Forum

Banderoll och strandflagga

Utveckling av text, broschyrer, filmer och reklam

Re: Banderoll och strandflagga

Inläggav robwe » 2012-04-18 07.05

Jag gillar emelies droppformade strandflagga. Men jag är nyfiken på hur den skulle se ut med inverterade färger. D.v.s. till större delen vit, med en svart kant.
Användarvisningsbild
robwe
Medlem i partiet
 
Inlägg: 344
Registrerad: 2006-01-25 23.23
Ort: Linköping

Re: Banderoll och strandflagga

Inläggav jonas » 2012-04-18 07.44

Jag skulle gärna se en stiliserad version av hundkex så som partiblomma. Vit med svarta konturer för att få med partifärgen.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Banderoll och strandflagga

Inläggav jds » 2012-04-18 15.59

Jag har gjort ett första, snabbt ihopslängt, utkast på en blomma. Här är den i en version av min tidigare banderoll:

banderoll-impact-direkt-blomma-m.png
banderoll-impact-direkt-blomma-m.png (49.81 KiB) Visad 7342 gånger

Två svårigheter:

1. Vita blommor med vit partifärg gör det svårt att hitta någon bakgrund som gör att blomman syns tydligt.

2. Alla små blommor gör det svårt att få den snygg/tydlig i litet format.

Det kommer antagligen att krävas en del jobb för att komma fram till en version som fungerar riktigt bra. Men jag är inte missnöjd ens med denna version.

Och jag gillar fortfarande grundidén, vilket fler verkar göra. En tanke som slog mig är att stjälken kan ses som många åsikter som strålar samman i ett beslut... :)
Bilagor
blomma.png
blomma.png (73.69 KiB) Visad 7342 gånger
banderoll-impact-direkt-blomma.png
banderoll-impact-direkt-blomma.png (88.55 KiB) Visad 7342 gånger
jds
Medlem i partiet
 
Inlägg: 115
Registrerad: 2011-08-02 07.31

Re: Banderoll och strandflagga

Inläggav joasi » 2012-04-19 21.28

Snyggt jds! Är fröet också från hundkex?
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: Banderoll och strandflagga

Inläggav jds » 2012-04-20 00.48

Tack! :) Nej, det är ett maskrosfrö, så det kanske inte passar helt in i konceptet, men det är ju så snyggt! :wink: Och jag vet inte ens hur ett hundkäxfrö ser ut, eller hur det färdas... :?

Nåja, jag har gjort ett nytt utkast på logga:

blomma-rgb.png
blomma-rgb.png (90.91 KiB) Visad 7329 gånger

blomma-rgb-s.png
blomma-rgb-s.png (39 KiB) Visad 7329 gånger

blomma-rgb-xs.png
blomma-rgb-xs.png (15.46 KiB) Visad 7329 gånger

Jag funderade på bakgrunden, och tyckte att det kunde passa med rött, grönt och blått, precis som i nuvarande logga.

Jag valde att göra det med tre tjocka penseldrag för att göra det lite levande och ge lite karaktär. Detta har också effekten att loggan blir lättare att känna igen i litet format. Jag tycker att den skalar ganska bra nu, faktiskt, trots plottrigheten i själva blomman.

Jag tog också bort alla svarta konturer på blomman, då jag tyckte att detta bara förstärkte plottrigheten, och då den med färgerna och lite skuggning bakom sig syns bra nog utan. Detta ger också ett renare och gladare, kanske till och med lite lekfullt, intryck. Bland de övriga partiernas loggor tycker jag att den ligger närmast Kristdemokraternas och Miljöpartiets blommor.

Själv tycker jag att det här börjar likna någonting användbart, så nu är jag nyfiken på vad ni andra tycker.

