Forum

13. Tillsättande av styrelseposter som ej tillsatts av valsy

13. Tillsättande av styrelseposter som ej tillsatts av valsy

Inläggav fiddur » 2010-08-09 07.02

13. Tillsättande av styrelseposter som ej tillsatts av valsystemet

Vad jag kan se har inga poster tillsatts för 2011. Styrelsens sammansättning enligt stadgarna:

§16 utdrag: "Styrelsen ska bestå av lägst tre och högst elva partimedlemmar. I styrelsen ska ingå ordförande, sekreterare och kassör."
§17 utdrag: "Vid val av styrelse utses även ordförande, vice ordförande och kassör."

Så, vi behöver välja åtminstone ordförande, vice ordförande, sekreterare och kassör, men kan välja upp till 11 styrelsemedlemmar. Jag föreslår att vi tillsätter de nödvändiga posterna här på årsmötet, och överlåter resten till vårt temporära valsystem.


Är det stämmans vilja att under denna stämma endast tillsätta de fyra posterna ordförande, vice ordförande, sekreterare och kassör?

Svara "ja" eller "nej", och ange eventuella nomineringar till dessa poster.


Nya under-punkter kommer sedan skapas för respektive post, om detta blir stämmans val.

Notera att styrelsen, som jag tolkar det, inte har någon beslutsrätt, då vårt valsystem inte är ur funktion (utan fungerar "temporärt"), sålänge de inte beslutar att valsystemet är ur funktion. Detta är lite otydligt, då det är uttryckt endast med fallet reglementsenligt (§15), men jag gissar på att det var avsikten med paragrafen.
/ Fredrik Liljegren
Användarvisningsbild
fiddur
Medlem i partiet
 
Inlägg: 643
Registrerad: 2009-07-22 04.19
Ort: Göteborg

Re: 13. Tillsättande av styrelseposter som ej tillsatts av valsy

Inläggav rtordon » 2010-08-09 07.15

Ja
Saknar en valberedning... Har för dålig personkännedom för att kunna nominera någon till dessa poster.
Bifall mitt förslag om skapandet av Politainment, -framtidens revolutionerande system för förstärkning av samhällsengagemang! Rösta här: http://ad.alternativ.se/
rtordon
 
Inlägg: 103
Registrerad: 2010-04-06 20.26
Ort: Linköping

Re: 13. Tillsättande av styrelseposter som ej tillsatts av valsy

Inläggav MrPerfect72 » 2010-08-09 15.45

Med detta forum tycker jag man kan se personligheterna tydligt. Jag tycker att alla de medverkande naagorlunda aktiva`medlemmarna som visat ID till ex. Magnus direkt eller rekommenderat brev borde vara kvalificerade till ordfoerande och kassoer och att de andra tvaa posterna kan innehas av mindre aktiva individer, helt utan bekymmer.

Jag aer aeven med paa att tillfraaga fd. eller gamla medlemmar om de vill ta uppgifterna foer att faa in dem in partiet igen. Redhog och Robwe, exempelvis och varfoer inte Joasi. Allt aer moejligt. Ordf. och kassoer aer dock viktiga poster, anser jag.

Som kassoer tycker jag att man ska vara medlemsadmin. Det betyder att man hanterar hemliga uppgifter. Det ska helst inte kastas runt hipp som happ till vem som helst. Dessa uppgifter ska innehas av maenniskor som varit med en laengre tid och som visat stor lojalitet och bidragit under en laengre tid, anser jag.

