Forum

Almedalsveckan 2012

Hur AD når ut med sitt budskap

Re: Almedalsveckan 2012

Inläggav Magnus Gustavsson » 2012-05-26 19.41

jonas skrev:Eventet "Nytt liv åt demokratin" 5/7 2012 fick inte godkänt. Jag formulerar en ny text baserat på samtal med Erika nu.


Hur ger vi ett nytt liv åt demokratin?

Ett öppet forum där vi samtalar om hur vi kan ge nytt liv åt demokratin lokalt och globalt. I politiken, i skolan, på arbetsplatsen och i vårt hem. Vilken roll har vi som medborgare förutom att lägga vår röst i valurnan vart fjärde år? Kan vi utveckla en mer deltagande demokrati?

--

Hur används de verktyg som finns i dag? Folkinitiativ, medborgardialog, varför används de i så liten utsträckning? Vad hindrar människor i från att se möjligheten och tar politikerna folkets rätt på allvar? Hur kan vi få ett mer utbrett deltagande och intresse i från samhällsmedborgarna till av vara med att skapa en förändring? Hur jobbar vi med en förändring av det politiska klimatet? Det finns alltid en intressant dynamik i det äkta samtalet. När människor med starkt olika åsikter och erfarenheter möts. När man tvingas se och förstå den andres perspektiv. Lyssna till den andres erfarenheter. Ett steg närmare förståelsen av vad en äkta demokrati är.


Inte godkänt?
Av vem? Lever vi inte i ett "fritt land"?
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: Almedalsveckan 2012

Inläggav Erika » 2012-05-26 20.57

Formuleringen var inte godkänd av styrelsen i kalendariet.
Det fria landet gäller inte det man vill göra i Almedalen.

Nu har vi gjort ett nytt försök. Får se om det går hem och accepteras.
Användarvisningsbild
Erika
Medlem i partiet
 
Inlägg: 72
Registrerad: 2011-10-19 23.52

Re: Almedalsveckan 2012

Inläggav Erika » 2012-05-26 21.13

joasi skrev:
jonas skrev:Omröstning påbörjad angående vem som ska disponera pengarna som skickats in för Almedalsveckan: http://val.aktivdemokrati.se/proposition/display.tt?id=142018

Vi är uppenbarligen väldigt okritiska när vi röstar på förslag.
För det här förslaget saknar jag:
1) En dedikerad diskussionstråd så vi inte behöver ta utrymme i den här tråden för att diskutera det specifika förslaget
2) Att frågeställningen tagits upp för diskussion innan omröstningen startade
3) En definition på "har getts speciellt för vår medverkan". Hur stor summa handlar det om? Hur ser vi att de givits speciellt för Almedalsveckan? Hur hålls de pengarna isär från övriga partikassan? Hur gör vi med eventuella bidrag som ges efter Almedalsveckan
4) En begränsning av styrelsens rätt att disponera pengarna. Innebär bifall att de kan gå och köpa glass för alla pengar?
5) En tidsmässig begränsning av rätten att disponera pengarna. Gäller det för all framtid eller bara till och under almedalsveckan 2012?
6) Varför just styrelsen? Borde vi inte snarare skapa en projektgrupp för Almedalsveckan som får disponera pengarna.
7) Hur beslutar styrelsen internt om hur pengarna ska disponeras. Är det t ex tillåtet att en av styrelsemedlemmarna köper en bil för pengarna eller behöver flera styrelsemedlemmar vara överens?



Du har säkert rätt i många av dina kritiska synpunkter. Grejjen är väl att om det överhuvudtaget ska bli nåt gjort för Aktiv Demokrati i Almedalen så måste nog dom som vill åka. En diskussionstråd för det här borde väl ha funnits i från början.
Nu börjar det väl bli bråttom. Att få klart allt i tid.
Och allt kostar pengar. Inget är gratis.
Förutom bensin, båt, och logi som vi (iallafall jag) hitintills räknat med att ta ur egen ficka, så tillkommer utg för allt möjligt runtomkring.