...Jag inser först nu att det "blåa" är mer blågrått, men det går ju lätt att vrida upp lite lagom.
jds
Medlem i partiet
 
Inlägg: 115
Registrerad: 2011-08-02 07.31

Re: Banderoll och strandflagga

Inläggav jds » 2012-04-20 01.45

Jag gjorde om banderollen ovan med senaste loggan:

banderoll-impact-direkt-blomma-rgb-m.png
banderoll-impact-direkt-blomma-rgb-m.png (51.74 KiB) Visad 7329 gånger


Kontrapunkt, som ju är lite stram, funkade inte till partinamnet med den nya lekfullare loggan, så jag bytte lite snabbt till Comfortaa, som är mjukare och rundare. Funkar ganska bra, tycker jag.

Inte heller Impact Label funkar nog riktigt bra till denna loggan, men jag nöjde mig för tillfället med att ändra färgerna så att de matchar loggans (jag kände mig tvungen att ha alla tre färgerna i "Det är dags för äkta (direkt-) demokrati!" för att inte favorisera någon av dem). Troligtvis går det att göra snyggare med något annat typsnitt, men det får nog bli en senare uppgift.
Bilagor
banderoll-impact-direkt-blomma-rgb.png
banderoll-impact-direkt-blomma-rgb.png (90.78 KiB) Visad 7329 gånger
jds
Medlem i partiet
 
Inlägg: 115
Registrerad: 2011-08-02 07.31

Re: Banderoll och strandflagga

Inläggav jonas » 2012-04-20 02.09

Snyggt! =) Gillar det.

Kommentarer:

1. Partiblomman är i nuläget inte något som ska ersätta loggan. Det bör vara en separat diskussion och inte föras i denna tråd.

2. Vi har inte något formellt beslut på blomma, men det verkar vara koncensus att använda en vit blomma och jag tror de flesta gillar hundkexet nu.

3. Jag kan tänka mig att ha en banderoll med blomma och budskap. Men sätt då ADs logga och namn nere i ett av hörnen för att markera avsändare. Dvs "@ Aktiv Demokrati" där @ är vår nuvarande AD-logga. Den behöver ju inte vara det som dominerar banderollen.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Banderoll och strandflagga

Inläggav jds » 2012-04-20 03.01

jonas skrev:1. Partiblomman är i nuläget inte något som ska ersätta loggan. Det bör vara en separat diskussion och inte föras i denna tråd.

Sant. Och sant. Jag för över logga-/blomma-experimenterandet till den gamla loggatråden.

jonas skrev:3. Jag kan tänka mig att ha en banderoll med blomma och budskap. Men sätt då ADs logga och namn nere i ett av hörnen för att markera avsändare. Dvs "@ Aktiv Demokrati" där @ är vår nuvarande AD-logga. Den behöver ju inte vara det som dominerar banderollen.

Will do! :)

Finns det något budskap som föredras, förresten?
jds
Medlem i partiet
 
Inlägg: 115
Registrerad: 2011-08-02 07.31

Re: Banderoll och strandflagga

Inläggav jds » 2012-04-20 03.40

Något sådant här kanske kan duga, eller är loggan för liten?

banderoll-impact-direkt-blomma-rgb-ad-m.png
banderoll-impact-direkt-blomma-rgb-ad-m.png (54.22 KiB) Visad 7328 gånger
Bilagor
banderoll-impact-direkt-blomma-rgb-ad.png
banderoll-impact-direkt-blomma-rgb-ad.png (95.45 KiB) Visad 7328 gånger
jds
Medlem i partiet
 
Inlägg: 115
Registrerad: 2011-08-02 07.31

Re: Banderoll och strandflagga

Inläggav jds » 2012-04-20 04.51

Jag känner att jag har använt för bleka, nästan smutsiga färger... :shock: Jag vet inte om dessa är de bästa (särskilt inte den gröna), men de är nog bättre iallafall.

