Forum

Almedalsveckan 2012

Hur AD når ut med sitt budskap

Almedalsveckan 2012

Inläggav Erika » 2012-02-13 22.39

Tänker att vi absolut måste vara med i Almedalsveckan i sommar.
Strategiskt jätteviktigt. Vi kanske ska planera en sommarkonferans där?

http://www.almedalsveckan.info/5277
Senast redigerad av Erika 2012-02-14 00.33, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Erika
Medlem i partiet
 
Inlägg: 72
Registrerad: 2011-10-19 23.52

Re: Vad kan vi göra inför valet 2014

Inläggav Erika » 2012-02-13 22.40

Almedalsveckan- konferans kanske ska vara en ny tråd?

Förslag på plats.

http://www.ekegarden.se

Vi kanske ska preliminärboka typ tre rum, ( för sex pers) och sen kan den som vill hänga på?
Användarvisningsbild
Erika
Medlem i partiet
 
Inlägg: 72
Registrerad: 2011-10-19 23.52

Re: Almedalsveckan 2012

Inläggav haja » 2012-02-14 11.32

Erika skrev:Tänker att vi absolut måste vara med i Almedalsveckan i sommar.
Strategiskt jätteviktigt. Vi kanske ska planera en sommarkonferans där?

http://www.almedalsveckan.info/5277/


Det är säkert jättekul att delta i denna politikervecka. Frågan är om AD kan få den uppmärksamhet i media och av andra. Och i så fall vilka är målen och hur ska detta kvantifieras mätas? T.ex. Antal artiklar i media, nya medlemmar. Det kan vara en diskussionspunkt i en ny tråd under diskussion. Likaså med hur detta ska finansieras. Ska deltagarna finansera/bekosta detta själva eller ska det finansieras av donationer? Eller partikassa? Kommer kostnaden vara relevant i förhållande till uppmärksamheten? Man måste komma ihåg att det krävs noga planering av aktiviteter där AD som ett microparti kommer få det svårt att få uppmärksamhet i media. Men det finns absolut möjligheter, se bara vilken uppmärksamhet Gudrun Schyman fick när hon brände 100.000 kr i hundralappar.......
Skapa bara ett projekt i t.ex. projectplace.se för styrning av projektet och diskussion i detta forum.
Användarvisningsbild
haja
Medlem i partiet
 
Inlägg: 460
Registrerad: 2011-01-06 23.11
Ort: Stockholm

Re: Almedalsveckan 2012

Inläggav Erika » 2012-02-14 21.31

Tänker att vi i vilket fall som helst borde åka dit och öva oss.
Vi kan ju inte sitta hemma och tro att att partiet marknadsför sig själv.
Dessutom har vi tid på oss att lägga upp en bra planering.

Är vi intresserade av att ha en förändring i politiken så tänker jag att man kan göra nåt sånt här i stället för att åka på semester kanske.
Användarvisningsbild
Erika
Medlem i partiet
 
Inlägg: 72
Registrerad: 2011-10-19 23.52

Re: Almedalsveckan 2012

Inläggav haja » 2012-02-16 21.24

Erika skrev:Tänker att vi i vilket fall som helst borde åka dit och öva oss.
Vi kan ju inte sitta hemma och tro att att partiet marknadsför sig själv.
Dessutom har vi tid på oss att lägga upp en bra planering.

Är vi intresserade av att ha en förändring i politiken så tänker jag att man kan göra nåt sånt här i stället för att åka på semester kanske.


Hade det funnits gillaknapp hade jag tryckt på den. :-)
Användarvisningsbild
haja
Medlem i partiet
 
Inlägg: 460
Registrerad: 2011-01-06 23.11
Ort: Stockholm

Re: Almedalsveckan 2012

Inläggav robwe » 2012-03-01 05.53

Jag är med!

Min plan är att åka dit och försöka prata så mycket jag kan.

Jag tänkte ta bilen dit och tälta på lämplig campingplats nära Visby. Jag har plats för en till person i bilen, och jag har ett extra 3-manna tält som någon kan låna.

