Forum

Design-gruppen

Utveckling av text, broschyrer, filmer och reklam

Design-gruppen

Inläggav jonas » 2012-04-28 21.56

Jättekul att så många engagerat sig med förslag på design för banderoller, tröjor, etc.

Här presenteras designgruppen, som en del av organisationen;
http://aktivdemokrati.se/grupp/design/

Denna gruppen behöver en samordnare. Alla förslagen behöver samlas och det behövs tas fram ett sätt att välja ut vilka designer vi vill gå vidare med.

Just tröjor har vi lagt upp som print-on-demand så där kan vi ha med många varianter.
Men för banderoller och broschyrer som ska tryckas upp är det viktigare att vi väljer något som har önskad effekt.


Vem av er vill ta på sig rollen som samordnare ("ledare") för designgruppen?
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Design-gruppen

Inläggav jds » 2012-04-29 13.08

Jag har ju blivit tillfrågad, och ställer upp efter bästa förmåga om ni vill det.

En fråga att tänka på är dock om det funkar att ha en samordnare som kanske också är den mest aktive i att designa saker (som jag ju verkar vara just nu iaf)...? Men det kanske inte blir något problem. Det kanske tom är positivt, vad vet jag? Jag är ju inte helt insatt i vad arbetet kommer att gå ut på än.
jds
Medlem i partiet
 
Inlägg: 115
Registrerad: 2011-08-02 07.31

Re: Design-gruppen

Inläggav jonas » 2012-04-29 13.27

Någon behöver ju ta ansvar för att processen går vidare. Vad händer när ett antal deisgner skickat in flera olika förslag?

Ska det gås på ytterligare en remiss till alla? Ska de sammanställas till ett eller flera förslag för omröstning?
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Design-gruppen

Inläggav joasi » 2012-04-29 14.15

Om det är så att det behövs någon som samordnar alla våra designers så har det i alla fall undgått mig. Däremot tycker jag att det är väldigt positivt att vi nu har åtminstonde en designer som både är aktiv och som tar fram väldigt snygga designförslag.
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: Design-gruppen

Inläggav jds » 2012-04-29 14.30

jonas skrev:Någon behöver ju ta ansvar för att processen går vidare. Vad händer när ett antal deisgner skickat in flera olika förslag?

Ska det gås på ytterligare en remiss till alla? Ska de sammanställas till ett eller flera förslag för omröstning?

Ja, det är ju den stora frågan...

Jag har ingen stor erfarenhet av att få fram ett bra demokratiskt arbetssätt, har aldrig varit aktiv i ett demokratiskt sammanhang förut, men här är några tankar iaf:

Personligen så tror jag ju att det är bra, i en första omgång, att arbeta med korta iterationer med återkoppling, dvs att man arbetar fram ett utkast, lägger fram det för att få åsikter från andra intresserade, osv, tills designern tycker att hen har ett slutgiltigt förslag att lägga fram som ett bidrag till en omröstning.

Jag anser alltså att det vore bra att uppmuntra till ett frikostigt användande av ett, antagligen informellt, "remiss"-förfarande när bidragen arbetas fram. Demokrati handlar ju inte bara om att få säga ja eller nej till färdiga förslag, utan lika mycket om att kunna ge åsikter, och därmed eventuellt påverka, framtagandet av dessa förslag (och naturligtvis att själv kunna få arbeta fram sådana förslag).

Jag anser dock nog inte att det behövs något centralstyrt remissystem för designförslag - designern får själv avgöra när hen vill nominera en design (eller någon annan kanske nominerar ett designutkast). Och hur mycket och när hen vill "remittera" sina designutkast för återkoppling från resten av partiet.

Men jag vill uppmuntra alla att ge återkoppling på designutkast. Det är okej att tycka att "det där var nog inte så snyggt", eller "man kanske kunde göra så här istället", även om man själv inte är inblandad i att designa saker. :) Återkoppling hjälper designern att få fram bättre förslag!
jds
Medlem i partiet
 
Inlägg: 115
Registrerad: 2011-08-02 07.31

Re: Design-gruppen

Inläggav jonas » 2012-06-10 12.38

Vad tror du om att ha speciella design-möten där man träffas via etherpad, mumble eller liknande för att prata igenom idéer?

Dessutom så behövs det en samordnare och ledare för designgruppen som identifierar behov och strukturerar upp och driver på arbetet med vad som behövs göras. Det innebär ju också att man kontaktar designers som ofta inte är aktiva på forumet och andra kontakter som kan hjälpa till, och sedan samordnar med andra personer och grupper för vad som behövs.

Exempelvis för aktioner ute på stan så behövs det skyltar och liknande. Då kommer aktivismgruppen med önskemål om skyltar som får tas fram genom samarbete mellan designgrupp, pressgrupp och tankesmedja. Pressgruppen tillhandahåller fotografier etc och tankesmedjan hjälper till att utforma budskapet och ser till att det är korrekt beskrivet.

http://aktivdemokrati.se/om/

Jag har kommit med förslag nu på flygblad, plancher och plakat utöver broschyrer, banderoller och flaggor. Så där behövs det en samordnare i designgruppen som håller samman alla behov osv.

Och att ta fram filmer kräver ju ännu mer av samordning.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg


Återgå till Media



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

π