Jag aer heller inte emot en koll i belastningsregister och kronofogderegister foer att undvika bekymmer som andra partier raakat ut foer. Nu aer ju inte kassan saerskiljt stor, men den kan ju bli om ex. Benny Andersson i ABBA eller naagon annan rik vaknar upp ur sin slummer av en jubelfis. :mrgreen:

Jag aer generellt sett emot en valberedning paa traditionellt vis dar folk foereslaas och daer vissa exkluderas utan kommentarer. Intressantare aer prioritetsomroestningar paa alla poster hos de som anmaeler sig och att dessa foeregaas av diskussioner.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: 13. Tillsättande av styrelseposter som ej tillsatts av valsy

Inläggav fiddur » 2010-08-09 16.19

MrPerfect72 skrev:Med detta forum tycker jag man kan se personligheterna tydligt. Jag tycker att alla de medverkande naagorlunda aktiva`medlemmarna som visat ID till ex. Magnus direkt eller rekommenderat brev borde vara kvalificerade till ordfoerande och kassoer och att de andra tvaa posterna kan innehas av mindre aktiva individer, helt utan bekymmer.


§16 utdrag: "Styrelsens ordförande fungerar också som partiets ombud samt partiordförande."

Trots att vi är ett direktdemokratiskt system snarare än ett parti med egna åsikter, så kommer ordföranden garanterat bli granskad av media som person, vad hon/han står för personligen osv. Därför är det väl bra om vi har en "politiskt korrekt" ordförande, tyvärr :P Det kräver lite kännedom om personen utanför forumet.

Jag kan tänka mig att ställa upp som ordförande, men jag vet inte om jag klarar en kvällstidningsgranskning :) Jag är dock öppen med vem jag är och vad jag står för, så den som söker lite på nätet hittar nog det mesta som går att gräva upp. Jag ser gärna bättre kandidater för ordförandeposten.


Som kassör skulle jag gärna se Magnus Gustavsson, om han vill ta uppdraget. Han verkar ha skött det, samt uppdraget som medlemsadministratör, bra.
/ Fredrik Liljegren
Användarvisningsbild
fiddur
Medlem i partiet
 
Inlägg: 643
Registrerad: 2009-07-22 04.19
Ort: Göteborg

Re: 13. Tillsättande av styrelseposter som ej tillsatts av valsy

Inläggav MrPerfect72 » 2010-08-09 17.10

fiddur skrev:Trots att vi är ett direktdemokratiskt system snarare än ett parti med egna åsikter, så kommer ordföranden garanterat bli granskad av media som person, vad hon/han står för personligen osv. Därför är det väl bra om vi har en "politiskt korrekt" ordförande, tyvärr :P Det kräver lite kännedom om personen utanför forumet.

Jag tror inte att styrelsens ordfoerande kommer granskas alls mycket, kanske talespersonerna aningen mer i saa fall.

fiddur skrev:Jag kan tänka mig att ställa upp som ordförande, men jag vet inte om jag klarar en kvällstidningsgranskning :) Jag är dock öppen med vem jag är och vad jag står för, så den som söker lite på nätet hittar nog det mesta som går att gräva upp. Jag ser gärna bättre kandidater för ordförandeposten.

Redovisa skiten! Ge oss lite laenkar! Ingen kan dra ner brallorna paa den som goer helikoptern paa youtube! ;-)

fiddur skrev:Som kassör skulle jag gärna se Magnus Gustavsson, om han vill ta uppdraget. Han verkar ha skött det, samt uppdraget som medlemsadministratör, bra.

Jag aer ocksaa relativt noejd med Magnus som kassoer och medlemsadmin aeven om jag kanske var mer noggrann med att kolla ID och upptaeckte en falsifierad medlem och lite andra felaktigheter. :D Duktigt, eller hur!? kanske jag stoppade "valfusk"? Mindre snack mer verkstad, liksom. :wink:
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: 13. Tillsättande av styrelseposter som ej tillsatts av valsy

Inläggav fiddur » 2010-08-09 17.24

MrPerfect72 skrev:
fiddur skrev:Trots att vi är ett direktdemokratiskt system snarare än ett parti med egna åsikter, så kommer ordföranden garanterat bli granskad av media som person, vad hon/han står för personligen osv. Därför är det väl bra om vi har en "politiskt korrekt" ordförande, tyvärr :P Det kräver lite kännedom om personen utanför forumet.

