Forum

Banderoll och strandflagga

Utveckling av text, broschyrer, filmer och reklam

Banderoll och strandflagga

Inläggav jonas » 2012-03-27 22.44

Vi behöver utställningsmaterial för konferenser, marknader, etc.
Vi kommer att behöva detta till Almedalsveckan.

Jag har jämfört priser på en handfull olika butiker jag hittade på webben. Denna butik i kungsbacka har relativt bra pris. Jag kan kanske även spara in på frakten om jag åker och hämtar produkterna.

https://www.expofy.se/

En idé är att använda den dropp- eller öronformade "beach"-flaggan eftersom den runda formen passar vår logga. https://www.expofy.se/beachflaggor-c-170-1.aspx
Vilken storlek vill vi ha?

Jag vill också ha en banderoll. Standardbredden på ett litet partytält är ca 3 meter. Jag tror det blir bra med en 3 meter bred banderoll som är 1 meter hög eller mindre. Här finns banderoller:
https://www.expofy.se/veporbanderoller-for-utomhus-eller-inomhusbruk-p-195-c-153.aspx
De finns antingen i nätform där vinden kan blåsa igenom eller som tät PVC.
Om vi bara har texten "AktivDemokrati.se" och loggan, så räcker det med 0,5 meter hög och 3 meter bred, tror jag.

Hur många av dessa vill vi ha? Om vi har tar fler än 1 så kan vi dela upp materialet mellan Stockholm, Göteborg och andra lokalavdelningar.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Banderoll och strandflagga

Inläggav robwe » 2012-04-05 10.31

Den där öronformade gillar jag. Den är tillräckligt rundad upptill för att matcha vår logotyp. Men har samtidigt plats nog åt en slogan. Man skulle kunna skriva slogans radbrutet t.ex som:

För
riktig
demokrati.

Eller

Vi förbättrar
Demokratin

Eller

Gör din
röst hörd

Eller

Gör
din
röst
hörd

Eller liknande. Man kan visserligen skriva slogans på snedden eller vertikalt, men jag tror att radbrutet ser bättre ut?...
Användarvisningsbild
robwe
Medlem i partiet
 
Inlägg: 344
Registrerad: 2006-01-25 23.23
Ort: Linköping

Re: Banderoll och strandflagga

Inläggav jonas » 2012-04-05 11.14

Hur hög vill vi ha den? De på 5 meter kommer ju att sticka upp i en folkmassa och synas på håll. Och där man kan även få plats med mer text tror jag.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Banderoll och strandflagga

Inläggav robwe » 2012-04-05 12.23

Hmm... vi får inte glömma att vi måste kunna få in den i en bil eller vad vi nu har. Eller sätta fast på taket. Stolpen till 5-meters flaggan ser ut att vara i största laget. Jag vet inte om det går att sätta den på taket till min bil... 3,5 metersflaggan verkar vara mer hanterbar, och kanske tillräckligt synlig?
Användarvisningsbild
robwe
Medlem i partiet
 
Inlägg: 344
Registrerad: 2006-01-25 23.23
Ort: Linköping

Re: Banderoll och strandflagga

Inläggav robwe » 2012-04-05 12.26

Eller kan man demontera masten på något sätt så att man slipper packa den i hela dess längd? En teleskopstolpe hade ju inte varit så dumt...
Användarvisningsbild
robwe
Medlem i partiet
 
Inlägg: 344
Registrerad: 2006-01-25 23.23
Ort: Linköping

Re: Banderoll och strandflagga

Inläggav robwe » 2012-04-05 12.31

Chattade direkt med leverantören:

...
Dan-Ove Johansson:
Hej Ja det fungerar på vår beachflaggor längden blir ca 125 cm
Ok... även på den som är 5 m hög totalt sett?
Dan-Ove Johansson:
Ja det är ett teleskops rör som tas isär som ett fiskespö
Ok, nice.

Så tydligen så går det bra att ta den största om vi vill!

Tycker dock ändå att 3,5 metersflaggan skulle räcka för vad vi behöver. Inne bland husen i Visby är det inte så stort... jag tror att man syns ganska bra med en medelstor flagga... men det tål att fundera på...
Användarvisningsbild
robwe
Medlem i partiet
 
Inlägg: 344
Registrerad: 2006-01-25 23.23
Ort: Linköping

Re: Banderoll och strandflagga

Inläggav jonas » 2012-04-05 13.08

robwe skrev:Tycker dock ändå att 3,5 metersflaggan skulle räcka för vad vi behöver. Inne bland husen i Visby är det inte så stort... jag tror att man syns ganska bra med en medelstor flagga... men det tål att fundera på...


Detta är något som vi kommer att använda på flera mässor, marknader, evenemang, konferenser, osv. Det är inte specifikt för visby. Och det är därför jag vill föreslå att detta ska gå via partikassan.

