Forum

Banderoll och strandflagga

Utveckling av text, broschyrer, filmer och reklam

Re: Banderoll och strandflagga

Inläggav jds » 2012-04-13 19.07

Delvoriah skrev:Jag tycker dessvärre inte heller att något av typsnitten är särskilt bra. De är antingen för tråkiga eller för svårlästa.

Synd att det bara verkar vara jag och Jonas som gillar Enigmatic till partinamnet, för jag tycker faktiskt att det ser riktigt bra ut. Lagom med karaktär, och ändå propert, så att säga. Om det är fler som gillar det, så får ni gärna säga det! :) Och ni som inte gillar det får gärna ge förslag på vad ni tycker skulle passa bättre!

Delvoriah skrev:Aktiv demokrati borde ha en grafisk profil kring vad som är tillåtet att använda och hur det får användas. Detta är viktigt för att bygga upp partiets identitet.

Jag håller med. Men det verkar inte som att det är någon som har haft tid eller intresse till att arbeta med detta. Det bör göras dock, och jag är gärna med i det arbetet. Än så länge finns det väl bara en logga och inget mer.

Delvoriah skrev:Ett så ungt parti måste arbeta en del med varumärkesbyggande för att kunna sprida sitt budskap som seriöst "parti".

Precis, och då behövs en genomtänkt design som ger partiet personlighet. Och detta lär inte bli helt lätt att komma fram till/överens om.

Delvoriah skrev:För att hitta rätt typsnitt måste man fundera över vad AD vill förmedla, snarare än att välja kursivt bara för att det skapar en kontrast.

Det ena utesluter inte det andra. :) När jag testade med Enigmatic till ovanstående designutkast för partinamnet så gjorde jag det naturligtvis för att jag tyckte att det förmedlade någonting som kändes passande.

Delvoriah skrev:Man kan till exempel tala om ett antal nyckelord att arbeta kring. Vill AD utstråla roligt eller seröst, strikt eller utsvävande? ...och så vidare.

Jag tycker att ett sådant nyckelbegrepp som vi skulle vilja förmedla borde vara "fröet till någonting nytt", eller vad man skall kalla det. Vi är ju ute efter någonting som skiljer sig ganska markant från det som råder idag.

Ett annat är "de många små". :? Vi vill ju att den faktiska makten skall flyttas till "de många små" (medborgarna) istället för "de privilegierade få" (eller vad man skall kalla det).

Delvoriah skrev:Utifrån det hittar man passande typsnitt och färger för olika medier.

Det skall vara samma typsnitt och färger för alla medier, förutom de där det finns begränsningar, t ex att det måste vara i svart-vitt. Det är viktigt med samma tema och design genomgående.
jds
Medlem i partiet
 
Inlägg: 115
Registrerad: 2011-08-02 07.31

Re: Banderoll och strandflagga

Inläggav jonas » 2012-04-13 19.23

Här är ett förslag till.

Aktivdemokrati_banner(emelie).png
Aktivdemokrati_banner(emelie).png (100.07 KiB) Visad 7775 gånger
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Banderoll och strandflagga

Inläggav jonas » 2012-04-13 20.08

Förslag på strandflagga:
Aktivdemokrati_ovalbanner(emelie).png
Aktivdemokrati_ovalbanner(emelie).png (185.85 KiB) Visad 7773 gånger
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Banderoll och strandflagga

Inläggav jds » 2012-04-13 20.33

Jag gillar grundstrukturen på strandflaggan. Mycket bra. Typsnitten behöver dock arbetas med, anser jag. Att bara använda Verdana känns tråkigt. Men jag antar att det bara är ett första utkast.

Banderollens grundstruktur skulle också kunna bli bra, men den behöver ganska mycket omarbetning. Verdana rakt igenom igen (ser det ut som).

Klassiskt användande av enbart versaler i partinamnet på båda förslagen för att skapa kontrast. Bättre då att använda fetstil, större text, olika typsnitt, etc.

