Forum

Brev till föreningar

Hur AD når ut med sitt budskap

Brev till föreningar

Inläggav jonas » 2012-04-14 13.11

Här är ett förslag på ett brev till föreningar:






Bästa föreningsmedarbetare i Sverige!

Vi skriver ett brev till er för att höra om också ni känner ett behov av ett utvecklat demokratisystem?

Det händer så oerhört mycket i landet och med stor snabbhet. Vi i föreningen AKTIV DEMOKRATI tror att tiden är mogen för medborgarna att få lite mer inflytande på sin plats på jorden - utan att för den skull behöva sluta sitt vanliga lönearbete, för att gå in i det partipolitiska systemet.

Exemplen på områden där medborgarna vill påverka och utveckla är många, men trots det ges ingen möjlighet till stöd från det partipolitiska systemet.

För att bara nämna ett exempel:
På många platser i Sverige har människor med egna initiativ satt igång den omställning av vårt samhälle som kommer att krävas - från det oljebaserade samhället till något annat, där vi själva måste ta en mycket aktivare del (idag baseras vårt samhälle globalt på 80 % av den svarta oljan). Detta omställningsarbete handlar till stor del om kunskaper och insikter. Det utförs utan stöd från våra partipolitiker, vilket inte är konstigt då den styrande idén idag är raka motsatsen, alltså att öka den ekonomiska tillväxten - och för det krävs ökad energiåtgång (alltså olja). Som alla vet påverkar det också framtida människors levnad.

I föreningen AKTIV DEMOKRATI drivs vi av en längtan efter ett utvecklat demokratisystem. Ett system som kommer att göra det möjligt för oss alla att i betydligt större utsträckning än idag påverka var våra skattepengar skall gå.

Politik har blivit liktydigt med fördelning av våra gemensamma resurser (skatter = våra gemensamma pengar), men vi medborgare har fått mindre möjligheter att påverka ... i en teknikutveckling där det borde varit det motsatta skeendet. Med dagens teknik är det möjligt för alla att delta med egna datorer eller på datorutrustade mötesplatser som bibliotek, webkaféer och liknande. Man kan enkelt skapa ännu fler mötesplatser där det behövs.

Läs om vår idé att ge medborgarna sin röst tillbaka. Kanske kan AKTIV DEMOKRATI bli ett verktyg för era medlemmar. Media och politiker har inte visat något större intresse för att öka medborgarnas direkta inflytande i den demokratiska processen. Trots att möjligheten egentligen funnits i snart 30 år. Därför är det upp till oss vanliga människor att sprida idén om ett utvecklat demokratisystem.

Varma hälsningar

Jonas Liljegren
Aktiv medarbetare i föreningen AKTIV DEMOKRATI

PS. Om ni ser värdet i det vi gör, så hjälp oss gärna att sprida vårt budskap. Demokrati måste erövras hela tiden säger man. Men nu är det också tid för utveckling. DS
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Brev till föreningar

Inläggav Urban » 2012-04-14 13.49

Ja men det ser bra ut tycker jag, även om jag inte tror att det kommer att ge vad förväntningarna kanske är. Men det skadar aldrig med information. Kanske att länken till hemsidan vore bra att få med :)
Användarvisningsbild
Urban
Medlem i partiet
 
Inlägg: 283
Registrerad: 2012-02-27 18.42

Re: Brev till föreningar

Inläggav Urban » 2012-04-14 14.08

Urban skrev:Ja men det ser bra ut tycker jag, även om jag inte tror att det kommer att ge vad förväntningarna kanske är. Men det skadar aldrig med information. Kanske att länken till hemsidan vore bra att få med :)


Smälte in lite till och funderade på att kanske få med lite mer om hur fel systemet vi idag har och hur det kan te sig.

Så som att, även om ett parti har ett bra förslag, så röstas det ner bara för att de andra partierna vill ha äran i de förändringar som är bra. Sedan kommer man med ett liknande förslag som då förändrats något?
Summan av sådant idag (normalt politiskt beteende?), är att kanske människor istället får lida för att men inte kan leva med förnedringen av att tycka som motståndarna.

Bara en tanke :) Nej brevet ser bra ut som det är.
Användarvisningsbild
Urban
Medlem i partiet
 
Inlägg: 283
Registrerad: 2012-02-27 18.42

Re: Brev till föreningar

Inläggav MrPerfect72 » 2012-04-15 00.17

Texten uppfattades av mig som en aning jobbig och svår att ta sig igenom. Gör vad ni vill med den informationen.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Brev till föreningar

Inläggav WERY » 2012-04-15 21.10

Jag tycker brevet ser bra ut så det kan man skicka ut till önskad målgrupp
WERY
Medlem i partiet
 
Inlägg: 69
Registrerad: 2010-10-03 23.35

Re: Brev till föreningar

Inläggav Magnus Gustavsson » 2012-04-16 16.00

Brevet ser bra ut, men fler förstår nog upplägget om man lägger in några väl valda länkar, t.ex. till där man kan testa systemet.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: Brev till föreningar

Inläggav TommyS » 2012-04-23 10.48

Hej!