Så vilka skulle vara i en projektgrupp?
Jag är väldigt öppen för alla möjliga typer av lösningar. Sitter inte i styrelsen,
Bryr mig egentligen inte om vem som bestämmer över det här.
Bara de resurser som finns används på bästa sättet för Aktiv Demokrati.
Användarvisningsbild
Erika
Medlem i partiet
 
Inlägg: 72
Registrerad: 2011-10-19 23.52

Re: Almedalsveckan 2012

Inläggav Urban » 2012-05-26 23.34

Erika skrev:
joasi skrev:
jonas skrev:Omröstning påbörjad angående vem som ska disponera pengarna som skickats in för Almedalsveckan: http://val.aktivdemokrati.se/proposition/display.tt?id=142018

Vi är uppenbarligen väldigt okritiska när vi röstar på förslag.
För det här förslaget saknar jag:
1) En dedikerad diskussionstråd så vi inte behöver ta utrymme i den här tråden för att diskutera det specifika förslaget
2) Att frågeställningen tagits upp för diskussion innan omröstningen startade
3) En definition på "har getts speciellt för vår medverkan". Hur stor summa handlar det om? Hur ser vi att de givits speciellt för Almedalsveckan? Hur hålls de pengarna isär från övriga partikassan? Hur gör vi med eventuella bidrag som ges efter Almedalsveckan
4) En begränsning av styrelsens rätt att disponera pengarna. Innebär bifall att de kan gå och köpa glass för alla pengar?
5) En tidsmässig begränsning av rätten att disponera pengarna. Gäller det för all framtid eller bara till och under almedalsveckan 2012?
6) Varför just styrelsen? Borde vi inte snarare skapa en projektgrupp för Almedalsveckan som får disponera pengarna.
7) Hur beslutar styrelsen internt om hur pengarna ska disponeras. Är det t ex tillåtet att en av styrelsemedlemmarna köper en bil för pengarna eller behöver flera styrelsemedlemmar vara överens?



Du har säkert rätt i många av dina kritiska synpunkter. Grejjen är väl att om det överhuvudtaget ska bli nåt gjort för Aktiv Demokrati i Almedalen så måste nog dom som vill åka. En diskussionstråd för det här borde väl ha funnits i från början.
Nu börjar det väl bli bråttom. Att få klart allt i tid.
Och allt kostar pengar. Inget är gratis.
Förutom bensin, båt, och logi som vi (iallafall jag) hitintills räknat med att ta ur egen ficka, så tillkommer utg för allt möjligt runtomkring.

Så vilka skulle vara i en projektgrupp?
Jag är väldigt öppen för alla möjliga typer av lösningar. Sitter inte i styrelsen,
Bryr mig egentligen inte om vem som bestämmer över det här.
Bara de resurser som finns används på bästa sättet för Aktiv Demokrati.


-----

Håller med, de intäkter vi har i nuläget bör naturligtvis gå till de som satsar i Almedalen.
Det för att de ska iaf känna sig trygga och inte behöva lägga sin egna ekonomi för ändamålet.
Jag ser inga problem med vad det kostar. Alla försök till att lyfta AD är helt i linje med vad vi alla jobbar för.

Nästa år blir det säkert dyrare, men kommer samtidigt att ge mer därför att vi då har erfarenhet i Almedalen.

Jag själv kommer ideellt att jobba med att ge information om våra
tider och vårt budskap till våra förbi/vidare åkare här i Nynäshamn.
Förbipasserande!

Vi kommer lätt att ta en plats i riksdagen 2014 och %-en är oviktig i dags läge.
Att räkna med 50 knapptryckare, kanske t.o.m är för lite när det väl beger sig?

