jonas skrev:joasi skrev:Direkt Demokrati Sverige är nog väldigt effektivt, om vi vill framstå som ett parti för ren direktdemokrati. Nu är ju AD's ideologi redan från starten flytande demokrati=representativ direktdemokrati, vilket jag tror folk riskerar att missa om vi så tydligt marknadsför ena halvan av ekvationen - ett pedagogiskt problem helt enkelt
För det första vill jag hävda att DD via webben automatiskt leder till flytande demokrati varken vi vill eller inte. http://aktivdemokrati.se/demokrati/2010/direkt-direktdemokrati-eller-representativ-direktdemokrati/
Nej, jag tror inte det, av två skäl:
1) Av säkerhetsskäl kan vi inte låta den som röstar koppla in vilken funktion som helst (t ex Hells Angels öppna API för ###!!!GODA RÅD!!!###). Vi måste ha säker utrustning som säkerställer att det är den röstande själv som utan påverkan och av egen fri vilja avlägger sin röst - så långt det är tekniskt och praktiskt möjligt. Då medför inte rätten att rösta i sakfrågor med automatik möjligheten att delegera i sakfrågor. (Man kan givetvis låta bli att tänka själv även i en direktdemokrati, men själva rösthandlingen måste man utföra själv).
2) Även om ovanstående inte stämmer så är det helt uteslutet att gemene man skulle göra den logiska slutledning som krävs för att inse det (jag klarar det t ex inte) när vi är ute och propagera för direkt demokrati. Gemene man kommer att tro att man därmed har valet att rösta eller låta bli. Vår stora pedagogiska uppgift är inte att förklara att man skulle kunna rösta själv i sakfrågor, utan att det finns ett tredje alternativ - att delegera sin röst i sakfrågor.