Forum

OMTAG

med partier, organisationer, föreningar, med mera

OMTAG

Inläggav jonas » 2012-09-10 07.19

Klippt från FB och https://www.facebook.com/patrik.malm.31 från gruppen https://www.facebook.com/groups/direktdemokrati/ :

Har alltsedan kort innan valet -02 snickrat på ett upplägg som skulle kunna säkra en liten representation i kommande riksdagsförsamling. Den 17-18 september hålls samlingar på Sergels Torg i Stockholm där mycket missnöje med dagens politik lär komma att luftas och jag har skissat på ett 2-sidigt flygblad som jag tänkte dela ut där.

Skulle dock behöva hjälp av några likasinnade, då jag har en gans...ka besvärlig situation i stort just nu (bl.a. en socialförvaltning som gör vad den kan för att sänka mig) och det är några saker som saknas ännu:

* Baksidan av flygbladet utgörs av en anmälningsblankett inför UTLOTTNING av kandidaturer inför riksdagsvalet -14, men där finns inte ens en adress angiven, till vilken man kan skicka in sin anmälan om deltagande - bor inte i Stockholm och skulle därför behöva någon/några som kan förestå en postadress, samt sortera inkomna anmälningar länsvis.

* Har tänkt köra i föreningsform (tänkt namn på föreningen: OMTAG) men den behöver registreras och för detta behövs en styrelse och ett interimsmöte - Om där finns hugade intressenter att vara med och dra igång skriver jag gärna ihop mallar till Stadgar och interimsmötesprotokoll (själv har jag andra planer och är mindre intresserad av att befatta mig med politik - hjälper gärna till, men är färdig med att jobba gratis nu).

* Ställer gärna till förfogande Föreningen Rättvisare Fördelning (FRF) som "paraply" inför sökning av medel - finns en utlysning rörande demokratiutveckling som stänger den 15 oktober, kan formulera en ansökan också om intresse finnes - då FRF varit registrerad ett antal år (med verksamhet, men resultaten har hittills uteblivit - saknar medlemmar utöver styrelsen) och borde fylla kriterierna för att få söka.

Om någon är intresserad av att ta del av flygbladet, så kan jag skicka det i det utförande det har nu - det är bara att mejla till: frf@live.se. Om någon vill diskutera nås jag på 070-400 17 58 (Comviq Kompis).

Jag har nu "komponerat en rätt" som kommer att vara smaklig för alla utom för etablissemanget/överheten och de som omhuldar rådande system. Tänker dock INTE "tugga maten" åt folk också...

---

Skickar detta till de grupper jag är med i (någon/ett par grupper kanske inte tycker det passar in och i så fall beklagar jag olägenheten – tror dock att det kan finnas någon/några medlemmar även där som kan finna det intressant):

Det finns en utlysning av medel för bl.a. politisk utveckling som stänger ansökningstiden den 15/10-12. Jag har en sedan några år tillbaka registrerad förening (Föreningen Rättvisare Fördelning, FRF) som kan användas av den/de organisation/er som vill verka för ett inslag av demokrati, men som fortfarande bara är under bildande eller är för färsk för att kunna redogöra för föregående års verksamhet i samband med ansökan om medel – FRF kan redogöra (via e-postkorrespondens) för viss verksamhet, även om resultaten uteblivit hittills, vilket torde göra en ansökan giltig.

Tänker snickra ihop en generellt hållen ansökan inför mötet på Sergels Torg den 18/9 och hoppas att så många som möjligt av er sluter upp bakom den, eftersom möjligheten att erhålla något blir större ju fler vi är (FRF består endast av 3 medlemmar, varav endast jag är aktiv i nuläget och på egen hand utan resurser får man sällan något uträttat) och jag tvivlar på att vi har särskilt många miljonärer i leden (själv behöver jag lite flyt bara för att kunna ta mig in till Stockholm när det blir dags – soc. har gjort det till en personlig angelägenhet att göra det svårt för mig)…

