Forum

Broschyrer för Aktiv Demokrati

Utveckling av text, broschyrer, filmer och reklam

Re: Broschyrer för Aktiv Demokrati

Inläggav jonas » 2012-06-06 20.55

Vad sägs om att ändra valsystemstexten till följande istället:

Valsystemet på webben
Med vårt valsystem på webben skapar vi en riksdag i riksdagen. Du loggar in med e-legitimation och röstar med din dator eller telefon. Valsystemet är ett verktyg för att uppnå mer demokrati. Där läggs alla beslut och omröstningar upp som riksdagen har framför sig. Du visar du vad du tycker och därefter röstar Aktiv Demokratis röstförmedlare i riskdagen utefter beslutet på forumet.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Broschyrer för Aktiv Demokrati

Inläggav Erika » 2012-06-07 15.17

Läs igenom texten och justera. Lite många du där i sista delen av texten.
Användarvisningsbild
Erika
Medlem i partiet
 
Inlägg: 72
Registrerad: 2011-10-19 23.52

Re: Broschyrer för Aktiv Demokrati

Inläggav jonas » 2012-06-07 16.25

Erika skrev:Läs igenom texten och justera. Lite många du där i sista delen av texten.


Tre du. ... Läs hela texten igen och se ifall något bör justeras:


Aktiv Demokrati
Varken höger eller vänster - tillsammans framåt

I en direktdemokrati har Du makten. Du tar besluten, du väljer som Du vill. På så vis kan allas kompetens, kreativitet och behov tillvaratas. I valsystemet på internet har du möjlighet att göra din röst hörd och ett verkligt folkstyre kan äntligen förverkligas.

En röst på Aktiv Demokrati är en röst på dig själv, inte höger eller vänster eller någon annan sakpolitisk inriktning, det är helt enkelt en röst som för dig närmare makten. Aktiv Demokrati är ett politiskt obundet parti. Det betyder att Aktiv Demokrati endast är en röstförmedlare åt folket. När Aktiv Demokrati tar plats i riksdagen, betyder det att man får fortsätta att rösta, även när valperioden har inletts.

Systemskifte

Det nuvarande demokratiska systemet med partier och representanter skapades i en tid då ett sådant system var nödvändigt. Idag är ett sådant system till stor del förlegat och irrelevant. Ett parti eller en ideologi representerar inte alltid den mångfacetterade individen i dagens samhälle.
Idag ger oss tekniken helt nya förutsättningar att delta i demokratin på det sättet vi vill.

Valsystemet på webben

Med vårt valsystem på webben skapar vi en riksdag i riksdagen. Du loggar in med e-legitimation och röstar med din dator eller telefon. Valsystemet är ett verktyg för att uppnå mer demokrati. Där läggs alla beslut och omröstningar upp som riksdagen har framför sig. Du visar du vad du tycker och därefter röstar Aktiv Demokratis röstförmedlare i riskdagen utefter beslutet på forumet.

Engagemang, tid och kunskap

Alla har vi inte tid att engagera oss så som vi gärna skulle vilja. Men alla har vi kunskapen. Med hjälp av internet kan vi sätta oss in i de frågor som vi berörs av och med hjälp av delegater kan vi lämna över de beslut som vi inte har tid med. En delegat kan vara din smarta granne, en organisation så som "Ja till EU" eller ett politiskt parti. De tar beslut i de frågor som du ger dem befogenhet att ta och du kan när som helst ta ifrån dem deras roll.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Broschyrer för Aktiv Demokrati

Inläggav Roger » 2012-06-07 17.06

Felstavning: "riskdagen". Vill man minska med ett "du" så kan man skriva: "I en direktdemokrati har Du makten. Du tar besluten och väljer som Du vill."
Roger
Medlem i partiet
 
Inlägg: 389
Registrerad: 2008-08-09 20.14
Ort: Hindås

Re: Broschyrer för Aktiv Demokrati

Inläggav jonas » 2012-06-07 17.28

Roger skrev:Felstavning: "riskdagen". Vill man minska med ett "du" så kan man skriva: "I en direktdemokrati har Du makten. Du tar besluten och väljer som Du vill."


Tack. Rättat.

I den inledande paragrafen tror jag det ger en effekt att just upprepa Du du du du du. Däremot kan man kanske variera längre in i texten.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Broschyrer för Aktiv Demokrati

Inläggav fiddur » 2012-06-07 19.58

Roger skrev:Felstavning: "riskdagen". Vill man minska med ett "du" så kan man skriva: "I en direktdemokrati har Du makten. Du tar besluten och väljer som Du vill."