Lycka till ni som ska dit, ni har all vår styrka och stöd med er :)
Användarvisningsbild
Urban
Medlem i partiet
 
Inlägg: 283
Registrerad: 2012-02-27 18.42

Re: Almedalsveckan 2012

Inläggav joasi » 2012-05-26 23.52

Vi är nog alla överens om att pengar från partikassan kan komma till nytta i Almedalen. Men som valförrättare intresserar jag mig för hur det är ställt med den interna demokratin. Och det är synd att vi inte lyckas hålla den fanan särskilt högt när det gäller. Vi har till att börja med inget beslut på att AD ska representeras i Almedalen. Och de få omröstningar som finns kring utgifter i samband med Almedalen är dåligt underbygda och har inte tagits fram genom diskussion i demokratisk ordning. Om vi inte klarar av att styra partiet i demokratisk ordning nu när vi är små och frågorna är enkla och få, vad får oss att tro att det skulle bli enklare när vi växer? Vad är egentligen poängen med att åka till Almedalen och prata demokrati om vi inte kan leva som vi lär?
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: Almedalsveckan 2012

Inläggav haja » 2012-05-27 00.11

Håller med till 100%.
Har frågat tidigare men fått svar att man då måste rösta om allting i detaljer.
Vill inte kritisera. Men du har helt rätt. Nu är det omröstning av detaljer i stället för helheten och ansvariga för Almedals "projektet " med budget.
Nu får det ske i efterhand på något sätt. Tidigare har sagts underförstått att allting skulle bekostas av deltagarna själva vilket i själva verket är orimligt. Men hade det tagits fram en vettig projektplan så hade det inte denna situation uppstått.
Användarvisningsbild
haja
Medlem i partiet
 
Inlägg: 460
Registrerad: 2011-01-06 23.11
Ort: Stockholm

Re: Almedalsveckan 2012

Inläggav Urban » 2012-05-27 00.26

joasi skrev:Vi är nog alla överens om att pengar från partikassan kan komma till nytta i Almedalen. Men som valförrättare intresserar jag mig för hur det är ställt med den interna demokratin. Och det är synd att vi inte lyckas hålla den fanan särskilt högt när det gäller. Vi har till att börja med inget beslut på att AD ska representeras i Almedalen. Och de få omröstningar som finns kring utgifter i samband med Almedalen är dåligt underbygda och har inte tagits fram genom diskussion i demokratisk ordning. Om vi inte klarar av att styra partiet i demokratisk ordning nu när vi är små och frågorna är enkla och få, vad får oss att tro att det skulle bli enklare när vi växer? Vad är egentligen poängen med att åka till Almedalen och prata demokrati om vi inte kan leva som vi lär?



Det är sant och bör diskuteras. Nu som jag tror, är allt redan gånget så långt att det får kosta vad det vill? (nästan)
Helt i o-ordning så klart. Men alla gör vi fel och när de görs i rätt riktning så får man lamske skingra på fingrarna lite
Viktigaste är att allt redovisas i slutänden.

Jag håller med som sagt, men kanske det ger en fingervisning till hur allt bör
fungera i en vanlig demokratisk linje i fortsättningen?
Användarvisningsbild
Urban
Medlem i partiet
 
Inlägg: 283
Registrerad: 2012-02-27 18.42

Re: Almedalsveckan 2012

Inläggav jonas » 2012-05-27 01.29

Lite kort svar från mitt perspektiv:

Vi har tidigare diskuterat frågan om individuella initiativ. Vi behöver inte rösta om ifall någon lokalgrupp eller liknande ska få gå ut på stan och berätta om Aktiv Demokrati. Om behov uppstår kan diskussion om omröstning om det tas upp. Men så länge ingen motsätter sig det så är det fritt fram.

Almedalsprojektet, som jag tänkt det, sker helt utan bidrag från partikassan. Det är nåot vi gör för oss själva och vi betalar det ur egen ficka. Men vi har också gått ut med en information om att de som VILL medverka till detta är välkomna med bidrag, även ekonomiska;
http://aktivdemokrati.se/nyheter/2012/almedalsveckan/

För tydlighets skulle så borde de pengarna gå till oss som valt göra detta, direkt, snarare än till partikassan. Men vad vi talar om här är alltså bidrag specifikt för Almedalsprojektet. Och det har, så vitt jag vet, kommit in ett bidrag hittills, på 5000 kr.

