Forum

Almedalsveckan 2012

Hur AD når ut med sitt budskap

Re: Almedalsveckan 2012

Inläggav fiddur » 2012-06-01 05.20

robwe skrev:Om jag förstår partiets ekonomiska redovisning så finns det runt 6000 i partikassan.


Numer finns det ca 14000 kr i partikassan, varav 5000 är en donation riktad specifikt till almedalsveckans aktiviteter.

robwe skrev:För övrigt undrar jag om omröstning:

http://val.aktivdemokrati.se/proposition/display.tt?id=142018

Har det givits pengar till partiet speciellt för almedalsveckan? Om inte så är ju den omröstningen tämligen meningslös. Jag föreslår att vi tar lite ur partikassan för detta ändamål.


Jo, 5000 som sagt...


Själv är jag lite tveksam inför omröstningen "Pengar för Almedalen ur partikassan" http://val.aktivdemokrati.se/proposition/display.tt?id=145640

Jag tycker definitivt att partiet kan lägga lite pengar på detta, men jag skulle hellre se att det tillsätts en specifik arbetsgrupp som får använda dem. Det är inte alla i styrelsen som är engagerade i almedalsveckan, och det är andra än de i styrelsen som är mycket mer engagerade. Därför skulle jag föreslå att vi röstar 0 på de liggande omröstningar som syftar till styrelsen, och istället lägger upp en omröstning om vilka som skall ingå i arbetsgruppen och hur mycket de skall få förfoga över. Eller?
/ Fredrik Liljegren
Användarvisningsbild
fiddur
Medlem i partiet
 
Inlägg: 643
Registrerad: 2009-07-22 04.19
Ort: Göteborg

Re: Almedalsveckan 2012

Inläggav robwe » 2012-06-01 08.50

Vi har inte hur mycket tid som helst att göra detta med en vattentät demokratisk lösning. Vi kan bli tvungna att lita på att styrelsen i någon grad fattar beslut som följer de förslag som finns lagda, även om dessa förslag och omröstningar inte är tvingande.

Till exempel så har vi en prioritetsomröstning för att avgöra vad som ska prioriteras om partiet spenderar pengar på almedalsveckan. Att ta given summa pengar och bocka av föremålen uppifrån och ner är väl ändå något som vi borde kunna lita på att styrelsen kan göra?

http://val.aktivdemokrati.se/proposition/display.tt?id=137964

Jag tycker att det är viktigt att fler går in och röstar i ovan nämnd prioritetsomröstning.

Kortfattat är alltså instruktionen till styrelsen:

1. Vänta på beslut om hur mycket pengar som får spenderas. Vi har två omröstningar om detta nu.
2. Använd ovan nämnd omröstning för att avgöra vad som ska sponsras.
3. Rent konkret skicka pengar till de som behöver göra inköp.
4. Ev. arkivera kvitton.

Hur svårt kan det vara?
Användarvisningsbild
robwe
Medlem i partiet
 
Inlägg: 344
Registrerad: 2006-01-25 23.23
Ort: Linköping

Re: Almedalsveckan 2012

Inläggav robwe » 2012-06-05 12.04

Om inte jag tolkar saker och ting fel, så verkar det nu som att vi demokratiskt har beslutat om att använda de 5000 som gavs till partiet enbart i syfte att främja vår almedalsvecka. Eller i alla fall att styrelsen har rätt att göra detta om de vill.

Vem är kassör?

Jag skulle i så fall vilja få kompensation för 250 kr i polisavgift, vilket nu ligger i topp på utgiftslistan.

Dessutom ska en beach-flagga betalas. Är det Jonas som sköter det inköpet.

Om ingen annan har någon bättre idé skulle jag kunna köpa in högtalaren eftersom det framför allt blir jag som använder den, då kan jag testa lite innan etc. Den kostar runt 1300.

