Forum

Almedalsveckan 2012

Hur AD når ut med sitt budskap

Re: Almedalsveckan 2012

Inläggav Roger » 2012-05-12 15.55

joasi, det står "Aktiv demokrati". Bör vara "Aktiv Demokrati" (som vi beslutat).
Roger
Medlem i partiet
 
Inlägg: 389
Registrerad: 2008-08-09 20.14
Ort: Hindås

Re: Almedalsveckan 2012

Inläggav joasi » 2012-05-12 23.46

Ok, jag fixar det.
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: Almedalsveckan 2012

Inläggav Urban » 2012-05-13 07.47

Kanske att det finns och eller att ni har det redan?
Men någon form av visitkort som ni kan lämna ifrån er med partiets logga, adress till hemsidan, vart man kan vända sig för frågor etc etc.
En tanke bara :roll:
Användarvisningsbild
Urban
Medlem i partiet
 
Inlägg: 283
Registrerad: 2012-02-27 18.42

Re: Almedalsveckan 2012

Inläggav jonas » 2012-05-13 10.23

Ja visitkort vore bra att ha med också! =)
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Almedalsveckan 2012

Inläggav fiddur » 2012-05-15 18.39

Jag har inte följt den här tråden alls, men det verkade vara rätt ställe för min fråga:

Jag har fått faktura för lokalhyra från Högskolan på Gotland, på 1000 kr. Det låter i mina öron mycket rimligt, men vi har inget beslut på att vi skall lägga dessa pengar på det. Jag kan inte som kassör bara betala en räkning för att den kommer, det måste finnas något beslut eller någon med exekutiv makt framröstad som har mandat att göra det.

Jag föreslår att vi tillsätter en arbetsgrupp och ger denna ett visst ekonomiskt utrymme inför almedalsveckan, snarare än att rösta om varje inköp/utgift. Jag kommer inte att dra i detta själv, men jag kommer inte heller att betala en räkning utan beslut.

/F


PS:

Roger skrev:joasi, det står "Aktiv demokrati". Bör vara "Aktiv Demokrati" (som vi beslutat).


Jag ser inte det beslutet här: http://val.aktivdemokrati.se/area/list_completed.tt?area=965
Jag antar att det är en diskussion som åsyftas, men vi måste skilja på konsensus i diskussion och faktiska beslut.

Jag har inget emot det förstås, vill bara uppmärksamma att formella beslut antingen fattas gemensamt i valsystemet, eller av någon som tilldelats uppgiften att fatta beslut i ett visst område.
/ Fredrik Liljegren
Användarvisningsbild
fiddur
Medlem i partiet
 
Inlägg: 643
Registrerad: 2009-07-22 04.19
Ort: Göteborg

Re: Almedalsveckan 2012

Inläggav Roger » 2012-05-15 19.36

fiddur skrev:ett visst ekonomiskt utrymme inför almedalsveckan, snarare än att rösta om varje inköp/utgift.

Det finns insamlade bidrag öronmärkta till Almedalsprojektet som bör ge organisatörerna fria händer att disponera till nödvändiga och rimliga utgifter i Almedalsprojektet.

fiddur skrev:
Roger skrev:joasi, det står "Aktiv demokrati". Bör vara "Aktiv Demokrati" (som vi beslutat).

Jag ser inte det beslutet här: http://val.aktivdemokrati.se/area/list_completed.tt?area=965
Jag antar att det är en diskussion som åsyftas, men vi måste skilja på konsensus i diskussion och faktiska beslut.

