Forum

De Fria

med partier, organisationer, föreningar, med mera

De Fria

Inläggav activedy » 2013-02-16 09.26

Tycker mig ha sett prat om samarbete med andra partier, men kunde inte hitta stället/tråden annat än denna sektion, varför jag postar mitt inlägg här - förhoppningsvis blir det någotsånär rätt.

Blev varse http://www.defria.se/ idag; för min del känns det som att de är rätt på väldigt mycket rent ämnesmässigt. Finns dock absolut ingen info om vem de är, hur länge de funnits etc. Kan det vara något?
Användarvisningsbild
activedy
 
Inlägg: 79
Registrerad: 2013-01-05 08.45
Ort: Malmö

Re: De Fria

Inläggav joasi » 2013-02-16 16.30

Deras politik verkar väldigt världsfrånvänd och orealistisk. Tror inte vi vinner något på att accocieras med dem.
Men de utgör i alla fall ett bra exempel på att ännu ett politiskt parti inte är lösningen på våra samhällsproblem.
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: De Fria

Inläggav activedy » 2013-02-16 16.41

joasi skrev:Deras politik verkar väldigt världsfrånvänd och orealistisk.


Oj. OK. Ja då är väl jag det också kanske. Jag kanske missuppfattat det hela. Förresten, vi är väl också ett parti?
Användarvisningsbild
activedy
 
Inlägg: 79
Registrerad: 2013-01-05 08.45
Ort: Malmö

Re: De Fria

Inläggav joasi » 2013-02-16 19.48

Jo, fast ett opolitiskt. Lite som ett virus...
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: De Fria

Inläggav activedy » 2013-02-17 10.42

joasi skrev:Jo, fast ett opolitiskt. Lite som ett virus...


Du får ursäkta, men jag tappade faktiskt lite sugen nu.
Användarvisningsbild
activedy
 
Inlägg: 79
Registrerad: 2013-01-05 08.45
Ort: Malmö

Re: De Fria

Inläggav jonas » 2013-02-18 00.02

Tack för att du la upp dem. Jag fick nyligen själv reda på dem.

Och inspirerades av dem att lägga upp ett event för valdagen. :-)
https://www.facebook.com/events/159893197497451/



Aktiv Demokrati är det ultimata samarbetspartiet. Tillsammans kommer vi komma in i riksdagen och ge alla alternativ en röst!
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: De Fria

Inläggav activedy » 2013-02-18 07.12

Kul att höra, ser bra ut!
Användarvisningsbild
activedy
 
Inlägg: 79
Registrerad: 2013-01-05 08.45
Ort: Malmö

Re: De Fria

Inläggav diego » 2013-02-18 21.54

Det var intressant! Jag håller med deras och din världsbild av finanskontroll över politiken, industri och tom på en ganska omfattande sätt, folkets tankar, genom kontroll av media.

Fast det jag tänker just nu och tror på är att inga vanliga parti kan i nuvarande form klara inflitering av personer som arbetar för bankirernas/elitens del, och som skulle ändra partiprogrammet så snart som partiet fick 1% av rösterna.

Med AD så känns det lite mer komplicerad att ändra själva själen av 'partiet' eftersom det går inte logiskt sett att motsätta iden om att det är varje enskild person som representerar sig själv.

Dessutom så blev det i deras parti inget prat om att låta alla vara med i hur vi skulle forma ut vårt penningsystem, eller tom om det ska finnas valmöjlighet på valutor inom landet, en sorts decentralisering av pengarna. Och det finns lite idéer som kanske är för specifika eller som motsäger andra partiförslag. Och förstås undrar man varför man vill verka för att medborgarna ska bestämma själva.... men samtidigt så skaffar man partiprogram utan att inte ens partimedlemmarna röstar på det.

Annars så tycker jag att det är bra med så många parti med intressanta idéer som helst, fast jag tror inte att de skulle vara särskild intresserade av att samarbeta med AD. Förutom om dem ville rösta fram sina förslag genom oss om AD skulle få >4% eller liknande.
diego
Medlem i partiet
 
Inlägg: 27
Registrerad: 2012-11-30 21.17
Ort: Linköping

Re: De Fria

Inläggav activedy » 2013-02-19 09.01

Vad glad jag blir:) Du har dock bra poänger, som jag måste ge dig rätt i. För min del var det kanske rena turen att deras åsikter stämde så bra med mina - det störde då inte så mycket att man inte själv fick vara med och utforma liksom. Tänkte inte ens på det, för att vara ärlig; det kom ju nästan som på beställning. Men det stämmer inte mindre för det, det du säger.
Fast de har kanske inte tänkt på det hållet heller? Eller så tycker de att det i nuläget hade varit bättre att få något gjort, så kan man ta det sen, vad vet jag.