Ett par frågor:

1. Var kommer dessa förslag ifrån? Finns det en diskussion någon annanstans som jag har missat?

2. Vad är riktlinjerna för loggan? Här används den utan filter och reflektioner.
jds
Medlem i partiet
 
Inlägg: 115
Registrerad: 2011-08-02 07.31

Re: Banderoll och strandflagga

Inläggav Delvoriah » 2012-04-13 23.50

Delvoriah skrev:Aktiv demokrati borde ha en grafisk profil kring vad som är tillåtet att använda och hur det får användas. Detta är viktigt för att bygga upp partiets identitet.

Jag håller med. Men det verkar inte som att det är någon som har haft tid eller intresse till att arbeta med detta. Det bör göras dock, och jag är gärna med i det arbetet. Än så länge finns det väl bara en logga och inget mer.

Precis - det är bra. Det behöver göras!

Delvoriah skrev:För att hitta rätt typsnitt måste man fundera över vad AD vill förmedla, snarare än att välja kursivt bara för att det skapar en kontrast.

Det ena utesluter inte det andra. :) När jag testade med Enigmatic till ovanstående designutkast för partinamnet så gjorde jag det naturligtvis för att jag tyckte att det förmedlade någonting som kändes passande.

Ok, visst är det en del att hitta "något" som känns passande - men för att hitta något som känns rätt tror jag att man måste börja med att fundera över vad man vill förmedla.


Delvoriah skrev:Man kan till exempel tala om ett antal nyckelord att arbeta kring. Vill AD utstråla roligt eller seröst, strikt eller utsvävande? ...och så vidare.

Jag tycker att ett sådant nyckelbegrepp som vi skulle vilja förmedla borde vara "fröet till någonting nytt", eller vad man skall kalla det. Vi är ju ute efter någonting som skiljer sig ganska markant från det som råder idag.

...fröet till något nytt är bra, men det var inte riktigt den typen av uttryck jag menar, utan att man hittar ord som man sedan kan använda i skisser. "Roligt" är lätt att arbeta och visualisera kring, "nytt" är mycket svårare och ganska abstrakt...

Ett annat är "de många små". :? Vi vill ju att den faktiska makten skall flyttas till "de många små" (medborgarna) istället för "de privilegierade få" (eller vad man skall kalla det).

De många små, istället för de privilegierade få... låter fint :)

Delvoriah skrev:Utifrån det hittar man passande typsnitt och färger för olika medier.

Det skall vara samma typsnitt och färger för alla medier, förutom de där det finns begränsningar, t ex att det måste vara i svart-vitt. Det är viktigt med samma tema och design genomgående.[/quote]

För att förtydliga talade jag här om hela den grafiska profilen, inte enbart loggan och då är det vanligt med ett typsnitt för tryckt media och ett för webb.
Användarvisningsbild
Delvoriah
Medlem i partiet
 
Inlägg: 107
Registrerad: 2010-09-26 16.44
Ort: Göteborg

Re: Banderoll och strandflagga

Inläggav Delvoriah » 2012-04-13 23.55

Ok, jag funderade kring detta när jag satt på bussen idag, och det slutade egentligen med att jag inte gillar logotypen. Inte för att den är ful, utan för att det röda tar så stor plats. Vi har diskuterat logotypen tidigare, utan att hitta något vettigt alternativ, men jag gillar uttrycket "gör din röst hörd" och fick tankar kring hur det skulle kunna se ut.
Loggan får gärna vara neutral - grått och svart - för att inte krocka med partifärger. Jag tyckte dock att idén med prickarna lät intressant, varav jag slängde ihop ett förslag som bygger på att göra sin röst hörd. Jag ska bara hitta något ställe att ladda upp den på, så att jag kan länka hit den...
Användarvisningsbild
Delvoriah
Medlem i partiet
 
Inlägg: 107
Registrerad: 2010-09-26 16.44
Ort: Göteborg

Re: Banderoll och strandflagga

Inläggav Delvoriah » 2012-04-13 23.59

Ah, missade att man kunde ladda upp bild här direkt. Nåja, nedan ett förslag från mig.
vepa.jpg
vepa.jpg (13.17 KiB) Visad 7770 gånger
Användarvisningsbild
Delvoriah
Medlem i partiet
 