Före valsystemet (GOV) togs i bruk gjorde vi omröstningarna i forumet. Här finns beslutet om partinamn.
Roger
Medlem i partiet
 
Inlägg: 389
Registrerad: 2008-08-09 20.14
Ort: Hindås

Re: Almedalsveckan 2012

Inläggav joasi » 2012-05-15 20.11

Bra fiddur!
Det behövs dels ett beslut att AD som organisation, snarare än enskilda anhängare, ska till Almedalen, och dels hur mycket medel till detta som kan tas från partikassan. Håller med om att det är bättre att organisatörerna förvaltar den summan än att vi måste rösta om varje enskild utgift utan sammanhang till hela kostnadsbilden. Vi har ju ingen funktion för budgetröstning än.
Att pengar i partikassan är öronmärkta har ingen reell betydelse för hur de ska användas. Det är partmedlemmarna som styr över användningen av partiets medel, inte bidragsgivarna.
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: Almedalsveckan 2012

Inläggav fiddur » 2012-05-15 20.43

Roger skrev:
fiddur skrev:ett visst ekonomiskt utrymme inför almedalsveckan, snarare än att rösta om varje inköp/utgift.

Det finns insamlade bidrag öronmärkta till Almedalsprojektet som bör ge organisatörerna fria händer att disponera till nödvändiga och rimliga utgifter i Almedalsprojektet.

Ja, det är jättebra! Nu behöver vi bara beslut om en grupp organisatörer som får fria händer att disponera detta.

Jag stöder gärna de som tagit på sig och gör ett jättebra arbete, det behöver bara fås till ett formellt beslut om det för att partikassan skall kunna brukas.

Just vad gäller lokalhyran så försöker jag få till ett styrelsebeslut, då det kan gå fort och betalningen inte skall behöva bli ännu senare, men jag tycker att det är viktigt att ett parti som står för direktdemokrati följer sin egna demokratiska linje och inte bara ger makt åt dem som tar på sig engagemang. Styrelsen har egentligen enligt stadgarna ingen beslutsrätt när valsystemet är i bruk, men sista meningen i §14 kan tolkas som att vi har viss frihet att besluta om ekonomiska frågor...


Roger skrev:
fiddur skrev:
Roger skrev:joasi, det står "Aktiv demokrati". Bör vara "Aktiv Demokrati" (som vi beslutat).

Jag ser inte det beslutet här: http://val.aktivdemokrati.se/area/list_completed.tt?area=965
Jag antar att det är en diskussion som åsyftas, men vi måste skilja på konsensus i diskussion och faktiska beslut.

Före valsystemet (GOV) togs i bruk gjorde vi omröstningarna i forumet. Här finns beslutet om partinamn.

Du har rätt, det var jag som inte mindes eller hittade beslutet. Sorry.
/ Fredrik Liljegren
Användarvisningsbild
fiddur
Medlem i partiet
 
Inlägg: 643
Registrerad: 2009-07-22 04.19
Ort: Göteborg

Re: Almedalsveckan 2012

Inläggav joasi » 2012-05-15 21.16

fiddur skrev:Styrelsen har egentligen enligt stadgarna ingen beslutsrätt när valsystemet är i bruk, men sista meningen i §14 kan tolkas som att vi har viss frihet att besluta om ekonomiska.

Den sista meningen i paragraf 14 är väldigt svårtydd. Däremot är partiets beslutsordning tydligt och detaljerat beskriven. Valsystemet har nu statusen temporärt och alltså ska alla beslut tas därigenom. Vi ska inte skapa prejudikat, i strid med stadgarna, att styrelsen kan ta medel från partikassan på egen hand.
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: Almedalsveckan 2012

Inläggav fiddur » 2012-05-16 05.49

joasi skrev:
fiddur skrev:Styrelsen har egentligen enligt stadgarna ingen beslutsrätt när valsystemet är i bruk, men sista meningen i §14 kan tolkas som att vi har viss frihet att besluta om ekonomiska.

Den sista meningen i paragraf 14 är väldigt svårtydd. Däremot är partiets beslutsordning tydligt och detaljerat beskriven. Valsystemet har nu statusen temporärt och alltså ska alla beslut tas därigenom. Vi ska inte skapa prejudikat, i strid med stadgarna, att styrelsen kan ta medel från partikassan på egen hand.