Ger dig även rätt i samarbetsfrågan, så tror jag med. Min avsikt är väl snarare att liktänkande (eller oliktänkande, hur man nu vill se på saken) ska känna till varandra och också att om AD nu ska vara 'språkrör' till folk, så passar det ju alla. Alla kan göra sin röst hörda på så sätt.
Användarvisningsbild
activedy
 
Inlägg: 79
Registrerad: 2013-01-05 08.45
Ort: Malmö

Re: De Fria

Inläggav activedy » 2013-03-10 12.05

joasi skrev:Deras politik verkar väldigt världsfrånvänd och orealistisk. Tror inte vi vinner något på att accocieras med dem.
Men de utgör i alla fall ett bra exempel på att ännu ett politiskt parti inte är lösningen på våra samhällsproblem.


Tja, med tanke på att de efter drygt 3 veckor har 309 medlemmar och ni efter ett antal år 68 eller vad där stod, måste det finnas väldigt många världsfrånvända och orealistiska människor därute. Men deras röster eller samarbete av något slag är nog inget att vinna något på ... nä.
Användarvisningsbild
activedy
 
Inlägg: 79
Registrerad: 2013-01-05 08.45
Ort: Malmö

Re: De Fria

Inläggav Roger » 2013-03-10 18.50

Kanske inte går att jämföra direkt mellan oss och dem? Det är gratis att bli medlem där för de första 2000 medlemmarna. Jag tror att det också hjälper till att ha ett konkret budskap. Men det är viktigt att påminna sig om att om man röstar på ett icke-direktdemokratiskt parti så röstar man delvis på förhoppningar och "grisen i säcken". Kanske man efter ett tag inser att det var fel parti för en eller att partiet vänder och går emot dina principer? Bäst är om du själv behåller din maktandel för dig själv och att du har möjlighet att byta när som helst dina delegater eller åsikter. De Fria skulle kunna vara din delegat i AD valsystem.
Roger
Medlem i partiet
 
Inlägg: 389
Registrerad: 2008-08-09 20.14
Ort: Hindås

Re: De Fria

Inläggav activedy » 2013-03-10 20.43

Roger skrev:Kanske inte går att jämföra direkt mellan oss och dem? Det är gratis att bli medlem där för de första 2000 medlemmarna. Jag tror att det också hjälper till att ha ett konkret budskap. Men det är viktigt att påminna sig om att om man röstar på ett icke-direktdemokratiskt parti så röstar man delvis på förhoppningar och "grisen i säcken". Kanske man efter ett tag inser att det var fel parti för en eller att partiet vänder och går emot dina principer? Bäst är om du själv behåller din maktandel för dig själv och att du har möjlighet att byta när som helst dina delegater eller åsikter. De Fria skulle kunna vara din delegat i AD valsystem.


Jag håller med dig i sak. Tyckte ändå det var på sin plats att belysa saken, m h t inställningen som förevisades i första kommentaren. Att nedvärdera och/eller avfärda andra visavi sitt eget... nja, det gör nog sitt till att världen är där den är idag.

... och du, bara en liten undran: Är det mera värt att vara medlem någonstans där det kostar (pengar)...?;)
Användarvisningsbild
activedy
 
Inlägg: 79
Registrerad: 2013-01-05 08.45
Ort: Malmö

Re: De Fria

Inläggav Roger » 2013-03-10 21.33

Jag menar bara att en medlemsavgift minskar på medlemsantalet. Det enda större samarbete som AD kan göra är en teknisk valsamverkan för att komma över 4%-spärren. AD försöker ju hålla sig politiskt neutralt även i fall vi personligen kanske sympatiserar med det ena eller det andra.
Roger
Medlem i partiet
 
Inlägg: 389
Registrerad: 2008-08-09 20.14
Ort: Hindås

Re: De Fria

Inläggav activedy » 2013-03-10 21.44

Roger skrev:Jag menar bara att en medlemsavgift minskar på medlemsantalet. Det enda större samarbete som AD kan göra är en teknisk valsamverkan för att komma över 4%-spärren. AD försöker ju hålla sig politiskt neutralt även i fall vi personligen kanske sympatiserar med det ena eller det andra.


Mhmm. Ja, det här med neutralitet tycker jag är rätt, men jag hade nog försökt samarbeta med typ... så många oliktänkande som möjligt. AD har ju fördelen att de kan vara precis vilken röst som helst och därför kan marknadsföra sig mot vilka som, som kan tänkas sympatisera med ett skifte av något slag.