För de grupper som inser att det inte leder någonvart att ”köra sitt eget race” kan det också vara bra att ta kontakt (e-post: frf@live.se, eller tel. 070-400 17 58) för att få med sina namn på de flygblad jag har för avsikt att sprida i Stockholm den 18/9 när förhoppningsvis många meningsfränder från olika delar av landet samlas på Plattan. Jag skickar gärna de båda sidorna av flygbladet som de ser ut nu, till envar som så begär, det är bara att mejla: frf@live.se. Ha dé! :)

--

Vad sägs om det nedanstående som framsida på flygblad i samband med mötet på Sergels torg den 18/9 - baksidan skulle i så fall vara vikt för nödvändiga uppgifter för dem som vill anmäla intresse..:

*UTLOTTNING!*

SKULLE DET INTE VARA KUL ATT I FYRA ÅR TJÄNA ÖVER SEXTIO TUSEN KRONOR PER MÅNAD, UTAN ATT BEHÖVA GÖRA NÅGOT MER ÄN ATT BARA 2-3 DAGAR I VECKAN SITTA OCH TRYCKA PÅ KNAPPAR UNDER ETT ANTAL TIMMAR?

NU LOTTAR VI UT KANDIDATURER ÖVER HELA LANDET INFÖR RIKSDAGSVALET 2014 – DELTAGANDET ÄR GRATIS!

VI GÖR DETTA I ETT FÖRSÖK ATT SÄKRA ETT VISST MÅTT AV FORTLÖPANDE FOLKLIGT MEDINFLYTANDE, ÄVEN MELLAN VALEN OCH DEN/DE SOM VINNER EN PLATS I RIKSDAGEN MÅSTE ALLTSÅ DELTA I ALLA VOTERINGAR OCH MÅSTE ALLTID TRYCKA PÅ DEN KNAPP (”JA” eller ”NEJ”) SOM ANVISATS AV MAJORITETEN AV DE MEDBORGARE SOM VALT ATT ENGAGERA SIG I AKTUELL FRÅGA – BÖR VARA VÄRT ATT ”SÄLJA SIN SJÄL” FÖR 60 PAPP I MÅNADEN + ALLA DE FÖRMÅNER SOM FÖLJER PÅ ETT LEDAMOTSKAP I RIKSDAGEN.?

OM DU TYCKER ATT DET KAN VARA BRA ATT FOLKET FÅR NÅGOT ATT SÄGA TILL OM MER ÄN EN DAG VART FJÄRDE ÅR (ELLER OM DU BARA HELT ENKELT TYCKER DET SKULLE VARA TREVLIGT ATT BLI FÖRMÖGEN UTAN EGEN ANSTRÄNGNING), SÅ KAN DU FYLLA I UPPGIFTERNA PÅ BAKSIDAN AV DETTA FLYGBLAD OCH SKICKA IN TILL ANGIVEN ADRESS.

INGET DATUM ÄR ÄNNU SPIKAT FÖR NÄR DRAGNINGEN AV VINNARE KOMMER ATT FÖRRÄTTAS – VIDARE KOMMER ANTALET VINNARE ATT BERO PÅ HUR MÅNGA SOM DELTAR I UTLOTTNINGEN, DÅ VI INTE KOMMER ATT HA BARA EN SERIE VALSEDLAR, UTAN ETT FLERTAL OLIKA, DÄR VARJE VINNARE SJÄLV ANSVARAR FÖR UTDELNING AV DEN SERIE DÄR DET EGNA NAMNET STÅR SOM NUMMER ETT (SAMT FINNS MED PÅ YTTERLIGARE NIO SERIER PÅ OLIKA HÅLL I LANDET).

VI LYCKÖNSKAR ALLA SOM VÄLJER ATT DELTA OCH HOPPAS PÅ STOR UPPSLUTNING!

Föreningen OMTAG (under bildande), genom Föreningen Rättvisare Fördelning (FRF).

