Forum

Äkta Demokrati, Värmdö

med partier, organisationer, föreningar, med mera

Ska Aktiv Demokrati medverka på Almedalsveckan 2014?

Inläggav haja » 2013-06-24 21.18

Ja, jag har framfört dem tidigare se tidigare inlägg om engagemang i Göteborgs folkinitiativ, partiprogram, webb, finansiering, omvalen 2010, deltagande i Almedalen förra året, fullmakt till arbetsgrupper m.m.
Har föreslagit alternativ men röstats ned. Partiet stampar på samma nivå som 2010. Och då måste man byta strategi. Nu.
Rekommendation:
Aktivitet före organisation.
Ingen aktivitet - ingen organisation.
Gerillamarknadsföring istället för mainstream.
Utmana partier och politiker öppet. Konfrontera. Det gillar media. :D
I Almedalen finns bara motståndare - inga potentiella väljare. Det är fel strategi att vara där.

Ingen behöver köpa det jag framfört men det är min åsikt och därför bildat ett annat DD-parti, Äkta Demokrati.

Min valplattform är drygt över 4.000 väljare som skrivit på folkinitiativet som jag initierat och drivit med kommande folkomröstning och val. Räknar med 10-20% i kommande val...en del andra tror 40% men det tror jag är alldeles för optimistiskt. Med 10% kan innebära en vågmästarroll..... :D

Nästan alla lokalpolitiker vet vem jag är. Jag har lärt mig maktspelet genom att gå på många Kf-möten eller via webben, läst protokoll och andra handlingar. Skapat bra kontakter med lokala medier och politiker. Men jag har knappt börjat än, för folkinitiativet har tagit all min fritid.

Jag tror vi delar insikten, att tiden är mogen för DD. Frågan är hur vi kan tillvarata på möjligheten på bästa sätt för att få mandat?
Senast redigerad av haja 2013-06-25 21.10, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
haja
Medlem i partiet
 
Inlägg: 460
Registrerad: 2011-01-06 23.11
Ort: Stockholm

Re: Ska Aktiv Demokrati medverka på Almedalsveckan 2014?

Inläggav jonas » 2013-06-25 09.23

haja skrev:Ja, jag har framfört dem tidigare se tidigare inlägg om engagemang i Göteborgs folkinitiativ, partiprogram, webb, finansiering, omvalen 2010, deltagande i Almedalen förra året, fullmakt till arbetsgrupper m.m.


För att det ska hända något behövs även handling. Jag uppskattar ditt tyckande, men du behöver ta steget till aktivitet också.

Nu har du aktiverat dig för ett lokalt parti. Men varför som ett nytt parti istället för som en del av Aktiv Demokrati?

Jag har varit frustrerad länge över att dy tyckt och tyckt och inte gjort något åt saken. När du väl tagit mod till dig att faktiskt göra något så ... går du åt ett annat håll? Så otroligt onödigt.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Ska Aktiv Demokrati medverka på Almedalsveckan 2014?

Inläggav haja » 2013-06-25 11.07

jonas skrev:För att det ska hända något behövs även handling. Jag uppskattar ditt tyckande, men du behöver ta steget till aktivitet också.

Ingen kan väl kan knappast säga att jag varit passiv i fråga om DD. Men det beror ju på hur man ser på saken. Ja jag har varit passiv i AD senaste året för vad ska man göra när jag tycker hela partiet är på väg åt fel håll gör saker som är fel för att bli ett parti att räkna med? Dessutom har aktiviteterna i AD gått emot både intuition, kunskap och erfarenhet och röstats ned. Jag kan inte förändra partiet själv. Och jag vill inte göra det heller. Jag vill inte kritisera. Men de absoluta uppenbara felen måste jag ändå få kritisera i en öppen dialog.
Nu har du aktiverat dig för ett lokalt parti. Men varför som ett nytt parti istället för som en del av Aktiv Demokrati?

Ser tyvärr ingen fördel med att vara en del i AD med ett lokalt parti som jag startat. Tvärtom är det en belastning som AD fungerar nu. Och jag vet faktiskt inte vad AD kan tillföra praktiskt till en lokal förening/parti. Ingen ekonomi, tillräckligt bra webbplattform, ingen valstrategi, ingen medlemstillväxt, inget tydligt partiprogram, fel strategiska beslut och marknadsföring.
Alla aktiviteter har hänvisats att jag ska göra själv. Det funkar inte så, man måste hjälpas åt. Och mina förslag och idéer har inte skapat engagemang eller röstats ned eller fått motstånd på annat sätt. Men jag undrar, har jag missat något som AD ger som inte Äkta Demokrati kan klara av?
Jag har varit frustrerad länge över att dy tyckt och tyckt och inte gjort något åt saken. När du väl tagit mod till dig att faktiskt göra något så ... går du åt ett annat håll? Så otroligt onödigt.

Det kan tyckas att det är "otroligt onödigt" att jag går åt ett annat håll. Men om man ser det ur ett större perspektiv är det åt samma håll, fast en annan väg. Och vi möts igen vid målet och ett antal gånger på vägen dit med ett eller flera direktdemokratiska partier i riksdagen. :D
Men först möts vi i det uppropet för DD i Gnesta och det ser jag fram emot där vi kan samarbeta få och ge synergier och hjälpa varandra. Kanske en "DD-allians" för framtiden?
Senast redigerad av haja 2013-06-26 19.05, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
haja
Medlem i partiet
 
Inlägg: 460
Registrerad: 2011-01-06 23.11
Ort: Stockholm

Re: Ska Aktiv Demokrati medverka på Almedalsveckan 2014?

