När vi var ute på Järntorget förra veckan fick jag en fråga om hur ett direktdemokratiskt system behandlar frågor som kräver långsiktighet. Jag tycker inte jag hade ett tillfredställande svar på den frågan och undrar därför hur ni ser på den frågan och eventuella svar som finns eller om det kanske är en fråga vi behöver fundera på.
För att klargöra vad jag menar: Ta en fråga som hållbarhet. Det kan man kanske betrakta som en fråga som handlar om långsiktighet. Eftersom det är ett ämne som kräver en längre båge än till exempel en statsbudget för nästkommande år, hur behandlar man en sådan fråga i ett direktdemokratiskt system? Hur försäkrar vi att ett beslut, som kräver en längre tid innan en rimlig utvärdering om beslutets effekt kan ske, faktiskt får den tid på sig det rimligen kan tänkas behöva innan en utvärdering överhuvudtaget blir aktuell och/eller rättvisande?
Problematiken som uppstår är alltså att kortsiktig opinion påverkar hållbarhetsfrågor och det kanske blir svårt att genomföra långsiktiga förändringar i en eller annan riktning om en ny kurs tas ut för ofta genom folkomröstningar. Dvs att om kortsiktiga resultat inte infinner sig riskerar vi att offra långsiktighet mot kortsiktighet. Och det kan bli ett problem på sikt.
Hur tänker ni kring det här?