/R
Användarvisningsbild
robwe
Medlem i partiet
 
Inlägg: 344
Registrerad: 2006-01-25 23.23
Ort: Linköping

Re: Almedalsveckan 2012

Inläggav robwe » 2012-03-01 05.56

Sorry, såg inte att ni redan hade planer för logi... ja en scoutstuga är nog kanske bekvämare än tält.
Användarvisningsbild
robwe
Medlem i partiet
 
Inlägg: 344
Registrerad: 2006-01-25 23.23
Ort: Linköping

Re: Almedalsveckan 2012

Inläggav Erika » 2012-03-03 10.31

Intressant tråd ifrån förra årets planerande. För inspiration.

http://aktivdemokrati.se/forum/viewtopic.php?f=121&t=1490

Glöm inte bara att skriva i rätt tråd för årets planerande. (Här).
Användarvisningsbild
Erika
Medlem i partiet
 
Inlägg: 72
Registrerad: 2011-10-19 23.52

Re: Almedalsveckan 2012

Inläggav jonas » 2012-03-06 00.44

Nu är det beslutat att vi KOMMER att deltaga på Almedahlsveckan.

Hela evenemanget är 8 dagar. Vilka vill vara med? Under vilka dagar vill du vara där? Vi kommer att boka rum nu.

Ett möte om bokning av rum, resebiljetter och plats på torget kommer att ske på måndag kl 21 via Skype. Var med! :-)

Jonas, Robert, Erika, Thomas med flera kommer att vara med.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Almedalsveckan 2012

Inläggav jonas » 2012-03-06 00.50

jonas skrev:Nu är det beslutat att vi KOMMER att deltaga på Almedahlsveckan.


Dvs, vi är några som kommer att åka dit och representera AD.

Vad sägs om att skriva en press-release om detta. :-)
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Almedalsveckan 2012

Inläggav MrPerfect72 » 2012-03-06 22.15

Hoppas att få se ljuvligt direktdemokratiskt sjungande personer från AD med folkmassor som jublar. Öva era sångprestationer innan veckan ni skall sjunga ut så att ni defacto gynnar AD!

Frågan är ju också om folk som befinner sig på Almedalsveckan är intresserade av direktdemokrati eller cementerad makt?

Jag frågar mig om det inte mest är så att på Almedalsveckan så befinner sig mestadels politiker som inte alls vill se direktdemokrati någonstans?

Kan det kanske rentutav vara mer effektivt att besöka vanligt folk och sjunga för dem och kalla det "alternativ almedals vecka"?

Kanske värt att fundera på.... Vilka besöker egentligen Almedalsveckan?
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Almedalsveckan 2012

Inläggav Erika » 2012-03-07 01.27

Alternativa politikerveckan arrangeras som en protest mot dagens politiska system, vars negativa sidor arrangörsgruppen anser manifesteras tydligt i Almedalsveckan. Organisationen bakom arrangemanget tar bland annat starkt avstånd från de lobbygrupper som är aktiva under Almedalsveckan med anledning av att de hävdar att lobbyverksamhet inom politiken i praktiken innebär en återgång till den gamla inkomstgraderingen av rösträtten (det vill säga ju större inkomst, desto fler röster, så som det tillämpades före 1921 i Sverige). Den organiseras i form av en öppen plattform för föreläsningar, debatter och workshops rörande idéer om konkreta lösningar i ämnen såsom miljökamp, feminism, arbetsmarknadspolitik och segregation.

Den politiska grundtanken med Alternativa politikerveckan uppges vara att välkomna människor, grupper och organisationer som vill bedriva politisk kamp underifrån eller lokalt. Veckan organiseras av en öppen samordningsgrupp med deltagare från Visby, Göteborg, Stockholm, och Uppsala och är ett icke vinstinriktat arrangemang
Användarvisningsbild
Erika
Medlem i partiet
 
Inlägg: 72
Registrerad: 2011-10-19 23.52

Re: Almedalsveckan 2012

Inläggav MrPerfect72 » 2012-03-09 00.28

Verkar otroligt relevant. Guerilla marketing är kanske värt att förbereda? en.wikipedia.org/wiki/Guerrilla_marketing eftersom publiciteten verka var låg år efter år.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Almedalsveckan 2012

Inläggav haja » 2012-03-11 10.20

Det är säkert jättekul att vara med i Almedalen alternativvecka. Men som företagare och marknadsförare tänker jag alltid på resultatet. Kommer aktiviteten att skapa det resuktat som vi vill ha i längden?
En jämförelse: Jag ska etablera butik. Ska jag göra det i bästa AAA-läge, eller på en sidogata? Jag vill ha så stor omsättning som möjligt och möjlighet till större vinst. I AAA läget är hyran 1 miljon per år och på sidogatan är kostnaden bara hälften så stor.
Det är många parametrar att hålla reda på men enligt marknadsföringsprinciperna AAA-läget bättre därför det är 25 gånger fler personer som går förbi butiken.