Vart skickar jag räkningen? Jag kan också betala ur egen ficka och att kassören sedan överför till mitt kontonummer.
Användarvisningsbild
robwe
Medlem i partiet
 
Inlägg: 344
Registrerad: 2006-01-25 23.23
Ort: Linköping

Re: Almedalsveckan 2012

Inläggav jonas » 2012-06-05 12.46

robwe skrev:Om inte jag tolkar saker och ting fel, så verkar det nu som att vi demokratiskt har beslutat om att använda de 5000 som gavs till partiet enbart i syfte att främja vår almedalsvecka. Eller i alla fall att styrelsen har rätt att göra detta om de vill.

Vem är kassör?

Jag skulle i så fall vilja få kompensation för 250 kr i polisavgift, vilket nu ligger i topp på utgiftslistan.

Dessutom ska en beach-flagga betalas. Är det Jonas som sköter det inköpet.

Om ingen annan har någon bättre idé skulle jag kunna köpa in högtalaren eftersom det framför allt blir jag som använder den, då kan jag testa lite innan etc. Den kostar runt 1300.

Vart skickar jag räkningen? Jag kan också betala ur egen ficka och att kassören sedan överför till mitt kontonummer.


Jag har inte hunnit organisera detta. Inte heller är det sagt att det här är något jag ska organisera. Vi har haft ett antal planeringsmöten och ingenstans har vi tagit upp det här med att vem som sköter utgifter etc. Men det borde vi kanske göra. Så som det är nu är allt informellt och jag skulle välkomna att någon tog tag i det.

Jag har inte tid att skriva här nu eftersom jag sitter på mitt lönejobb och har en massa att göra.

Med det sagt kan jag säga följande:

Vi har vad jag vet 5000 kr som givits för almedalsveckan som går till utgifter speciellt för denna, och de pengarna kan vi fördela i enlighet med pågående omröstning för utgifter för almedalsveckan där kostnad för polisen ligger överst.

Andra utgifter som vi haft separata omröstningar för, så som banderoller, flaggor, broschyrer, etc, tas från partikassan och ej från dessa 5000 kr.

Kassör är Fredrik Liljegren. Han tog upp frågan om gåvorna för Almedalsveckan. Vi borde egentligen bett om att pengarna skulle gå direkt till någon av oss istället för till partikassan eftersom detta sker utanför partikassan. Så jag antar att det rimligaste är att vi bestämmer någon som är ansvarig för vår ekonomi i almedalsprojektet. Sedan så tar vi ett styrelsemöte som beslutar att denna person får hantera dessa pengar. Sedan så meddelar vi kassören att betala ut dessa pengar till den personen. Sedan så får den personen hantera dessa saker.

Så frågan är vem som vill göra jobbet. Det enklaste för oss vore ju om kassören kunde sköta det. Men då riskerar vi att göra gränsen otydlig mellan vårt projekt och partikassan i övrigt. Ett alternativ vore väl, så som någon sagt, att vi skulle haft ett allmänt beslut om att partiet ska driva almedalsprojektet. Då skulle det falla på partiets kassör att hantera pengarna. Men som är fallet nu så gäller inte det. Därmed har vi egentligen lagt på oss själva den förvirring som uppstått när vi inte själva rett ut hur vi ska hantera utgifterna.

De omröstningar vi lagt upp för flagga, banderoll, brochyrer, knappar och tröjor är sådant som ska betalas med partikassan då de ligger utanför almedalsprojektet, förrutom just det att det fått en deadline baserat på vårt projekt, men detta har nu godkänts. Där fick styrelsen i uppdrag att hantera inköpen. Så här behövs ett styrelsemöte. Och efter det så är det kassören Fredrik som betalar.


Jag tittade på högtalarsystem hos Teknikmagasinet för ett par dagar sedan. Då låg den på 2000 kr. En högtalare med inbyggt batteri som räcker många timmar. ... Detta är något som behövs mer i de mer aktiva lokalgrupperna. Men vi har inte diskuterat om det är partiet eller lokalgruppen som ska ha dessa ting och hur det hanteras med vem som förvarar dessa saker. Så min tanke hittills är att det bästa kanske är att dessa ting är i privat ägo men att vi i respektive lokalgrupp kan hantera att kompensera den person som ställt upp med att köpa in dessa ting. ... Sålunda tror jag att det kanske är bättre att någon i Stockholm eller Göteborg köper in högtalare, eftersom det inte är så många aktiva i Linköping och alltså inte så många framtida tillfällen där du kan få användning för den högtalaren framöver. Så jag föreslår att jag köper in den själv...


