Forum

Banderoll och strandflagga

Utveckling av text, broschyrer, filmer och reklam

Re: Banderoll och strandflagga

Inläggav Delvoriah » 2012-05-22 07.11

Jag tycker här att det är viktigt, oavsett vilket alternativ som väljs, att banderollen och strandflaggan använder samma grafiska tema. Det bör inte vara två helt olika layouter.
Användarvisningsbild
Delvoriah
Medlem i partiet
 
Inlägg: 107
Registrerad: 2010-09-26 16.44
Ort: Göteborg

Re: Banderoll och strandflagga

Inläggav Delvoriah » 2012-05-23 19.30

Jag har lagt till två förslag.

Strandflagga version 1 är den första jag gjorde med hundkexet. Jag gillar silhuetten av hundkexet som idé.

I version 2 har jag arbetat mer med typsnittet. Det är mer unikt och väcker uppmärksamhet. Motiveringen av det valda typsnittet är att det ger just känslan av att det är handritat - något som är skapat av folket för folket.
Användarvisningsbild
Delvoriah
Medlem i partiet
 
Inlägg: 107
Registrerad: 2010-09-26 16.44
Ort: Göteborg

Re: Banderoll och strandflagga

Inläggav jonas » 2012-05-27 14.18

Jag har lagt upp flera av de topp-rankade slogans från slogan-omröstningen:
http://val.aktivdemokrati.se/proposition/display.tt?id=121463

Jag tror det är en bra idé att hålla strandflaggan ganska ren och inte ha en bakgrundstapet. Dvs "Något med vit bakgrund".

Så rösta på vad du vill ska stå på strandflaggan:
http://val.aktivdemokrati.se/proposition/display.tt?id=142144
.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Banderoll och strandflagga

Inläggav jonas » 2012-05-27 14.32

Nu när jag läser det här med högsta höjd en gång till så står det:
Tältet/boden får vara max 3,5 meter högt, det vill säga endast en våning.


Och jag tittar på bilder och ser flaggor som nog är i närheten av 5 meter höga. Jag tror därför att vi nog kan "komma undan" med en flagga som är högre än 3,5 meter. Och som jag nämnt tidigare är det en stor fördel om flaggan kommer upp ovanför folkmassa och helst upp ovanför andra montrar/tält.

Då ska vi också tänka på att det viktigaste budskapet bör ligga högst upp på flaggan.

Jag lägger därför in ett alternativ i omröstningen om att skriva "Aktiv Demokrati" vågrätt direkt under loggan.

Jag lägger även in alternativ om storlek och form.

http://val.aktivdemokrati.se/proposition/display.tt?id=142144
.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Banderoll och strandflagga

Inläggav jonas » 2012-05-27 16.47

Banderollen skulle jag vilja ha i ett format som är flexibel för att kunna användas i många sammanhang.

Jag tänker mig:

* Man ska kunna välja mellan att antingen ha den i full höjd 1m eller vika den på höjden (vilket borde vara lätt om man knyter ihop med hålen överst och nederst) så att den blir 5 dm hög. Det betyder att vi har exempelvis partinamnet i den övre delen och en slogan i den nedre delen.

* Att man ska kunna välja bredden mellan 3 och 5 meter. (Ännu bättre om den funkar även på 2 meter.) Det betyder att vi bör ha en meter utrymme på varje sida som inte används eller där det inte gör något om man ställer in den för 3, 4 eller 5 meter. Detta för att standardstorlek på små partytält är 3x3 meter och då kan man ha banderollen mellan två stolpar antingen baktill eller längs med ett bord framtill. En 2m-variant vore bra för då kan man ha den längs med bord OCH lämna plats för ingång in i tältet framifrån.

Bild
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Banderoll och strandflagga

Inläggav jonas » 2012-05-27 16.55

Mitt förslag:

A) Tom

B) Tom

C) AD-logga och partinamn

D) Slogan
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Banderoll och strandflagga

Inläggav Roger » 2012-05-27 17.39

jonas skrev:Och jag tittar på bilder och ser flaggor som nog är i närheten av 5 meter höga. Jag tror därför att vi nog kan "komma undan" med en flagga som är högre än 3,5 meter.

Det finns nackdelar. Jag har sett de där 5 meter flaggor höga som ett hus. De är ganska bökiga att hantera.
Roger
Medlem i partiet
 
Inlägg: 389
Registrerad: 2008-08-09 20.14
Ort: Hindås

Re: Banderoll och strandflagga

Inläggav jonas » 2012-05-27 17.52

Roger skrev:Det finns nackdelar. Jag har sett de där 5 meter flaggor höga som ett hus. De är ganska bökiga att hantera.


Det är sant. Jag tänker mig att vi om några månader kommer att komplettera med ytterligare några flaggor. Dvs när vi är flera aktiva lokalgrupper. Då kan vi även pröva andra storlekar.