Bättre med "fatta beslut" än "ta beslut"; mer korrekt i klassisk svenska, även om "ta beslut" har gått fram mycket senaste decenniet.
/ Fredrik Liljegren
Användarvisningsbild
fiddur
Medlem i partiet
 
Inlägg: 643
Registrerad: 2009-07-22 04.19
Ort: Göteborg

Re: Broschyrer för Aktiv Demokrati

Inläggav jonas » 2012-06-07 20.28

Ny version baserat på flera ändringsförslag:

Aktiv Demokrati
Varken höger eller vänster - tillsammans framåt

I en direktdemokrati har Du makten. Du fattar besluten, du väljer som Du vill. På så vis kan allas kompetens, kreativitet och behov tillvaratas. I valsystemet på internet har du möjlighet att göra din röst hörd och ett verkligt folkstyre kan äntligen förverkligas.

En röst på Aktiv Demokrati är en röst på dig själv, inte höger eller vänster eller någon annan sakpolitisk inriktning, det är helt enkelt en röst som för dig närmare makten. Aktiv Demokrati är ett politiskt obundet parti. Det betyder att Aktiv Demokrati endast är en röstförmedlare åt folket. När Aktiv Demokrati tar plats i riksdagen, betyder det att man får fortsätta att rösta, även när valperioden har inletts.

Systemskifte

Det nuvarande demokratiska systemet med partier och representanter skapades i en tid då ett sådant system var nödvändigt. Idag är ett sådant system till stor del förlegat och irrelevant. Ett parti eller en ideologi representerar inte alltid den mångfacetterade individen i dagens samhälle.
Idag ger oss tekniken helt nya förutsättningar att delta i demokratin på det sättet vi vill.

Valsystemet på webben

Med vårt valsystem på webben skapar vi en riksdag i riksdagen. Du loggar in med e-legitimation och röstar med din dator eller telefon. Valsystemet är ett verktyg för att uppnå mer demokrati. Där läggs alla beslut och omröstningar upp som riksdagen har framför sig. Aktiv Demokratis röstförmedlare röstar sedan i riksdagen utefter resultatet från valsystemet.

Engagemang, tid och kunskap

Alla har vi inte tid att engagera oss så som vi gärna skulle vilja. Men alla har vi kunskapen. Med hjälp av internet kan vi sätta oss in i de frågor som vi berörs av och med hjälp av delegater kan vi lämna över de beslut som vi inte har tid med. En delegat kan vara din smarta granne, en organisation så som "Ja till EU" eller ett politiskt parti. De fattar beslut i de frågor som du ger dem befogenhet att ta och du kan när som helst ta ifrån dem deras roll.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Broschyrer för Aktiv Demokrati

Inläggav jonas » 2012-06-08 19.50

Jag tittade på vad 400 blad i A5-format med 4-färgstryck skulle kosta. Vistaprint tar ca 2 kr/styck inklusive leverans. Då blir det nog bra tryck, men det blir mycket dyrare än vad det skulle bli med en färglaserskrivare.

Vi ligger alldeles för lågt i antal för att det ska bli ett bra pris. Vi borde snarare ha beställt 10.000 exemplar. Detta var dock något som förståss ingick i frågeställningen när vi röstade på antalet broschyrer. Så den gemensamma meningen var tydligen att motsvarande 4 kr/A4 är vad vi vill betala.

Någon som kan hitta ett bättre pris?


(Jag tänkte även kolla med http://www.spectradsign.se/ )
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Broschyrer för Aktiv Demokrati

Inläggav dalaibo » 2012-06-08 22.42

Hej!
Jag saknar möjligheten att kontakta förslagsställare eftersom denna inte har
namn och kontaktuppgifter redovisade i förslaget.

Jag har nu tagit mig tid att justera (fila) lite på Sofias förslag.

Vi får inte gå i fällan att fullständigt förklara "allt" i en broschyr. Det kommer att
krävas engagemang för att lära sig AD:s funktioner. Jag anser mig inte kunna dem
heller ännu. Därför skall vi inte försköna och göra osanna överdrivna påståenden
om enkelhet. Det är inte enkelt för gemene man och handhavande fel kommer att
uppstå liksom systemingenjörs-feltänk, ingen av oss är fullkomliga ännu. Det är pga
ofullkomligheten vi skapar ofullkomliga system.


Klipper in en text jag filat på i min ofullkomlighet, sänd den gärna till Sofia:


Aktiv Demokrati

Varken höger eller vänster - tillsammans.



I en direktdemokrati har Du makten.

Du tar besluten, du väljer som Du vill.

På så vis kan allas kompetens, kreativitet och behov tillvaratas.

I valsystemet på internet har du möjlighet att göra din röst hörd och ett verkligt folkstyre kan äntligen förverkligas.



En röst på Aktiv Demokrati är en röst på dig själv, inte höger eller vänster eller någon annan sakpolitisk inriktning, det är helt enkelt en röst som för dig närmare makten.

Aktiv Demokrati är ett politiskt obundet parti.