Så vad gäller hur vi hanterar våra egna utgifter internt. Det får vi diskutera på vårt egna planeringsmöte. Någon behöver helt enkelt ställa upp frivilligt för detta. Och efter det så kan almedalspengarna lämnas över genom ett styrelsebeslut.

Vad vi behöver göra snarast är alltså att utlysa ett styrelsemöte för att ta alla de beslut som syrelsen fått i uppdrag att fatta enligt de omröstningar som nu blivit klara.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Familjeaktivitet — Kreativt skapande på asfalt

Inläggav jonas » 2012-06-05 12.48

Detta evenemang fick underkänt och måste formuleras om. Och det är kort deadline så vi bör skicka in ändringarna idag eller imorgon.

Så kom med formulering på något annat.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Almedalsveckan 2012

Inläggav jonas » 2012-06-05 12.52

Jag föreslår att för tält, bord, stolar, högtalare, etc så kan vi med almedalspengarna och/eller kollektivt, betala en HYRA till den person som tillhandahåller dessa ting. Det blir alltså så att dessa ting ägs av respektive person men de får en liten ersättning för att de tillhandahåller tingen under almedalsveckan. Sedan kan respektive lokalgrupp möjligen ersätta med ytterligare lite pengar vid framtida arrangemang, tills respektive person fått tillbaka en rimlig andel av det de har investerat, samtidigt som att lokalgrupperna eller almedalsgruppen inte lägger ut mer pengar än vad som är rimligt för att hyra dessa ting.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Almedalsveckan 2012

Inläggav fiddur » 2012-06-05 13.12

Jag är kassör.

Jag kan betala ut pengar enligt inköpsbeslut efter jag mottagit kvitto för utgifter.

Jag är inte engagerad i almedalsorganiserandet och bör inte vara direkt inköpsansvarig av fler skäl än så. Jag skulle helst se att en arbetsgrupp på 2-3 personer tilldelas ansvaret och befogenheten att använda almedalspengarna (5000 kr). Med tidigare beslut lagt så kan styrelsen utfärda ett sådant beslut, vilket går snabbare än en helpartiomröstning.


Min lärdom av det jag sett av det här organiserandet är att vi måste bli bättre på att delegera uppgifter. Vi har med den exekutiva makten i våra förklaringar av demokrati, men själva har vi i praktiken mikro-styrt allting med omröstningar i varenda detalj. Det blir både trögt och med ej färdigformulerade omröstningsalternativ.
/ Fredrik Liljegren
Användarvisningsbild
fiddur
Medlem i partiet
 
Inlägg: 643
Registrerad: 2009-07-22 04.19
Ort: Göteborg

Re: Almedalsveckan 2012

Inläggav robwe » 2012-06-05 14.05

Som jag ser det finns det tre nivåer.

1. Detaljerade direkta beslut av alla medlemmar.
2. Vägledande beslut + delegering till ansvarig utförare.
3. Ansvarig utförare.

När man lägger på tidspress så blir 1 uteslutet. Demokrati går för långsamt för att detaljstyra alla inköp etc. om vi bara har dagar på oss.

2 är däremot en vettig kompromiss. Jag föreslår att styrelsen utser kanske en person som i samråd med andra får i uppgift att besluta om utgifterna. Detta under vägledning av den allmänna diskussionen på vårt forum och resultat i vägledande omröstningar.

Vad gäller att köpa in och hyra ut så tycker jag att inte att det är en tillräcklig lösning. Jag har i alla fall inte möjlighet att lägga ytterligare 1300 på partiet för t.ex. ljudutrustning om jag inte får detta direkt ersatt (det finns en gräns för hur mycket min familj vill sponsra detta projekt, speciellt nu när vi VET att det finns minst 5000 att spendera på vår utrustning).

