Forum

Banderoll och strandflagga

Utveckling av text, broschyrer, filmer och reklam

Re: Banderoll och strandflagga

Inläggav jonas » 2012-05-05 11.59

Se kommentarer från arbetsmöte om broschyrer och banderoller
http://aktivdemokrati.se/forum/viewtopic.php?f=111&t=1806&p=15214#p15214
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Banderoll och strandflagga

Inläggav jonas » 2012-05-05 12.17

Strandflagga, fot och vattensäck kostar ca 2500 kr inklusive moms på Expofy.se
https://www.expofy.se/beachflag-350-mast--flagga-p-309-c-155.aspx

Det kan vara problem att få tillåtelse till flaggor som är högre än 350 cm.

Jag hittar inte ett alternativ på exakt 350 cm som samtidigt har den bästa formen för att inte fladdra så mycket, den där ingen del av tyget hänger löst.

Ska vi ta den fladdriga på 350 cm, eller en kortare, eller försöka få tillstånd för en längre eller leta efter andra leverantörer?

En banderoll i nät-pvc med kantförstärkning och öljetter på 3x1 meter kostar på Expofy.se 869 kr inklusive moms.

Jag vill lägga upp en omröstning snart om banderoll och strandflagga. Låt säga med en budget på upp till 3000 kr för strandflagga och upp till 1000 kr för banderoll.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Banderoll och strandflagga

Inläggav Delvoriah » 2012-05-05 23.30

Så, nu har jag haft både lite tid och lite ork över...

Vet inte vad som bestämdes på mötet i fredags, men här kommer ändå några tankar och ett förslag.

Jag förstår givetvis tanken kring hundkexets mångfald (vilket jag tror att jag skrev även tidigare), men jag tror att det går att illustrera på flera sätt - även med färre blommor. Det man vill är att få folk att tänka i rätt banor.

Jag hade en tanke om hur jag ville göra, men för att (orka) åstadkomma det skulle jag behöva en ritplatta, vilket jag inte har... så nu körde jag trots allt på en hel blomklase. Renritad skulle den även kunna fungera i mindre format.

Tidigare förslag är väldigt färgglada. Jag är lite mer av en minimalist och vill gärna ha renodlade tydliga budskap.

Jag satte först hundkexet vid logotypen - men detta fick det att kännas som att AD har två logotyper (hundkexet som symbol tycker jag för övrigt kan fungera bättre än "båten med det stora röda seglet"), så jag tyckte inte att det riktigt bra.

För att få in symboliken med hundkexet och inte låta det krocka med loggan, så gjorde jag istället en form av tapet (som på annan bakgrund skulle kunna fungera även som bakgrunsbild till hemsidan, istället för den som är nu, som känns väldigt orelaterad till partiet).

Beachflag2_small.png
Beachflag2_small.png (125.08 KiB) Visad 10730 gånger
Användarvisningsbild
Delvoriah
Medlem i partiet
 
Inlägg: 107
Registrerad: 2010-09-26 16.44
Ort: Göteborg

Re: Banderoll och strandflagga

Inläggav Roger » 2012-05-06 11.13

Jag gillar jds näst sista beach-flagga, den med mycket vitt och vertikal text och jag gillar Delvoriah:s hundkex som strålar ut i mindre blomklasar.

Tycker att det (till att börja med) räcker med en höjd på 350 cm på flaggan, så krånglar vi inte till det med tillstånd och takhöjder i konferenssalar mm. Att det fladdrar lite är väl coolt och drar uppmärksamhet till sig.
Roger
Medlem i partiet
 
Inlägg: 389
Registrerad: 2008-08-09 20.14
Ort: Hindås

Re: Banderoll och strandflagga

Inläggav jonas » 2012-05-06 11.18

Delvoriah: Tänk på att det är nedre högra diagonalen som fladdrar så det bör finnas i åtanke när man disponerar innehållet. Det synliga bör ligga uppe till höger.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Banderoll och strandflagga

Inläggav Delvoriah » 2012-05-06 15.18

Jonas: Det kanske fladdrar en del i nedre delen, men vänder man på det, så läses den åt fel håll. Testade någon variant med loggan överst, men det kändes inte bra. Detta är ändå 3 meter text, så storleken kompenserar att det ligger mot nederkanten.