Inlägg: 107
Registrerad: 2010-09-26 16.44
Ort: Göteborg

Re: Banderoll och strandflagga

Inläggav Delvoriah » 2012-04-14 00.10

...och så glömde jag av att motivera mitt val av typsnitt:
Givetvis ska AD utstråla seriositet - därav ett enklare typsnitt, snarare än de som klassas som dekorativa som lätt kan ge ett för lättsinnigt intryck. Serifer kan dock göra ett ganska "hårt" intryck, så jag håller med ovan förslag om att det borde vara ett san serif. Jag försökte även hitta något som hade en känsla av att röra sig framåt, vilket jag tycker att valda typsnitt delvis har (framförallt i a och m). Det kursiva är för att förstärka riktningen framåt - att AD strävar mot något nytt (å, se, det kanske inte var så abstrakt med nytt trots allt).
Användarvisningsbild
Delvoriah
Medlem i partiet
 
Inlägg: 107
Registrerad: 2010-09-26 16.44
Ort: Göteborg

Re: Banderoll och strandflagga

Inläggav Delvoriah » 2012-04-14 00.14

d:et i hörd är i detta förslag dessvärre en pixel för långt uppåt.
Användarvisningsbild
Delvoriah
Medlem i partiet
 
Inlägg: 107
Registrerad: 2010-09-26 16.44
Ort: Göteborg

Re: Banderoll och strandflagga

Inläggav MrPerfect72 » 2012-04-15 00.51

Tack Delvoriah. Det verkar som om du har grafisk utbildning och känsla för layout. Jag känner en behaglig känsla när jag ser dem rent grafiskt.

"Gör din röst hörd" får mig dock att tänka på de fullkomligt ineffektiva stadsdelsnämnderna och andra nämnder där inga beslut fattas.

Sedan undrar jag helt stilla om det inte räcker med den grafiska utveckling som varit. Hur ofta skall ämnet egentligen tas upp och när? Jag hävdar att detta skall ske direkt EFTER ett val och inte vid andra tidpunkter. En ny logga skall ha tid att arbetas in innan ett val, anser jag. Är det ett rimligt?

Har man inget bättre för sig när bomber regnar över oskyldiga världen över så undrar jag faktiskt hur man är funtad. Att folk har arbeten som ger dem mat för dagen och tak över huvudet är en helt annan sak, men det snackar vi inte om här.

Detta saknar rimligt ledarskap och är faktiskt ganska störande. Det borde finnas något slags centralt filter, en styrning enligt regler AD kan sätta upp tillsammans.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Banderoll och strandflagga

Inläggav MrPerfect72 » 2012-04-15 00.56

...som jag ser det är logga och typsnitt sådant som bör låsas under längre tidsperioder.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Banderoll och strandflagga

Inläggav jds » 2012-04-16 11.18

Delvoriah skrev:För att förtydliga talade jag här om hela den grafiska profilen, inte enbart loggan och då är det vanligt med ett typsnitt för tryckt media och ett för webb.

Visst är detta vanligt, men det beror mest (eller antagligen enbart) på tekniska och legala begränsningar för typsnitt på webben. Det har ju varit svårt eller omöjligt att specificera ett visst typsnitt på en webbsida, eftersom de typsnitt som används måste finnas på den dator där webbsidan visas, vilket är omöjligt att veta eller kontrollera... Det är ju därför man använder preferenslistor med fonter ("font-stacks"), där den sista brukar vara en generell specifikation av serif eller sans serif.

Men användandet av webbfonter är väl lättare nuförtiden, och med alla fonter som är fria att användas, även för kommersiella ändamål, går det att ta sig förbi de legala hindren också.

