Forum

15. Övriga frågor

15. Övriga frågor

Inläggav fiddur » 2010-08-09 07.22

15. Övriga frågor

Som jag tolkar §20 i stadgarna, så har det här medlemsmötet ingen beslutsrätt utöver de punkter som lagts upp ovan. (Tveksamheten är att §20 inte tar med statusen "temporärt", men valsystemet är i alla fall inte "ur funktion" eller "under utveckling", så som definierat i stadgarna.)


Jag har dock en övrig fråga angående styrelseposterna. Det verkar som att styrelseposter inte är tillsatta för 2010, även om stadgarna säger att ny styrelse måste väljas innan utgången av aktuellt verksamhetsår, eller så hittar jag det bara inte bland omröstningarna (då tidigare årsmöte verkar inblandat i allmänna kategorin för Omröstningar). Om det är så, så är min fråga till stämman om vi kan välja samma styrelse för återstoden av 2010 som vi ovan (snart) valt för 2011.

Bekräfta om frågans förutsättning är korrekt (eller om jag bara inte hittar besluten), så lägger jag upp omröstningen som 15A.
/ Fredrik Liljegren
Användarvisningsbild
fiddur
Medlem i partiet
 
Inlägg: 643
Registrerad: 2009-07-22 04.19
Ort: Göteborg

Re: 15. Övriga frågor

Inläggav Magnus Gustavsson » 2010-08-09 18.49

Med verksamhetssår menas inte kalenderår.
Styrelsen avgår alltså i och med detta årsmöte.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: 15. Övriga frågor

Inläggav Magnus Gustavsson » 2010-08-09 18.51

Jo, mötet kan besluta om andra frågor också. Något som kanske reviderade stadgar skulle sätta stopp för.. :roll:
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: 15. Övriga frågor

Inläggav MrPerfect72 » 2010-08-10 04.00

Hm... Ny "officiell" styrelse vaeljs nu och de tar vid direkt vid aarsmoetets slut om jag fattat saken korrekt.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: 15. Övriga frågor

Inläggav fiddur » 2010-08-10 07.14

Magnus Gustavsson skrev:Med verksamhetssår menas inte kalenderår.
Styrelsen avgår alltså i och med detta årsmöte.


Stadgarna säger uttryckligen:

Stadgarna skrev:§ 23 Verksamhetsåret
Partiets verksamhetsår följer kalenderåret.


Stadgarna skrev:"§ 17 Val av styrelse
... En styrelse väljs för ett verksamhetsår. En ny styrelse måste väljas av partiet innan utgången av aktuellt verksamhetsår.


Jag tycker det är tydligt att styrelsen väljs per kalenderår, och måste väljas innan utgången av detta, vilket innebär att årsmötet väljer styrelse för nästa kalenderår. Det kanske inte var det som avsågs, men stadgarna är väldigt tydliga på dessa punkter.

Magnus Gustavsson skrev:Jo, mötet kan besluta om andra frågor också. Något som kanske reviderade stadgar skulle sätta stopp för.. :roll:


Stadgarna, igen:

Stadgarna skrev:§ 20 Medlemsmötets beslutanderätt
Medlemsmötet har ingen beslutanderätt under perioder då valsystemet fungerar enligt reglementet, förutom beslutanderätten om valsystemets status samt annan beslutanderätt som specifikt tillskrivs medlemsmötet i dessa stadgar.


Den enda otydligheten där är att valsystemet är temporärt, inte reglementsenligt. Men det andra fallet i samma paragraf är om valsystemet är "ur funktion eller under utveckling", vilket medlemsmötet inte anser det vara.
Användarvisningsbild
fiddur
Medlem i partiet
 
Inlägg: 643
Registrerad: 2009-07-22 04.19
Ort: Göteborg

Re: 15. Övriga frågor

Inläggav MrPerfect72 » 2010-08-10 10.58

Jaha. I saa fall sker bytet vid aarsskiftet. Det aer ju faktiskt ganska bra att verksamhetsaaret och kalenderaaret aer samma sak. Det borde ju oeka tydligheten foer alla inblandade.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: 15. Övriga frågor

Inläggav Magnus Gustavsson » 2010-08-10 21.46

Fiddur:
Jag tycker det är tydligt att styrelsen väljs per kalenderår, och måste väljas innan utgången av detta, vilket innebär att årsmötet väljer styrelse för nästa kalenderår. Det kanske inte var det som avsågs, men stadgarna är väldigt tydliga på dessa punkter.