Som rådgivande omröstning har vi en tid tillbaka lagt upp en prio-omröstning för hur vi vill prioritera spenderandet av pengar där:
http://val.aktivdemokrati.se/proposition/display.tt?id=137964

Projektet Almedalsveckan har dock aktualiserat och stimulerat en del andra frågor, exempelvis om strandflagga, banderoll, etc. En strandflagga är något som kan användas många gånger, på torg, konferenser osv. Därför har jag satt upp en omröstning om att köpa in en sådan flagga, och att bekosta detta med partikassan. Strandflaggan är alltså inte en utgift specifikt för Almedalen utan något som gagnar partiet oavsett om några av oss åker till Almedalen eller inte.

Så alla de omröstningar om utgifter som är upplagda nu är sådant som gäller partiet i allmänhet och är inte direkt knutna till Almedalsprojektet. Därför ser jag inte att det är nödvändigt, eller ens rätt, att ni ska rösta om ifall jag får lov att åka till Almedalen och prata om Aktiv Demokrati, såvida det inte finns skäl till att stoppa mig från det.


Sen kommer frågan om hur saker inköpta till partiet ska behandlas. Vem ska förfoga över dem? Vem hanterar det? Min tanke är att den som vill göra event ska få tillgång till det material vi har. Om vi har en strandflagga och en banderoll så kanske man kan lämna strandflaggan i Göteborgsavdelningen och banderollen i Stockholmsavdelningen. Och så kan man dela ut buntar av knappar och broschyrer till respektive lokalavdelning för användning.

Till Almedalen kommer vi att behöva, förrutom tillståndsansökan för plats på torget, även behöva monter/partytält, högtalare, mikrofon, filmkamera, bord, stolar. Jag vill inte köpa in detta till partiet eller till vår projektgrupp, för det är utrustning som kan användas till flera saker och det är lite svårt att skicka runt det. Men det är ju en utgift som kommer att läggas ovanpå kostnader för resa, boende och mat. ... Ni får gärna föreslå hur vi handskas med sådana saker.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Almedalsveckan 2012

Inläggav joasi » 2012-05-28 07.38

Ok jag förstår. Jag säger härmed upp mig från uppdraget som valförrättare. Ser inte att den rollen fyller någon funktion längre.
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: Almedalsveckan 2012

Inläggav jonas » 2012-05-28 08.21

joasi skrev:Ok jag förstår. Jag säger härmed upp mig från uppdraget som valförrättare. Ser inte att den rollen fyller någon funktion längre.


Jag tycker du har gjort bra jobb och uppskattar det du tillfört med uppstyrning.

Jag tror vi alla vill ha kvar valförättaren.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Almedalsveckan 2012

Inläggav jonas » 2012-05-28 17.29

Kom ihåg vårt veckomöte idag kl 21 på skype.

Adda jonas_liljegren (med understryket mellanslag) på Skype
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Almedalsveckan 2012

Inläggav Urban » 2012-05-28 21.26

jonas skrev:
joasi skrev:Ok jag förstår. Jag säger härmed upp mig från uppdraget som valförrättare. Ser inte att den rollen fyller någon funktion längre.


Jag tycker du har gjort bra jobb och uppskattar det du tillfört med uppstyrning.

Jag tror vi alla vill ha kvar valförättaren.