Så målet för designers har väl alltid varit att ha en genomgående design i alla medier, även webben, men det har varit omöjligt. Nuförtiden går det, och därför föreslår jag att vi väljer typsnitt som går att använda även på webben, t ex bland de som finns på Font Squirrel, eller på Googles webbfontsite.
jds
Medlem i partiet
 
Inlägg: 115
Registrerad: 2011-08-02 07.31

Re: Banderoll och strandflagga

Inläggav jds » 2012-04-16 11.39

Delvoriah skrev:Ok, jag funderade kring detta när jag satt på bussen idag, och det slutade egentligen med att jag inte gillar logotypen. Inte för att den är ful, utan för att det röda tar så stor plats.

Att eventuellt hitta en annan logga ser jag som ett långsiktigt sidoprojekt, men det antar jag att du också ser det som.

Delvoriah skrev:Vi har diskuterat logotypen tidigare, utan att hitta något vettigt alternativ, men jag gillar uttrycket "gör din röst hörd" och fick tankar kring hur det skulle kunna se ut.

Själv är jag inte alls så förtjust i gör din röst hörd - det ger för mig allt för mycket bilden av dagens situation där vi vanliga medborgare måste gå samman och skrika högt för att någon i maktposition eventuellt skall höra oss och bli påverkad... En förnedrande form av "demokrati". Nej, det är vi medborgare själva, direkt, som ska bestämma, inte bara "bli hörda". Jag skulle hellre ha en slogan som det är du som bestämmer, eller nåt liknande.


Delvoriah skrev:Loggan får gärna vara neutral - grått och svart - för att inte krocka med partifärger. Jag tyckte dock att idén med prickarna lät intressant, varav jag slängde ihop ett förslag som bygger på att göra sin röst hörd. Jag ska bara hitta något ställe att ladda upp den på, så att jag kan länka hit den...

Dina prickar ser bättre ut än mina. Antagligen för att du använder fler färger - jag använde bara de tre färger som ingår i loggan, och som, i sina rena former, kan bygga upp alla andra färger. Låter bra på papper, tyckte jag, men det ser uppenbart bättre ut med fler färger.

Vad gäller själva loggan så skulle jag hellre behålla dagens - din megafon är snyggt ritad och elegant, men har lite för lite personlighet och ser för mycket ut som standard-clipart eller nåt, tycker jag nog, och dessutom har den då starka kopplingar till att "göra sin röst hörd", vilket jag inte tycker är vad Aktiv Demokrati handlar om.
jds
Medlem i partiet
 
Inlägg: 115
Registrerad: 2011-08-02 07.31

Re: Banderoll och strandflagga

Inläggav jds » 2012-04-16 11.55

Delvoriah skrev:...och så glömde jag av att motivera mitt val av typsnitt:
Givetvis ska AD utstråla seriositet - därav ett enklare typsnitt, snarare än de som klassas som dekorativa som lätt kan ge ett för lättsinnigt intryck. Serifer kan dock göra ett ganska "hårt" intryck, så jag håller med ovan förslag om att det borde vara ett san serif. Jag försökte även hitta något som hade en känsla av att röra sig framåt, vilket jag tycker att valda typsnitt delvis har (framförallt i a och m). Det kursiva är för att förstärka riktningen framåt - att AD strävar mot något nytt (å, se, det kanske inte var så abstrakt med nytt trots allt).

Vilket typsnitt är det, och går det att använda på webben (inte jätteviktigt till själva partinamnet kanske, om man inte använder det i annan text)?

Det ser extremt mycket ut som Arial, fast lite mer rundat, och med små, små skillnader här och där. Så lite tråkigt/standard och brist på personlighet förstår ni nog att jag tycker, men om alla andra föredrar ett typsnitt med standardutseende så... :)
jds
Medlem i partiet
 
Inlägg: 115
Registrerad: 2011-08-02 07.31

Re: Banderoll och strandflagga

Inläggav Delvoriah » 2012-04-16 12.54

Svarar lite snabbt nu bara...
Håller med om vad ni skriver!
Gillar också "Det är du som bestämmer".