Du har rätt. Det bästa om den här räkningen skall betalas i tid är att någon gör det privat och blir ersatt när ett riktigt beslut fattats. Kontakta mig för faktura-uppgifter.
/ Fredrik Liljegren
Användarvisningsbild
fiddur
Medlem i partiet
 
Inlägg: 643
Registrerad: 2009-07-22 04.19
Ort: Göteborg

Re: Almedalsveckan 2012

Inläggav jonas » 2012-05-16 07.49

fiddur skrev:Du har rätt. Det bästa om den här räkningen skall betalas i tid är att någon gör det privat och blir ersatt när ett riktigt beslut fattats. Kontakta mig för faktura-uppgifter.


Lokalen hyrdes på initiativ av Erika och hon var inställd på att betala för den privat. Men för det behövs det ändå viss kommunikation så som exempelvis telefonsamtal.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Almedalsveckan 2012

Inläggav fiddur » 2012-05-16 17.47

jonas skrev:
Lokalen hyrdes på initiativ av Erika och hon var inställd på att betala för den privat. Men för det behövs det ändå viss kommunikation så som exempelvis telefonsamtal.


Jag skickar uppgifterna till dig och henne då.
/ Fredrik Liljegren
Användarvisningsbild
fiddur
Medlem i partiet
 
Inlägg: 643
Registrerad: 2009-07-22 04.19
Ort: Göteborg

Re: Almedalsveckan 2012

Inläggav Erika » 2012-05-16 21.44

Hoppas du får ordning på frågetecknen. Det gick lite snabbt det där med bokningen av lokal.
Var rädd att chansen skulle gå förbi annars. I stundens hetta eller vad man ska säga.

Hoppas det blir ett bra event för AD och en chans för oss att komma framåt.
Inte bara det här med lokalen på högskolan utan hela Almedals planen.

Så jag ber om ursäkt om jag varit otydlig i min dialog.
Användarvisningsbild
Erika
Medlem i partiet
 
Inlägg: 72
Registrerad: 2011-10-19 23.52

Re: Almedalsveckan 2012

Inläggav haja » 2012-05-18 09.32

Eftersom ni ändå ska till Almedelen och frotteras med politiker, intresseorganisationer. journalister och andra personer som vill påverka vårt samhälle, utan demokratiskt inflytande, så är det väl bästa att läsa sig lite om deras framgångsrika metoder. Läs här om lobbyister och lobbyism......och så en liten lobbyskola. :-)
http://www.e-magin.se/v5/viewer/files/viewer_s.aspx?gKey=158gqkq1&gInitPage=8
Användarvisningsbild
haja
Medlem i partiet
 
Inlägg: 460
Registrerad: 2011-01-06 23.11
Ort: Stockholm

Re: Almedalsveckan 2012

Inläggav jonas » 2012-05-18 10.53

haja skrev:Eftersom ni ändå ska till Almedelen och frotteras med politiker, intresseorganisationer. journalister och andra personer som vill påverka vårt samhälle, utan demokratiskt inflytande, så är det väl bästa att läsa sig lite om deras framgångsrika metoder. Läs här om lobbyister och lobbyism......och så en liten lobbyskola. :-)
http://www.e-magin.se/v5/viewer/files/viewer_s.aspx?gKey=158gqkq1&gInitPage=8
.


Vad gäller medborgarinflytande. Deltagardemokrati etc, så anses det väl vara demokratiskt att berätta för politikerna hur man vill ha det.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Almedalsveckan 2012

Inläggav haja » 2012-05-18 11.00

jonas skrev:
haja skrev:Eftersom ni ändå ska till Almedelen och frotteras med politiker, intresseorganisationer. journalister och andra personer som vill påverka vårt samhälle, utan demokratiskt inflytande, så är det väl bästa att läsa sig lite om deras framgångsrika metoder. Läs här om lobbyister och lobbyism......och så en liten lobbyskola. :-)
http://www.e-magin.se/v5/viewer/files/viewer_s.aspx?gKey=158gqkq1&gInitPage=8
.