Gemene man är ännu rent för bekväma framför sin fredagsmys och platt-TV för att orka bry sig, så länge det inte berör dem själva, tyvärr. Många som däremot är lite insatta, sugna och intresserade finns att återfinna just i den här typen av grupper. Därför skulle alla vinna på att arbeta ihop.

Dessutom tar just detta partiet (De Fria i fråga) avstånd från den klassiska blockpolitiken, vilket jag ser som ett sundhetstecken... de kanske inte tänkt så långt som att man då inte heller behöver köra klassiskt partiprogram iofs, men alltid nåt.

Och sedan så kan man ju hänga upp sig på annan traditionell partiparafernalia också, såsom t ex att AD har partifärgen vit och partiblomma hundkex (varför måste man tvunget köra på det där om man nu vill stå för sig själv och ta avstånd från allt det här, förresten... )? Så ser jag på det iaf.
Användarvisningsbild
activedy
 
Inlägg: 79
Registrerad: 2013-01-05 08.45
Ort: Malmö

Re: De Fria

Inläggav joasi » 2013-03-10 21.56

Jag kanske borde uttrycka lite klarare vad jag menar så jag inte stöter bort någon.

Att vi skulle vara som ett virus tyckte jag var en lite fyndig liknelse: Vi är alltså viruset. Riksdagen är värdcellen. Vårt mål är att ta oss in i riksdagen och använda riksdagens egna mekanismer för att låta folket föra vår politik. När vi blivit tillräckligt stora kommer vi att avskaffa riksdagen och ersätta det med vårt valsstem, så folket kan styra mer direkt och effektivt.

Och så några konkreta saker i de frias partiprogram som jag tycker verkar orealistiskt och världsfrånvänt:
* alla kärnkraftverk ska ersättas med Thoriumkraftverk, som är billigt, rent och riskfritt
- vad vet df som inte industrin och forskarvärlden vet?
* Avsluta allt militärt internationellt samarbete, återinför guldmyntfoten och låt riksdagen finansiera sin egen verksamhet genom att trycka upp pengar, samt bli självförsörjande i största möjliga utsträckning.
- det blir väldigt dyrt och riskabelt att stänga gränserna och vara självförsörjande, se på Nordkrea
* Ersätt vinstskatt med generell omsättningsskatt för bolag
- väldigt lönsamt för företag långt ner på värdetrappan, men väldigt försvårande för företag högt upp på värdetrappan. Hur stor vinst har t ex bensinmackar relativt sin omsättning?
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: De Fria

Inläggav activedy » 2013-03-11 07.46

joasi skrev:Jag kanske borde uttrycka lite klarare vad jag menar så jag inte stöter bort någon.

Att vi skulle vara som ett virus tyckte jag var en lite fyndig liknelse: Vi är alltså viruset. Riksdagen är värdcellen. Vårt mål är att ta oss in i riksdagen och använda riksdagens egna mekanismer för att låta folket föra vår politik. När vi blivit tillräckligt stora kommer vi att avskaffa riksdagen och ersätta det med vårt valsstem, så folket kan styra mer direkt och effektivt.

Och så några konkreta saker i de frias partiprogram som jag tycker verkar orealistiskt och världsfrånvänt:
* alla kärnkraftverk ska ersättas med Thoriumkraftverk, som är billigt, rent och riskfritt
- vad vet df som inte industrin och forskarvärlden vet?
* Avsluta allt militärt internationellt samarbete, återinför guldmyntfoten och låt riksdagen finansiera sin egen verksamhet genom att trycka upp pengar, samt bli självförsörjande i största möjliga utsträckning.
- det blir väldigt dyrt och riskabelt att stänga gränserna och vara självförsörjande, se på Nordkrea
* Ersätt vinstskatt med generell omsättningsskatt för bolag
- väldigt lönsamt för företag långt ner på värdetrappan, men väldigt försvårande för företag högt upp på värdetrappan. Hur stor vinst har t ex bensinmackar relativt sin omsättning?