Jag tror inte att styrelsens ordfoerande kommer granskas alls mycket, kanske talespersonerna aningen mer i saa fall.

Återstår att se, antar jag :)

MrPerfect72 skrev:
fiddur skrev:Jag kan tänka mig att ställa upp som ordförande, men jag vet inte om jag klarar en kvällstidningsgranskning :) Jag är dock öppen med vem jag är och vad jag står för, så den som söker lite på nätet hittar nog det mesta som går att gräva upp. Jag ser gärna bättre kandidater för ordförandeposten.

Redovisa skiten! Ge oss lite laenkar! Ingen kan dra ner brallorna paa den som goer helikoptern paa youtube! ;-)


http://fredrik.liljegren.org/
http://ydalaby.se/
http://paranormal.se/topic/livbringare_ ... egren.html
http://www.facebook.com/fiddur
http://se.linkedin.com/in/fiddur

Ok, kanske inte så inkriminerande om man inte har något emot udda religiösa/andliga/ockulta intressen...
Användarvisningsbild
fiddur
Medlem i partiet
 
Inlägg: 643
Registrerad: 2009-07-22 04.19
Ort: Göteborg

Re: 13. Tillsättande av styrelseposter som ej tillsatts av valsy

Inläggav Magnus Gustavsson » 2010-08-09 18.46

Med den ökade medlemstilströmningen, och ekonomiska aktiviteten så kan jag som mest tänka mig att vara endera medlemsadmin, eller ordförande.
Ej båda.
I det förstnämnda fallet, endast om jag får hjälp att skapa ett automatiskt system som gör stora delar av jobbet.
Kassör kan gärna någon annan få hålla i.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: 13. Tillsättande av styrelseposter som ej tillsatts av valsy

Inläggav MrPerfect72 » 2010-08-10 03.39

Om det skulle underlaetta foer Magnus kan jag ta oever medlemsadmin-biten igen, dock inte kassoer foer jag aer inte hemma just nu. Vad aer det som aer saa himla jobbigt med att vara kassoer Magnus?
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: 13. Tillsättande av styrelseposter som ej tillsatts av valsy

Inläggav Magnus Gustavsson » 2010-08-12 15.30

Varför inte kassör om du är utomlands?
Det som är jobbigt just nu utöver det jag sagt om närvaro, är att plusgirot/Nordea suger fullständigt.
Just det, den där dosan de börjat med skulle vi ju behöva skicka runt jorden..
OK ngn i landet bör vara kassör.

Kanske vi kunde ha bankgiro istället, får kolla upp om det är ett alternativ.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: 13. Tillsättande av styrelseposter som ej tillsatts av valsy

Inläggav MrPerfect72 » 2010-08-12 19.09

Vill fiddur vara admin/kassoer/medlemsadmin och skulle fler aen jag finna tillit till honom och skulle fiddur vilja det?
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: 13. Tillsättande av styrelseposter som ej tillsatts av valsy

Inläggav MrPerfect72 » 2010-08-14 08.37

Ska vi boerja med den viktigaste posten? Foereslaar fiddur till kassoer....eller ska vi starta separata traadar om dessa poster foer tydlighetens skull kanske? "13.1"? (Inser naemligen att rubriken till denna post inte aer saerskilt talande.)