På tal om att det är "coolt" att det fladdrar - rörelse drar till sig fokus, så jag håller med om att lite fladder bara är bra!
Användarvisningsbild
Delvoriah
Medlem i partiet
 
Inlägg: 107
Registrerad: 2010-09-26 16.44
Ort: Göteborg

Re: Banderoll och strandflagga

Inläggav jds » 2012-05-07 16.50

Mycket snyggt, Delvoriah! Jag gillar ditt hundkex, det funkar mycket bra som tapet. Vad tror ni om att använda det som tapet på webbsidan?

Fin lösning och bra utförande i att använda en silhuett av ett hundkex, så att det går att använda mot vit bakgrund. Det gör att man kan använda vit bakgrund utan att det blir för tråkigt också.

Kan du lägga ut hundkexet + strandflaggan i vektorgrafikformat?

Några åsikter om layouten har jag förstås. :)

För det första, i en folksamling, som det säkert kan vara i t ex Almedalen, så får vi nog räkna med att bara övre halvan av flaggan är synlig för flertalet människor som har den i synfältet. Så jag anser att övre halvan måste fungera för att märka ut att "här borta står Aktiv Demokrati". Det är väl den stora anledningen till att ha en hög flagga.

Så det naturliga är väl då att ha loggan överst, och då "rättvänd", dvs inte vriden i samma orientering som texten. Loggan, tror jag, behöver kunna fungera som sin egen "fyr".

Och om loggan är överst, så är det naturliga, känner jag, att partinamnet på något sätt går uppifrån, från loggan, och nedåt. Men detta handlar väl om personlig smak kanske.

Jag har förstått att du föredrar text som går nedifrån och uppåt. Själv föredrar jag nog alltid text som går uppifrån och nedåt, antagligen på grund av att texten på svenska, och engelskspråkiga, bokryggar för det allra, allra mesta går åt detta håll. Så jag är van vid det. Men bägge hållen är ju lika rätt annars. Men som sagt, om loggan är överst, som jag tycker att den bör vara, så kanske det ändå passar bäst med uppifrån-och-ned, om partinamnet skall vara vertikalt.

En annan detalj, som är en fråga där jag undrar vad både du och andra tycker, är själva färgnyanserna i loggan. Vad jag förstod under designmötet i fredags, så är det okej att ändra nyansen på dessa färger. Jag gjorde det för att färgkoordinera med resten av mina designer. Och nu tycker jag att originalfärgerna ser lite bleka ut.

Vad tycker du? Du har starkare färger på prickarna. Vad säger du om att koordinera färgerna i loggan med dessa?

Sammanfattningsvis, bra jobbat, och hoppas att du har tid att fortsätta att jobba med detta.
jds
Medlem i partiet
 
Inlägg: 115
Registrerad: 2011-08-02 07.31

Re: Banderoll och strandflagga

Inläggav jonas » 2012-05-07 17.44

Nu har jag lagt upp de flesta av de nya förslag på slogans som har kommit upp här i samband med banderoller, etc. Det är en allmän omröstning och inte specifikt för just banderoller, men denna omröstning borde vara en indikation på vad som är populärt.

Gamla förslag har en fördel. Men gå gärna in och uppdatera era prioriteringar nu med alla nya förslag.

Det går också att länka direkt till de alternativ som ni själva vill främja. Här är exempelvis några av de som flera gillar:

Du bestämmer
http://val.aktivdemokrati.se/proposition/vote_alternative.tt?alt=139780

Demokrati på riktigt
http://val.aktivdemokrati.se/proposition/vote_alternative.tt?alt=139849

Ta makten över politiken
http://val.aktivdemokrati.se/proposition/vote_alternative.tt?alt=139864

Rösta nu
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Banderoll och strandflagga

Inläggav jds » 2012-05-07 18.15

Kan du lägga till "Det är DU som bestämmer"? Jag tycker att "Du bestämmer" är för kort...
jds
Medlem i partiet
 
Inlägg: 115
Registrerad: 2011-08-02 07.31

Re: Banderoll och strandflagga

Inläggav jonas » 2012-05-07 18.19

Kassören meddelar att vi har ca 13000 kr i partikassan just nu. I min mening är det tillräckligt för inköp av banderoll och strandflagga.

Rösta på inköp av banderoll:
http://val.aktivdemokrati.se/proposition/display.tt?id=140039

Rösta på inköp av strandflagga:
http://val.aktivdemokrati.se/proposition/display.tt?id=140090

Rösta nu!
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Banderoll och strandflagga

Inläggav jonas » 2012-05-07 18.24

jds skrev:Kan du lägga till "Det är DU som bestämmer"? Jag tycker att "Du bestämmer" är för kort...


