Forum

De Fria

med partier, organisationer, föreningar, med mera

Re: De Fria

Inläggav Urban » 2013-03-14 09.31

activedy skrev:Urban: Det är mycket möjligt att du har rätt i det du säger om deras nuvarande medgång. Just den punkten är inte jag helt överens med dem om dock. Däremot anser jag att världen i sin helhet hade mått väl mycket bättre utan dagens banker och -system. Detta ligger alltså för min del (förutom en hel del detaljer också) ytterligare en 'nivå' upp och måste nästan ske globalt om det ska fungera, tror jag personligen. Men det är inte mindre nödvändigt för det.

peteri: Har förstått det som att det är där skon klämmer, och det ligger väl en viss poäng i det... om man ser det på det sättet. Det gör inte jag riktigt. Jag anser man borde sprida sina gracer och samarbeta med en massa olika/alla möjliga som vill samma sak (i detta fallet inte sakfrågor utan snarare 'förändring i den demokratiska processen'). Tänk bara hur många man hade kunnat 'sälja in' AD till på det sättet.
Vet inte om det blir fel för att jag använder ordet 'samarbete', månne?


Som det ser ut nu så sker det mycket runt om i världen och inte minst i Europa. Direkt demokratin är riktigt på gång och jag är optimistisk, det kommer att ske en revolutionsliknande debatt och folk kommer att bli väl upplysta om vad äkta demokrati är och handlar om.

Ang. samarbete med andra partier, organisationer, föreningar och allt. Så får alla möjlighet att föra fram sina hjärtefrågor vilket är mer än man får idag. Man kan alltså upplysa mer om sina förehavanden genom att önska motionera om sina frågor.
Detta är vad AD handlar om och de partier som veterligen inte kommer in i riksdagen, kommunen eller landstinget. Kan föra fram sina frågor enklare.
Vi har ett stort arbete framför oss att upplysa om detta och möjligen, bara möjligen når vi fram till 2014. Men som sagt, det krävs arbete.
Användarvisningsbild
Urban
Medlem i partiet
 
Inlägg: 283
Registrerad: 2012-02-27 18.42

Re: De Fria

Inläggav activedy » 2013-03-14 10.02

Tack Fredik, du sätter här ovan ord på precis det jag också uppfattat och försökt förmedla (eller visa på då... trodde att det var ganska uppenbart, så att det inte skulle behövas förklaras direkt);)

Urban: Hoppas verkligen du har rätt i det du säger om framtiden. Jag ser också många strömningar, men vågar inte riktigt tro på större förändringar än - även om jag önskar att de sker, helst så snabbt som möjligt.
Användarvisningsbild
activedy
 
Inlägg: 79
Registrerad: 2013-01-05 08.45
Ort: Malmö

Re: De Fria

Inläggav jonas » 2013-03-14 11.24

Denna del av forumet ska inte innehålla politik.
Alla som sagt något om vad de tycker om deras poltik är off topic.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: De Fria

Inläggav activedy » 2013-03-14 11.26

jonas skrev:Denna del av forumet ska inte innehålla politik.
Alla som sagt något om vad de tycker om deras poltik är off topic.


Okie, gotcha.
Användarvisningsbild
activedy
 
Inlägg: 79
Registrerad: 2013-01-05 08.45
Ort: Malmö

Re: De Fria

Inläggav peteri » 2013-03-14 11.42

Fredik skrev:Jag ÄLSKAR idén om AD och direktdemokrati MEN svagheten är att folk inte verkar tro på att det är möjligt ELLER FÖRSTÅR hur det ska fungera.


Då är det vår uppgift att förmedla AD:s idé på ett tydligt och enkelt sätt som visar hur flytande demokrati är tänkt att fungera och som intresserade ser är genomförbart.
peteri
Medlem i partiet
 
Inlägg: 424
Registrerad: 2012-06-30 15.45
Ort: Göteborg

Re: De Fria

Inläggav peteri » 2013-03-14 12.18

activedy skrev:peteri: Har förstått det som att det är där skon klämmer, och det ligger väl en viss poäng i det... om man ser det på det sättet. Det gör inte jag riktigt. Jag anser man borde sprida sina gracer och samarbeta med en massa olika/alla möjliga som vill samma sak (i detta fallet inte sakfrågor utan snarare 'förändring i den demokratiska processen'). Tänk bara hur många man hade kunnat 'sälja in' AD till på det sättet.
Vet inte om det blir fel för att jag använder ordet 'samarbete', månne?


Är man bara medveten om riskerna vid ett samarbete, får man väga riskerna mot de potentiella vinsterna och analysera vad som är den bästa vägen framåt.

Kanske är det så att samarbete med partier som verkar för direktdemokrati men har en uttalad partipolitik skulle kunna bära frukt. På det har jag inget svar.

Att PDF är väldigt effektiva på att nå ut är det inget tvivel om.

Jag hade dock samtal med representanter för PDF och när jag ställde frågor och följdfrågor om partiprogrammet blev jag till slut tillrättavisad med hänvisning till att Bankerna är det stora problemet och att det är det folk ska fokusera på.

