Forum

Partiets identitet

Utveckling av text, broschyrer, filmer och reklam

Partiets identitet

Inläggav Erika » 2012-05-06 02.14

Partiets identitet- ett viktigt ämne.
Som Sara fick mig att tänka på.
Jag tycker att det är viktigt att man startar från rätt ände och först och främst funderar över vad ens grafiska material ska symbolisera. Att göra det snyggt kommer i andra hand. Vi har väl diskuterat färger vid något tidigare tillfälle och konstaterat att de välkända partierna täcker upp alla vanliga färger, och att det som AD har kvar är att arbeta mer med alla färger (även av den anledningen att vi vill visa att vi täcker in alla åsikter).
En broschyr - och tryckmaterial likväl som hemsida och liknande - ska präglas av partiets grafiska profil. Det är viktigt att bygga en identitet, dels för igenkänning och dels för att bygga förtroende. Du måste övertyga både höger och vänster hjärnhalva för att övertyga människor om din idé... varav det också finnas en tanke med hur man klär sig osv. Om någon startar en bank och allt grafiskt material är regnbågsfärgat, och de som arbetar där är extremt lättklädda tjejer... kommer du då att få förtroende för den banken? Titta på finansvärlden och du kommer möta mycket blåa färger till exempel. Tittar man på partiers hemsidor så ser man att de är ganska propra oavsett ideologi. Därför tror jag också att Jonas tänker lite fel när han tittar på vilka hemsidesdesigner som har fått högst betyg och försöker fånga upp element från dem (som med bildbakgrunden). AD ska inte försöka skapa den hippaste designen - utan den som på det mest trovärdiga sättet bär fram budskapet. Detsamma gäller vilka färger man använder, vilka nyanser det är på färgerna, vad de bilder man väljer förmedlar och så vidare... Fokuset kan inte vara att skapa det snyggaste, häftigaste och mest annorlunda man kan tänka sig.

Detta borde egentligen ha formulerats för länge sedan, men då Almedalsveckan närmar sig så antar jag att det ändå behövs ett alternativ.

Jag har gjort ett snabbt förslag med bäring dels på hemsidan, dels mitt förslag på strandflagga. Komprimerad för att kunna laddas upp...



http://aktivdemokrati.se/forum/viewtopic.php?f=122&t=1286#p15226
Användarvisningsbild
Erika
Medlem i partiet
 
Inlägg: 72
Registrerad: 2011-10-19 23.52

Re: Partiets identitet

Inläggav jds » 2012-05-07 18.53

Jag tycker att det är viktigt att man startar från rätt ände och först och främst funderar över vad ens grafiska material ska symbolisera. Att göra det snyggt kommer i andra hand.

Hmmm... Jag tycker att det är viktigt att det är snyggt, i meningen inte för amatörmässigt, och så att det gör innehållet tilltalande och intresseväckande. Men det är ju innehållet som skall lyftas fram, och förstärkas, av formgivningen. Formgivningen skall inte vara för sin egen skull. Men jag tror att det är just detta hon menar med att det kommer i andra hand att det är snyggt.

Men det är oerhört viktigt att man formger budskapet så att det når så många som möjligt. Formen är viktig här.

En broschyr - och tryckmaterial likväl som hemsida och liknande - ska präglas av partiets grafiska profil. Det är viktigt att bygga en identitet, dels för igenkänning och dels för att bygga förtroende. Du måste övertyga både höger och vänster hjärnhalva för att övertyga människor om din idé... varav det också finnas en tanke med hur man klär sig osv.


Sant. Och denna grafiska profil skall vara den som på bästa sätt hjälper vårt budskap att nå fram så bra som möjligt, till så många som möjligt, och entusiasmerar så mycket som möjligt. Inte bara är "snygg" eller "cool". Snygghet och coolhet i sig är irrelevant.

AD ska inte försöka skapa den hippaste designen - utan den som på det mest trovärdiga sättet bär fram budskapet. Detsamma gäller vilka färger man använder, vilka nyanser det är på färgerna, vad de bilder man väljer förmedlar och så vidare... Fokuset kan inte vara att skapa det snyggaste, häftigaste och mest annorlunda man kan tänka sig.


Sant igen. Men det är inte bara trovärdighet som är viktigt här. Ett trovärdigt men tråkigt formgivet budskap når inte heller fram på det sätt eller i den grad som vi väl alla vill. Det måste också vara intresseväckande, lättillgängligt och engagerande.