Det betyder att Aktiv Demokrati endast är en röstförmedlare åt folket.

När Aktiv Demokrati tar plats i riksdagen, betyder det att man får fortsätta att rösta, även när mandatperioden har inletts.



Systemskifte

Det nuvarande demokratiska systemet med partier och representanter skapades i en tid då ett sådant system var nödvändigt.

Idag är ett sådant system till stor del förlegat och irrelevant.

Ett parti eller en ideologi representerar inte alltid den mångfacetterade individen i dagens samhälle.

Idag ger oss tekniken helt nya förutsättningar att delta i demokratin på det sätt vi vill.



Valsystemet på webben

Med vårt röstsystem på webben skapar vi en riksdag i riksdagen. Du loggar in med e-legitimation och röstar.

Röstsystemet är ett verktyg för att uppnå mer demokrati.

I röstsystemet läggs alla beslut och omröstningar upp som riksdagen har rösta om.

När Du röstat i AD:s röstfunktion på internet så röstar AD:s röstförmedlare i riskdagen utefter det samlade röstresultatet i röstfunktionen.



Avstå vissa röstningar eller välj en delegat.

När Du inte tid att engagera DIG kan Du antingen avstå från att rösta eller lämna över förtroendet till en delegat som finns upplagd i röstsystemet. Delegater i systemet har skapat som ett mellanting till den partiröstning som nu är enda alternativet, ett slags mellansteg tills Du vill och kan rösta direkt själv.


Kram Bo

Bo Wennström, +46 70 691 89 01 Luleå

http://www.lovedepartment.com
Användarvisningsbild
dalaibo
Medlem i partiet
 
Inlägg: 37
Registrerad: 2006-10-03 23.49
Ort: Luleå

Re: Broschyrer för Aktiv Demokrati

Inläggav MrPerfect72 » 2012-06-08 23.57

Kanske de två texterna borde visas tydligt i omröstningen?
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Broschyrer för Aktiv Demokrati

Inläggav jonas » 2012-06-10 18.45

Här är min syntes mellan ändringarna dalaibo gjort och den tidigare versionen. Läs gärna igenom igen. Jag bytte ut exempel-delegaten i sista stycket till "Riksorganisationen för mer fisk i skolmaten".

[Redigerat 2012-06-10 kl 20.06]


Aktiv Demokrati
Varken höger eller vänster - tillsammans framåt

I en direktdemokrati har Du makten. Du fattar besluten, du väljer som Du vill. På så vis kan allas kompetens, kreativitet och behov tillvaratas. I valsystemet på internet har du möjlighet att göra din röst hörd och ett verkligt folkstyre kan äntligen förverkligas.

En röst på Aktiv Demokrati är en röst på dig själv, inte höger eller vänster eller någon annan sakpolitisk inriktning, det är helt enkelt en röst som för dig närmare makten. Aktiv Demokrati är ett politiskt obundet parti. Det betyder att Aktiv Demokrati endast är en röstförmedlare åt folket. När Aktiv Demokrati tar plats i riksdagen, betyder det att man får fortsätta att rösta, även när mandatperioden har inletts.

Systemskifte

Det nuvarande demokratiska systemet med partier och representanter skapades i en tid då ett sådant system var nödvändigt. Idag är ett sådant system till stor del förlegat och irrelevant. Ett parti eller en ideologi representerar inte alltid den mångfacetterade individen i dagens samhälle.
Idag ger oss tekniken helt nya förutsättningar att delta i demokratin på det sätt vi vill.

Valsystemet på webben

Med vårt valsystem på webben skapar vi en riksdag i riksdagen. Du loggar in med e-legitimation och röstar med din dator eller telefon. Valsystemet är ett verktyg för att uppnå mer demokrati. Där läggs alla beslut och omröstningar upp som riksdagen har att rösta om. När Du röstat i valsystemet på internet så röstar Aktiv Demokratis röstförmedlare i riksdagen utefter det samlade röstresultatet.

Avstå vissa röstningar eller välj en delegat

När du inte har tid att engagera dig kan du antingen avstå från att rösta eller lämna över förtroendet till en eller flera delegater som finns upplagd i valsystemet. En delegat kan vara din smarta granne, en organisation så som "Riksorganisationen för mer fisk i skolmaten" eller ett politiskt parti. De fattar beslut i de frågor som du ger dem befogenhet att ta och du kan när som helst ta ifrån dem deras roll.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Broschyrer för Aktiv Demokrati

Inläggav Delvoriah » 2012-06-11 19.08

Angående broschyrer: som jag nämnde tidigare till Jonas idag, så har jag fått en offert från ett tryckeri i Göteborg som ligger på 700 kr exkl moms för 400 sidor i fyrfärg. De är ett bra resultat, och jag har alltid varit nöjd när jag har anlitat dem.
Användarvisningsbild
Delvoriah
Medlem i partiet
 
Inlägg: 107
Registrerad: 2010-09-26 16.44
Ort: Göteborg

Re: Broschyrer för Aktiv Demokrati

Inläggav jonas » 2012-06-11 19.42

Är det för 400 A5 med tryck på ena sidan och blankt på andra? Vilken sorts papper är det?
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Broschyrer för Aktiv Demokrati

Inläggav Delvoriah » 2012-06-12 08.41

Det är 400 stycken A5 i 4-färg. Tryck på ena sidan, blankt på andra. Jag gjorde ingen mer spec av papper än att det skulle vara tunt.

