Forum

15. Övriga frågor

Re: 15. Övriga frågor

Inläggav jonas » 2010-09-22 09.49

Jag vill gärna slippa flera av posterna.

Skulle gärna se en anna nperson för internationella kontakter. Någon som har lättare att prata engelska i telefon.

Däremot så har jag jobbat mycket på att nå ut till många människor i Göteborg och tror jag kan få ihop resterande underskrifter och jag skulle även vilja vara kontaktperson gentemot valmyndigheten för registreringen av partibeteckningen. Men kom gärna med fler nomineringar.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: 15. Övriga frågor

Inläggav fiddur » 2010-09-22 09.56

Kontaktpersonerna måste vara personer vi har gott förtroende för att de har förstått direktdemokratin fullt ut, och aktiv demokratis sätt att implementera den, och som helst håller med om det sätt vi valt, så att det blir övertygande positivt :)

Från diskussionerna om implementationsdetaljer att döma skulle jag vilja nominera robwe, om han ställer upp.

Själv tar jag gärna e-postkontakt, men vill inte ha ut mitt telefonnummer för sådan kontakt då jag sällan har möjlighet att prata ostört.
/ Fredrik Liljegren
Användarvisningsbild
fiddur
Medlem i partiet
 
Inlägg: 643
Registrerad: 2009-07-22 04.19
Ort: Göteborg

Re: 15. Övriga frågor

Inläggav robwe » 2010-09-22 13.08

Jag skulle kunna tänka mig att vara med på ett hörn, i någon grad. Jag är ganska bra på att prata engelska. (+ att min fru kan kinesiska så vi har tillsammans en del resurser vad gäller språkbiten :wink: ). Jag kan åtminstone tänka mig att vara internationell kontaktperson.
Användarvisningsbild
robwe
Medlem i partiet
 
Inlägg: 344
Registrerad: 2006-01-25 23.23
Ort: Linköping

Re: 15. Övriga frågor

Inläggav jonas » 2010-09-22 15.15

Vi kan vara flera talespersoner.

Jag nominerar Mig, fiddur och robwe till svensk talesman.

Jag nominerar fiddur och robwe till internationell talesman.

(Ska vi kalla det språkrör istället)

I övrigt stödjer jag fiddurs nomineringar (av mig).
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: 15. Övriga frågor

Inläggav jonas » 2010-09-22 15.21

fiddur skrev:Partiombud i allmänna val: Jonas Liljegren (jonas).


Behövs det något särskilt för att byta ombud?
Är det opraktiskt att låta det följa ordförande eller sekreterare?

Nuvarande partiombud är Magnus Gustavsson.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: 15. Övriga frågor

Inläggav fiddur » 2010-09-23 07.33

jonas skrev:
fiddur skrev:Partiombud i allmänna val: Jonas Liljegren (jonas).


Behövs det något särskilt för att byta ombud?
Är det opraktiskt att låta det följa ordförande eller sekreterare?

Nuvarande partiombud är Magnus Gustavsson.


Jag vet inte hur valnämnen skulle se på vårt valsystem och t ex kontinuerlig tillsättning av poster. För att slippa ens ta upp den debatten med dem, så tänkte jag att det var enklare att rösta in en person på posten, så vi har protokoll på "sammanträdet" där röstningen genomfördes, så som de skriver i sina instruktioner. Sedan kan vi ju ha för avsikt att låta det följa ordförandeskapet, men då rösta igenom detta specifikt på varje årsmöte.
/ Fredrik Liljegren
Användarvisningsbild
fiddur
Medlem i partiet
 
Inlägg: 643
Registrerad: 2009-07-22 04.19
Ort: Göteborg

Re: 15. Övriga frågor

Inläggav fiddur » 2010-09-23 08.06

fiddur skrev:Talesperson i Sverige: Låt det följa ordförandeskapet.
Talesperson internationellt: Låt det följa ordförandeskapet.
Kontaktperson e-post: Låt det gå till alla styrelsemedlemmar.


Hmm, jag ändrar mig lite :P

Jag anser att kontakt@aktivdemokrati.se skall gå till de svenska talesmännen/språkrören. Dessutom borde contact@aktivdemokrati.se gå till de internationella.

Vad gäller faceboooksidor, så skulle jag istället för att definiera en sådan roll och tillsätta den, vilja utöka webbgruppens uppgift att innefatta administration av sidor i kooperativa forum som t ex facebook och wikipedia.
/ Fredrik Liljegren
Användarvisningsbild
fiddur
Medlem i partiet
 
Inlägg: 643
Registrerad: 2009-07-22 04.19
Ort: Göteborg

Re: 15. Övriga frågor

Inläggav jonas » 2010-09-23 09.44

fiddur skrev:
fiddur skrev:Talesperson i Sverige: Låt det följa ordförandeskapet.
Talesperson internationellt: Låt det följa ordförandeskapet.
Kontaktperson e-post: Låt det gå till alla styrelsemedlemmar.