(Naer jag funderade paa laempligheten att jag aer medlemsadmin fraan utlandet hittade jag http://www.inkomstupplysning.se/ Via denna sida kan man knappa in ett personnummer med namn och ort gratis. Jag behoever alltsa inte knalla in till skattemyndigheten foer detta, vilket var det som foedde min skepticism fraan boerjan och anledningen att jag avsade mig uppdraget tidigare. Den aer nu borta. Via Eniro och Hitta kan man oftast sedan bekraefta att personen aer riktig genom ett telefonsamtal. Jag har ju Skype. utvecklingen gaar framaat. :D I framtiden tror jag dock paa aennu saekrare form av legitimering. Men kanske detta raecker just nu?)
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: 13. Tillsättande av styrelseposter som ej tillsatts av valsy

Inläggav Magnus Gustavsson » 2010-08-14 22.59

Jag "knallade in" på skattemyndigheten men där får man inte mer än man kan via internet idag.
Pga PUL så har de hittat på att man måste faxa uppgifterna, så jag håller på att försöka skaffa mig ett faxnummer via e-mail.
Tänk vad de hittar på...
Men kanske man kan gå direkt via inkomstupplysning.se istället.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: 13. Tillsättande av styrelseposter som ej tillsatts av valsy

Inläggav MrPerfect72 » 2010-08-15 07.10

Skulle fiddur vilja vara kassoer?
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: 13. Tillsättande av styrelseposter som ej tillsatts av valsy

Inläggav fiddur » 2010-08-16 06.46

Jag skulle kunna tänka mig att vara kassör, men hellre ordförande, då jag känner att partiet skulle behöva lite struktur och ledning :)

Vi behöver dock 3 till förslag för styrelseposterna. Frivilliga?
Användarvisningsbild
fiddur
Medlem i partiet
 
Inlägg: 643
Registrerad: 2009-07-22 04.19
Ort: Göteborg

Re: 13. Tillsättande av styrelseposter som ej tillsatts av valsy

Inläggav MrPerfect72 » 2010-08-16 11.38

fiddur skrev:Jag skulle kunna tänka mig att vara kassör, men hellre ordförande, då jag känner att partiet skulle behöva lite struktur och ledning :)

Vi behöver dock 3 till förslag för styrelseposterna. Frivilliga?


Officiell partiordfoerande aer mest ett ett rent formellt ansvar oever foereningen, precis som vilken annan styrelsepost som helst. Du kan bli besviken om du tror att du ska kunna leda och skapa struktur genom titeln eftersom det styrs direkt av varje medlem. Partiordfoerande aer inte heller noedvaendigtvis samma sak som talesman.

Ledarskap bedrivs genom motivation av maenniskor att bidra med positiva saker, genom att svara paa folks fraagor, genom diskussioner daer man beskriver direktdemokrati i positiva och objektiva ordalg, daer man utformar foerslag som leder framaat i positivitet, genom konsensusutformningar av foerslag och omroestningar innan de genomfoers saa de inte blir som fisar i rymden som ingen bryr sig om.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: 13. Tillsättande av styrelseposter som ej tillsatts av valsy

Inläggav rtordon » 2010-08-16 13.39

Jag föreslår fiddur som partiordförande. Hans ledning av årsmötet so far har skapat förtroende.
Bifall mitt förslag om skapandet av Politainment, -framtidens revolutionerande system för förstärkning av samhällsengagemang! Rösta här: http://ad.alternativ.se/
rtordon
 
Inlägg: 103
Registrerad: 2010-04-06 20.26
Ort: Linköping

Re: 13. Tillsättande av styrelseposter som ej tillsatts av valsy

Inläggav rtordon » 2010-08-16 13.48

Jag vill gärna föreslå Magnus som medlemsadmin, men om den enda kvarvarande styrelsekandidaten till posten som kassör då är MrPerfect72, vill jag inte lägga ett sådant förslag. En kassör bör kunna teckna firma och vara tillgänglig för finansiella frågor som kräver nationell fysisk närvaro. Jag är, efter att ha tagit del om förslaget om "medianbudget" inte heller övertygad om att det ekonomiska omdömet räcker till för att axla ansvaret som kassör i ett parti. Finns det ett konstruktivt förslag på hur detta dilemma skulle gå att lösa, vore jag lättad.
Bifall mitt förslag om skapandet av Politainment, -framtidens revolutionerande system för förstärkning av samhällsengagemang! Rösta här: http://ad.alternativ.se/
rtordon
 
Inlägg: 103
Registrerad: 2010-04-06 20.26
Ort: Linköping

Re: 13. Tillsättande av styrelseposter som ej tillsatts av valsy

Inläggav Magnus Gustavsson » 2010-08-16 18.06

Jag är, efter att ha tagit del om förslaget om "medianbudget" inte heller övertygad om att det ekonomiska omdömet räcker till för att axla ansvaret som kassör i ett parti.