Inläggav joasi » 2013-06-25 20.43

Som jag har förstått så har Hans m.fl. gjort en hel del för att stärka folkinitiativet lokalt. Det är ju också en form av direktdemokrati och leder i rätt riktning. Jag delar inte din frustration över Hans inaktivitet Jonas.
Ser det inte heller som så dramatiskt att Hans har valt att starta ett lokalt DD-parti fristående från AD. Snarare ytterligare ett tecken på att DDD-vågen växer. Många bäckar små och så småningom kommer vi se vilken bäck som leder övriga i sin fåra.
Ser också fram mot konferensen i Gnesta (ska bara se till att anmäla mig också)
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: Ska Aktiv Demokrati medverka på Almedalsveckan 2014?

Inläggav haja » 2013-06-25 21.02

Jonas har alltid varit för att starta nya direktdemokratiska partier. Det tycker jag är bra. Idéer är heller aldrig patenterbara. Och direktdemokrati kan man väl säga är open source fast det gäller en idé.

Att det bara finns ett parti är inte bra. Det är som att lägga alla ägg i en korg. Flera partier förstärker varandra i den direktdemokratiska rörelsen som blir ett nytt seriöst alternativ där de flesta tror att demokrati är detsamma som indirekt demokrati med partier. Och så är det ju riktig demokrati. Det vet ju alla här.
Nej, låt demokratin få sin renässans som den var utformad från början. Den riktiga demokratin kan återuppstå nu från att vara begravd i feodalismens källare i modernare lightvarianter till direktdemokrati.

Låt oss så nya frön och se hur den riktiga demokratin växer upp och får blomstra överallt. Där människor återfår sin frihet att själva vara med att bestämma över sina liv utan filter och mellanhänder.
Användarvisningsbild
haja
Medlem i partiet
 
Inlägg: 460
Registrerad: 2011-01-06 23.11
Ort: Stockholm

Äkta Demokrati, Värmdö

Inläggav jonas » 2013-06-26 09.15

http://xn--ktademokrati-fcb.se/
https://www.facebook.com/Akta.Demokrati
I Partiet Äkta Demokrati kommer du kunna rösta i alla frågor som behandlas i kommunfullmäktige och nämndstyrelser. Du kommer att kunna rösta i alla frågor och ha möjlighet att sätta dig in i de olika frågorna i förväg.
Omröstning kan ske fram till dagen före beslut. Då kan partiambassadör/-erna för Äkta Demokrati ge sina röster i de beslutande församlingarna proportionellt med omröstningsresultatet.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Äkta Demokrati, Värmdö

Inläggav haja » 2013-06-26 17.46

I stället för de kryptiska tecknen så går det bra att skriva "ä". Alltså det går lika bra med äktademokrati.se eller aktademokrati.se

Bara för att göra det lite enklare :D

Till Facebook är det https://www.facebook.com/Akta.Demokrati

Partiet deltar inte i Almedalen i år eller nästa år eftersom det är fel arena. Partiet vill vara bland väljarna, inte dess motståndare som partieliter, lobbyister och media som bara rapporterar från de stora partiernas utspel och deras odemokratiska symbiosförhållande.

/hans
Användarvisningsbild
haja
Medlem i partiet
 
Inlägg: 460
Registrerad: 2011-01-06 23.11
Ort: Stockholm

Re: Äkta Demokrati, Värmdö

Inläggav peteri » 2013-06-27 13.47

"Ja, jag har framfört dem tidigare se tidigare inlägg om engagemang i Göteborgs folkinitiativ, partiprogram, webb, finansiering, omvalen 2010, deltagande i Almedalen förra året, fullmakt till arbetsgrupper m.m.

Har föreslagit alternativ men röstats ned. Partiet stampar på samma nivå som 2010. Och då måste man byta strategi. Nu."


Hans, jag känner inte till eventuella tidigare problem och eventuella förslag du har kommit med som har röstats ner. Så det kan jag inte uttala mig om.

Jag delar inte Jonas åsikt att det är "otroligt onödigt" att starta ett eget parti.

Det jag kan tycka är beklagligt är att dina idéer och tankar inte tagits vara på. Om det nu de facto är så.

Om du skulle peka på skillnaderna mellan Äkta Demokrati och Aktiv Demokrati, vad skulle de vara?
"Ser tyvärr ingen fördel med att vara en del i AD med ett lokalt parti som jag startat. Tvärtom är det en belastning som AD fungerar nu."


På vilket sätt menar du specifikt? Kan du ge några exempel?

"Att det bara finns ett parti är inte bra. Det är som att lägga alla ägg i en korg."


Även om jag respekterar ditt beslut att starta ett eget parti ser jag inte logiken i korgliknelsen. Tvärtom ser jag det som en styrka att alla intressenter i ngn form av DD samlas och arbetar tillsammans. Sedan vilken flagg man samlas under är en annan fråga.

Om du lyckas med din strategi i din kommun under annat flagg, men med direktdemokratisk riktning ser jag inga problem med det alls. Tvärtom, önskar jag dig all lycka. Det jag kan tycka är tråkigt är att jag ser dig som en eldsjäl och det är beklagligt att du kände dig tvungen att gå en annan väg. Men jag ser det definitivt inte som en intressekonflikt.

Jag är personligen ute och informerar varje helg, även om vi haft uppehåll i någon vecka nu, så att det skulle vara brist på engagenmang från vår sida är något jag inte känner igen. Medlemmarna är så aktiva de vill vara. Svårt att tvinga någon. Själv älskar jag att vara ute och informera och ser det som mitt helgnöje.

Personligen är jag nyfiken på vilka förslag du har kommit med och varför de har skjutits i sank.

Med vänliga hälsningar,
Peter
peteri
Medlem i partiet
 
Inlägg: 424
Registrerad: 2012-06-30 15.45
Ort: Göteborg


Återgå till Samarbete med andra grupper



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron
π