Sak samma gäller oss i Almedalen. Ska AD vara på plats så ska AD synas. Inte att tala inför andra deltagare.

Det som stödjer mina tankar är en artikel som jag läste i FriaTidningen
http://www.fria.nu/artikel/7456


"Alternativveckan vill fungera som ett forum för en splittrad utomparlamentarisk vänsterrörelse. Enligt Patrik är det få ställen där exempelvis miljörörelsen möter arbetarrörelsen. Rörelser som annars är upptagna med sina egna kampanjer. Ambitionen är att besökarna själva ska diskutera fram dagarnas innehåll. Det ska inte spela någon roll om man är där som besökare, föreläsare eller samordnare, alla ska ha lika stor del i det. Samordningsgruppen kommer inte att öka informationsspridningen inför kommande år. - Jag har inte något storhetsvansinne, bara få det konturenligt. Vi hoppas kunna ha en välplanerad vecka som finns där som en del av det politiska spektrat. Det viktigaste är att hitta rätt former och sen får det växa med det. Ifall besökarna och organisationerna vill få det att växa så ser de till att det gör det.
Medelåldern bland deltagarna är låg. De äldre generationerna lyser med sin frånvaro. Men under Brian Palmers föreläsning om civilkurage har några fyrtiotalister bänkat sig i soffan längst fram. - Det har varit svårt att nå ut till 'vanligt folk'. Det är mest ungdomar som engagerar sig, det är negativt att vi inte kan ha den bredden. Vi försöker få in saker som är greppbara för dem som inte är inne i svängen, säger Patrik Palm. Ungefär 50 punkter står på programmet. Ämnesvariationen är stor, men med ett överskott av manliga föreläsare och artister. Föredragshållare med annat ursprung än västerlandet ser man inte röken av. "
Arvid Hallberg.
Användarvisningsbild
haja
Medlem i partiet
 
Inlägg: 460
Registrerad: 2011-01-06 23.11
Ort: Stockholm

Re: Almedalsveckan 2012

Inläggav Roger » 2012-03-11 16.07

Superbt att vi i år har några villiga som vill åka till Almedalen och föra ut vårt budskap! Jag tror att det är bra om vi då har AD-tröjor upptryckta till dess så att vi syns. Det är nog inte lätt att konkurrera med alla de aktiviteter som förekommer i Almedalen. 785 arrangörer förra året! Man förstår att en del bränner pengar för att nå ut i vimlet.
Roger
Medlem i partiet
 
Inlägg: 389
Registrerad: 2008-08-09 20.14
Ort: Hindås

Re: Almedalsveckan 2012

Inläggav jonas » 2012-03-15 22.57

Nu finns en artikel för planeringen

http://aktivdemokrati.se/nyheter/2012/almedalsveckan/


Hoppas att fler vill vara med och planera vid nästa Skype-konferens på måndag kl 21.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Almedalsveckan 2012

Inläggav MrPerfect72 » 2012-03-16 17.16

Jag tror att nya medlemmar bäst raggas på de alternativa tillställningarna. Detta är mer idealistiska människor som vill se en riktig förändring och kanske röster kan raggas på gatan mitt i vimlet också. Vissa som går där vet säkert inte om den alternativa sidan av saken alls.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Almedalsveckan 2012

Inläggav haja » 2012-03-16 22.48

Jag har hela tiden varit tveksam till att delta i Almedalen. Tror inte att vi får fler medlemmar som står i proportion till det arbete och pengar som krävs. Antalet arrangörer (785) gör mig ännu mera säker att inte delta på traditionellt sätt. Media och journalister är fokuserade på annat och andra. Det är oerhört svårt att få media att skriva om Ad, det går kanske med lite tur men vilken effekt har det. För att synas och märkas med det som är "kaffepengar för andra" så finns det andra effektivare sätt för AD att synas.