Jag föreslår att vi använder den här omröstningen som vägledande. Det är viktigt att fler röstar där så den får mer kredebilitet, just eftersom den bara är vägledande. http://val.aktivdemokrati.se/proposition/display.tt?id=137964
Användarvisningsbild
robwe
Medlem i partiet
 
Inlägg: 344
Registrerad: 2006-01-25 23.23
Ort: Linköping

Re: Almedalsveckan 2012

Inläggav jonas » 2012-06-05 16.29

robwe skrev:Vad gäller att köpa in och hyra ut så tycker jag att inte att det är en tillräcklig lösning. Jag har i alla fall inte möjlighet att lägga ytterligare 1300 på partiet för t.ex. ljudutrustning om jag inte får detta direkt ersatt (det finns en gräns för hur mycket min familj vill sponsra detta projekt, speciellt nu när vi VET att det finns minst 5000 att spendera på vår utrustning).


Ta partytältet som exempel. När det är inköpt så kan ju den personen som har det använda det för egna fester eller som tält för evenemang för andra föreningar, eller i loppmarknader etc. Och det finns en risk att tältet går sönder under denna användningen.

Så är det rätt att exempelvis partiet lägger ut hela kostnaden när det är ett föremål som hamnar i privat handhavande?
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Almedalsveckan 2012

Inläggav jonas » 2012-06-06 10.02

robwe skrev:Ny omröstning som syftar till att avgöra hur mycket pengar partiet vill satsa på Almedalsveckan.

http://val.aktivdemokrati.se/proposition/display.tt?id=145640


Jag röstar 0 på detta då jag tolkar denna som att det gäller pengar utöver de som redan givits för almedalsveckan. Dvs utöver de ca 5500 kr.

Och joasi har ju rätt i att formuleringar bör ha tagits upp för diskussion före omröstning...

PS. Jag korrigerade länken till omröstningen i fråga.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Almedalsveckan 2012

Inläggav Erika » 2012-06-06 10.43

Jag blir verkligen snurrig på det här. Banderoll och beachflagga och som kommer att användas
efter Almedalen för partiet, ska de tas av de 5500?
Undrar hur vi ska få i hop alla kostnader.

Blir även orolig över att vi inte har nåt riktigt brochyrförslag.
Jag är inte speciellt datatekniskt kunnig och är inte rätt person i den frågan.
Men broschyren borde ligga på tryckeriet nu.
Användarvisningsbild
Erika
Medlem i partiet
 
Inlägg: 72
Registrerad: 2011-10-19 23.52

Re: Almedalsveckan 2012

Inläggav jonas » 2012-06-06 10.45

Genomförande av beslut tags nu upp i styrelsemöte:
http://aktivdemokrati.se/forum/viewtopic.php?f=15&t=1853
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Almedalsveckan 2012

Inläggav jonas » 2012-06-06 10.54

Erika skrev:Jag blir verkligen snurrig på det här. Banderoll och beachflagga och som kommer att användas
efter Almedalen för partiet, ska de tas av de 5500?


Pengarna öronmörkta för Almedalsveckan (2012) gäller för utgifter utöver de som beslutats genom omröstningar. Dvs för utgifter utöver knappar, broschyrer, tröjor, banderoll och strandflagga.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Almedalsveckan 2012

Inläggav Erika » 2012-06-06 14.05

Vi behöver förslag på tryckeri för flygblad NU.

Nån som vet nåt bra och prisvärt?

Ska vi nöja oss med det?

Nån som vill utveckla broschyr ideerna?

Lite sent nu men om vi jobbar snabbt.