Jag kan tänka mig att vi fäster flaggan mot ett ben i montern ifall det behövs.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Banderoll och strandflagga

Inläggav jds » 2012-05-28 05.15

jonas skrev:Banderollen skulle jag vilja ha i ett format som är flexibel för att kunna användas i många sammanhang.

Jag tänker mig:

* Man ska kunna välja mellan att antingen ha den i full höjd 1m eller vika den på höjden (vilket borde vara lätt om man knyter ihop med hålen överst och nederst) så att den blir 5 dm hög. Det betyder att vi har exempelvis partinamnet i den övre delen och en slogan i den nedre delen.

* Att man ska kunna välja bredden mellan 3 och 5 meter. (Ännu bättre om den funkar även på 2 meter.) Det betyder att vi bör ha en meter utrymme på varje sida som inte används eller där det inte gör något om man ställer in den för 3, 4 eller 5 meter. Detta för att standardstorlek på små partytält är 3x3 meter och då kan man ha banderollen mellan två stolpar antingen baktill eller längs med ett bord framtill. En 2m-variant vore bra för då kan man ha den längs med bord OCH lämna plats för ingång in i tältet framifrån.

Bild


Hur funkar detta med uppfästningen? Jag har ingen erfarenhet av banderoller, men jag tänkte att det var öljetter eller nåt i hörnen.

Och man får se till att det är ogenomskinligt material, till skillnad från t ex strandflaggan.
jds
Medlem i partiet
 
Inlägg: 115
Registrerad: 2011-08-02 07.31

Re: Banderoll och strandflagga

Inläggav Delvoriah » 2012-05-28 07.27

Jag tycker att omröstningen kring denna fråga är jätteknepig.
Dels är det förslag på själva designen.
Dels är det förslag på själva formen.
I samma omröstning...
*?*
Sedan är det ett tilläggsförslag hur många prickar det ska vara om ett av förslagen går igenom. Det känns stört omöjligt att rösta fram ett vettigt förslag i en omröstning som tar upp två helt olika saker, och dessutom har ett förslag som är ett tilläggsförslag till en av designerna.
Form och design behöver delas upp!
Hur gör ni med tilläggsförslagen? Dessa måste hanteras på ett annat sätt än i samma omröstning.
I de fall jag har varit med om när man sitter i en faktisk plenisal, så har man ett huvudförslag som röstas igenom. Beroende på vilket förslag som går igenom, så finns det olika tilläggsförslag man behöver rösta kring.
Användarvisningsbild
Delvoriah
Medlem i partiet
 
Inlägg: 107
Registrerad: 2010-09-26 16.44
Ort: Göteborg

Re: Banderoll och strandflagga

Inläggav Delvoriah » 2012-05-28 07.28

...ja just det ja; det finns ju en tredje debatt också; vilken slogan man ska använda! Den hör inte heller till samma omröstning! Den behöver också vara separat!
Användarvisningsbild
Delvoriah
Medlem i partiet
 
Inlägg: 107
Registrerad: 2010-09-26 16.44
Ort: Göteborg

Re: Banderoll och strandflagga

Inläggav jonas » 2012-05-28 08.04

jds skrev:Hur funkar detta med uppfästningen? Jag har ingen erfarenhet av banderoller, men jag tänkte att det var öljetter eller nåt i hörnen.

Och man får se till att det är ogenomskinligt material, till skillnad från t ex strandflaggan.


Öljetter ja. Hål för att fästa snören eller liknande. Sen kan man välja mellan tät material eller nät. Tät kommer att dra mycket mer när det blåser.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Banderoll och strandflagga

Inläggav jonas » 2012-05-28 08.14

Delvoriah skrev:Jag tycker att omröstningen kring denna fråga är jätteknepig.
Dels är det förslag på själva designen.
Dels är det förslag på själva formen.
I samma omröstning...


Jo det var ett förslag från Robert att kombinera frågorna.

Som vanligt handlar det ju om engagemang. Varken du eller någon annan tog tag i detta tidigare för att vi skulle kunna göra det bättre. Jag vill gärna att det blir något i sommar så att vi kan ha med oss något till Almedalen. Och då är tiden i stort sett slut nu. Vi behöver skicka in en design till tryckeriet om ungefär en vecka. Några fler omröstningar hinns inte med nu.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Banderoll och strandflagga

Inläggav Delvoriah » 2012-05-28 08.25

Jag såg det inte som min uppgift att starta omröstningar, utan att komma med alternativ kring hur man skulle kunna göra en bra design. Jag kan inte rutinerna kring hur det praktiska fungerar i AD, och jag vet inte om man ska kräva att alla som inte har använt systemet särskilt mycket, ska räkna ut vad som är deras uppgift i det administrativa.
Användarvisningsbild
Delvoriah
Medlem i partiet
 
Inlägg: 107
Registrerad: 2010-09-26 16.44
Ort: Göteborg

Re: Banderoll och strandflagga

Inläggav jonas » 2012-05-28 08.58

Delvoriah skrev:Jag såg det inte som min uppgift att starta omröstningar, utan att komma med alternativ kring hur man skulle kunna göra en bra design. Jag kan inte rutinerna kring hur det praktiska fungerar i AD, och jag vet inte om man ska kräva att alla som inte har använt systemet särskilt mycket, ska räkna ut vad som är deras uppgift i det administrativa.