Du har ju helt rätt, Fiddur! Jag har väl blandat ihop det med vår vägförening här hemma.. :oops:

Så då ska de som väljs till styrelse inte tillträda förrän till årsskiftet.
En ngt avig ordning som vi borde ändra till att man börjar verksamhetsåret efter årsmötet.
En typisk "övriga frågor punkt"!

Gällande andra frågor så menar jag alltså att det endast är när systemet fungerar enligt stadgarna, som ingen övrig beslutsrätt för årsmötet existerar.
Dvs med nuvarande, temporära läge, kan årsmötet ta också andra beslut.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: 15. Övriga frågor

Inläggav fiddur » 2010-08-11 08.39

Magnus Gustavsson skrev:Så då ska de som väljs till styrelse inte tillträda förrän till årsskiftet.


Ja. Men det valdes aldrig någon styrelse för 2010, så mitt förslag var att ha en omröstning att "Styrelsen vald för 2011 tillträder direkt efter detta årsmöte." typ. Just nu är vi, om man skall tolka stadgarna strikt, utan styrelse :D

Magnus Gustavsson skrev:En ngt avig ordning som vi borde ändra till att man börjar verksamhetsåret efter årsmötet.


Jag tycker det är enklare och tydligare med ett verksamhetsår som följer kalenderåret, för bokföring t ex. Däremot måste ju inte styrelsen sitta jämna verksamhetsår. Dock tycker jag att vi behåller nuvarande ordning, att man väljer styrelse för kommande verksamhetsår, då tanken är att det valet skall ske i valsystemet snarare än på årsmöte.

Magnus Gustavsson skrev:Gällande andra frågor så menar jag alltså att det endast är när systemet fungerar enligt stadgarna, som ingen övrig beslutsrätt för årsmötet existerar.
Dvs med nuvarande, temporära läge, kan årsmötet ta också andra beslut.


Ok, jag accepterar din tolkning, men jag tycker stadgarna är lite tvetydiga på den punkten :)
Jag ser inte heller någon anledning att fatta orelaterade beslut på årsmötet, då de likaväl kan fattas i det temporära valsystemet som är i princip detsamma som årsmötet :)
/ Fredrik Liljegren
Användarvisningsbild
fiddur
Medlem i partiet
 
Inlägg: 643
Registrerad: 2009-07-22 04.19
Ort: Göteborg

Re: 15. Övriga frågor

Inläggav Magnus Gustavsson » 2010-08-16 18.53

Ja. Men det valdes aldrig någon styrelse för 2010, så mitt förslag var att ha en omröstning att "Styrelsen vald för 2011 tillträder direkt efter detta årsmöte." typ. Just nu är vi, om man skall tolka stadgarna strikt, utan styrelse :D


OK, kör på det! :roll:
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: 15. Övriga frågor

Inläggav MrPerfect72 » 2010-08-17 06.07

Jag anser att styrelsen har kvar ansvaret foer 2010 och att de aer styrelsen foer 2010, och att vi foeljer stadgarna vi har saa gott vi kan, dvs. byter styrelse vid aarsskiftet eller aendrar stadgan i detta aarsmoete och goer att verksamhetsaaret tar vid och avslutas vid aarsmoetets avslut.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: 15. Övriga frågor

Inläggav fiddur » 2010-08-17 07.14

MrPerfect72 skrev:Jag anser att styrelsen har kvar ansvaret foer 2010 och att de aer styrelsen foer 2010, och att vi foeljer stadgarna vi har saa gott vi kan, dvs. byter styrelse vid aarsskiftet eller aendrar stadgan i detta aarsmoete och goer att verksamhetsaaret tar vid och avslutas vid aarsmoetets avslut.


