Forum

Ska DD (AD) följa resultatet av folkomr. om trängselskatt ?

Ska DD (AD) följa resultatet av folkomr. om trängselskatt ?

Inläggav Magnus Gustavsson » 2014-05-05 10.14

En självklarhet för ett DD-parti kan tyckas...men det måste beslutas, och meddelas väljarna i vederbörlig ordning.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: Ska DD (AD) följa resultatet av folkomr. om trängselskat

Inläggav Bjorn » 2014-05-05 11.28

Formuleringen av frågan är konstig, om man inte tittar på diskussionen så får man uppfattningen att Röstar man JA på "Stoppa trängselskatterna i Göteborg"(alltså man är emot trängselskatt i Göteborg) så är man emot trängselskatt/avgifter men läser man diskussionen så svarar man egentligen Ja eller Nej på om man skall följa
Kod: Markera allt
resultatet
av folkomröstningen eller ej vilket är en helt annan sak.

Blir det ett Ja i folkomröstningen så vill t.ex inte jag stödja detta då Jag är kraftigt emot trängselskatter och också på sättet politikerna helt odemokratiskt har genomfört detta dyra projekt för att "övertyga" medborgarna om något som troligtvis aldrig blivit genomfört om folkomröstning hade gjorts från början innan genomförandet/kostnaden hade tagits.
Bjorn
 
Inlägg: 2
Registrerad: 2013-09-07 16.57

Re: Ska DD (AD) följa resultatet av folkomr. om trängselskat

Inläggav Magnus Gustavsson » 2014-05-05 12.23

Du har rätt Björn! Jag lyckades skriva fel rubrik i förslaget. Frågan gäller om DD ska följa folkomoröstningsresultatet!
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: Ska DD (AD) följa resultatet av folkomr. om trängselskat

Inläggav Bjorn » 2014-05-05 13.30

inga problem :wink: keep up the good work, hoppas att Göteborgarna motar Olle i grinden och säger stopp till detta.
Det finns pengar till att bygga ändå, låt inte politikerna lura er, det handlar mest om prioritering av skatteintäkter.
Trafiken drar in mångmiljardbelopp varje år med fordonsskatter, punktskatt på bränsle och moms. Endast en bråkdel av detta går tillbaka till nyinvestering och underhåll i infrastruktur. att dessutom utländska bilar, långtradare, bussar kan åka in och ut helt gratis är helt otroligt.

Detta är ett tydligt exempel på att direktdemokrati verkligen behövs i Sverige och övriga världen
Bjorn
 
Inlägg: 2
Registrerad: 2013-09-07 16.57

Re: Ska DD (AD) följa resultatet av folkomr. om trängselskat

Inläggav Cebaztian » 2014-05-05 17.54

Hej, Reagerade på frågans formulering.
Stoppa trängselskatten.

Varför inte ställa frågan:
"Ska vi ha trängselskatt i GBG".

Mindre ledande fråga, mer öppen, mindre polemisk
Då blir ja respektive nej rösten mer logisk.

Som frågan är ställd nu måste man rösta JA för att vara emot.

Bara en tanke...

Sebastian
Cebaztian
Medlem i partiet
 
Inlägg: 23
Registrerad: 2014-01-09 15.27

Re: Ska DD (AD) följa resultatet av folkomr. om trängselskat

Inläggav fiddur » 2014-05-06 07.41

Nu känner jag viss förvirring här angående röstområdena i GOV.

Nu har jag inte varit särskilt aktiv senaste året, men vad jag minns, så är områdena för "Aktiv Demokrati" och "Aktiv Demokrati - Göteborg" för att besluta om saker inom föreningsarbetet, dvs saker där vi i AD har beslutsrätt och omröstningarna räknas som faktiska beslut i något.

För externa politiska frågor där vi vill påvisa hur en direktdemokratisk omröstning skulle kunna fungera har vi områdena "Sveriges riksdag" samt "Ordet fritt". Förvisso är inget av dem Göteborgs-specifika, men det tycker jag inte gör att en sådan här omröstning skall blandas in i områden med faktiska beslut.

Om omröstningen avser att AD Göteborg skall engagera sig i den här frågan på något speciellt sätt, så behöver den omformuleras.

Jag kommer att rösta "Nej" på det här förslaget då jag finner det felformulerat och malplacerat, inte pga någon åsikt i frågan om trängselskatt.

(Det är viktigt att vi kan hantera systemet helt korrekt, hur ska vi annars kunna förvänta oss att hela svenska befolkningen skall klara av det?)
/ Fredrik Liljegren
Användarvisningsbild
fiddur
Medlem i partiet
 
Inlägg: 643
Registrerad: 2009-07-22 04.19
Ort: Göteborg

Re: Ska DD (AD) följa resultatet av folkomr. om trängselskat

Inläggav jonas » 2014-05-30 21.21

AD Göteborg har heller inte använts aktivt.
Vi har inte en koppling till medlemsregistret för AD-medlemmar i Göteborg.

Men det är sant att den var tänkt för interna omröstningar och inte för sådant som motioner i Göteborgs komunfullmäktige.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg


Återgå till Göteborg



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron
π