"Jag skiter fullständigt över vad som är oklart eller inte av ovidkommande saker som kan lösas efter hand" var kommentaren som fick mig att lämna debatten."

Att PDF vill förändra banksystemet är enligt hen nog och resten av partiprogrammet kan man lämna därhän tills vidare.

Med anledning av det läser jag följande i partiprogrammet:
http://www.defria.se/Homepage/Download-File/f/370082/h/0c58cb94c708189118761b47adb2d328/Defria+Partiprogram+13%2B03%2B08

"Vi är för full yttrandefrihet utan inskränkningar"
Med det menar vi att ingen får hindras att säga sin mening, att komma till tals och göra sin stämma hörd om vad helst det må vara och oavsett hur populärt det som sägs anses vara. Full yttrandefriheten [sic] är en av grundvalarna i en demokrati.


Jag har personligen inget intresse att debattera med någon vars uppfattning om yttrandefrihet är att säga åt folk att hen skiter i deras åsikter och vill styra debatten till vad hen anser är viktigt.

Avslutningsvis vill jag dock påpeka att mina personliga åsikter i stora drag stämmer bra med PDF:s partiprogram, med vissa klara undantag.
peteri
Medlem i partiet
 
Inlägg: 424
Registrerad: 2012-06-30 15.45
Ort: Göteborg

Re: De Fria

Inläggav activedy » 2013-03-14 12.41

peteri skrev:Är man bara medveten om riskerna vid ett samarbete, får man väga riskerna mot de potentiella vinsterna och analysera vad som är den bästa vägen framåt.

Kanske är det så att samarbete med partier som verkar för direktdemokrati men har en uttalad partipolitik skulle kunna bära frukt. På det har jag inget svar.

Att PDF är väldigt effektiva på att nå ut är det inget tvivel om.

Jag hade dock samtal med representanter för PDF och när jag ställde frågor och följdfrågor om partiprogrammet blev jag till slut tillrättavisad med hänvisning till att Bankerna är det stora problemet och att det är det folk ska fokusera på.

"Jag skiter fullständigt över vad som är oklart eller inte av ovidkommande saker som kan lösas efter hand" var kommentaren som fick mig att lämna debatten."

Att PDF vill förändra banksystemet är enligt hen nog och resten av partiprogrammet kan man lämna därhän tills vidare.

Med anledning av det läser jag följande i partiprogrammet:
http://www.defria.se/Homepage/Download-File/f/370082/h/0c58cb94c708189118761b47adb2d328/Defria+Partiprogram+13%2B03%2B08

"Vi är för full yttrandefrihet utan inskränkningar"
Med det menar vi att ingen får hindras att säga sin mening, att komma till tals och göra sin stämma hörd om vad helst det må vara och oavsett hur populärt det som sägs anses vara. Full yttrandefriheten [sic] är en av grundvalarna i en demokrati.


Jag har personligen inget intresse att debattera med någon vars uppfattning om yttrandefrihet är att säga åt folk att hen skiter i deras åsikter och vill styra debatten till vad hen anser är viktigt.

Avslutningsvis vill jag dock påpeka att mina personliga åsikter i stora drag stämmer bra med PDF:s partiprogram, med vissa klara undantag.


Stort 'Like' på det. Jag hade f ö också dragit öronen åt mig om jag befunnit mig i samma situation som du; bra att det kom fram.
Användarvisningsbild
activedy
 
Inlägg: 79
Registrerad: 2013-01-05 08.45
Ort: Malmö

Re: De Fria

Inläggav activedy » 2013-05-05 07.32

Fredik skrev:Till försvar av Partiet de fria

http://www.defria.se/v%C3%A5r-politik-15491254 (sid 7, tredje stycket) nämner de att folket skall få mer inflytande genom decentralisering och (eventuellt) direktdemokrati genom internet.

Vad jag kan förstå så är det ett nytt parti. Startat i Februari 2013 om jag förstår det rätt?

Jag tror (och uppfattar det som) att partiprogrammet är ett utkast och under arbete.

Deras styrka verkar vara JUST att de utnyttjar populistiska tendenser att starta upp, men att de tycks tydliga i att FOLKET är de som ska skapa politiken.
De är också tydliga i det att peningskapandet är det som är mest skadligt för vårat sammhälle och därmed av högsta prioritet att fixa till.

Jag ÄLSKAR idén om AD och direktdemokrati MEN svagheten är att folk inte verkar tro på att det är möjligt ELLER FÖRSTÅR hur det ska fungera...
Jag ser De Fria som en möjligtvis snabbare väg till "riktig" demokrati, om än mer kontroversiell

Just sayin...


Ja du, jag hade vid den tidpunkten hållt med dig - nu vet jag bättre. Det har hänt lite saker bakom kulisserna här, mellan bl a mig och grundarna på De Fria. Saker som gör att jag redan i mitten på mars, med omedelbar verkan, begärt mitt utträde ur De Fria och även starkt funderade på att begära att gå ur även era forum; även om jag tycker alla på AD betett sig professionellt och i stort korrekt i frågan blev det hela - deltagande i någon som helst politik antar jag - för mig för tillfället mycket negativt behäftat.

