Forum

Broschyrer för Aktiv Demokrati

Utveckling av text, broschyrer, filmer och reklam

Re: Broschyrer för Aktiv Demokrati

Inläggav Delvoriah » 2012-05-12 16.29

tycker inte att det är en bra font du valt till brödtexten Jonas... Det är för dåliga mellanrum mellan bokstäverna och lite för ihoptryckt.
Användarvisningsbild
Delvoriah
Medlem i partiet
 
Inlägg: 107
Registrerad: 2010-09-26 16.44
Ort: Göteborg

Re: Broschyrer för Aktiv Demokrati

Inläggav Delvoriah » 2012-05-12 16.30

...sedan föredrar jag, som det var i min version, Sans serif på rubriker, och serifer på brödtext.
Användarvisningsbild
Delvoriah
Medlem i partiet
 
Inlägg: 107
Registrerad: 2010-09-26 16.44
Ort: Göteborg

Re: Broschyrer för Aktiv Demokrati

Inläggav jds » 2012-05-13 10.00

jonas skrev:Oh. Version 1.5! X-) Så ny version har inte jag.

Inte jag heller... Jag föreslår att vi använder senaste stabila version för att kunna dela filer mellan varandra, dvs för närvarande 1.4.1. Jag ser inte ens var 1.5.0-versionen finns att ladda ner för Windows, som jag använder. Antagligen finns den bara som källkod.

Skulle du kunna tänka dig att använda senaste stabila version för nästa projekt, Delvoriah? Tyvärr går det inte att konvertera det du redan gjort för användande i 1.4.1.
jds
Medlem i partiet
 
Inlägg: 115
Registrerad: 2011-08-02 07.31

Re: Broschyrer för Aktiv Demokrati

Inläggav jds » 2012-05-13 10.30

jonas skrev:
Delvoriah skrev:Finns det något beslut eller koncensus på att den typen av hundkex ska användas? Som jag skriver i en annan tråd, behöver man ta fram de objekt man vill använda, och inte byta mellan väldigt många olika...


Det är väl något som du så som medlem i design-gruppen, tillsammans med jds och de andra, får ta och komma fram till.

JDS har sagt sig villig att ta tag i detta samordningsuppdrag. Så samordna det med honom (genom forumet eller på annat vis).

Tills vidare har jag gärna något på pappret... Vi får arbeta med det vi har. (Och jag är två timmar för sen till eventet i Vasaparken som jag tänkte ta med mig flygbladen till nu.)

Japp, jag skall försöka sköta samordnandet... Men det kommer nog att ta ett litet tag innan jag vuxit in i rollen och vet vad som skall göras och hur. Alla som har en åsikt får gärna vädra den.

Vad gäller loggor och andra grafiska element, samt typsnitt och övrigt i den grafiska profilen, så känner jag själv att detta kommer att behöva få ta sin tid att knådas fram. Men under tiden så behöver vi ändå jobba på bästa sätt med det vi har. Det kommer att vara nödvändigt att låta det vara lite rörigt ett tag!

Vi har helt enkelt ingen stabil version av den grafiska profilen ännu. Men jag tycker att ditt hundkäx är en mycket god kandidat till att bli officiell i framtiden. Behöver vi rösta om huruvida vi kan använda den så länge? Jag tycker nog inte det, utan att det räcker med att gå efter diskussionerna här på forumet (och andra ställen). Om någon tycker att vi behöver rösta, så får de starta en omröstning.

Jag hoppas att du vill göra om ditt hundkäx till ett mer färdigt förslag, i vektorgrafik, även innan vi har röstat fram någonting. Detta för att även andra ska kunna använda, och testa den, i en gemensam demokratisk process av att knåda fram vår grafiska profil.

Eller åtminstone/och så länge kanske lägga upp det original som du har nu. Någon annan kanske kan vektorisera den därifrån.
jds
Medlem i partiet
 
Inlägg: 115
Registrerad: 2011-08-02 07.31

Re: Broschyrer för Aktiv Demokrati

Inläggav jds » 2012-05-13 10.39

Delvoriah skrev:tycker inte att det är en bra font du valt till brödtexten Jonas... Det är för dåliga mellanrum mellan bokstäverna och lite för ihoptryckt.