Jag har så fullt upp så jag hinner inte göra allt jag vill, men jag tycker att det är ett väldigt bra brev till andra intressegrupper och där vill jag tillföra att sverige har redan kommit en bit i utvecklingen från olje- till bioraffinaderier.

Den befintliga processindustrin som till 85% raffinerar fram de produkter som vi idag får från olja finns i stenungsund och består bland annat av Preem. De har börjat arbeta med att använda andra råvaror och i sverige finns ett nätverk där en 30 olika bolag bland annat inom skogs och pappersindustrin samarbetar. Ett är Holmens bruk, som har ett fungerande bioraffinaderi, de samarbetar med övriga bolag för att få fram kunskap om hur man kan raffinera fram drivmedel, kemikalier, läkemedel, plaster mm från bioprodukter som till exempel träpellets.
För det är inte bara att byta råvara, processer ska tas fram för att få fram alla produkter som vi behöver utan det är ombyggnad och inkörning av industrin också.

Göteborgs energi började bygga ett bioraffinaderi 2009 och där tycker jag att det är lämpligt att bygga upp ett hämtningssytem från villaägare, hyresföreningar, parker och markägare i och runt göteborg så att de kan lämna sly och träd till en träflis som åker runt och tar emot, kanske till och med mot ersättning efter vikt. Så att ersättandet av olja får en folklig anknytning och att det uppmärksammas att den här förändringen är fullt möjlig, väldigt nödvändig och att det brådskar.

Hälsningar i farten / Tommy
TommyS
Medlem i partiet
 
Inlägg: 19
Registrerad: 2011-02-18 23.09

Re: Brev till föreningar

Inläggav joasi » 2012-04-23 17.25

Jag tycker inte att det var bra skrivet alls faktiskt. Det går inte att förstå vad brevskrivaren vill. Värva medlemmar? Sälja en medlemsportal? Ge bort en gratis? Initiera någon form av samarbete. Och det känns inte direkt riktat till läsaren.
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: Brev till föreningar

Inläggav TommyS » 2012-04-23 20.41

Hej igen!

Jag förstår inte det här inlägget från dig Jonasi.

Vill du bara klaga på nåt eller gillar du inte medborgarinflytande, har du inga visioner eller hur är det fatt?

När vuxna människor tycker att något är dåligt brukar det vara för att de själva har något bättre att komma med, klaga kan vem som helst göra men att komma med något bra kräver rätt mycket mera.

Skriv gärna något bättre förslag på "Brev till föreningar och kom gärna med ett bättre förslag även nästa gång du tycker att något är dåligt, du kan till och med hoppa över klagomålet då.

MVH / Tommy
TommyS
Medlem i partiet
 
Inlägg: 19
Registrerad: 2011-02-18 23.09

Re: Brev till föreningar

Inläggav joasi » 2012-04-26 18.27

Jag tycker inte det var bra nog att skicka ut till föreningar av de skäl jag angav. Jag tycker budskapet behöver jobbas igenom lite mer om det ska framstå som seriöst. Jo, jag tycker nog det kan vara ok att ge konstruktiv kritik utan att själv ge ett bättre alternativ.
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: Brev till föreningar

Inläggav jds » 2012-04-27 09.53

TommyS skrev:När vuxna människor tycker att något är dåligt brukar det vara för att de själva har något bättre att komma med, klaga kan vem som helst göra men att komma med något bra kräver rätt mycket mera.


Jag håller med joasi här - man har rätt att kritisera någonting även om man inte besitter förmågan, eller tiden eller energin, att själv göra det bättre.

Klagar du inte om motorn går hackigt på din nya bil? :)

Jag vet inte varför så många säger att man måste komma med någonting bättre själv, för att ha rätten att kritisera, men jag misstänker att det handlar om ett retoriskt knep för att tysta kritik. Eller en missriktad metakritik som egentligen handlar om någon annan brist hos kritiken. All kritik är ju inte bra, men den blir inte dålig bara för att man inte kan göra det man kritiserar bättre, anser inte jag.

Din användning av "vuxna människor" förstärker intrycket av "maktretorik".

Själv tycker jag att "vuxna människor" välkomnar kritik. Även om kritik som enbart hackar ned på någon eller något, exempelvis, naturligtvis inte är bra. Men sådan kritik handlar återigen mest om maktretorik.
jds
Medlem i partiet
 
Inlägg: 115
Registrerad: 2011-08-02 07.31


Återgå till Kommunikation



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron
π