I samband med detta var vi faktiskt 5-6st som 'hoppade av', av liknande anledningar. Om någon skulle vara intresserad av hela storyn finns all kommunikation sparad.
Användarvisningsbild
activedy
 
Inlägg: 79
Registrerad: 2013-01-05 08.45
Ort: Malmö

Re: De Fria

Inläggav peteri » 2013-05-05 08.08

activedy skrev:Ja du, jag hade vid den tidpunkten hållt med dig - nu vet jag bättre. Det har hänt lite saker bakom kulisserna här, mellan bl a mig och grundarna på De Fria. Saker som gör att jag redan i mitten på mars, med omedelbar verkan, begärt mitt utträde ur De Fria och även starkt funderade på att begära att gå ur även era forum; även om jag tycker alla på AD betett sig professionellt och i stort korrekt i frågan blev det hela - deltagande i någon som helst politik antar jag - för mig för tillfället mycket negativt behäftat.

I samband med detta var vi faktiskt 5-6st som 'hoppade av', av liknande anledningar. Om någon skulle vara intresserad av hela storyn finns all kommunikation sparad.


Jag vet inte var du befinner dig geografiskt, men personligen kan jag säga att träffarna med medlemmar i verkliga livet, planeringsmöte och engagemang och 1:a maj har givit mig mycket energi och hopp inför framtiden.

När man träffar andra medlemmar ansikte mot ansikte förändras bilden av mycket. Internet och forum har en stor avsaknad av den energi man får av att träffa andra människor som arbetar för samma sak och man tillsammans gör något för att främja sina idéer.

Styrkan med AD är att vi försöker ta vara på allas engagemang och kompetens genom att engagemanget läggs på ett område där personen känner att den gör nytta. Då blir det lustfyllt och energigivande.
peteri
Medlem i partiet
 
Inlägg: 424
Registrerad: 2012-06-30 15.45
Ort: Göteborg

Re: De Fria

Inläggav activedy » 2013-05-05 09.18

peteri skrev:Jag vet inte var du befinner dig geografiskt, men personligen kan jag säga att träffarna med medlemmar i verkliga livet, planeringsmöte och engagemang och 1:a maj har givit mig mycket energi och hopp inför framtiden.

När man träffar andra medlemmar ansikte mot ansikte förändras bilden av mycket. Internet och forum har en stor avsaknad av den energi man får av att träffa andra människor som arbetar för samma sak och man tillsammans gör något för att främja sina idéer.

Styrkan med AD är att vi försöker ta vara på allas engagemang och kompetens genom att engagemanget läggs på ett område där personen känner att den gör nytta. Då blir det lustfyllt och energigivande.


Jag finns i Malmö och tror jag vet på ett ungefär vad du talar om och håller med. För egen del deltar jag dock på de begränsade sätt jag kan för tillfället, och hoppas att det ändå bidrar något.
Användarvisningsbild
activedy
 
Inlägg: 79
Registrerad: 2013-01-05 08.45
Ort: Malmö

Re: De Fria

Inläggav peteri » 2013-05-05 09.22

Var och en gör det dom kan och har möjlighet till. Mer kan man inte göra. :)
peteri
Medlem i partiet
 
Inlägg: 424
Registrerad: 2012-06-30 15.45
Ort: Göteborg

Re: De Fria

Inläggav activedy » 2013-05-05 09.47

:)
Användarvisningsbild
activedy
 
Inlägg: 79
Registrerad: 2013-01-05 08.45
Ort: Malmö

Re: De Fria

Inläggav dan.e.berglund » 2013-06-25 14.00

Hej allihopa,

Tycker om detta iniativ av samarbete med tanke pa AD's vision sa torde vi samarbeta med alla egentligen. Givetvis inte de som gar direkt emot varan vision av DD. Att vara politisk neutral ar givetvis viktigt men for att var plattform ska fa nagon trovardighet sa maste tester och annat vara verklighetsbaserade, och i verkligheten sa tanker valdigt manga olika. Att vara politisk neutral ar en sak men att inte ta upp sakfragor, samarbeta o.s.v skapar bara en for gemytlig stamning dar var plattform inte far utrymme till att verkligen testas. Jag ar darfor helt for samarbete helst med sa manga som mojligt aven om jag inte haller med i allt DF star for. En del forslag ar ju helt vansinniga men det ar ju det som ar poangen med DD( Ger oss tillfalle att bevisa hur vansinniga forslag hanteras). Skulle ocksa ge oss mojlighet att motbevisa vissa motargument mot DD pa en och samma gang, och da menar jag vissa som har namnts tidigare hur man skyddar sig mot extrimister osv.
dan.e.berglund
 
Inlägg: 1
Registrerad: 2013-06-25 10.45

Föregående

Återgå till Samarbete med andra grupper



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron
π