??? Omdömet hos vem?
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: 13. Tillsättande av styrelseposter som ej tillsatts av valsy

Inläggav rtordon » 2010-08-16 20.46

Omdömet hos den som föreslår en budget som innehåller 30000 i donationer utöver medlemsavgifterna, utan att redovisa var de donationerna skulle kunna komma ifrån och i samma förslag föreslå att medianen av avlagda budgetförslag skulle utgöra en bra grund för partiets budget. Alltså det som MrPerfect72 föreslog. Du kallade det "offensivt" och det kan jag hålla med om. Men snarare offensivt i bemärkelsen Don Quijotes kamp mot väderkvarnarna, enligt min åsikt.
En budget bör vara grundad på så gott underlag som möjligt om vad som kan vara rimligt. Inte en lek med fantasisiffror.

Men det kanske finns någon oredovisad donator som är beredd att slänga in 30 000? Om inte, betraktar jag MrPerfects förslag som omdömeslöst och då passar han inte som kassör enligt min mening.
Bifall mitt förslag om skapandet av Politainment, -framtidens revolutionerande system för förstärkning av samhällsengagemang! Rösta här: http://ad.alternativ.se/
rtordon
 
Inlägg: 103
Registrerad: 2010-04-06 20.26
Ort: Linköping

Re: 13. Tillsättande av styrelseposter som ej tillsatts av valsy

Inläggav fiddur » 2010-08-17 05.29

MrPerfect72 skrev:
fiddur skrev:Jag skulle kunna tänka mig att vara kassör, men hellre ordförande, då jag känner att partiet skulle behöva lite struktur och ledning :)


Officiell partiordfoerande aer mest ett ett rent formellt ansvar oever foereningen, precis som vilken annan styrelsepost som helst. Du kan bli besviken om du tror att du ska kunna leda och skapa struktur genom titeln eftersom det styrs direkt av varje medlem. Partiordfoerande aer inte heller noedvaendigtvis samma sak som talesman.


Jag tänkte lite på de uppgifter styrelsen faktiskt har... Ordförande är sammankallande av styrelsen, och styrelsen ska se till att t ex utskick till årsmötet går ut med rätt material och i rätt tid, och har beslutsrätt om röstsystemets status. Men, ansvarsposterna väger ut ordförandens uppgifter rätt mycket, så jag gör nog mer nytta som kassör.

Medlemsadmin är en ansvarpost, inte en styrelsepost. Jag kan hålla med om att det av praktiska skäl är rimligt omm kassör och medlemsadmin är samma person, sålänge vi inte har en hög tillströmning av medlemmar. Jag föreslår dock att vi lämnar beslut om ansvarsposterna till valsystemet utanför årsmötet, så vi kan bli klara med själva årsmötet.

Då inte fler har stigit fram än så skulle jag vilja nominera lite fritt:

Ordförande: Magnus Gustavsson
Vice ordförande: rtordon
Sekreterare: roger
Kassör: fiddur

Ställer ni upp, så vi kan få igång en inröstning för styrelsen?

...jag vill inte rösta om revisors-posterna förrän styrelsen är färdig, så vi inte tar någon som revisor som skulle kunna sitta i styrelsen.
Användarvisningsbild
fiddur
Medlem i partiet
 
Inlägg: 643
Registrerad: 2009-07-22 04.19
Ort: Göteborg

Nästa

Återgå till Årsmöte 2010



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron
π