Uppskattar detta något mera konstruktiva uttalande. Tycker annars personligen mycket annat jag läst du skrivit varit så mycket vettigare, så om inte det redan framkommit måste jag säga jag blev... lite besviken här.
Håller med om virus-liknelsen - men det är också just utifrån det faktum jag argumenterar för samarbete med de som nu faktiskt ser förbi rött & blått. Om vi nu utgår från detta är det väl i allas intresse att lobba in sig på alla sådana håll. För det lär ta några hundra år innan 'vanligt folk' i allmänhet tänker utanför boxen - eller ens fattar att det finns en box. Såtillvida inte någon global, enorm katastrof inträffar möjligtvis, kanske då.
Rörande dina exempel... det har väl aldrig handlat om att anta deras partiprogram rakt av eller? Det är heller inte satt i sten, vad jag fått veta. Guldmyntfotens återinförande... det har ju blivit väldigt bra sedan den släpptes, det ser vi ju alla. Bankerna 'skapar' pengar genom att skriva in ett litet lån i datorn. Kanon.
Sedan kanske man inte tvunget behöver sätta Nordkorea som grundmodell, precis. Se till möjligheter istället för hinder; det är ett rätt bra sätt att komma någon vart, har jag lärt mig...
Användarvisningsbild
activedy
 
Inlägg: 79
Registrerad: 2013-01-05 08.45
Ort: Malmö

Re: De Fria

Inläggav Urban » 2013-03-13 19.18

activedy skrev:
joasi skrev:Jag kanske borde uttrycka lite klarare vad jag menar så jag inte stöter bort någon.

Att vi skulle vara som ett virus tyckte jag var en lite fyndig liknelse: Vi är alltså viruset. Riksdagen är värdcellen. Vårt mål är att ta oss in i riksdagen och använda riksdagens egna mekanismer för att låta folket föra vår politik. När vi blivit tillräckligt stora kommer vi att avskaffa riksdagen och ersätta det med vårt valsstem, så folket kan styra mer direkt och effektivt.

Och så några konkreta saker i de frias partiprogram som jag tycker verkar orealistiskt och världsfrånvänt:
* alla kärnkraftverk ska ersättas med Thoriumkraftverk, som är billigt, rent och riskfritt
- vad vet df som inte industrin och forskarvärlden vet?
* Avsluta allt militärt internationellt samarbete, återinför guldmyntfoten och låt riksdagen finansiera sin egen verksamhet genom att trycka upp pengar, samt bli självförsörjande i största möjliga utsträckning.
- det blir väldigt dyrt och riskabelt att stänga gränserna och vara självförsörjande, se på Nordkrea
* Ersätt vinstskatt med generell omsättningsskatt för bolag
- väldigt lönsamt för företag långt ner på värdetrappan, men väldigt försvårande för företag högt upp på värdetrappan. Hur stor vinst har t ex bensinmackar relativt sin omsättning?


Uppskattar detta något mera konstruktiva uttalande. Tycker annars personligen mycket annat jag läst du skrivit varit så mycket vettigare, så om inte det redan framkommit måste jag säga jag blev... lite besviken här.
Håller med om virus-liknelsen - men det är också just utifrån det faktum jag argumenterar för samarbete med de som nu faktiskt ser förbi rött & blått. Om vi nu utgår från detta är det väl i allas intresse att lobba in sig på alla sådana håll. För det lär ta några hundra år innan 'vanligt folk' i allmänhet tänker utanför boxen - eller ens fattar att det finns en box. Såtillvida inte någon global, enorm katastrof inträffar möjligtvis, kanske då.
Rörande dina exempel... det har väl aldrig handlat om att anta deras partiprogram rakt av eller? Det är heller inte satt i sten, vad jag fått veta. Guldmyntfotens återinförande... det har ju blivit väldigt bra sedan den släpptes, det ser vi ju alla. Bankerna 'skapar' pengar genom att skriva in ett litet lån i datorn. Kanon.
Sedan kanske man inte tvunget behöver sätta Nordkorea som grundmodell, precis. Se till möjligheter istället för hinder; det är ett rätt bra sätt att komma någon vart, har jag lärt mig...


Bra activedy. Jag håller med dig att liknelserna är dåliga, att DF parti vinner röster just nu beror på facebook och att diskussionerna kring penningpolitiken går het i etern.
Det finns många sätt att komma i lag med olika penningsystem, men att just De Frias system skulle vara det bästa är jag helt oenig om och jag vet många med mig.
Att bara säga att vi ska stänga bankerna är helt utan tanke. Nordea finns i fler länder än Sverige. Vad ska man göra med kunderna som har bostadslån i dessa banker? Ska bankerna behöva kräva in sina lån för att sedan sälja ut husen igen genom riksdagens egna pengalån som man lovar utan ränta? Ska pengamaskinerna gå varma för att få ihop 140 miljarder i riksdaler och daler, nej det går utanför min fantasi. Man vill även ha en till valuta också?

Sedan att man väljer en politik som gagnar de flesta för att man vill komma in i riksdagen snabbt, är så vansinnigt att folk torde dra öronen åt sig direkt.