Som jag förstod det, så försökte Jonas hitta de typsnitt som var i originalet, men lyckades inte få tag i alla. Om du kan visa var originalen, eller kanske något acceptabelt alternativ, finns att få tag i (gratis och fritt att använda), så ändrar han nog gärna.

Eftersom vi inte är något företag, som införskaffar saker så som typsnitt gemensamt, så är det viktigt att vi använder verktyg och annat som alla kan få tag på utan hinder. Detta för att underlätta, och se till att alla kan vara med på så lika villkor som möjligt i, den demokratiska processen.
jds
Medlem i partiet
 
Inlägg: 115
Registrerad: 2011-08-02 07.31

Re: Broschyrer för Aktiv Demokrati

Inläggav haja » 2012-05-13 16.52

Urban skrev:Ok, nu har jag undersökt själv.

QR Code (förkortat från Quick Response Code ) är varumärket för en typ av matris streckkod (eller tvådimensionell kod) först avsedd för bilindustrin. På senare tid har systemet blivit populär utanför branschen på grund av dess snabba läsbarhet och stor lagringskapacitet jämfört med vanliga UPC streckkoder . Koden består av svarta moduler (fyrkantiga punkter) i kvadratiskt mönster på en vit bakgrund. Informationen kodas kan bestå av fyra standardiserade slag ("former") av data (numeriska, alfanumeriska, byte / binär, Kanji ), eller genom stöd förlängningar, praktiskt taget alla typer av data.

Tack Urban.

QR koden rymmer cirka 2000 tecken dvs normalt skriven A4. Intressant info skulle kunna ges direkt vid avläsningen. T.ex. vad AD står för.
Användarvisningsbild
haja
Medlem i partiet
 
Inlägg: 460
Registrerad: 2011-01-06 23.11
Ort: Stockholm

Re: Broschyrer för Aktiv Demokrati

Inläggav Delvoriah » 2012-05-14 11.51

jds skrev:
Delvoriah skrev:Som jag förstod det, så försökte Jonas hitta de typsnitt som var i originalet, men lyckades inte få tag i alla. Om du kan visa var originalen, eller kanske något acceptabelt alternativ, finns att få tag i (gratis och fritt att använda), så ändrar han nog gärna.


Jag förstod vad Jonas gjorde... och jag gav min respons på grund av att jag inte tyckte att det var riktigt bra... och att han när han gjorde om flyern använde typsnitten något felaktigt. Ett typsnitt med Serifer är mer lättläst vid utskrift, därav bör det användas i brödtext.
Jag kan göra ett nytt förslag så fort jag hinner.

Jag kan göra om hundkexet som vektorer.

Anledningen till att jag har använt version 1.5 är för att jag har trott att det vi ska dela är själva pdf-filerna, inte ursprungsdokumenten, men givetvis kan jag även installera en tidigare version när jag nu förstår att så är fallet.

AD har ingen grafisk profil som det är nu, men den borde börja "knådas" omedelbart. Framförallt vad det gäller logga och typsnitt för partinamn (det vill säga inte att i första hand ändra nuvarande logga, utan definiera hur den får användas).
Sedan är jag av den åsikten att man hugger sig själv i foten om man har tre olika flyers med samma budskap, men tre helt olika utseenden, att ladda ner på hemsidan. Ni kommer skapa känslan av att det är tre olika partier som är ute och driver ungefär samma idé. Det finns så mycket trovärdighetsvärde i det...

Fria typsnitt innebär förmodligen att vi enbart kan begagna oss av digitaltryck när vi inte har vektoriserad text, och får stå över offset.
Användarvisningsbild
Delvoriah
Medlem i partiet
 
Inlägg: 107
Registrerad: 2010-09-26 16.44
Ort: Göteborg

Re: Broschyrer för Aktiv Demokrati

Inläggav jonas » 2012-05-14 12.14

Delvoriah skrev:Fria typsnitt innebär förmodligen att vi enbart kan begagna oss av digitaltryck när vi inte har vektoriserad text, och får stå över offset.


