att politiker inte ska ha någon gräddfil livet ut, bara för att man varit politiker ett tag. Endast kan komma fram genom dem själva och då naturligtvis bara genom AD!
Användarvisningsbild
Urban
Medlem i partiet
 
Inlägg: 283
Registrerad: 2012-02-27 18.42

Re: Vad kan vi göra inför valet 2014

Inläggav haja » 2012-08-22 13.00

En strategi behöver tas fram i höst för att ha den allra minsta lilla chans att få några som helst mandat på lokal nivå eller i riksdagen.

En rannsakan och omprövning av allt i partiet behövs nu om det ska finnas den minsta lilla chans att nå målen med invalda mandat. Tyvärr ligger målen lika långt borta som stjärnorna på natthimlen just nu och är bara förhoppningar.

AD behöver personer som har erfarenhet av politiska uppdrag eller är yrkesverksamma i marknadsföring / PR för att ta fram en strategi, som vi sedan kan gå till omröstning om.
Senast redigerad av haja 2012-08-22 21.30, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
haja
Medlem i partiet
 
Inlägg: 460
Registrerad: 2011-01-06 23.11
Ort: Stockholm

Re: Vad kan vi göra inför valet 2014

Inläggav joasi » 2012-08-22 20.33

Håller med.
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: Vad kan vi göra inför valet 2014

Inläggav Magnus Gustavsson » 2012-08-23 15.31

Skulle vara marknadsföring /PR då, några gamla politiker tror jag knappast är intresserade, än mindre riskfritt att engagera!

Tills vi hittat resurser och folk för det, vad är det vi bör rannsaka?
Vad är det som är helt OK som det är?
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: Vad kan vi göra inför valet 2014

Inläggav haja » 2012-08-23 20.41

Partiet har drygt femtio betalande medlemmar efter tio år. Något måste göras. Trots Almedalen har det inte blivit någon medlemsökning och en massa aktiviteter.

Först behövs en analys och sedan förslag på åtgärder.
Användarvisningsbild
haja
Medlem i partiet
 
Inlägg: 460
Registrerad: 2011-01-06 23.11
Ort: Stockholm

Re: Vad kan vi göra inför valet 2014

Inläggav Magnus Gustavsson » 2012-08-24 15.22

Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: Vad kan vi göra inför valet 2014

Inläggav joasi » 2012-08-24 18.02

Jag tror vi behöver en fungerande partiorganisation.
- Vettiga stadgar
- Definierade funktioner med kontinuerligt peronval
- Reglemente som beskriver hur organisationen fungerar
- Medlemmar som är intresserade att arbete ideellt för partiet och i partiorganisationen (till skillnad från för sig själv och på sina egna villkor)

Jag tror också att vi behöver ett bättre valsystem (som utvecklas gemensamt med partiet som kravställare) och ett bättre partiprogram.

Samt en ledare som kan samla partiet, delegera, entusiasmera och vara en bra ambassadör för partiet.
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: Vad kan vi göra inför valet 2014

Inläggav jonas » 2012-08-25 00.28

joasi skrev:Jag tror vi behöver en fungerande partiorganisation.
- Vettiga stadgar
- Definierade funktioner med kontinuerligt peronval
- Reglemente som beskriver hur organisationen fungerar
- Medlemmar som är intresserade att arbete ideellt för partiet och i partiorganisationen (till skillnad från för sig själv och på sina egna villkor)

Jag tror också att vi behöver ett bättre valsystem (som utvecklas gemensamt med partiet som kravställare) och ett bättre partiprogram.

Samt en ledare som kan samla partiet, delegera, entusiasmera och vara en bra ambassadör för partiet.


Håller med
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Vad kan vi göra inför valet 2014

Inläggav Magnus Gustavsson » 2012-08-27 07.53

OK, men Joasis lista har vi haft i snart 10 år, jag fortsätter att synas på nätet istället..är det någon gång vi har haft chansen så är det nu!
Jag tror inte alla fattat vilken skandal Västsvenska paketet är ur demokratisynpunkt!
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: Vad kan vi göra inför valet 2014

Inläggav joasi » 2012-08-29 07.04

Ok, men din strategi har vi haft i tio år nu. Vi kanske ska prova någon punkt på min lista innan du dömmer ut den.
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Nästa

Återgå till Valet 2014



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron
π