Dilemmat jag hamnade i är att jag anser att loggan inte sänder ut rätt signaler, och är AD med på Almedalsveckan så kommer partiet att vara mycket mer offentligt än tidigare. Med andra ord - den grafiska profilen vi har då kommer att vara mycket svårare att förändra efter Almedalsveckan.
Men visst, det var väl en något desperat handling egentligen att peta på loggan - men jag kan inte riktigt bortse från att den är en finne i röven... Problemet är väl att vi ändå snuddar vi logotypen, när vi är inne och petar på typsnittet i logotypen.
I övrigt tycker jag att man ska hitta ett grafiskt utseende och en logotyp, och sedan hålla fast vid det.

Jag har inte framför mig just nu vad typsnittet heter, men jag gick igenom alla typsnitt som fanns på Dafont och detta var egentligen det enda rimliga. Med tanke på att jag har tagit det från Dafont så borde det väl även gå att använda på webben (tack för den genomgången föresten - jag visste inte att man hade löst problemet att fonten måste finnas installerat på användarens dator). Jag har ganska många betaltypsnitt någonstans också, och där finns det säkert snyggare typsnitt, däremot så är det då något AD måste köpa in i så fall.

jds: jag tror att mina prickar ser bättre ut eftersom det dels snyggare nyanser, dels att jag inte använder en svart linje runt. Antal färger har nog mindre betydelse.

Jag kan dock fundera över en variant med "Det är du som bestämmer". Antar att jag blir så illa tvungen att använda loggan... :roll:
Användarvisningsbild
Delvoriah
Medlem i partiet
 
Inlägg: 107
Registrerad: 2010-09-26 16.44
Ort: Göteborg

Re: Banderoll och strandflagga

Inläggav jds » 2012-04-16 14.16

Delvoriah skrev:Dilemmat jag hamnade i är att jag anser att loggan inte sänder ut rätt signaler, och är AD med på Almedalsveckan så kommer partiet att vara mycket mer offentligt än tidigare. Med andra ord - den grafiska profilen vi har då kommer att vara mycket svårare att förändra efter Almedalsveckan.

Mmm. Men en genomtänkt, genomarbetad, och väl förankrad förändring av loggan lär ta längre tid än som finns innan Almedalsveckan, och stressas nåt igenom så lär det behöva förändras snart igen i vilket fall, så... Men jag vet ju att du vet det här. :) Sen så har också den nuvarande loggan sina företräden - den är enkel i sina geometriska former och sina färger och förhoppningsvis lätt igenkännbar. Och den har inte mycket semantik inbyggd (förutom i färgerna då, antar jag), vilket kan vara en fördel.

Delvoriah skrev:Men visst, det var väl en något desperat handling egentligen att peta på loggan - men jag kan inte riktigt bortse från att den är en finne i röven... Problemet är väl att vi ändå snuddar vi logotypen, när vi är inne och petar på typsnittet i logotypen.
I övrigt tycker jag att man ska hitta ett grafiskt utseende och en logotyp, och sedan hålla fast vid det.

Typsnittet på partinamnet i anslutning till loggan är ju inte direkt en del av själva loggan, men jag förstår nog vad du menar. Fast typsnittet kan man väl ändra mycket mer lättsinningt än själva loggan.

Delvoriah skrev:Jag har inte framför mig just nu vad typsnittet heter, men jag gick igenom alla typsnitt som fanns på Dafont och detta var egentligen det enda rimliga. Med tanke på att jag har tagit det från Dafont så borde det väl även gå att använda på webben (tack för den genomgången föresten - jag visste inte att man hade löst problemet att fonten måste finnas installerat på användarens dator). Jag har ganska många betaltypsnitt någonstans också, och där finns det säkert snyggare typsnitt, däremot så är det då något AD måste köpa in i så fall.

Problemet är väl inte i egentlig mening löst, tror jag inte (men så är det väl med det mesta inom webbdesign). Man behöver, som jag förstått det, ha typsnittet i fyra olika format för att det hela skall fungera på de flesta webbläsare: .eot, .svg, .ttf/.otf och .woff. Men det skall nog gå att konvertera om man t ex bara har i .ttf-format (men jag har aldrig gjort detta).