Vad betyder det?
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Broschyrer för Aktiv Demokrati

Inläggav jds » 2012-05-14 16.07

Delvoriah skrev:AD har ingen grafisk profil som det är nu, men den borde börja "knådas" omedelbart. Framförallt vad det gäller logga och typsnitt för partinamn (det vill säga inte att i första hand ändra nuvarande logga, utan definiera hur den får användas).
Sedan är jag av den åsikten att man hugger sig själv i foten om man har tre olika flyers med samma budskap, men tre helt olika utseenden, att ladda ner på hemsidan. Ni kommer skapa känslan av att det är tre olika partier som är ute och driver ungefär samma idé. Det finns så mycket trovärdighetsvärde i det...

Jag håller med om att det inte är idealiskt just nu. Men en av "baksidorna" med den demokratiska processen är ju just att den tar tid... Har du något förslag/idé om hur vi borde ta oss framåt?

Delvoriah skrev:Fria typsnitt innebär förmodligen att vi enbart kan begagna oss av digitaltryck när vi inte har vektoriserad text, och får stå över offset.

Jag vet inte heller riktigt hur du menar här. De fria typsnitten är i samma format som de kommersiella, dvs i vektorformat (TrueType, OpenType). Men nu är jag ju inget proffs på detta, så kanske har jag missat någonting... :shock: Men de skall gå att vektorisera innan de skickas till tryckeriet, så offsettryck skall väl kunna funka?
jds
Medlem i partiet
 
Inlägg: 115
Registrerad: 2011-08-02 07.31

Re: Broschyrer för Aktiv Demokrati

Inläggav Delvoriah » 2012-05-14 20.08

TrueType kan skapa problem vid rippning, på grund av dess uppbyggnad antar jag, och det skapar felaktigheter i utseendet. Av samma anledning rekommenderar de flesta tryckerier att man inte ska använda sig av fetstil, kursivt eller dylikt - utan använda de designade varianterna av densamma.

Det kan gå att trycka TrueType om det är inbäddat i filen och konverterat till kurvor, men vissa TrueType-filer är skyddade från inbäddning och det är fortfarande en stor risk att typsnittet blir fel när man gör om det till kurvor.

För att det ska vara säkert att det ser korrekt ut vid tryck, bör man använda sig av PostScript Type 1. Detta är den standard de flesta tryckerier är anpassade - när det kommer till offset.

OpenType är ett format som har börjat användas på bred front, och finns dessa även i gratistypsnitten och är korrekt gjorda, så ska de gå att trycka. Fonten bör dock ha en hel familj och inkludera en kursiv och fet variant.

Det digitala tryckeriet däremot tar det mesta... (men vid val av typsnitt för brödtext och rubriker bör man komma ihåg att tänka på att de även ska innehålla våra svenska tecken, något de inte alltid gör).

En annan skillnad är att digitalt tryck brukar vara billigare vid mindre upplagor, medan offset är billigare vid större upplagor.


Mitt förslag för att börja arbeta med det grundläggande visuella formatet för AD, är att helt enkelt börja med loggan. Det vill säga - vilket typsnitt ska vi använda för att skriva Aktiv demokrati (i svart färg). Sedan nästa steg: Vilka färger bör vi använda. Tredje steget: Vilka former ska AD använda när någon arbetar med marknadsföringsmaterial/propagandamaterial? Var och ett av stegen diskuteras fram och beslutas var för sig, efter varandra. MEN det som borde komma före allt det andra är: Vad ska AD förmedla?
Användarvisningsbild
Delvoriah
Medlem i partiet
 
Inlägg: 107
Registrerad: 2010-09-26 16.44
Ort: Göteborg

Re: Broschyrer för Aktiv Demokrati

Inläggav Delvoriah » 2012-05-14 20.35

En snabb överföring av hundkexet till vektorformat. Vill någon rensa upp lite bland noderna, är det givetvis välkommet. Eller börjar med att rensa i själva pixelbilden för den delen.