Sen kan vi även diskutera redan nu vilka lokalavdelningar som ska förvalta och använda flaggorna och banderollerna efter Visby.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Banderoll och strandflagga

Inläggav jonas » 2012-04-09 23.41

Här är ett förslag på design för banderoll med 3m x 0,5m.

http://aktivdemokrati.se/?attachment_id=4683

Bild

Den kommer att kosta ca. 869 SEK inkl/moms. Eventellt mindre för priset är för 3x1.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Banderoll och strandflagga

Inläggav MrPerfect72 » 2012-04-10 11.58

"Ett intelligentare alternativ"

Det ger jag AD trots dagens svagheter.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Banderoll och strandflagga

Inläggav jds » 2012-04-10 18.13

jonas skrev:Bild


Jag har några åsikter om denna:

1: Jag gillar inte citationstecknen. Det är vi som säger detta. Vi behöver inte citera oss själva. När man gör det ser det för mig ut som när man säger att någon är, exempelvis, ”rolig”. Dvs man använder det som citeras i en annan mening än den vanliga, ofta ironiskt eller sarkastiskt. Vilket absolut inte ser bra ut i ett sådant här sammanhang. Annat exempel från Wikipedia: ”Bra” jobbat, du släppte just in grannkatten i huset. Så jag anser att citationstecknen bör strykas.

2: Om citationstecknen nu ändå är kvar så skall det vara svenska citationstecken, dvs samma citationstecken ('”') både som inledning och avslutning av citatet.

3: Jag antar att citationstecknen är tänkta att skapa kontrast mellan "AKTIV DEMOKRATI" och "Det är dags för äkta demokrati". Bättre sätt att skapa kontrast torde vara att använda ett annat typsnitt, gärna med riktig kursiv stil istället för endast oblik stil, och kanske jobba med olika färger eller liknande.

4: Typsnittet på "AKTIV DEMOKRATI" är tråkigt. Det borde gå att hitta något som är lite mindre slätstruket, utan att det blir kitchigt? Kanske på Font Squirrel?
jds
Medlem i partiet
 
Inlägg: 115
Registrerad: 2011-08-02 07.31

Re: Banderoll och strandflagga

Inläggav jds » 2012-04-10 19.49

Här är ett första utkast på ett annat designförslag:

Bild

Det är som sagt bara ett utkast, avstånden mellan de olika delarna är jag t ex inte nöjd med, och jag har tydligen använt mig av en äldre, sämre SVG-version av loggan, men ni kan ju säga vad ni tycker om grunden.
jds
Medlem i partiet
 
Inlägg: 115
Registrerad: 2011-08-02 07.31

Re: Banderoll och strandflagga

Inläggav jonas » 2012-04-10 21.30

jds skrev:Här är ett första utkast på ett annat designförslag:

Bild

Det är som sagt bara ett utkast, avstånden mellan de olika delarna är jag t ex inte nöjd med, och jag har tydligen använt mig av en äldre, sämre SVG-version av loggan, men ni kan ju säga vad ni tycker om grunden.


Välkommen. :-)

Jag tror du har rätt version (r16). Den finns tillgänglig under press-fliken. Den har ett brusfilter som ger den en viss textur. Det brusfältet föll nog bort i den andra versionen här.

Jag gillar din font på Aktiv Demokrati. Den under är intressant men blir för otydlig tycker jag.

Sen så funderar jag på att sätta budskapet överst. I det här skedet vill vi nå ut till de som redan är med på vår linje, och som vill engagera sig och bygga upp vår organisation. I detta skedet handlar det inte främst om att arbeta in namnet hos så många som möjligt. Därför tror jag inte att själva loggan och namnet behöver vara det centrala. Snarare ett stort budskap och så loggan och namnet nere i hörnet.

Jag tänker mig en banderoll på 3 meter bred och 0,5 eller upp till 1 meter hög. Dvs lagom för att spänna upp längs ett lite längre bord eller mellan två stolpar på ett mindre partytält eller liknande. Då kommer ju namnet att bli stort och tydligt även om det läggs nere i hörnet.

Eller så har vi två banderoller. En med ett budskap på och ett med partinamnet.

Vi kan dela upp dessa banderoller etc mellan de aktiva lokalgrupperna efter vår kampanj på Almedalsveckan.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Banderoll och strandflagga

Inläggav jonas » 2012-04-10 21.49

Vi behöver även en design för beachflaggan. En eller två stycken. Jag tar gärna den som är ganska stor (5 meter) eller en stor och en mindre.

beachflagga-ora-jl1.png
beachflagga-ora-jl1.png (62.06 KiB) Visad 26415 gånger


Här är en skiss. Kan ni få den snyggare?
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Banderoll och strandflagga

Inläggav jds » 2012-04-12 15.17

jonas skrev:Jag tror du har rätt version (r16).