Absolut ska du vara kvar joasi.
Vi är fortfarande för få och allt är i begynnelsen.
Det kommer att bli många fel och bra är väl att de sker nu, så vi hinner styra upp dem.
Du har helt rätt att allt ska diskuteras och i demokratisk ordning röstas om, men detta event skulle vi kanske tagit upp lite tidigare så vi sluppit att bara rusa in.
Jag anser att nu är det gjort och att det har arbetats så mycket redan, så att bara lägga ner vore mer än en katastrof.
Vi borde kanske ha en kassa för olika rlktade ändamål?
Kanske lättare när kassan växer? :)
Stanna kvar joasi och lycka till i Almedalen ni som kan vara med där.
Användarvisningsbild
Urban
Medlem i partiet
 
Inlägg: 283
Registrerad: 2012-02-27 18.42

Re: Almedalsveckan 2012

Inläggav robwe » 2012-05-28 21.54

... Och de få omröstningar som finns kring utgifter i samband med Almedalen är dåligt underbygda och har inte tagits fram genom diskussion i demokratisk ordning....


Detta leder oss bara in i subjektivt tyckande.

Vem definierar vad som är "dåligt underbyggt"? Vad är en "diskussion i demokratisk ordning"?

Vad som är bra eller dåligt underbyggt är en personlig känsla som är ytterst subjektivt. Ingen demokratisk process kan baseras på något sådant.

Det finns inga "demokratiska diskussioner". Det finns bara diskussioner, av olika slag. Vissa diskussioner om sakfrågor. Vissa frågor om demokrati. Men det finns inga diskussioner som på något sätt skulle vara viktigare än andra diskussioner för den demokratiska processen.

Så...

Vad vi har är. Omröstningar, prioritetsomröstningar och medianomröstningar.

Avslutade omröstningar berättar för oss hur partiets resurser ska användas av de som förvaltar partiets resurser. I dagsläget partikassan samt partiets namn och symbol.

Avslutade omröstningar kan inte berätta för oss hur vi ska använda resurser som inte partiet förfogar över, t.ex. människors privata tid, eller frihet till yttrande.

Det är det vi har att utgå ifrån.

(Huruvida en person tycker något är underbyggt eller färdigdiskuterat är en fråga för varje individ. Om en person tycker att något inte är diskuterat om tillräckligt, så står det han eller henne fritt att diskutera hur mycket han eller hon vill om det problemet. Om en person tycker att något inte är tillräckligt underbyggt, så står det han eller henne fritt att underbygga detta något med fakta hur mycket han eller hon vill. Det går att uttrycka en önskan om andra människors medverkan i den här processen. Men ingen kan tvinga någon annan till vare sig diskussion eller underbyggande. Deltagande i demokratin måste bygga på frivillighet.)
Användarvisningsbild
robwe
Medlem i partiet
 
Inlägg: 344
Registrerad: 2006-01-25 23.23
Ort: Linköping

Re: Almedalsveckan 2012

Inläggav joasi » 2012-05-29 07.39

Bra synpunkter robwe. Jag står dock fast vid att jag inte längre är valförrättare. Tror därmed att det uppdraget går över till jonas som är nummer två på listan.
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: Almedalsveckan 2012

Inläggav haja » 2012-05-30 19.34

joasi skrev:Bra synpunkter robwe. Jag står dock fast vid att jag inte längre är valförrättare. Tror därmed att det uppdraget går över till jonas som är nummer två på listan.

När det börjar bränna till så är det viktigt at det finns någon som kan rätta till. Så var kvar som valförättare. Vad ska vi annars ha en valförättare till?
Användarvisningsbild
haja
Medlem i partiet
 
Inlägg: 460
Registrerad: 2011-01-06 23.11
Ort: Stockholm

Re: Almedalsveckan 2012

Inläggav haja » 2012-05-30 20.46

Jag tycker nog att detta med Almedalen är bra på ett sätt. Extern aktivitet.
Sedan är jag emot av flera skäl.

Det borde för det första varit en ordentlig diskussion om deltagande eller inte, redan från från början och vad som skulle krävas för det största evenemanget någonsin i partiets historia.

Almedalen är inte bara en angelägenhet för enskilda medlemmar att köra solorace att prata om DD och AD. Det tar en massa resurser från annat viktigt i partiet.

En projektgrupp borde skapats från början med en någorlunda kostnadsuppskattning eller budget skulle tagits fram. En sk. förstudie hade behövts.