Längst ner är en med färgerna från AD-loggan.
Bilagor
banderoll-impact-direkt-blomma-rgb-ad-color-m.png
banderoll-impact-direkt-blomma-rgb-ad-color-m.png (54.61 KiB) Visad 7328 gånger
banderoll-impact-direkt-blomma-rgb-ad-color.png
banderoll-impact-direkt-blomma-rgb-ad-color.png (94.82 KiB) Visad 7328 gånger
banderoll-impact-direkt-blomma-rgb-ad-cad.png
banderoll-impact-direkt-blomma-rgb-ad-cad.png (92.61 KiB) Visad 7328 gånger
jds
Medlem i partiet
 
Inlägg: 115
Registrerad: 2011-08-02 07.31

Re: Banderoll och strandflagga

Inläggav jds » 2012-04-20 06.05

Jag är uppenbarligen kass på färger :oops:. Här har jag provat starkare färger, tagna från andra partier, och sedan justerade lite: Center-grönt, KD-blått, och Sosse-rött.

Jag har tagit mig friheten att koordinera färgerna över hela banderollen, även i AD-loggan, så att det funkar hyfsat överallt.

Vet inte om det blev så bra... Huvudet snurrar. Får nog vila det lite.

Ursäkta alla inlägg med olika färger... :(
Bilagor
banderoll-impact-direkt-blomma-rgb-ad-color-full-m.png
banderoll-impact-direkt-blomma-rgb-ad-color-full-m.png (54.32 KiB) Visad 7328 gånger
banderoll-impact-direkt-blomma-rgb-ad-color-full.png
banderoll-impact-direkt-blomma-rgb-ad-color-full.png (90.7 KiB) Visad 7328 gånger
Senast redigerad av jds 2012-04-20 07.09, redigerad totalt 1 gång.
jds
Medlem i partiet
 
Inlägg: 115
Registrerad: 2011-08-02 07.31

Re: Banderoll och strandflagga

Inläggav joasi » 2012-04-20 07.02

Det är uppenbart att du har talang för det här. Jag förutspår en ny och bättre logga inom kort.
Pröva att lägga det blå överst för att ge en antydan till landskap med horizont bakom hundkexet.
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: Banderoll och strandflagga

Inläggav WERY » 2012-04-23 20.28

Var flera fina banderoller som förslag. Bra jobbat alla designers :)
WERY
Medlem i partiet
 
Inlägg: 69
Registrerad: 2010-10-03 23.35

Re: Banderoll och strandflagga

Inläggav jds » 2012-04-24 02.16

joasi skrev:Pröva att lägga det blå överst för att ge en antydan till landskap med horizont bakom hundkexet.

Jag tänkte samma tanke, men det funkar inte så bra att ha grönt bakom den gröna stjälken... Därför valde jag blått längst ner, och grönt längst upp, så att stjälken syns tydligt.

Och dessutom, om man byter plats på blått och grönt, så får vi Azerbajdzjans flagga som bakgrund... :P

Men vidare till nya banderollförslag!

Nedan har jag tre banderollförslag med olika slogans. Dessa är gjorda för att väcka uppmärksamhet och nyfikenhet, inte för att i sig ge någon klar och tydlig bild av vad AD står för. Vi vill ju att folk skall bli nyfikna och vilja veta mer! Och svaren får de när de frågar.

Tanken med dessa är att man kan ha alla tre, kanske åt olika håll, kanske på olika platser, kanske vid olika tillfällen, eller kanske bredvid/ovanför varandra, för extra effekt.
Bilagor
Rösta när du vill.png
Rösta när du vill.png (83.2 KiB) Visad 7294 gånger
Rösta på flera.png
Rösta på flera.png (78.05 KiB) Visad 7294 gånger
Rösta på dig själv.png
Rösta på dig själv.png (89.86 KiB) Visad 7294 gånger
jds
Medlem i partiet
 
Inlägg: 115
Registrerad: 2011-08-02 07.31

Re: Banderoll och strandflagga

Inläggav jds » 2012-04-24 04.55

Här kommer en lite mer slätstruken, allmänt hållen, mer intetsägande variant.

Jag tror inte denna väcker samma uppmärksamhet/nyfikenhet som ovanstående, så jag tror att denna skulle vara mycket sämre för att presentera oss för folk som inte känner till oss, och vårt budskap, alls. Men när vi tror att de flesta vet vilka vi är, så skulle en sådan här kunna funka bra för att göra allmän reklam för oss och påminna folk om att vi finns.