Svg:
http://aktivdemokrati.se/wp-content/uploads/2012/05/hundkex.zip
Bilagor
hundkex.jpg
hundkex.jpg (13.46 KiB) Visad 10340 gånger
Användarvisningsbild
Delvoriah
Medlem i partiet
 
Inlägg: 107
Registrerad: 2010-09-26 16.44
Ort: Göteborg

Re: Broschyrer för Aktiv Demokrati

Inläggav joasi » 2012-05-14 22.01

Delvoriah skrev:Mitt förslag för att börja arbeta med det grundläggande visuella formatet för AD, är att helt enkelt börja med loggan. Det vill säga - vilket typsnitt ska vi använda för att skriva Aktiv demokrati (i svart färg). Sedan nästa steg: Vilka färger bör vi använda. Tredje steget: Vilka former ska AD använda när någon arbetar med marknadsföringsmaterial/propagandamaterial? Var och ett av stegen diskuteras fram och beslutas var för sig, efter varandra. MEN det som borde komma före allt det andra är: Vad ska AD förmedla?

Jag skulle föreslå att du och jds tar fram ett förslag som vi andra sen kan rösta ja till. Jag tror att känsla för och kunskap om design är viktigare än att många är med och påverkar. Vad AD ska förmedla är nog ganska klart. Frågan är hur det ska omsättas i en grafisk profil. Men det vi kommit fram till hittils tycker jag är bra och värt att bygga vidare på: hundkex för att symbolisera mångfald. Färgen vit i kombination med många färger för att visa att vi täcker upp hela det sakpolitiska spektrat.
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: Broschyrer för Aktiv Demokrati

Inläggav Delvoriah » 2012-05-14 22.14

joasi skrev:Vad AD ska förmedla är nog ganska klart.


Vad jag menar är inte "Riktig demokrati nu" eller någon annan variant, utan mer nyckelord. Vilken är vår målgrupp (och säger man alla skjuter man sig i foten)? Vad attraheras de av? Hur uttrycker sig andra partier rent visuellt? Tyngd och seriositet? Lekfullhet och spontant? ...det vill säga, en fråga som jag har försökt framhäva på flera ställen vid det här laget...

joasi skrev:Men det vi kommit fram till hittils tycker jag är bra och värt att bygga vidare på: hundkex för att symbolisera mångfald. Färgen vit i kombination med många färger för att visa att vi täcker upp hela det sakpolitiska spektrat.


ja, det håller jag med om är en bra början. Mångfald är ett exempel på ett nyckelord jag är ute efter.
Användarvisningsbild
Delvoriah
Medlem i partiet
 
Inlägg: 107
Registrerad: 2010-09-26 16.44
Ort: Göteborg

Re: Broschyrer för Aktiv Demokrati

Inläggav joasi » 2012-05-15 07.44

Jag gissar att du har det här som yrke? Vi andra är nog inte vana att tänka i de termerna. Du kanske kan hjälpa igång oss i en egen tråd. "Vad ska ADs grafiska profil förmedla/symbolisera"
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: Broschyrer för Aktiv Demokrati

Inläggav Urban » 2012-05-15 08.59

joasi skrev:Jag gissar att du har det här som yrke? Vi andra är nog inte vana att tänka i de termerna. Du kanske kan hjälpa igång oss i en egen tråd. "Vad ska ADs grafiska profil förmedla/symbolisera"


Mycket intressant diskussion och ja, det vore roligt att vara med i det tänkandet.
Inte heller jag tror att så många av oss andra tillför så mycket, men man vet ju aldrig? Plötsligt så faller det ner en tioöring som kanske inte ens var tänkt. Håller med om att mångfald er en av de stenar vi bär med oss inför framtiden!
Bra.
Användarvisningsbild
Urban
Medlem i partiet
 
Inlägg: 283
Registrerad: 2012-02-27 18.42

Re: Broschyrer för Aktiv Demokrati

Inläggav Delvoriah » 2012-05-15 19.13

Ja, jag arbetar med detta en del...