Hade en ordentlig genomgång förts från början så kan flera medlemmar hängt på och hjälpa till. Inte nödvändigtvis att följa med till Gotland, utan andra genomföra andra uppgifter.

Nu förs det en lång debatt om partilogga, typsnitt och logga. Sådana saker borde varit klart lååångt före Almedalsprojektet. Om inte, så kan man deligera allt med trycksaker att göra till Delvoria som har kunskapen i stället för att alla amatörer ska tycka till. Det tar vansinnigt mycket tid och kraft och fokus från annat viktigt. Det borde skapats en omröstning om det. Tyvärr är för sent för det nu.

Från början var det sagt att alla medlemmar skulle betala allt själva. Jag tyckte det var fantastiskt. Vilket brinnande intresse att använda mycket fritid för ett ideellt engagemang och sen dessutom betala för det! Att få pengar från partiet var det inte tal om då.

Men nu har projektet gått så långt, kostnader för många utgifter måste betalas. "Aktivisterna" vill ha pengar från partikassan och en donation för Almedalsprojektet. Jag tycket det är orimligt att "aktivisterna" ska betala detta ur egen ficka men samtidigt blir jag riktigt förb...d för att partiet blir en slags gisslan att betala för allehanda utgifter för Almedalsprojektet. Det finns inget stöd för detta i en tidigare omröstning. En del "återvinns" naturligtvis och kan användas i andra sammanhang. Men jag avskyr att man nu från engagerade i Almedalsprojektet kräver att partiet ska betala föt kostnaderna.

Det här får inte hända igen. Jag stöder att "aktivisterna" får kostnaderna täckta för allt som kan återvinnas och direkta kostnader för genomförandet. Men kassören måste styra upp det genom att få fakturor och kvitto för att betala ut pengar.

I övrigt har jag fullt förtroende för "aktivisterna" i Almedalsprojektet och det är sällan man ser ett sådant engagemang! Och partiet måste ta tillvara på det. Men, jag avskyr på vilket sätt det startats, planerats och krav på finansiering efteråt. Det finns inte ens mätbara mål på projektet att följa upp!

Så jag önskar en bättre aktivitetsplanering och krav på en ordentlig uppföljning av Almedalen och att Almedals"projektet" utvärderas i sin helhet med en rapport till sista september. Liknande aktiviteter i framtiden tycker jag måste förankras i partiet först. Det ger större styrka i genomförandet och det ger bättre effektivitet och engagemang i alla plan.

Det finns säkert en hel del att lära från det som var bra och som kan göras bättre, till nästa gång.
(Till nästa gång kan jag bidra hur man skapar intäkter till evenemanget och kan få ett överskott till kassan. Frånvaron av dessa tankar i arbetet med projektet lyst med sin frånvaro. Jag har föreslagit hur man kan få in pengar tidigare men det har fallit bort. Men jag kommer ändå att bidra med lite pengar till Almedalen och hoppas att andra gör det också. :D )
Användarvisningsbild
haja
Medlem i partiet
 
Inlägg: 460
Registrerad: 2011-01-06 23.11
Ort: Stockholm

Re: Almedalsveckan 2012

Inläggav robwe » 2012-05-31 19.18

Om jag förstår partiets ekonomiska redovisning så finns det runt 6000 i partikassan. Hur mycket av dessa som behövs för partiets normala drift vet jag inte, men det verkar i alla fall finnas en del över till att eventuellt satsa på almedalsveckan.

För det första så vill jag bara understryka att vi som åker på Almedalsveckan redan har sponsrat partiet med våra reseomkostnader som egentligen är den stora biten. Jag har redan betalat båtbiljett för 1700 och kommer behöva spendera uppemot en tusenlapp till i boendekostnader (om vi räknar med enklaste möjliga tältplats). Allt detta är redan sponsrat , och det är rimligt eftersom många av oss som åker kommer att kombinera resan med viss tids semester.