Jag kan givetvis fråga efter dubbelsidigt tryck också, men som du skrev till mig så har ni satt en budget på 2 kr per sida, så jag vet inte varför frågan är relevant...
Användarvisningsbild
Delvoriah
Medlem i partiet
 
Inlägg: 107
Registrerad: 2010-09-26 16.44
Ort: Göteborg

Re: Broschyrer för Aktiv Demokrati

Inläggav jonas » 2012-06-16 17.30

Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Broschyrer för Aktiv Demokrati

Inläggav Roger » 2012-06-16 18.30

Mitt förslag:
Jag skulle vilja ha "Demokrati på riktigt" istället för texten "Varken höger eller vänster - tillsammans framåt". "Demokrati på riktigt" påvisar att vi inte har riktig demokrati nu.
Tryck enbart på en sida, för att undvika rörigt intryck och "information overflow". För att öka läsbarheten föreslår jag tunnare brödtext och sans serif (ex. Ariel, Bitstream Vera Sans, Verdana). Rubrikerna och ingressen kan vara lika feta som nu. Jag föreslår kortare rubriker med blankrad till brödtext. Och stryk exempel på organisation. Jag tycker också att färgprickarna i vänsterkant kan tas bort:
______________________________________________
...

Valsystemet

Med vårt valsystem på webben skapar vi en riksdag i riksdagen. Du loggar in med e-legitimation och röstar med din dator eller telefon. Valsystemet är ett verktyg för att uppnå mer demokrati. Där läggs alla beslut och omröstningar upp som riksdagen har att rösta om. När Du röstat i valsystemet på internet så röstar Aktiv Demokratis röstförmedlare i riksdagen utefter det samlade röstresultatet.

Delegering

När du inte har tid att engagera dig kan du antingen avstå från att rösta eller lämna över förtroendet till en eller flera delegater som finns upplagd i valsystemet. En delegat kan vara din smarta granne, en organisation eller ett politiskt parti. De fattar beslut i de frågor som du ger dem befogenhet att ta och du kan när som helst ta ifrån dem deras roll.
Roger
Medlem i partiet
 
Inlägg: 389
Registrerad: 2008-08-09 20.14
Ort: Hindås

Re: Broschyrer för Aktiv Demokrati

Inläggav jonas » 2012-06-16 18.39

Roger skrev:Mitt förslag:


Vi är minuter från tryckning. Det du tar upp nu är alldeles för stora ändringar för sista-minuten.

Vi kan ta upp detta inför framtida versioner.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Broschyrer för Aktiv Demokrati

Inläggav gilroitto » 2012-06-16 20.26

Så fantastiskt fin och bra broschyr ni har skapat - den är ju fulländad. Otroligt bra jobbat! Ska den läggas upp på något bra ställe på webbsidan också?
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Re: Broschyrer för Aktiv Demokrati

Inläggav jonas » 2012-06-16 23.10

Flygblad (Broschyrer) och tröjor har nu beställts från Vistaprint.

Jag har trixat och pillat för att få ut så mycket som möjligt ur deras labyrint av tidsbegränsade erbjudanden.

Det blev 1000 A5 med färgtryck på framsidan och svart-vitt på baksidan. Extra tjockt återvunnet papper. Totalt ca 600 kr.

Eftersom svart-vit baksida ingick utan extra kostnad så valde jag i sista stund att lägga in en variant från ett tidigare flygblad. Och antalet 1000 kr istället för 400 var på grund av erbjudande om extra antal för mycket låg kostnad.

Jag ska lägga upp allt på press-sidan snart.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Broschyrer för Aktiv Demokrati

Inläggav jonas » 2012-06-17 00.16

gilroitto skrev:Så fantastiskt fin och bra broschyr ni har skapat - den är ju fulländad. Otroligt bra jobbat! Ska den läggas upp på något bra ställe på webbsidan också?


Det börjar bli för mycket för att lägga allt i en lång lista under Press. Behöver organisera upp det. (Någon som vill ta itu med det?)

För nu så ligger många delar upplagda i media-listan:
http://aktivdemokrati.se/wp-admin/upload.php
.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

FöregåendeNästa

Återgå till Media



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

π