Hmm, jag ändrar mig lite :P

Jag anser att kontakt@aktivdemokrati.se skall gå till de svenska talesmännen/språkrören. Dessutom borde contact@aktivdemokrati.se gå till de internationella.

Vad gäller faceboooksidor, så skulle jag istället för att definiera en sådan roll och tillsätta den, vilja utöka webbgruppens uppgift att innefatta administration av sidor i kooperativa forum som t ex facebook och wikipedia.


Låter bra för mig.

Kan vi gå till omröstning i detta?
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: 15. Övriga frågor

Inläggav Magnus Gustavsson » 2010-09-23 12.44

Jag kan tänka mig att vara talesperson, både internationellt och här hemma.
Jag är bra på engelska.
Min fru kan ryska.

Jag vill gärna fortsätta att vara partiombud tills att vi äntligen lyckas registrera partibeteckningen. (1500 är i sikte).
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: 15. Övriga frågor

Inläggav fiddur » 2010-09-23 12.54

Magnus Gustavsson skrev:Jag kan tänka mig att vara talesperson, både internationellt och här hemma.
Jag är bra på engelska.
Min fru kan ryska.

Jag vill gärna fortsätta att vara partiombud tills att vi äntligen lyckas registrera partibeteckningen. (1500 är i sikte).


Ok, jag lägger till dig i omröstningarna.

Personligen, ej som ordförande, tycker jag är du är olämplig som talesperson, då du har ett engagemang att få folk att rösta på TilliT snarare än AD. Det är svårt att hålla sig opartisk i ett samtal då, och det skulle dessutom se ännu konstigare ut från en journalists synvinkel, om denna undersöker både AD och TilliT, och ser dig som kontaktperson för båda organisationerna.
/ Fredrik Liljegren
Användarvisningsbild
fiddur
Medlem i partiet
 
Inlägg: 643
Registrerad: 2009-07-22 04.19
Ort: Göteborg

Re: 15. Övriga frågor

Inläggav Magnus Gustavsson » 2010-09-23 12.58

Jag ser inget problem i att vara talesperson för båda, AD o TilliT har väldigt lika mål.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: 15. Övriga frågor

Inläggav fiddur » 2010-09-23 13.05

Magnus Gustavsson skrev:Jag ser inget problem i att vara talesperson för båda, AD o TilliT har väldigt lika mål.


Ja, på ett sätt är det helt rimligt, när det handlar om att förklara den direktdemokratiska modellen. Jag har fullt förtroende för att du kan beskriva hur vi tänkt implementera detta. Men vi får också beakta att personer som ska välja, förvisso inte förrän 2014, kommer att kontakta oss och ställa frågor som "Varför skall jag rösta på AD snarare än TilliT?". Då vill jag att någon som är övertygad om att AD är bästa valet, som känner detta in i alla sina känslor och sina åsikter, skall svara på frågan.
/ Fredrik Liljegren
Användarvisningsbild
fiddur
Medlem i partiet
 
Inlägg: 643
Registrerad: 2009-07-22 04.19
Ort: Göteborg

Re: 15. Övriga frågor

Inläggav Magnus Gustavsson » 2010-09-23 13.22

Detta sätter onekligen fingret på framtiden...
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: 15. Övriga frågor

Inläggav fiddur » 2010-09-23 13.29

Magnus Gustavsson skrev:Detta sätter onekligen fingret på framtiden...


Ja, i min åsikt. Personligen ser jag ingen fördel med att ha två organisationer som ställer upp till samma val med samma implementation. Detta är förstås min högst personliga åsikt. Andra här ser fördelar med mångfalden det innebär, och det kan säkert finnas fler med dig som tycker att du ändå kan fungera bra som kontaktperson för båda organisationerna.
/ Fredrik Liljegren
Användarvisningsbild
fiddur
Medlem i partiet
 
Inlägg: 643
Registrerad: 2009-07-22 04.19
Ort: Göteborg

Re: 15. Övriga frågor

Inläggav jonas » 2010-09-23 13.39

Jag tycker inte att någon ska ha kontakt- eller ansvarsposter om han/hon har det i andra DD-partier.

Inte om det inte reglerats i ett samarbetsavtal som inbegriper enat namn på partisedel.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: 15. Övriga frågor

Inläggav fiddur » 2010-09-23 13.46

jonas skrev:Jag tycker inte att någon ska ha kontakt- eller ansvarsposter om han/hon har det i andra DD-partier.

Inte om det inte reglerats i ett samarbetsavtal som inbegriper enat namn på partisedel.