Inte så kul att komma till Almedalen med ofullständigt matreial.
Föreslår fortfarande brocśchyr på Sofies text;
http://aktivdemokrati.se/forum/viewtopic.php?f=122&t=1286#p15213
Användarvisningsbild
Erika
Medlem i partiet
 
Inlägg: 72
Registrerad: 2011-10-19 23.52

Re: Almedalsveckan 2012

Inläggav jonas » 2012-06-06 14.34

Vi har kompletterat våra talartider må-fr med att även ha lö-sö. Vi har nu fått tid och plats:
Talartider är 13-14 00 lör sön på Donners plats. För justering i kalendariet.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Almedalsveckan 2012

Inläggav jonas » 2012-06-06 15.41

Evenemanget "Kreativt skapande på asfalt" fick inte godkänt. Vi ersätter det med följande:

Klipp ihop ditt egna partiprogram

Ett tanke-experiment med sax i hand. Varför välja mellan olika partier när du kan kombinera lite som du vill. Nöj dig inte med det minst dåliga. Med Aktiv Demokrati kan alla ha sina egna partiprogram. Alla kan vara sitt egna parti! Fram med sax och klister och bestäm hur du själv vill ha det.


Flytande demokrati innebär en demokrati som flyter mellan direkt och representativ demokrati. Den exakta graden av direktdemokrati eller representativ demokrati bestäms av medborgarnas intresse för och möjlighet till deltagande. Med flytande demokrati kan varje medborgare representeras av en eller flera representanter, men representanter ska när som helst kunna bytas ut. Med flytande demokrati ska också varje medborgare kunna rösta direkt på sakfrågor och därmed tillfälligt frånta eventuella representanter deras uppdrag, och därmed representera sig själv. Aktiv demokrati bygger och underhåller ett säkert valsystem för flytande demokrati på Internet som tillhandahåller en rad olika omröstningsmodeller som alla bygger på majoritetsprincipen. Aktiv Demokrati använder sina mandat i enlighet med den politik som röstats fram i vårt valsystem för flytande demokrati. Aktiv Demokrati skapar en ny virituell riksdag på Internet där alla medborgare kan delta i den demokratiska processen.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Almedalsveckan 2012

Inläggav robwe » 2012-06-06 18.18

Jag vet att många börjar känna sig stressade över allt detta, och många saker som inte är klara ännu. Det har till och med blivit en debatt huruvida vi ska åka överhuvudtaget. Därför skulle jag vilja säga några ord.

Det är första gången Aktiv Demokrati företar sig ett projekt av den här storleken, så oavsett hur det går så har vi lärt oss mycket av detta.

Själv har jag förberett ett tal till almedagsveckan, som antagligen är 10 gånger bättre än det som nu ligger på vår framsida, som i ärlighetens namn inte var speciellt välförberett. Min enda förhoppning är att jag ska få nytta av detta. Jag har båtbiljett och polistillstånd, så jag kommer att framföra detta tal oavsett vilket! Om jag så måste stå på en låda för att kunna prata!

Men naturligtvis kommer det hela att bli mycket bättre om jag får med mig en del kring-utrustning! Som till exempel högtalare och en Beach flagga, samt någon person med lämplig kamerautrustning för att sprida detta viralt.

Kom ihåg följande: Historien väntar sällan på att man är beredd, utan ibland är man tvungen att fånga ögonblicket. Jag såg t.ex. en dokumentär som handlade om Beatles, och tydligen var deras första turné rena skräckupplevelsen. De sjöng med ljudutrustning som var oskyddad för regnet, och riskerade att bli elektrifierade när som helst. Vad jag vill säga är inte att vi ska strunta i skyddsnormer vad gäller el, utan att man ibland kan göra stordåd, även om man inte är hundra procent förberedd. Den som väntar på att bli redo för någonting kommer antagligen aldrig att sluta vänta.

Kom dessutom ihåg att när jag pratade med kommunen första gången så var hennes tips att vi i år bara skulle dit och titta och lära oss. Att det var för ambitiöst att försöka redan i år. Så att vi kommer i år är redan en stor framgång. Så om det är vissa saker som vi inte har i ordning så må det väl vara hänt.

Som jag tidigare sagt. För min del räcker det med tre saker utöver det jag har själv i form av biljetter, bil, tillstånd, etc:

Beach-flagga. Högtalare och person med kamera.

