Forum

Skapa positiv "aura" för AD

Hur AD når ut med sitt budskap

Skapa positiv "aura" för AD

Inläggav haja » 2012-05-16 11.44

Det är intressant och bra det Delvoriah tar upp i tråden om AD grafiska profil. http://aktivdemokrati.se/forum/viewtopic.php?f=122&t=1831
Det måste finnas en tydlighet i hur man framför sitt budskap (marknadsföring) och i det som beskrivs som identitet. Men jag vill tillföra ett annat ämne också förutom visionen, det är att tala och prata om AD i positiv kontext.

Tillsammans med visionen går det att skapa något nytt. Att t.ex. se på politiker som oftast är mycket engagerade i olika samhällfrågor. De flesta får mycket ringa, om någon ersättning för sitt ideella engagemang.
Det är dags för AD att uppvärdera dessa politikers samhällsinsats. De finns i ett samhällssystem som är bättre än något annat samhällssystem just nu. Men de är också fångar av det nuvarande systemet och det finns naturligtvis personer som inte är lämpliga att vara förtroendevalda.

Men, jag har haft möjlighet att prata med några andra politiker som också beskriver att de sitter i händerna på tjänstemännen. Jag menar att det är inte enskilda politikers fel i allmänhet att det gnisslar i det demokratiska systemet när det inte fungerar så bra. Politikerna är en del av systemet. Och de är också människor som beter sig som allmänheten gör och tar för sig av de möjligheter som bjuds.

Så tonen/budskapet bör fokuseras att marknadsföra vilka möjligheter man har med direktdemokrati och sluta ha så stort fokus på det negativa som politiker gör (det finns tyvärr gott om exempel). Det går att problemformulera vårt statsskick med objektiva påståenden med lösningen i direktdemokrati.

Det gäller också att inte att diskutera IT i omröstningar. Det förvillar bara de flesta. Dessutom så ändras tekniken hela tiden (IT) så att de lösningar som var gångbara för några år sedan är delvis förlegade nu. T.ex. skulle det kunna gå att rösta i olika frågor i mobiltelefonen via appar.

Fokus i AD:s retorik bör ha positiv argumentationen och framtidsinriktning vilket samhälle AD vill ha.
Eller som Delvoriah skriver, det handlar också om marknadsföring. Och vilka företag med allvar är negativa i sin marknadsföring? Tvärtom, de är positiva.
För AD gäller att skapa hopp hos många som mist förtroendet och känner maktlöshet för nuvarande styrelsesätt och demokratiska processer.

Så jag hoppas AD ska kunna sprida ett positivt och hoppfullt budskap till alla. Likt Obama i sin förra valkampanj "We need change!" eller Martin luther King "I have a dream.....".
Användarvisningsbild
haja
Medlem i partiet
 
Inlägg: 460
Registrerad: 2011-01-06 23.11
Ort: Stockholm

Re: Skapa positiv "aura" för AD

Inläggav jonas » 2012-05-16 13.04

Håller med.

Jag har, sen jag gick med, rensat ut och skrivit om mängder med negativa texter till andra positiva. Det är bra att ribban höjs. Önskar dock att ni har en aning om att det varit mycket mycket värre. Vi har kommit långt i att förändra bilden av AD.

(Och för det har jag anklagats för censur och diktator-fasoner.)
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Skapa positiv "aura" för AD

Inläggav jonas » 2012-05-16 13.06

Men vad jag skulle säga:

Märk ut alla ställen av politikerförakt och liknande så vi kan ändra på det.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Skapa positiv "aura" för AD

Inläggav haja » 2012-05-16 17.47

jonas skrev:Men vad jag skulle säga:

Märk ut alla ställen av politikerförakt och liknande så vi kan ändra på det.

Om man söker på ordet "politiker" i forumet så är kontexten oerhört negativ mot politiker om man jämför med antalet positiva inlägg.

Nu är inte jag ute för att "hänga" någon men det är tänkvärt och det påverkar eventuella nya medlemmar som troligen uppfattar oss mycket negativt, trots det riktigt positiva som finns också i forumet och partiet.

Nu initierade jag ändring av det förra partiprogrammet och det blev betydligt bättre utan de värsta politikerföraktande meningarna. Men jag tycker inte att det räcker.

Tyvärr kom tekniken med i själva partiprogrammet och hur omröstningarna ska ske. Det borde vara bilagor som enklare kunde ändras med teknikutvecklingen, som jag hävdade tidigare men majoriteten var emot i en omröstningen om partiprogrammet. Kanske tiden är mogen nu att ta bort dessa delar i partiprogrammet nu till förklaringstext med fördjupningar i AD förklaring av AD omröstningar fungerar och teknik.
Användarvisningsbild
haja
Medlem i partiet
 
Inlägg: 460
Registrerad: 2011-01-06 23.11
Ort: Stockholm

Re: Skapa positiv "aura" för AD

Inläggav haja » 2012-05-16 17.52

jonas skrev:Håller med.

Jag har, sen jag gick med, rensat ut och skrivit om mängder med negativa texter till andra positiva. Det är bra att ribban höjs. Önskar dock att ni har en aning om att det varit mycket mycket värre. Vi har kommit långt i att förändra bilden av AD.

(Och för det har jag anklagats för censur och diktator-fasoner.)

Jag vet, och det är bra Jonas! Men nu vill jag höja "ribban" lite till för att nå framgångar i framtida val. :-) Almedalen med dess förberedelser är/kan vara det riktiga startskottet. =).
Användarvisningsbild
haja
Medlem i partiet
 
Inlägg: 460
Registrerad: 2011-01-06 23.11
Ort: Stockholm

Re: Skapa positiv "aura" för AD

Inläggav Urban » 2012-05-16 19.53

haja skrev:Jag vet, och det är bra Jonas! Men nu vill jag höja "ribban" lite till för att nå framgångar i framtida val. :-) Almedalen med dess förberedelser är/kan vara det riktiga startskottet. =).


Så kommer det också att bli haja ;)
Jag tycker om när man är positiv och den hållningen är enormt viktig att vi behåller inför framtida arbete och inte minst emot varandra.
Användarvisningsbild
Urban
Medlem i partiet
 
Inlägg: 283
Registrerad: 2012-02-27 18.42


Återgå till Kommunikation



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron
π