Skrota riksbanken och skapa en ny? Varför, vi har ju redan en riksbank, det vore väl bättre att tvinga riksbanken att sluta ge ut rättigheten till andra banker att skapa pengar själva isf.

Man pratar också emot sig själv:
På samma sätt som bankerna har skapat pengar genom krediter utan backning skapar nu riksdagen de pengarna istället?

Riksdagen ska väl inte skapa pengar? Fattar ingenting här.

Sverige och dess medborgare står bakom valutan? Bra då kan man höja skatten om det riktigt går åt h... skogen. Vad kan det innebära?

Staten har alltså tre styrmedel för gratis bostadslån.
Första orkar jag inte argumentera ens.
Andra, skatten på företag, där kan nivån sättas mellan 0 och 100% av nuvarande nivå?
Tredje, takten på utbyggnad av infrastruktur?

Ja skiter vi i infrastrukturen så kostar det ju inget.
Vilka företag skulle stanna i Sverige med en skattehöjning på 100%? Inga och vi är då utan företag som säljer. Vi är ett industriland vad än de fria tror och vi kommer att vara det länge till, längre än till 2014. Det här är ett ogenomtänkt partiprogram och skulle aldrig fungera. Jag är ändå mäkta att säga att jag tycker det är roligt med förslag till politik, men man måste ha mer att komma med. Var i ligger hela den andra politiken som finns?

Ja man kan nog argumentera mot de flesta förslag HÄR.
Men någon som vet en hel del om detta med penningsystem är två i mitt tycke.

Ett nytt penningsystem.

och en till som vet en hel del om bankernas makt.

Palenthir
Användarvisningsbild
Urban
Medlem i partiet
 
Inlägg: 283
Registrerad: 2012-02-27 18.42

Re: De Fria

Inläggav peteri » 2013-03-14 08.06

En del av problematiken med att samarbeta med ett annat parti är att man riskerar sammakopplas med deras partiprogram. Eftersom AD inte har en politik, utan vill åstadkomma förändring i den demokratiska processen kan det vara förenat med svårigheter att samarbeta med partier som har uttalade åsikter om X eller Y.

Det ligger i sakens natur.
peteri
Medlem i partiet
 
Inlägg: 424
Registrerad: 2012-06-30 15.45
Ort: Göteborg

Re: De Fria

Inläggav activedy » 2013-03-14 08.27

Urban: Det är mycket möjligt att du har rätt i det du säger om deras nuvarande medgång. Just den punkten är inte jag helt överens med dem om dock. Däremot anser jag att världen i sin helhet hade mått väl mycket bättre utan dagens banker och -system. Detta ligger alltså för min del (förutom en hel del detaljer också) ytterligare en 'nivå' upp och måste nästan ske globalt om det ska fungera, tror jag personligen. Men det är inte mindre nödvändigt för det.

peteri: Har förstått det som att det är där skon klämmer, och det ligger väl en viss poäng i det... om man ser det på det sättet. Det gör inte jag riktigt. Jag anser man borde sprida sina gracer och samarbeta med en massa olika/alla möjliga som vill samma sak (i detta fallet inte sakfrågor utan snarare 'förändring i den demokratiska processen'). Tänk bara hur många man hade kunnat 'sälja in' AD till på det sättet.
Vet inte om det blir fel för att jag använder ordet 'samarbete', månne?
Användarvisningsbild
activedy
 
Inlägg: 79
Registrerad: 2013-01-05 08.45
Ort: Malmö

Re: De Fria

Inläggav Fredik » 2013-03-14 09.22

Till försvar av Partiet de fria

http://www.defria.se/v%C3%A5r-politik-15491254 (sid 7, tredje stycket) nämner de att folket skall få mer inflytande genom decentralisering och (eventuellt) direktdemokrati genom internet.

Vad jag kan förstå så är det ett nytt parti. Startat i Februari 2013 om jag förstår det rätt?

Jag tror (och uppfattar det som) att partiprogrammet är ett utkast och under arbete.

Deras styrka verkar vara JUST att de utnyttjar populistiska tendenser att starta upp, men att de tycks tydliga i att FOLKET är de som ska skapa politiken.
De är också tydliga i det att peningskapandet är det som är mest skadligt för vårat sammhälle och därmed av högsta prioritet att fixa till.

Jag ÄLSKAR idén om AD och direktdemokrati MEN svagheten är att folk inte verkar tro på att det är möjligt ELLER FÖRSTÅR hur det ska fungera...
Jag ser De Fria som en möjligtvis snabbare väg till "riktig" demokrati, om än mer kontroversiell

Just sayin...
Fredik
 

Nästa

Återgå till Samarbete med andra grupper



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron
π