Detta borde egentligen ha formulerats för länge sedan, men då Almedalsveckan närmar sig så antar jag att det ändå behövs ett alternativ.


Jo, det hinns inte på långa vägar knådas fram en bra och väl förankrad grafisk profil med alla delar på plats innan Almedalen i år. Tyvärr.

Här får vi prioritera, och då är det viktigast att vi får fram flagga och banderoll(er) som går att använda ett tag, helt enkelt för att dessa är dyrast. Flygblad, knappar etc, och även tröjor, är väl i sammanhanget av mindre betydelse, antar jag.
jds
Medlem i partiet
 
Inlägg: 115
Registrerad: 2011-08-02 07.31

Re: Partiets identitet

Inläggav Thomas Larsson » 2012-05-07 21.08

Det är viktigt att det finns en grundläggande grafisk profil som är grund för alla trycksaker och webb.
Thomas Larsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 25
Registrerad: 2012-01-29 14.43

Re: Partiets identitet

Inläggav robwe » 2012-05-07 22.01

För mig är partiet ett neutralt kommunikationsverktyg, en plattform utan någon typ av sakpolitisk färgning.

För mig är partifärgen vit eftersom vitt innehåller ljusets alla färger.

Vitt ljus kan också brytas ner i komponenterna röd grön och blå med hjälp av ett prisma. (rengbåge har redan en politisk betydelse)

Man kan också röra sig över en gråskala alternativt svartvitt. Den neutrala domarens färg är t.ex. svartvitt.
Användarvisningsbild
robwe
Medlem i partiet
 
Inlägg: 344
Registrerad: 2006-01-25 23.23
Ort: Linköping

Re: Partiets identitet

Inläggav Delvoriah » 2012-05-11 19.56

Jag ska försöka formulera mig bättre hur jag menar... Det handlar hur beslutsprocessen kring en grafisk profil bör vara.

1. Bestämma vad AD vill förmedla och vad AD ska ge för intryck. Gärna genom att hitta värdeord som beskriver AD:s arbete och mål.

2. Hitta en grafisk design som bär upp syftet. Olika typer av (bra och snygg) design förmedlar helt olika saker. Coca Cola har ett utseende, SEB ett annat och Madonna ett tredje.

3. Konsekvent hålla sig till det bestämda utseendet för att bygga upp en identitet och skapa igenkänning.

Själv anser jag att flera olika färger är ett bra val, det speglar vad jag tycker att AD ska förmedla:
Inte ett enfärgsparti, utan ett flerfärgsalternativ.
Användarvisningsbild
Delvoriah
Medlem i partiet
 
Inlägg: 107
Registrerad: 2010-09-26 16.44
Ort: Göteborg

Re: Partiets identitet

Inläggav joasi » 2012-05-12 11.29

Delvoriah, under forumkategorin Internt->Projekt så är det tänkt att vi kan göra lite mer riktade insatser inom olika områden, för att arbeta fram konkreta förslag till omröstning. Så jag skulle föreslå att du startar en tråd om partiets identitet och grafiska profil där så kanske vi kan ta fram ett bra förslag till riktlinjer gemensamt.
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: Partiets identitet

Inläggav Delvoriah » 2012-05-15 09.58

joasi skrev:Delvoriah, under forumkategorin Internt->Projekt så är det tänkt att vi kan göra lite mer riktade insatser inom olika områden, för att arbeta fram konkreta förslag till omröstning. Så jag skulle föreslå att du startar en tråd om partiets identitet och grafiska profil där så kanske vi kan ta fram ett bra förslag till riktlinjer gemensamt.



Varför internt och inte i "Media"-kategorin?
Användarvisningsbild
Delvoriah
Medlem i partiet
 
Inlägg: 107
Registrerad: 2010-09-26 16.44
Ort: Göteborg

Re: Partiets identitet

Inläggav jonas » 2012-05-15 11.24

Delvoriah skrev:Varför internt och inte i "Media"-kategorin?


Media funkar också.

Projekt-kategorin är speciellt för tidsavgränsade specifika projekt med projektgrupp.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Partiets identitet

Inläggav jonas » 2012-05-26 17.15

Då fortsätter vi i tråden

AD:s grafiska profil
http://aktivdemokrati.se/forum/viewtopic.php?f=122&t=1831
.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg


Återgå till Media



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

π