Jag kan lägga upp ditt förslag på stadgeändring som 15B, men vill först få lite förtydligat. I stadgarna har vi verksamhetsår specificerat till kalenderår, och inget annat specificerat för räkenskaps- eller bokslutsår. Att låta styrelsens mandatperiod vara från årsmöte till årsmöte kan göras utan att ändra verksamhetsår. Verksamhetsåret måste, om jag förstått det rätt, vara ett år långt, dvs gå från visst datum, inte variera beroende på när årsmötet avslutas.

Styrelseposterna kan tillsättas av valsystemet, och det blir en fråga för årsmötet endast om det inte gjorts i valsystemet innan. Jag skulle hellre se att partiets ordförande får uppgiften att lägga upp förlagstrådar för de olika posterna lagom lång tid före årets slut, så att alla styrelseposter tillsätts därigenom och årsmötet blir en kort och enkel formalitet. Då kan vi behålla verksamhetsår tillika styrelsens mandatperiod, och låta dem sammanfalla med kalenderår och räkenskapsår.
Användarvisningsbild
fiddur
Medlem i partiet
 
Inlägg: 643
Registrerad: 2009-07-22 04.19
Ort: Göteborg

Re: 15. Övriga frågor

Inläggav MrPerfect72 » 2010-08-17 09.35

Jag kan inte taenka mig att det finns speciella krav paa naer och hur man redovisar. Huvudsaken aer vael att det redovisas med ca ett aars mellanrum.

årsmötet aer enligt stadgarna och vi behoever ingen ordfoerande som agerar valberedning. Det jag foervaentar mig av partiordfoeranden aer lite mer ordning paa papprena och utskrifterna och signaturerna eftersom det foermella ansvaret vilar tungt daer.

Att laata allt sammanfalla verkar dock vara ganska intelligent. Jag ser vissa foerdelar med aarsskiftet.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: 15. Övriga frågor

Inläggav fiddur » 2010-08-17 10.26

MrPerfect72 skrev:årsmötet aer enligt stadgarna och vi behoever ingen ordfoerande som agerar valberedning. Det jag foervaentar mig av partiordfoeranden aer lite mer ordning paa papprena och utskrifterna och signaturerna eftersom det foermella ansvaret vilar tungt daer.


Ok, det kan fungera bra utan att uppdra åt ordföranden att få styrelseposter tillsatta... Årsmötet är i maj (eller, ska vara...), så styrelsen kommer nog tillsättas av årsmötet ändå, inför nästa verksamhetsår.
/ Fredrik Liljegren
Användarvisningsbild
fiddur
Medlem i partiet
 
Inlägg: 643
Registrerad: 2009-07-22 04.19
Ort: Göteborg

Re: 15. Övriga frågor

Inläggav fiddur » 2010-09-04 20.58

Med anledning av Magnus Gustavssons avgång till andra engagemang, så behöver vi nya funktionärer för bloggadmin & forumadmin. Ordförande, kassör och medlemsadministratör är redan uppe för omröstning under styrelseposternas tillsättande.

Jonas har muntligen kandiderat för dessa roller. Jag lägger upp en omröstning om att tillsätta jonas som både blogadmin och forumadmin. Om någon mer vill kandidera stryker jag omröstningen och gör om det till en flervalsomröstning, men jag vill gärna få klart det här årsmötet innan året drar mot sitt slut!
/ Fredrik Liljegren
Användarvisningsbild
fiddur
Medlem i partiet
 
Inlägg: 643
Registrerad: 2009-07-22 04.19
Ort: Göteborg

Re: 15. Övriga frågor

Inläggav Magnus Gustavsson » 2010-09-04 21.52

Jag har ett brådskande förslag!