Det är texten från en strandflagga som Delvoriah designat:
http://aktivdemokrati.se/forum/viewtopic.php?f=122&t=1783&start=20#p14993

Alla medlemmar kan lägga in fler röstalternativ i prioomröstningar. Så lägg gärna in ett alternativ och länka till det här i forumet.

Gå in på omröstningen och klicka "Lägg till ett alternativ i omröstningen" som visas efter sista alternativet i resultatlistan.
http://val.aktivdemokrati.se/proposition/display.tt?id=121463
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Banderoll och strandflagga

Inläggav Delvoriah » 2012-05-07 18.38

jds skrev:Mycket snyggt, Delvoriah! Jag gillar ditt hundkex, det funkar mycket bra som tapet. Vad tror ni om att använda det som tapet på webbsidan?


Tack. Det var min tanke (...eller förhoppning kanske) om att det skulle användas på hemsidan.

Kan du lägga ut hundkexet + strandflaggan i vektorgrafikformat?


Ja, det gör jag om folk gillar/röstar på den idén - annars vet jag inte om jag lägger ner det arbetet.


För det första, i en folksamling, som det säkert kan vara i t ex Almedalen, så får vi nog räkna med att bara övre halvan av flaggan är synlig för flertalet människor som har den i synfältet. Så jag anser att övre halvan måste fungera för att märka ut att "här borta står Aktiv Demokrati". Det är väl den stora anledningen till att ha en hög flagga.


Sant!

Och om loggan är överst, så är det naturliga, känner jag, att partinamnet på något sätt går uppifrån, från loggan, och nedåt. Men detta handlar väl om personlig smak kanske.


För mig handlar det nog mer om naturlig läsriktning - jag har dock inget som stödjer denna känsla... tror dock att jag skulle kunna hitta det.

En annan detalj, som är en fråga där jag undrar vad både du och andra tycker, är själva färgnyanserna i loggan. Vad jag förstod under designmötet i fredags, så är det okej att ändra nyansen på dessa färger. Jag gjorde det för att färgkoordinera med resten av mina designer. Och nu tycker jag att originalfärgerna ser lite bleka ut.
Vad tycker du? Du har starkare färger på prickarna. Vad säger du om att koordinera färgerna i loggan med dessa?


Att ändra från tillfälle till tillfälle - mycket tveksam. Att ändra permanent eventuellt. Föredrar att man arbeta med nyanser i designen runt om, dock något begränsat, så att det inte spretar hur som helst.

Hinner inte med något längre svar just nu - har bara lånat datorn en kort stund, då sambon sitter och arbetar. Givetvis färdigställer jag en viss design, om det är något som det beslutas att arbetas vidare med! Kan också göra en variant där logga och text börjar uppifrån. Men kommer inte åt datorn mer idag förmodligen.
Användarvisningsbild
Delvoriah
Medlem i partiet
 
Inlägg: 107
Registrerad: 2010-09-26 16.44
Ort: Göteborg

Re: Banderoll och strandflagga

Inläggav Delvoriah » 2012-05-07 18.40

Jag gillar för övrigt "Varken höger eller vänster: Tillsammans framåt
Användarvisningsbild
Delvoriah
Medlem i partiet
 
Inlägg: 107
Registrerad: 2010-09-26 16.44
Ort: Göteborg

Re: Banderoll och strandflagga

Inläggav jonas » 2012-05-07 19.10

Delvoriah skrev:
jds skrev:Mycket snyggt, Delvoriah! Jag gillar ditt hundkex, det funkar mycket bra som tapet. Vad tror ni om att använda det som tapet på webbsidan?


Tack. Det var min tanke (...eller förhoppning kanske) om att det skulle användas på hemsidan.


Jag har svarat här:
http://aktivdemokrati.se/forum/viewtopic.php?f=82&t=1801&p=15243#p15243
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Banderoll och strandflagga

Inläggav jds » 2012-05-07 19.19

Delvoriah skrev:
Kan du lägga ut hundkexet + strandflaggan i vektorgrafikformat?


Ja, det gör jag om folk gillar/röstar på den idén - annars vet jag inte om jag lägger ner det arbetet.


Ah, jag trodde att du kanske hade tagit fram den i vektorformat, och sedan gjort om den till rasterformat när du lade ut den bara.

Kan du lägga ut den i originalformat då, så att jag kan prova att använda den också?

Och om det går, så prova att designa direkt i t ex Inkscape, för all grafik behöver ju vara i vektorformat i sista ändan ändå.