Delvoriah skrev:jds: jag tror att mina prickar ser bättre ut eftersom det dels snyggare nyanser, dels att jag inte använder en svart linje runt. Antal färger har nog mindre betydelse.

Det är nog nyanserna då. Jag provade med loggans färger utan linje först, men var inte nöjd. Provade sedan lite olika effekter, men tyckte till sist att det såg minst dåligt ut med lite linje runt. Men skall prova dina nyanser när jag testar vidare. :)
jds
Medlem i partiet
 
Inlägg: 115
Registrerad: 2011-08-02 07.31

Re: Banderoll och strandflagga

Inläggav Delvoriah » 2012-04-16 14.58

Typsnittet på partinamnet i anslutning till loggan är ju inte direkt en del av själva loggan, men jag förstår nog vad du menar. Fast typsnittet kan man väl ändra mycket mer lättsinningt än själva loggan.


Aj! Jag får ont i kroppen när du säger så!
Användarvisningsbild
Delvoriah
Medlem i partiet
 
Inlägg: 107
Registrerad: 2010-09-26 16.44
Ort: Göteborg

Re: Banderoll och strandflagga

Inläggav jds » 2012-04-16 15.39

Ajdå. :) Det var inte meningen. Kanske har jag fel. Men åtminstone i nuläget har ju inte ADs logga någon stark koppling till namnet Aktiv Demokrati, rent grafiskt. Det är ju inte som Coca-Cola, eller Kellogg, eller IBM, där loggan är en speciell form av namnet. Jag ser det mer som Apple eller Nikes loggor - vi är okända nu, så vi behöver namnet utskrivet, men mest som ett namnförtydligande. I framtiden när vi blir mer kända kanske vi också kan plocka bort namnet i anslutning till loggan... :D
jds
Medlem i partiet
 
Inlägg: 115
Registrerad: 2011-08-02 07.31

Re: Banderoll och strandflagga

Inläggav Delvoriah » 2012-04-16 21.27

Just nu har AD ingen uppbyggd identitet nej - men det är ju sådant man börjar arbeta upp direkt när man börjar synas mer.

Nå, jag är egentligen för trött för det här just nu, men jag gjorde ett snabbt förslag som utgick från det förra.
Bilagor
vepa2.jpg
vepa2.jpg (14.29 KiB) Visad 7745 gånger
Användarvisningsbild
Delvoriah
Medlem i partiet
 
Inlägg: 107
Registrerad: 2010-09-26 16.44
Ort: Göteborg

Re: Banderoll och strandflagga

Inläggav jds » 2012-04-18 03.16

Okej, jag har gjort en ny banderoll:

banderoll-impact-direkt-m.png
banderoll-impact-direkt-m.png (44.2 KiB) Visad 7739 gånger

Jag bytte typsnittet på Aktiv Demokrati till Kontrapunkt och lade till mitt luftburna frö. "Det är dags för äkta demokrati" satte jag i Impact Label, och "direkt-" är handskrivet av mig själv. :)

Jag är inte helt nöjd med "direkt-"-delen av det hela - jag ville ha den i rött för att den skulle synas och stå ut, men det skar sig tyvärr med den blå-grå bakgrunden, som jag inte heller ville byta, för den är absolut snyggast av allt jag provat... Så jag fick lägga till lite ljusgrå bakgrundssken bakom den röda texten, och det funkar väl, men kanske inte helt perfekt. Jag får väl fila lite mer på detta.

Men på det hela taget är jag nöjd! Vet inte om den skulle passa som banderoll, men själv skulle jag gärna ha den som klisterdekal.

Men smaken är som baken, och jag har ju experimenterat en del, så... skjut med era åsikter.

Bifogar den utan "direkt-"-delen också, om den föredras.
Bilagor
banderoll-impact-direkt.png
banderoll-impact-direkt.png (75.04 KiB) Visad 7739 gånger
banderoll-impact.png
banderoll-impact.png (65.05 KiB) Visad 7739 gånger
jds
Medlem i partiet
 
Inlägg: 115
Registrerad: 2011-08-02 07.31

FöregåendeNästa

Återgå till Media



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron
π