Den skulle också kunna användas som komplement till de tre ovanstående. Kanske som huvudbanner med de tre andra runt sig.
Bilagor
Demokrati på riktigt.png
Demokrati på riktigt.png (81.23 KiB) Visad 7292 gånger
jds
Medlem i partiet
 
Inlägg: 115
Registrerad: 2011-08-02 07.31

Re: Banderoll och strandflagga

Inläggav jds » 2012-04-25 18.07

Här kommer en liten strandflagga (85x250 cm):

strandflagga-xs.png
strandflagga-xs.png (40.06 KiB) Visad 7280 gånger

Den består, som synes, av alla de fyra ovanstående banderoll-sloganserna(?), tillsammans med loggan och blomman i lite nya konfigurationer.

Det som jag inte är riktigt nöjd med är väl partinamnet. Jag vet inte riktigt vad jag skall göra med det, färgmässigt. Jag har provat helvit text, och det var inte snyggt. Kanske kommer jag på något bättre. Idéer välkomnas.

Sedan vet jag inte om den är... för vit eller nåt. Det kanske går att göra någonting mer, men jag tror att den kan funka såhär.

Det går säkert att göra en 3,5-metersversion också.

Men denna skulle också kunna komplettera en högra flagga som är ämnad att ses på långt håll, och därmed märka ut var vi är, och då vara tänkt att ses på lite närmre håll, och vara mer av en reklamflagga för att väcka nyfikenhet.

Problemet är ju nämligen att 3,5-metersflaggan inte är bredare, så sloganserna syns ju kanske ändå inte så bra på långt håll.

Edit: Oj... Jag såg nu att 2,5-metersflaggan har en flaggyta på 85x200 cm... :P Och 3,5-metersflaggan är 85x300. Jag får fixa om denna till 85x300 tror jag...
Bilagor
strandflagga.png
strandflagga.png (188.7 KiB) Visad 7280 gånger
jds
Medlem i partiet
 
Inlägg: 115
Registrerad: 2011-08-02 07.31

Re: Banderoll och strandflagga

Inläggav jonas » 2012-04-25 18.51

För Almedalen så tror jag att högsta tillåtna storleken är 3,5 meter. För högre behövs nog särskilt tillstånd.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Banderoll och strandflagga

Inläggav Delvoriah » 2012-04-25 19.14

Jag har en tanke om ett nytt förslag, med hundkex... kommer nog dock inte hinna göra det förrän tidigast till helgen.
Börjar vi använda en partiblomma anser jag dock att den måste vara skalbar - den måste gå att använda väldigt liten på t ex brevpapper eller dekaler, och den måste gå att förstora upp. I och med att den behöver vara liten, tror jag att det blir något för plåttrigt att ta en hel blomklase av ett hundkex. Men som sagt, återkommer med ett förslag...
Användarvisningsbild
Delvoriah
Medlem i partiet
 
Inlägg: 107
Registrerad: 2010-09-26 16.44
Ort: Göteborg

Re: Banderoll och strandflagga

Inläggav jonas » 2012-04-25 20.04

Delvoriah skrev:I och med att den behöver vara liten, tror jag att det blir något för plåttrigt att ta en hel blomklase av ett hundkex.


Det jag gillar med hundkexet är att den är fraktal med små blommor och klasar och sen i större klasar. Att det visar mångfald och många olika grupperingar som är olika men hänger ihop ändå.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Banderoll och strandflagga

Inläggav Delvoriah » 2012-04-25 20.11

Ja, jag har anat att detta är symboliken - man kan dock ha flera blommor för att symbolisera samma sak, utan att för den delen ha hela blomman, som lätt blir för plåttrigt.
Användarvisningsbild
Delvoriah
Medlem i partiet
 
Inlägg: 107
Registrerad: 2010-09-26 16.44
Ort: Göteborg

FöregåendeNästa

Återgå till Media



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron
π