Allt utöver det betraktar jag som bonus. Allt utöver detta är "extra godis". Så vi behöver inte sörja om något inte blir perfekt. Gärna, men inte ett måste. Jag och andra deltagare blir oerhört glada över tillskott i form av banderoller, party-tält, broshyrer, knappar etc. Men jag hoppas verkligen inte att någon ligger sömnlös över detta! Vår hälsa är viktigare än detta, så om ni känner att er energi håller på att ta slut, fokusera i så fall på det som är viktigast!

Nu är det som sagt inte långt kvar, så nu hänger det på att styrelsen gör en sista ansträngning med att allokera nödvändiga resurser (pengar) till lämpliga prylar. Vi har redan tagit fram demokratiska beslut som lösgjort pengar för ändamålet, så det borde inte finnas några hinder i vägen för oss.

Till alla er som inte trott på det här projektet så vill jag bara hänvisa till avslutade omröstningar... Det är ju trots allt demokratiska beslut som gäller i det här partiet :-)...

Sist vill jag i alla fall tacka alla som har trott på oss och stöttat oss i det här projektet!

Kom igen, Mot Almedalen! Nu kör vi! :mrgreen:
Användarvisningsbild
robwe
Medlem i partiet
 
Inlägg: 344
Registrerad: 2006-01-25 23.23
Ort: Linköping

Re: Almedalsveckan 2012

Inläggav jonas » 2012-06-07 23.19

Jag och Erika har omformulerat det sista eventet som inte hade godkänt. Nu står det såhär:

Möjligheter och risker med en flytande demokrati

En frågestund med Aktiv Demokrati. Hur kommer en flytande demokrati att fungera i verkligheten? Hur påverkar den svensk politik? Vad kommer det att ge för effekter på samhället? Hur står den sig mot andra direktdemokratiska inslag? Hur kan den användas av partier, organisationer och intressegrupper?

Flytande demokrati innebär en demokrati som flyter mellan direkt och representativ demokrati. Den exakta graden av direktdemokrati eller representativ demokrati bestäms av medborgarnas intresse för och möjlighet till deltagande. Med flytande demokrati kan varje medborgare representeras av en eller flera representanter, men representanter ska när som helst kunna bytas ut. Med flytande demokrati ska också varje medborgare kunna rösta direkt på sakfrågor och därmed tillfälligt frånta eventuella representanter deras uppdrag, och därmed representera sig själv. Aktiv demokrati bygger och underhåller ett säkert valsystem för flytande demokrati på Internet som tillhandahåller en rad olika omröstningsmodeller som alla bygger på majoritetsprincipen. Aktiv Demokrati använder sina mandat i enlighet med den politik som röstats fram i vårt valsystem för flytande demokrati. Aktiv Demokrati skapar en ny virituell riksdag på Internet där alla medborgare kan delta i den demokratiska processen.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Almedalsveckan 2012 EKONOMI

Inläggav jonas » 2012-06-08 00.36

Angående EKONOMI för almedalsveckan.

Vi har inte diskuterat finansiering och hantering av kostnader för Almedalsveckan. Vi har inte ens räknat på hur mycket det kommer att bli. Vi har inte utsett någon ansvarig för att hantera kostnaderna. Men vi har ändå en del utgifter som borde vara gemensamma.

* Var och en betalar sina egna utgifter för resa, mat och boende.

* Partiet har genom omröstning beslutat att betala Flagga, banderoll, broschyrer, etc.

Övriga utgifter inkluderar:

* Ansökan om plats på torget, 250 kr

* Paviljong ROMA 3x4m stål/polyester, 2800 kr

* Batteridriven högtalare, 1400 kr

* Sal för workshop på Visby högskola, 1000 kr

* Tapetserarbord

* Flygblad

* Stolar

* Kvalitets-mikrofon för att spela in tal

* Stativ till kamera

* Plakat till montern

* Tröjor och knappar (betalas individuellt även om det beslutats att det ska köpas in)

* Bensin och parkering för resor på ön till och från Visby

* Övriga utgifter


Nuvarande pengar täcker inte upp dessa utgifter. Vi behöver fler gåvor.
Skicka in pengarna till AD med kommentar att de ska gå till Almedalsveckan 2012.