Jag föreslår att AD lägger ut en rekommendation att rösta på TilliT på förstasidan på aktivdemokrati.se.
Detta pga att konkurrens mellan 2 i princip identiska organisationer inte gagnar saken, samtidigt som jag (tyvärr)
måste konstatera att AD nog har betydligt färre potentiella röster än TilliT.
TilliT har en fungerande kampanjorganisation som redan börjar bli kända bland artister bl.a.
Ett valsamarbete ser också konstigt ut med tanke på att partierna har samma DD-funktionalitet.

Ett beslut här i årsmötet gör ingen skillnad för ett parti som AD, annat än att fler kanske får upp ögonen för det fina med DD, om vi kampanjar tillsammans.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: 15. Övriga frågor

Inläggav fiddur » 2010-09-04 21.56

Magnus Gustavsson skrev:Jag har ett brådskande förslag!


Jag lägger upp det som 15D.
Användarvisningsbild
fiddur
Medlem i partiet
 
Inlägg: 643
Registrerad: 2009-07-22 04.19
Ort: Göteborg

Re: 15. Övriga frågor

Inläggav robwe » 2010-09-20 09.58

Jag hörde via email att det behövdes fler röstande för att få igenom årsmötet. Jag delegerar därför härmed till i första hand Jonas, och i andra hand Fiddur för att detta ska kunna löpa lite smidigare.
Användarvisningsbild
robwe
Medlem i partiet
 
Inlägg: 344
Registrerad: 2006-01-25 23.23
Ort: Linköping

Re: 15. Övriga frågor

Inläggav fiddur » 2010-09-22 09.27

Vi har tydligen en del funktionärsroller kvar att tillsätta, för vilka jag kommer att lägga upp trådar efter jag har nomineringar.

Nominera personer till följande funktionärsroller:

Talesperson i Sverige - hänvisad till i länk på kontaktsidor på aktivdemokrati.se

Talesperson internationellt - hänvisad till på kontaktsidor på aktivdemokrati.se

Kontaktperson e-post - vart adressen kontakt@aktivdemokrati.se skall gå

Administratör Facebook-grupp - vem som administrerar fb-gruppen Aktiv Demokrati

Partiombud i allmänna val - vem i partiet som ska vara behörig företrädare för partiet vid anmälan om registrering av partibeteckningen

Observera att alla dessa roller är rena funktionärer, som har i uppdrag att utföra vad partiet beslutar. De som tillsätter rollerna tar också på sig att följa partiets beslut, och att inte agera egenväldigt utan beslut.
/ Fredrik Liljegren
Användarvisningsbild
fiddur
Medlem i partiet
 
Inlägg: 643
Registrerad: 2009-07-22 04.19
Ort: Göteborg

Re: 15. Övriga frågor

Inläggav fiddur » 2010-09-22 09.33

Själv föreslår jag följande nomineringar / lösningar:

Talesperson i Sverige: Låt det följa ordförandeskapet.
Talesperson internationellt: Låt det följa ordförandeskapet.
Kontaktperson e-post: Låt det gå till alla styrelsemedlemmar.
Partiombud i allmänna val: Jonas Liljegren (jonas).

Vad gäller partiombudet så är det ett beslut som måste finnas protokollfört specifikt, vid inlämning av registrering av partibeteckning samt vid anmälan av kandidater till kommande val. Beslutet måste också fattas på ett "sammanträde", enligt val.se. Jag vet inte hur de skulle se på beslut fattade i kontinuerlig omröstning i vårt valsystem.
/ Fredrik Liljegren
Användarvisningsbild
fiddur
Medlem i partiet
 
Inlägg: 643
Registrerad: 2009-07-22 04.19
Ort: Göteborg

Re: 15. Övriga frågor

Inläggav fiddur » 2010-09-22 09.35

Jag missade en nominering :P

Administratör Facebook-sidor: Webbgruppens ordförande och vice-ordförande.
/ Fredrik Liljegren
Användarvisningsbild
fiddur
Medlem i partiet
 
Inlägg: 643
Registrerad: 2009-07-22 04.19
Ort: Göteborg

Nästa

Återgå till Årsmöte 2010



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron
π