--

Korrigering av förslag till pamflettens baksida (då ett riksdagsmandat är personligt är det möjligt att det inte går att JURIDISKT binda någon vid det angivna åtagandet...):

AVTALSFÖRBINDELSE

Härmed lovar jag att om mitt deltagande i denna utlottning av kandidaturer inför riksdagsvalet 2014 leder till att jag erhåller en plats i riksdagsförsamlingen, så kommer min röst i varje fråga som tas till votum i kammaren i alla lägen att styras av de direktiv som dikterats av en enkel majoritet av de medborgare som medelst modern informationsteknologi (Internet, sms, eller liknande) valt att engagera sig i aktuell fråga. Mina egna åsikter i respektive sådan fråga är ovidkommande och jag ser mitt rundhänta arvode som fullgod ersättning för att kunna uppfylla min ämbetsmannaroll och företräda majoriteten av engagerade medborgare i frågor även där deras direktiv står i strid med min personliga övertygelse. Jag är medveten om att detta är ett bindande kontrakt, samt att föreningen OMTAG kontinuerligt kommer att redovisa för medborgarna hur dess ledamöter sköter sina åtaganden vid voteringar.

UNDERSKRIFT

……………………………………………………………………

NAMN:………………………………………………………….

POSTADRESS:…………………………………………………

POSTNUMMER/ORT………………………………………….

LÄN:……………………………………………………………..

TELEFON:………………………………………………………

Fyll i ovanstående efterfrågade uppgifter och sänd som brev till nedanstående adress:

Föreningen OMTAG

BOX ????

??? ?? Stockholm

--

Konstaterar - med tanke på att responsen på mina utskick helt uteblivit - att det inte verkar finnas något intresse för att ställa sig bakom en bred UTLOTTNING av riksdagskandidaturer bland de grupper på fb som säger sig vilja verka för direktdemokrati på ett eller annat sätt.

Om detta beror på att ni tycker idén är dålig, ni i grunden SJÄLVA strävar efter makt/pengar eller om det bottnar i någo...t annat tänker jag inte spekulera i. Konstaterar bara att enkel krass matematik ger vid handen att det fordras ETT PAR HUNDRA TUSEN röster för ett riksdagsinträde och det går inte att åstadkomma genom någon form av toppstyrning eller ren idealism - så många idealister i myndig ålder finns inte längre i hela riket...

Nåväl, jag får försöka hitta något sätt att regga en postbox under veckan, sedan kör jag under föreningen OMTAG:s flagga - borde gå att ragga ihop en styrelse på plats, samt ytterligare några som vill vara med från början.

Önskar er andra lycka till, men får alltmer intrycket att ni är nöjda med att sitta på fb - jag menar, inget svar är också ett svar och själv orkar jag inte längre dra folk som bara vill åka med. Färdig med att "öda krut på döda kråkor"...

--

... men då får ni ju ge ett klart besked hur ni ställer er till en utlottning av kandidaturer. Fick intrycket tidigare att ni inte hade tid eller plats för ytterligare engagemang och jag har inte orken, pengarna eller resurserna att fortsätta köra helt på egen hand. Skicka en förfrågan till e-postadressen: frf@live.se så skickar jag mitt material till dig, men det är bråttom - Sergels Torg om en vecka blir den perfekta språngbrädan, så...
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: OMTAG

Inläggav Magnus Gustavsson » 2012-09-16 20.18

Jag tycker det låter rätt bra!
Ska AD samverka med Omtag?
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: OMTAG

Inläggav MrPerfect72 » 2012-09-17 12.04

"Föreningen Rättvisare Fördelning" låter som ett vänsterparti.
vill meddela att Valsamverkanspartiet finns om OMTAG inte kan samverka med AD.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: OMTAG

Inläggav Magnus Gustavsson » 2012-09-17 20.41

MrPerfect72 skrev:"Föreningen Rättvisare Fördelning" låter som ett vänsterparti.
vill meddela att Valsamverkanspartiet finns om OMTAG inte kan samverka med AD.


Ja, det låter som ett vänsterparti, men inget i innehållet är vänster, då menar jag att man kan överväga själva principen.
Dont shoot the messenger..
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås


Återgå till Samarbete med andra grupper



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron
π