* MONTER / TÄLT

Vad gäller tältet/montern så finns det billiga sådana. Men vi vill ha något som klarar ganska kraftig vind och som även ser bra ut. Thomas har gått med på att köpa tältet och ser även fram emot att använda det för fler event för AD i sommar i Stockholm.

Min fråga är: Vem ska äga tältet? Vem ska förvalta det?
Möjliga ägare skulle kunna vara: a) Aktiv Demokrati, b) AD Stockholm, c) privatperson.
Jag har föreslagit att det enklaste vore att det ägs privat även om vi använder det inom någon lokalavdelning av AD. Detta eftersom vi ännu inte har någon struktur eller ordentlig aktivitet i någon av lokalgrupperna ännu.

Både jag i Göteborg och Thomas i Stockholm är verkligen sugna på att använda tältet för att stå på stan och värva medlemmar och informera om AD. Tältet skulle kunna skickas mellan städer om man kan få med det när någon ändå reser mellan städerna. Så det kan vara rimligt att flera lokalavdelningar kan ha nytta av tältet.

En annan fråga är hur vi hanterar ifall tältet skadas eller kommer bort eller ifall den personen som förvaltar tältet blir otillgänglig av någon anledning. Det är sådana betänkligheter som fått mig att tycka att det nog vore enklast och bäst om tältet köps in privat även om det främst är tänkt att användas för AD. Och då blir det också tydligt vem som ansvarar för tältet och vem som tar risker för att det kan försvinna eller gå sönder.

Alternativt är att vi säger att det tillhör Aktiv Demokrati och försöker hitta på ett sätt att hantera det på bästa sätt. ... Jag vill verkligen att vi tillsammans kommer fram till hur vi vill göra.


* BATTERIDERIVEN HÖGTALARE

Samma sak som för tältet gäller även högtalarsystemet. Även det är något som jag gärna använder här i Göteborg och det finns säkert andra lokalavdelningar som också skulle vilja använda det.

Och gemensamt för tält och högtalare är att det är något som även kan användas privat i andra sammanhang så som fester och utflykter.

Jag tror att det är bättre att tält och högtalare förvaltas av någon i de större lokalavdelningarna då det kan göra mest nytta där. Därför tänker jag att högtalaren efter Almedalsveckan kan följa med till Stockholm eller Göteborg. Och om vi gör så så bode iaf inte Robert stå som ägare till den, även om han köper in den.


För mig spelar det inte så stor roll vilken modell vi väljer. Men någon modell behöver vi ha och vi behöver komma fram till den innan vi kan bestämma hur mycket vi ska betala ut för det.


För om vi använder modellen med privat ägo så är det kanske bättre att almedalsgruppen betalar ut en rimlig HYRA till den personen som köpt saken, och sen kan vi vid senare evenemang betala ytterligare hyra, tills en rimlig andel av inköpskostnaden täkts, tillsammans med övriga omkostnader.



* KASSÖR FÖR ALMEDALSGRUPPEN

Hur vi än bestämmer så borde vi utse en person som fungerar som kassör för almedalsprojektet.

Och när vi väl bestämt vem som är kassör så kan vi berätta det för styrelsen som då kan lämna över pengarna till den personen. Jag vill helst att någon annan än jag är kassör för detta. Om ingen vill så kan jag vara det.

Så rent praktiskt: Vi beslutar i styrelsemötet att jag hanterar utgifterna för almedalsprojektet. Vi kompletterar omröstningen för utgifterna med de omkostnader som vi har att hantera. Vi beslutar hur vi hanterar ägandet. Och sen så sköter jag utbetalningen. E-posta inskannade kvitton, eller ha med dem på Almedalen, så kan jag sammanställa vart pengarna gått.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Almedalsveckan 2012

Inläggav jonas » 2012-06-08 09.49

Nu så har alla programpunkter kommit in i det officiella programmet:

http://aktivdemokrati.se/nyheter/2012/almedalsveckan/
.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

FöregåendeNästa

Återgå till Kommunikation



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron
π