Jopp, då var det rätt! :)

jonas skrev:Jag gillar din font på Aktiv Demokrati.

Typsnittet heter Enigmatic, och det är fetstilsvarianten.

jonas skrev:Den under är intressant men blir för otydlig tycker jag.

Antagligen sant. Men för den nyfikne så är det i vilket fall som helst Destroy.

jonas skrev:Sen så funderar jag på att sätta budskapet överst. I det här skedet vill vi nå ut till de som redan är med på vår linje, och som vill engagera sig och bygga upp vår organisation. I detta skedet handlar det inte främst om att arbeta in namnet hos så många som möjligt. Därför tror jag inte att själva loggan och namnet behöver vara det centrala. Snarare ett stort budskap och så loggan och namnet nere i hörnet.

Jag funderade i liknande banor, faktiskt. Jag återkommer med nya designförslag, i mån av tid.

Kan man lägga upp bilder direkt här på aktivdemokrati.se, förresten?
jds
Medlem i partiet
 
Inlägg: 115
Registrerad: 2011-08-02 07.31

Re: Banderoll och strandflagga

Inläggav jonas » 2012-04-12 17.42

jds skrev:Kan man lägga upp bilder direkt här på aktivdemokrati.se, förresten?


När medlemskapet registrerats kan du ladda upp bilder och filer direkt i forumet samt även i Wordpress.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Banderoll och strandflagga

Inläggav MrPerfect72 » 2012-04-12 23.57

När jag tittar på formen på flaggorna så borde era designförslag med samma form och vinkel som den flagga som skall användas.

Men om jag får tycka till om formen på de flaggor som detta företag erbjuder så är endast "Beachwing 500 Mast & Flagga" respektabel i sin form.

Sorry. Tycker verkligen att jds förslag på nya fonter var riktigt dålig. Vem vill egentligen att AD ska ha en flagga som ser ut som ett skämt?
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Banderoll och strandflagga

Inläggav jds » 2012-04-13 06.34

MrPerfect72 skrev:Sorry. Tycker verkligen att jds förslag på nya fonter var riktigt dålig. Vem vill egentligen att AD ska ha en flagga som ser ut som ett skämt?

Ojdå. Hårda ord. Och jag som tyckte att jag hade förbättrat... :o Men du får förbereda dig för fler "skämtförslag". :) Säg gärna vad det är du inte gillar, och vilka typsnitt och typer av design som du faktiskt gillar. Så kan jag väga in det när jag jobbar på mina förslag.
jds
Medlem i partiet
 
Inlägg: 115
Registrerad: 2011-08-02 07.31

Re: Banderoll och strandflagga

Inläggav jds » 2012-04-13 11.53

Man skulle kunna ha logga och partinamn i en lite kompaktare konstellation, t ex så här:
Bild

Jag har också någon fix idé om att man skulle kunna använda sig av olikfärgade prickar som något slags tema i designen, men jag är inte helt nöjd med mina försök hittills. Exempel:
Bild
Bild
jds
Medlem i partiet
 
Inlägg: 115
Registrerad: 2011-08-02 07.31

Re: Banderoll och strandflagga

Inläggav Delvoriah » 2012-04-13 17.37

Jag tycker dessvärre inte heller att något av typsnitten är särskilt bra. De är antingen för tråkiga eller för svårlästa. Aktiv demokrati borde ha en grafisk profil kring vad som är tillåtet att använda och hur det får användas. Detta är viktigt för att bygga upp partiets identitet. Av den anledningen anser jag också att Aktiv demokrati borde vara störst och budskapet under (alternativet med två fungerar också). Ett så ungt parti måste arbeta en del med varumärkesbyggande för att kunna sprida sitt budskap som seriöst "parti".
För att hitta rätt typsnitt måste man fundera över vad AD vill förmedla, snarare än att välja kursivt bara för att det skapar en kontrast. Man kan till exempel tala om ett antal nyckelord att arbeta kring. Vill AD utstråla roligt eller seröst, strikt eller utsvävande? ...och så vidare. Utifrån det hittar man passande typsnitt och färger för olika medier.
Användarvisningsbild
Delvoriah
Medlem i partiet
 
Inlägg: 107
Registrerad: 2010-09-26 16.44
Ort: Göteborg

Re: Banderoll och strandflagga

Inläggav Delvoriah » 2012-04-13 17.43

...för övrigt så håller jag med om att cituationstecknena ska bort. De används när man citerar någon och då ska det finnas en person bakom budskapet. Detta är dock inget citat, utan ett påstående eller någon slags slogan.
Användarvisningsbild
Delvoriah
Medlem i partiet
 
Inlägg: 107
Registrerad: 2010-09-26 16.44
Ort: Göteborg

Nästa

Återgå till Media



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

π