Men däremot finns det en smärtgräns för hur mycket vi vill ligga ute med. Speciellt vad gäller omkostnader som direkt hör till AD:s aktiviteter.

T.ex. så har jag redan betalat en avgift till polisen på 250 kr som jag hade hoppats få sponsrad av partiet.

Det finns också förfrågan om att jag ska införskaffa två fällstolar och ett tapetserarbord. Jag har varit och tittat på en högtalarutrustning för runt 1300.

Detta blir sammanlagt för mycket för hur mycket jag och min familj är villig att sponsra detta. Det är inte ett långsiktigt sätt att driva partiet om de som ställer upp och åker på evenemang även måste stå för alla kostnader rent ekonomiskt. Speciellt inte om enskilda familjer får stå för alla kostnader.

Ett minimikrav är åtminstone att alla som åker delar på kostnaderna för vår nödvändiga utrustning som rör partiets aktivitet.

Men ännu bättre är så klart att även de som inte åker hjälper oss rent ekonomiskt!

Speciellt om partiet nu har pengar i kassan så tycker jag att det är rätt tid att använda dessa! Som jag ser på saken finns det en rad saker som är absolut nödvändiga för att det ska bli någonting i almedalen som vi kan sprida på nätet med stolthet. Min bild av detta är:

1. En portabel högtalare.
2. En beach-flagga

För er som har synpunkter om detta så finns en pågående omröstning här:

http://val.aktivdemokrati.se/proposition/display.tt?id=137964

Detta tycker åtminstone jag att partiet borde kunna sponsra oss med, men gärna fler saker som banderoller, knappar, polisavgift, party-tält, fällstolar, tapetserarbord, etc.

Utöver detta behöver vi såklart någon med adekvat inspelningsutrustning, samt alla andra saker som vi aktivister kommer att bidra med ur egen ficka.

Jag och många andra har arbetat en hel del med att förbereda almedalsveckan. Ofta när jag sitter i bilen håller jag på att öva almedalstal. Jag hoppas att jag får användning för detta och att det hela inte faller på att vi inte kan skramla ihop pengar till en högtalare...

För övrigt undrar jag om omröstning:

http://val.aktivdemokrati.se/proposition/display.tt?id=142018

Har det givits pengar till partiet speciellt för almedalsveckan? Om inte så är ju den omröstningen tämligen meningslös. Jag föreslår att vi tar lite ur partikassan för detta ändamål.
Användarvisningsbild
robwe
Medlem i partiet
 
Inlägg: 344
Registrerad: 2006-01-25 23.23
Ort: Linköping

Re: Almedalsveckan 2012

Inläggav robwe » 2012-05-31 19.22

Ny omröstning som syftar till att avgöra hur mycket pengar partiet vill satsa på Almedalsveckan.

http://val.aktivdemokrati.se/proposition/display.tt?id=145640
Användarvisningsbild
robwe
Medlem i partiet
 
Inlägg: 344
Registrerad: 2006-01-25 23.23
Ort: Linköping

Re: Almedalsveckan 2012

Inläggav dalaibo » 2012-05-31 21.32

Jag biträder "haja" sponsrar med 200 sek men röstar blankt för att markera att vi skall göra rätt från början nästa gång.
Användarvisningsbild
dalaibo
Medlem i partiet
 
Inlägg: 37
Registrerad: 2006-10-03 23.49
Ort: Luleå

Re: Almedalsveckan 2012

Inläggav Magnus Gustavsson » 2012-05-31 21.34

Kom igen nu, här har vi flera som äntligen har fått ändan ur vagnen och vill lägga en massa pengar privat + sin fritid på att åka till Almedalen.
Hur kan man tycka att vi ska "safe-a" och inte bidra med några tusen om vi nu har pengarna..?
Trots allt tror jag att mediabevakningen blir bättre än typ 4000 på goggle-adwords.
Skulle jag ha fel är 4000 ändå kaffepengar i sammanhanget och inget som gör att AD går under.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

FöregåendeNästa

Återgå till Kommunikation



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron
π