Well, DET skulle jag INTE vilja ha in som en policy. Sålänge de som röstar på en kandidat till en post är medvetna om situationen så är det upp till röstningen från gång till gång, som jag ser det.
/ Fredrik Liljegren
Användarvisningsbild
fiddur
Medlem i partiet
 
Inlägg: 643
Registrerad: 2009-07-22 04.19
Ort: Göteborg

Re: 15. Övriga frågor

Inläggav jonas » 2010-09-23 13.53

fiddur skrev:Well, DET skulle jag INTE vilja ha in som en policy. Sålänge de som röstar på en kandidat till en post är medvetna om situationen så är det upp till röstningen från gång till gång, som jag ser det.


Instämmer.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: 15. Övriga frågor

Inläggav MrPerfect72 » 2010-09-24 15.07

Jag vill se videor paa alla maenniskor som vill staella upp och hur vael folk talar Engelska och Svenska, gaerna paa youtube. Jag kommer roesta efter hur personen klarar uppgiften. Inget annat.
Om ingen levererar filmer av rimlig kvalitet kommer vill jag foereslaa mig sjaelv som talesperson, annars inte.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: 15. Övriga frågor

Inläggav fiddur » 2010-09-25 08.21

För att skilja lite på diskussion och omröstning, så kommenterar jag MrPerfect72s kommentarer från omröstningarna här.

Observera att mina kommentarer nedan är personliga, inte i roll av mötesordförande.

Ang partiombud:
MrPerfect72 skrev:Nej. Jag ser en viktig poaeng med att Magnus har kvar en viktig uppgift i partiet och att uppgifter kan delas upp mellan fler individer. Det skapar tillit och goer att vi undviker maktkoncentrationer.


Jag håller med om att det finns en poäng i att sprida uppgifterna bland fler personer. Däremot ser jag inte någon poäng i att låta just Magnus ha kvar centrala uppgifter, speciellt inte då jag inte kan se att han har så stort intresse i att få Aktiv demokrati registrerat, samtidigt som han jobbar för att de direktdemokratiska väljarna ska rösta på TilliT istället.
Är det någon annan som vill vara partiombud? Jag skulle kunna tänka mig robwe på den posten t ex. Jag vill ha någon jag kan lita på att denna håller de direkdemokratiska idealen högt och inte skulle agera på eget bevåg utan stöd från gemensamma beslut.
Jag ser en praktisk fördel i att jonas har posten, då det i nuläget handlar om att samla in namnunderskrifter och gå med dem till notarius publicus (av respekt för dem som inte vill ha sina personnummer publicerade offentligt), och jonas jobbar aktivt med att få ihop underskrifter samt har tid och engagemang att ta papprena vidare. För att få spridningen i uppgifter sedan så skulle vi kunna välja någon annan med marginal innan valen 2014, för registrering av kandidater osv.

Ang talespersonsomröstningarna:
MrPerfect72 skrev:Tjola-hoppsan-sa!?
Ska vi inte faa se lite videosnuttar eller naagot paa alla vaara nya foermaagor innan de vaeljs in? :-)
Var finns diskussionen bakaom denna votering?

Nej till hela omroestningen, tills vidare.


Talespersonerna är poster som redan existerar i praktiken, genom länkar på hemsidan. Omröstningen handlar bara om vilka som skall populera dessa poster, med tanke på att de besuttits av Magnus som har sagt "tack för mig"... Kandidaternas åsikter och kunnande inom ADs modell kan man utläsa på forumet, och själv är jag nöjd med det och kan rösta för robwe t ex utan att ha träffat honom eller sett videoklipp. De som vill stötta sin kandidatur med videoklipp är givetvis mycket välkomna att göra det.

Ang val av vice ordföranden:

MrPerfect72 skrev:Vet foer lite om Hassan, samt klagar paa att diskussion inte foeregaar omroestningarna.

Ja, Hassan är ny här och har inte varit med i debatterna på forumet. Vi i Göteborg har träffat honom och jag kan personligen stötta hans kandidatur.
Vi har haft uppe tråden om att välja in de styrelseposterna stadgarna kräver under en längre tid nu. Till slut fick vi in två kandidater för de två återstående posterna, och jag ser inte att det behöver diskuteras. Du kan gärna be om presentation av Hasssan, som är ny på forumet, förstås. Vad som skall diskuteras ser jag dock inte, det är en redan definierad post som enligt stadgarna måste tillsättas.
/ Fredrik Liljegren
Användarvisningsbild
fiddur
Medlem i partiet
 
Inlägg: 643
Registrerad: 2009-07-22 04.19
Ort: Göteborg

Re: 15. Övriga frågor

Inläggav MrPerfect72 » 2010-09-26 12.16

Foereslaar och roestar paa Magnus och mig sjaelv som tales personer av den enkla anledningen att jag vet att Magnus goer ett bra jobb i studio och jag aer ganska noejd med mina egna kreationer paa tuben. De andra har jag inget att gaa paa direkt saa jag kan inte stoedja dem i dagslaeget, men det vore ju trevligt om vi kunde faa fram lite kreationer.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

FöregåendeNästa

Återgå till Årsmöte 2010



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron
π