Jag vet inte vad jag ska säga. AD har inte en organisation. Jag har försökt få igång sökandet efter organisatörer och samordnare för arbetsgrupper. Och "Almedalsprojektet" är bara ett par personer som vill åka dit. Vi har egentligen inte nån projektgrupp eller någon ansvarig.
Förra måndagen konstaterade vi att vi inte skulle hinna få med strandflagga i den takt det gick så vi satte upp ett datum för att skicka iväg beställningen, vilket betyder att vi bör ha ett förslag färdigt ungefär nu.

Så omröstningarna lades upp inte för att det var mitt ansvar utan för att jag inte såg någon annnan göra det och att det var i sort sett sista minuten för att hinna med en omrstning till.

Alternativ är att inte skicka in något till tryckeriet i tid för Almedalsveckan. Dock verkar de flesta tcka att förslagen hittills är bättre än inget alls och att vi kan fortsätta med designprocess efteråt. Sen så kan vi se med en lång rad andra förändringsprojekt att mångas intresse stannar av helt när det inte längre finns ett tydligt mål. Så på så vis har ju Almedalen hjälpt till att ge lite fokus och fart.

Vi behöver arbetsgrupper. Med en fumgerande designgrupp skulle vi kanske kunnat få fram en enklare omröstningsprocess. Jag bad jds att ta den rollen. Det behövs dock nog en del för att komma igång.

Omröstningen om att vi ska ha banderoll oxh strandflagga har iaf fått ett ja. Aå något får det bli. Och styrelsen får avgöra vad som blir bäst. Det är hur omröstningen formulerades.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Banderoll och strandflagga

Inläggav Delvoriah » 2012-05-28 09.08

Ok, Jag förstår problemet...
Samtidigt som jag också ser ett problem i att få till en tydlig omröstning med så många olika alternativ som tar upp helt olika saker.
Ett tryckeri brukar kunna ta fram det man vill på två veckor, bara man pratar med dem i förväg.
Användarvisningsbild
Delvoriah
Medlem i partiet
 
Inlägg: 107
Registrerad: 2010-09-26 16.44
Ort: Göteborg

Re: Banderoll och strandflagga

Inläggav jonas » 2012-05-28 09.19

Delvoriah skrev:Ok, Jag förstår problemet...
Samtidigt som jag också ser ett problem i att få till en tydlig omröstning med så många olika alternativ som tar upp helt olika saker.


Tekniskt så är det inte något problem. Du kan välja en form, en slogan, och andra alternativ. Det du gillar lägger du överst och det du inte gillar lägger du i det röda. Sen kan vi pussla ihop den översta formen, med den översta slogan och den översta färgen, osv.

Och jag vill än en gång säga super-tack för allt du gjort.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Banderoll och strandflagga

Inläggav Delvoriah » 2012-05-28 10.07

Här är ett annat alternativ för att hitta bra fonter:

http://www.fontsquirrel.com/
Användarvisningsbild
Delvoriah
Medlem i partiet
 
Inlägg: 107
Registrerad: 2010-09-26 16.44
Ort: Göteborg

Re: Banderoll och strandflagga

Inläggav jds » 2012-05-30 05.27

jonas skrev:Vi behöver arbetsgrupper. Med en fumgerande designgrupp skulle vi kanske kunnat få fram en enklare omröstningsprocess. Jag bad jds att ta den rollen. Det behövs dock nog en del för att komma igång.

Jag är ledsen att jag inte har haft tid att arbeta med detta på ett tag nu.

Jag har heller ingen erfarenhet med hur man bör jobba med dessa frågor rent praktiskt i en demokratisk process. Detta kommer att ta tid för mig att komma in i. Och jag vill också göra klart att om någon annan känner sig kallad att ta "jobbet" så är det okej för mig. Jag är varken ute efter titel eller position. Och jag tycker rent principiellt att vi skall ha så få av dessa som möjligt i AD.
jds
Medlem i partiet
 
Inlägg: 115
Registrerad: 2011-08-02 07.31

Re: Banderoll och strandflagga

Inläggav Delvoriah » 2012-06-01 07.39

Jag tycker absolut att du ska ta den rollen jds. Du har ett engagemang och en vilja att dra detta framåt. Arbetsprocessen kommer du säkert lätt in i. Ni borde kanske sätta er och definiera vilka uppgifter du har och vad det innebär att vara samordnare. Detta kan även hjälpa samordnare i andra roller framöver. Det finns ju generella ansvar, som att sammanfatta förslag ocg starta omröstningar till exempel.
Användarvisningsbild
Delvoriah
Medlem i partiet
 
Inlägg: 107
Registrerad: 2010-09-26 16.44
Ort: Göteborg

FöregåendeNästa

Återgå till Media



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

π