Vad gäller medborgarinflytande. Deltagardemokrati etc, så anses det väl vara demokratiskt att berätta för politikerna hur man vill ha det.

Jovisst, men ändamålet helgar inte medlen. ;-)
Sedan är väl knappast politikerna den "primära målgruppen" för att använda Delvoriahs marknadsföringsterm. Det är ju de röstberättigade. De etablerade politikerna är ju nuvarande systems försvarare, som de är en del av.
Användarvisningsbild
haja
Medlem i partiet
 
Inlägg: 460
Registrerad: 2011-01-06 23.11
Ort: Stockholm

Re: Almedalsveckan 2012

Inläggav jonas » 2012-05-21 22.43

Omröstning påbörjad angående vem som ska disponera pengarna som skickats in för Almedalsveckan: http://val.aktivdemokrati.se/proposition/display.tt?id=142018
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Almedalsveckan 2012

Inläggav jonas » 2012-05-25 13.34

Eventet "Nytt liv åt demokratin" 5/7 2012 fick inte godkänt. Jag formulerar en ny text baserat på samtal med Erika nu.


Hur ger vi ett nytt liv åt demokratin?

Ett öppet forum där vi samtalar om hur vi kan ge nytt liv åt demokratin lokalt och globalt. I politiken, i skolan, på arbetsplatsen och i vårt hem. Vilken roll har vi som medborgare förutom att lägga vår röst i valurnan vart fjärde år? Kan vi utveckla en mer deltagande demokrati?

--

Hur används de verktyg som finns i dag? Folkinitiativ, medborgardialog, varför används de i så liten utsträckning? Vad hindrar människor i från att se möjligheten och tar politikerna folkets rätt på allvar? Hur kan vi få ett mer utbrett deltagande och intresse i från samhällsmedborgarna till av vara med att skapa en förändring? Hur jobbar vi med en förändring av det politiska klimatet? Det finns alltid en intressant dynamik i det äkta samtalet. När människor med starkt olika åsikter och erfarenheter möts. När man tvingas se och förstå den andres perspektiv. Lyssna till den andres erfarenheter. Ett steg närmare förståelsen av vad en äkta demokrati är.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Skriv upp dig för Almedalsveckan

Inläggav jonas » 2012-05-25 14.10

Skriv gärna in er här: http://almedalen.makthavare.se/

Bra med många kontaktkanaler.

Alla bör förbereda sig på nätverkande och gärna börja odla kontakter redan nu.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Almedalsveckan 2012

Inläggav joasi » 2012-05-25 17.34

jonas skrev:Omröstning påbörjad angående vem som ska disponera pengarna som skickats in för Almedalsveckan: http://val.aktivdemokrati.se/proposition/display.tt?id=142018

Vi är uppenbarligen väldigt okritiska när vi röstar på förslag.
För det här förslaget saknar jag:
1) En dedikerad diskussionstråd så vi inte behöver ta utrymme i den här tråden för att diskutera det specifika förslaget
2) Att frågeställningen tagits upp för diskussion innan omröstningen startade
3) En definition på "har getts speciellt för vår medverkan". Hur stor summa handlar det om? Hur ser vi att de givits speciellt för Almedalsveckan? Hur hålls de pengarna isär från övriga partikassan? Hur gör vi med eventuella bidrag som ges efter Almedalsveckan
4) En begränsning av styrelsens rätt att disponera pengarna. Innebär bifall att de kan gå och köpa glass för alla pengar?
5) En tidsmässig begränsning av rätten att disponera pengarna. Gäller det för all framtid eller bara till och under almedalsveckan 2012?
6) Varför just styrelsen? Borde vi inte snarare skapa en projektgrupp för Almedalsveckan som får disponera pengarna.
7) Hur beslutar styrelsen internt om hur pengarna ska disponeras. Är det t ex tillåtet att en av styrelsemedlemmarna köper en bil för pengarna eller behöver flera styrelsemedlemmar vara överens?
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

FöregåendeNästa

Återgå till Kommunikation



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron
π