Delvoriah skrev:Att ändra från tillfälle till tillfälle - mycket tveksam. Att ändra permanent eventuellt. Föredrar att man arbeta med nyanser i designen runt om, dock något begränsat, så att det inte spretar hur som helst.


Nej, jag håller väl med dig om att det inte är det bästa att ändra färgerna i loggan hit och dit i olika sammanhang. Men jag kände mig nödgad att göra det, för de färger som finns där i originalet idag funkade dåligt att lyfta ut och använda på andra ställen, t ex över stora ytor. Och det är ju ofta en bra designprincip att repetera delar i designen på andra ställen i den, och en dålig designprincip att ha liknande, men inte likadana, delar på olika ställen i en design.

Jag vet inte exakt vilka nyanser av rött, grönt och blått vi borde ändra till, men jag tycker nog att vi borde ändra. Jag gjorde mitt bästa i att få fram nyanser som funkade rimligt bra i alla sammanhang som jag kände att jag behövde använda dem. Men andra kan ju ha en annan synvinkel.

Det behövs så mycket input som möjligt innan vi skulle kunna göra en officiell ändring. Men tills dess tycker jag nog att man kan behöva ändra från tillfälle till tillfälle om det gör den specifika designen bättre.
jds
Medlem i partiet
 
Inlägg: 115
Registrerad: 2011-08-02 07.31

Re: Banderoll och strandflagga

Inläggav Delvoriah » 2012-05-07 20.43

Jag håller med om att färgerna i loggan är problematisk att använda över t ex större ytor - men den röda är nära (S) och (V), den blåa är nära (M) och den gröna... för blek för att vara nära (MP), men de två förstnämnda färgerna visar ju trots allt på att det går att arbeta runt den typen av färger.
Jag ser väl ett större problem i själva loggan, vilket jag har nämnt förut... och kan också tycka att hundkexet kan vara en intressant variant av logga... och att båda inte egentligen är jättebra, då det är två huvudsakliga symboler att arbeta in.

Jag har gjort skissen i Inkscape, men texten är inte omgjord till kurvor, hundkexet är än så länge pixlar och loggan är png-versionen... men visst kan jag posta orginalet om du bara vill testa runt, jds... men jag behöver någon annan plats att ladda upp den på, då filen är nära 3 mb stor.

Här är i alla fall en vänd variant:

Beachflag3.png
Beachflag3.png (105.05 KiB) Visad 10683 gånger
Användarvisningsbild
Delvoriah
Medlem i partiet
 
Inlägg: 107
Registrerad: 2010-09-26 16.44
Ort: Göteborg

Re: Banderoll och strandflagga

Inläggav Thomas Larsson » 2012-05-21 20.54

Hej
Det är viktigt att grafiska profilen är ren, tydlig och enkel. Kreativa grafiska expriment är kul, men det är väldig lätt att det signalerar fel budskap. Minsta lilla element i form och färg får större påverkan än vad man tror.
Jag tycker att vi ska satsa på ett "säkert kort". Jag tycker att det ska vara logotypen med en tydlig slogan.

/Mvh
Thomas Larsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 25
Registrerad: 2012-01-29 14.43

Re: Banderoll och strandflagga

Inläggav Delvoriah » 2012-05-21 21.13

Thomas Larsson skrev:Hej
Det är viktigt att grafiska profilen är ren, tydlig och enkel. Kreativa grafiska expriment är kul, men det är väldig lätt att det signalerar fel budskap. Minsta lilla element i form och färg får större påverkan än vad man tror.
Jag tycker att vi ska satsa på ett "säkert kort". Jag tycker att det ska vara logotypen med en tydlig slogan.

/Mvh



...det är därför det är viktigt med en tanke bakom de färger man väljer och de objekt man använder, vilket det finns i de flesta förslagen här. Att satsa på ett säkert kort är också att vara "lite feg" - och ingen kommer ihåg en fegis!
Användarvisningsbild
Delvoriah
Medlem i partiet
 
Inlägg: 107
Registrerad: 2010-09-26 16.44
Ort: Göteborg

Re: Banderoll och strandflagga

Inläggav Delvoriah » 2012-05-21 23.11

Renritat hundkex...
Bilagor
hundkex_renritad.zip
(39.57 KiB) Nerladdad 371 gånger
Användarvisningsbild
Delvoriah
Medlem i partiet
 
Inlägg: 107
Registrerad: 2010-09-26 16.44
Ort: Göteborg

Re: Banderoll och strandflagga

Inläggav jonas » 2012-05-21 23.29

Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

FöregåendeNästa

Återgå till Media



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron
π