Gerillamarknadsföring har nämnts tidigare. Och jag håller med. Och då ska man inte göra det andra gör. Man ska göra något oväntat. Men i Almedalen försöker alla, alla att få uppmärksamhet. Men AD kan göra saker. t.ex. dela ut sorgeband med där det står frihet, demokrati. Provocera. Gör inte som alla andra. Hyr en kamel med ryttare som rider in i Almedalen och kasta ut monopolpengar och hänvisa t.ex. till slöseriet med skattepengar.

Gör det oväntade! Och gör det bildvänligt. Journalister älskar konflikter med den onde och den gode och ett offer. Anlita gärna en kändis som kan prata väl om direktdemokrati.

Jag tycker vi borde vara där som privatpersoner för att se och lära. Rekognosera skaffa kontakter och prata om AD. Vi kan göra det tillsammans och ha kul, utan press. Tiden är med oss och vi kan göra mycket annat till valet om två och ett halvt år. Nästa år kanske det finns både ekonomi och fler som vill delta i Almedalen.

Istället för Almedalen kan vi planera för andra aktiviteter när det är nyhetstorka. I början och mitten av september brukar vara bra, innan riksdagen öppnat och politiken börjat på allvar.

Jag tror mer på lokala aktiviteter. Gör t.ex. en egen TV-kanal och filma med video med Bambuser i direktsändning och lägg upp det på en länk till AD:s hemsida. Tala om det för lokalpressen. Intervjua politiker om t.ex. direkt demokrati, kommentera fullmäktigemöten.

Sedan undrar jag i princip om AD ska delta i Almedalen av ideella skäl. Politiker, PR-folk och journalister möts och påverkar varandra och informella kontakter byggs, som är just det som AD vänder sig emot. Politik ska inte styras av PR-folk eller lobbyister. Se mer av följande länk så förstår ni vad jag menar när den kände statsvetaren Stig-Björn Ljungren kommenterar hur politiken styrs av PR-byråer och lobbyister efter cirka 30 minuter i videofilmen.
http://www.ullmanpr.se/webbtv/
Användarvisningsbild
haja
Medlem i partiet
 
Inlägg: 460
Registrerad: 2011-01-06 23.11
Ort: Stockholm

Re: Almedalsveckan 2012

Inläggav jonas » 2012-03-16 23.29

Tycka kan man göra. Det har tyckts mycket under alla år här.

Handling slår större. Gör något du tycker är bra.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Almedalsveckan 2012

Inläggav Urban » 2012-03-17 09.53

Jag måste hålla med er båda två.
Önskar man, eller brinner för att delta på Almedalsveckan så bör man göra det.

Sedan så tycker jag nog att skynda långsamt som haja säger är enormt viktigt.
Kan vi skapa en förening i kommunerna med direkt koppling till AD, så vinner man mark till kommande val.
Rösta in AD kommunalt känns nog säkrare för allmänheten och när det visar sig fungera är nog vägen öppen sedan.

Det är inte säkert att vi kommer in i riksdagen direkt, men med lokala föreningar som arbetar seriöst och "väldigt viktigt" kan skapa intresse för det vi tror på, så kommer resultaten vad det lider.
Det är viktigt att inte vara för negativ utan att med glimten i ögat visa på vad vi regionalt kunnat åstadkommit om vi hade haft makten nu.

Vi måste få folk att förstå hur viktigt det är att vara med för att inte bli överkörda varje gång. Inte sagt att alla förslag är av ondo, men kanske de kunnat ske på ett annat sätt om invånarna varit med i beslutet!

Sedan håller jag med om att försöka vara med i fler media bör beaktas.

Har vi svaren när frågorna ställs?
Något som är väldigt viktigt är frågan, hur reagerar människor på om när det är media som styr?
Media är ett så kraftfullt verktyg för att skapa opinion och genom att inte visa bägge sidor så för man människor bakom ljuset.
Måste vi förhålla oss så, att själva motsatsen beskrivs varje gång vi ser att media skenar?
Ja frågor som bör diskuteras kanske. :)
Användarvisningsbild
Urban
Medlem i partiet
 
Inlägg: 283
Registrerad: 2012-02-27 18.42

Nästa

Återgå till Kommunikation



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

π