Följ den vidare diskussionen på:
http://aktivdemokrati.se/forum/viewtopic.php?f=122&t=1831&sid=9b6ee2d7401f04f81ce85df64e564a4c
Användarvisningsbild
Delvoriah
Medlem i partiet
 
Inlägg: 107
Registrerad: 2010-09-26 16.44
Ort: Göteborg

Re: Broschyrer för Aktiv Demokrati

Inläggav Urban » 2012-05-17 10.17

Undrade om man fick dela ut flygblad hur som helst?

Hittade detta: Så det blir till att inför Almedalshelgen stå i Nynäshamn för mig. Kommer att försöka ordna till det så att jag även har svaren som antagligen uppkommer. Allt för att förbereda för er kämpar som kommer att få ta hand om alla vilsna själar under veckan på Gotland :)
Jag ska även försöka få med tiderna som gäller, tänkte jag!
Användarvisningsbild
Urban
Medlem i partiet
 
Inlägg: 283
Registrerad: 2012-02-27 18.42

Re: Broschyrer för Aktiv Demokrati

Inläggav robwe » 2012-05-21 20.39

Angående hundkex som bakgrund. Var försiktig med att det inte blir för plottrigt bara. Det som fungerar på en tapet kanske fungerar mindre bra under text. Om man ska ha en hundkex som bakgrund kan man i så fall ha en halv eller en hundkex som är tillräckligt stor för att inte detaljerna ska bli plottriga bakom texten, men som är utgråad så pass att den inte stör texten.
Användarvisningsbild
robwe
Medlem i partiet
 
Inlägg: 344
Registrerad: 2006-01-25 23.23
Ort: Linköping

Re: Broschyrer för Aktiv Demokrati

Inläggav Delvoriah » 2012-05-21 22.59

robwe skrev:Angående hundkex som bakgrund. Var försiktig med att det inte blir för plottrigt bara. Det som fungerar på en tapet kanske fungerar mindre bra under text. Om man ska ha en hundkex som bakgrund kan man i så fall ha en halv eller en hundkex som är tillräckligt stor för att inte detaljerna ska bli plottriga bakom texten, men som är utgråad så pass att den inte stör texten.



Det finns en specifik tråd för diskussion kring bakgrund här:
http://aktivdemokrati.se/forum/viewtopic.php?f=82&t=1801


Jonas, prova Linux Libertine för brödtexten i broschyren. Den har 16 olika varianter...
Dubbelkollade du föresten din pdf? Jag kommer att tänka på nu, att det typsnitt som används i din pdf, ser ut som det som blir ibland när man inte har gjort "outline" av alla typsnitt (under fliken typsnitt...).

Jag gjorde en högupplöst variant. Hundkexet bör dock bytas ut om det skulle gå i tryck...
http://aktivdemokrati.se/wp-content/uploads/2012/05/flygblad_ver2.pdf
Användarvisningsbild
Delvoriah
Medlem i partiet
 
Inlägg: 107
Registrerad: 2010-09-26 16.44
Ort: Göteborg

Re: Broschyrer för Aktiv Demokrati

Inläggav jonas » 2012-05-21 23.09

Jag skulle vilja ha en trevikt broschyr liknande dessa:
http://www.vistaprint.se/gallery.aspx?pg=9&xnav=HowToDesign

Efter diskussion idag så sa vi att flygbladen gärna får vara svartvitt.

Men som komplement till flygbladen så skulle jag vilja att vi har en broschyr som ser snygg ut. De behöver vi inte dela ut som flygblad då de kostar lite mer, men jag tror ändå det gör mycket att ha en sådan för de som är extra intresserade, och att ha i vår monter.

Och med en sådan broschyr har vi sex sidor att fylla, vilket gör att vi kan svara på fler av de allra vanligaste frågorna med lite fler ord.

Exempelpriser för vistaprint med sådan broschyr med fyrfärg på båda sidor och glanspapper:
100 stycken för 7 kr styck eller 10000 för 80 öre styck. Vi kan säkert hitta billigare leverantörer också. Även med 7 kr styck blir det bättre och billigare än att skriva ut med vanlig bläckstråleskrivare...
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

FöregåendeNästa

Återgå till Media



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron
π